Hirsch Tibor
A
klasszikus történelmi film mindig üzent a mának, a ma divatos változata
ahistorikus, az „örök emberi természet” jobban érdekli a társadalmi-politikai
krízisek tanulságainál.
A
Kristálykoponya királysága az Indiana
Jones-sorozat ez idáig utolsó, vegyes fogadtatású öngúnyoló, parodisztikus
elemekkel teli darabja, külön vicc-csokorral idézi föl az amerikai ötvenes éveket,
a McCarthy-korszakot: felszíni atomrobbantás, kémeket hajkurászó FBI ügynökök, Brando-hasonmásnak
öltözött ifjabb Indiana Jones. Ami viszont biztosan nincs a filmben: politikai
állásfoglalás. Mondjuk nincs olyasmi, hogy jobb lett volna Eisenhower nélkül,
vagy ha a demokraták nyernek 1952-ben. És nincs „áthallás” se: hogy vigyázzunk,
hasonló politikai paranoia formálódik ott és akkor a jelenben, azaz a film
születésnek 2008-as esztendejében. Mindezek helyett annyi van, hogy Spielberg
úgy döntött, jó móka volna ezt az amúgy eszelős, és sokaknak tragikus, az
emberiség kipusztulásával zsonglőrködő történelmi kort, néhány bizarr motívum
segítségével a mese apropóján játékba hozni.
Így
készít – bizonyos alkotói indítatással – amerikai rendező múltban játszódó filmet,
amióta mozi a mozi. A többség legalábbis így csinálja. És így készít –
általában fiatal – magyar rendező kosztümös darabot manapság. Ma már a többség,
régen a kivételek. Konkrétan: van egy meséjük, esetleg üzenetük, aztán sok
minden más formai kellék mellett, időkulisszát is álmodnak hozzá. Merthogy az
idő ma már lehet kulissza. Az idő, ami történelem.
Korok és jelentések
Mindez
azért érdekes, mert a film a történelmet itt Magyarországon (Kelet-Európában?) ennél
többre szokta tartani, mondhatni elfogódott tisztelettel közelít hozzá. A
történelem errefelé korábban nem volt holmi háttérfestmény, ami persze szintén
lehet pontos és autentikus, de azért mégiscsak olyasmi, amit csak úgy betolnak
a mese mögé a díszletmunkások. Ehelyett a történelem errefelé a történelmi
mesének oka és ürügye volt. Az alkotó kinézte magának a kort, és bólintott,
hogy igen, itt és most újraértelmezendő, a hatalom ellenére vagy éppen szájíze
szerint, esetleg kinézte magának a kort és benne az eseményt – mondjuk Jancsó Miklós
és Hernádi Gyula a századvégi betyárvilág fölszámolását – és mert az esemény
áthallásokat kínált a jelenhez, megörült neki, ezért – és csak ezért – mesét
formált hozzá.
Két
mai – középkorú és fiatal – rendező filmje ebből a régi iskolából: Török Ferenc
1945-je, Nemes Jeles László Napszálltája. Persze szép és kidolgozott
időkulisszák is egyben: a Második Világháború előtti magyar falu közeghangulata
pontos, az Első Világháború előtti Budapestté ugyancsak. De ettől még mindkét
film alkotóját előbb érdekelte a történelem, és amikor eldöntötte, mondandója
volna róla, akkor nézett csak téma és műfaj után. Nemes Jeles katasztrófa-előérzetet
sugárzó történetére, a kritikusok – politikai áthallások örökös éhenkórászai –
mint dús lakomára csaptak le, egymással is marakodva a legjobb faltokon, vagyis
az allegória-értelmezéseken. Török filmjénél két csapatra oszlott ugyanez a
múltidéző képsorok mögé kukucskáló csapat: az egyik csak a háború utáni évek
leleplező újraértelmezésének képi és dramaturgiai ínyencségei között
válogatott, a másik – többek közt e sorok írója is – nem nyugodott addig, amíg
nem talált valamit (legalább egy gőzmozdony kéményéből előtörő fekete
füstfelhőt), ami allúzió-gyanús motívumként a jelenig gomolyog. Ez volna tehát a
klasszikus iskola. Régen szabály, ma fiatalok között kivétel, ha a film
történelemmel dolgozik.
Az
új idők új kosztümös mozija nyilván olyan filmesek vadászterülete, akiknek erős
képességeik vannak arra nézvést, hogyan is kellene tengerentúli mintát követve,
elengedni végre, mint rossz reflexet, a történelemhez tapadó üzenetkényszert. Ők
a történelmet, nem innen vagy onnan nézik, hanem fölülről, és gátlásmentes
gyakorlatiassággal: ha már a film-meséknek muszáj valóságos időben játszódniuk,
melyik korszakot érdemes, mint alkalmas csomagolóanyagot kiválasztani hozzájuk?
Mint
mindennek, persze ennek is vannak hazai előzményei is. Akár olyan korból való
is, amikor a történelmet illett nagyon komolyan venni. És mégis, Sztálin halála
után rögtön megszületett Makk Károly Liliomfija (1954), amiről igenis el lehet
képzelni, ahogy a fiatal rendező óvatosan körbevizslatja a témát, a Szigligeti-darabot,
aminek filmre viteléhez engedélyt és lehetőséget kapott, és magában csak annyit
mond: ha ez egy gáláns szerelmes történet, akkor jöhet a rokokó, vagy inkább a
biedermeier: elvégre leginkább derűs kispolgárok között forgolódunk. Így
készülhetett a kedves történethez a hozzá leginkább illő korkulissza, miközben
a történelemértelmezés akkor kötelező parancsát a rendező letudta azzal, hogy a
mese Gyuri pincérje egyetlenegyszer, minden osztályharcos indulat nélkül,
mégiscsak kimondja a forradalmi Pilvax kávéház nevét. Makknak tehát, hatvan
évvel a mai trendek előtt, volt mersze, és játékos kedve elfogódottság nélkül
szépséges göngyölegként használni a történelmet. Műfajt és kort
összepasszított: vígjátékhoz Csokonai virágénekkel dekorált kora illik.
A korszakba csomagolt undor esete
Ma
ez már trend és nem kivétel. De csak, ami a szemléletet illeti. A műfaj teljesen
más. A kosztümös mozi kortárs művelői, meglehet, először körbefogdossák a
huszadik század színes háttérdrapériáit (úgyis, mint történelmet), hogy akkor
mit is lehetne kezdeni velük? Nézegetik őket, és levonják a következtetést:
külön üzenetet nem ér meg egyik sem. (Ez az akkor, amit Török és Nemes-Jeles
talán másképp gondol.) A kulissza-nyomatok viszont így, együtt, a múltbéliség általános ideáját hordozzák,
és ebben a minőségükben, mégiscsak kínálják a magyar történelmi mozi legfőbb,
félévszázados szolgáltatását, az „áthallást”. Csakhogy mit lehet itt még
áthallani? Egyetlen hangot. A történelmi háttérnek, posztmodern filmcsinálók
kezében ugyanis egy közös üzenete van: a múlt undorító. És a mai békeidős jelen sem lehet nagyon más, ha egyszer a
múltból következik.
Persze,
lehet, hogy mindez fordítva történik. Először van az alkotói sejtés: a világ
példátlanul mocskos. Utána az alkotói következtetés: mindezt különösen alkalmas
megmutatni olyan történelmi múlt időben, amikor az érdekek világosak, az önzés
magától értetődő, a halál könnyen jön, vagyis amikor a rémmesék szociál-darwinista
alapja tisztán fényeskedik.
Szász
János például legutóbbi filmjében a húszas éveket találta meg kézre eső bűnidőként. Igaza van, több híres följegyzett
gyilkosság évtizede ez – de hát melyik nem az? Megelőzik az élet értékét
devalváló történelmi tragédiák, fehérterror, vörös terror, háború – de hát
melyik évtizedet nem előzik? És a Hentes,
a kurva és a félszemű-ben (2017) tényleg csak annyi a jelenről szóló
üzenet, hogy a múlt idő jobban kihozza a mindenkori emberi nyomorúság
ízét-zamatát.
A
feldarabolt Kodelka hentes rémmeséje általában fanyalgó kritikát kapott,
amivel, ha képi és dramaturgiai részlethibákra vonatkozik, egyet kell értenünk.
Az viszont gyanús, amikor a legtöbb ítész ezek előtt mégiscsak a fő kérdést
kerülgeti. Hogy tudni illik, van-e itt jelentősége a történelmi háttérnek? A
kritikusban ilyenkor régi reflexek dolgoznak, azaz kínlódva keresi az áthallás-gyanús
motívumokat. A gyilkos Léderer korábban csendőr volt? De elcsapott csendőr? Jelent
ez valamit? Ki nem bontott régi kapcsolata az áldozattal, Kodelkával meddig
visz vissza az időben? Háborús, vagy háború előtti időkig? Ez most a
különítményes-korszak vége? A gyilkosság ideje éppen a Bethlen-konszolidáció
elejére esik – e véres történet valóságosan és jelképesen lezárna valamit? És
itt jöhet az „áthallás” kétségbeesett keresése is: hátha van valami, ami éppen
ma zárul le ugyanígy, véresen és jelképesen? Mi, elemzésben, értelmezésben
utazók, akik kosztümös mozit kezünkbe kapva, nem tudunk szabadulni a félévszázados
rutintól, itt csalódunk a legnagyobbat, de nem biztos, hogy jogosan. Igen, a
történelmi kapaszkodók bizonytalanok, az „áthallás” pedig, hiába fülelünk
lelkesen, alig hallható. Nehéz elfogadni, hogy ennyi mára egy magyar történelmi
filmtől elég lehet.
Pedig
Szász János másokhoz képest előnyben van. Talán ő kísérletezett kortárs magyar
rendezők közül a legtöbbet azzal, hogy a kosztümös korokat, mint szervesen
illeszkedő háttereket válogasson a maga meséihez – az időkulissza halomból. Ez
természetesen akkor is érvényes, ha múltban játszódó irodalmi alkotást adaptál.
És ha van üzenet, az nála is arra tart, hogy az emberi nyomorúság és aljasság
örök. Ilyen üzenethez a történelem minden Szász kiválasztotta százada-évtizede
passzol, benne Woyczek (1994) és Wittman fiúk (1994), Ópium (2007) és A nagy füzet (2013).
Századvégtől Vészkorszakig. Maga a történelem viszont – a politizáló magyar
film legfőbb hagyományával ellentétben – Szász Jánosnál már nem üzen semmit.
Mondhatni, unalmas és egyhangú, ha egyszer bármely huszadik századi szilánkját kiválasztva,
bűnt és szenvedélyt bele lehet csomagolni. Ha pedig csak erre való, akkor
ezáltal tud megszületni a magyar film populáris műfajként kínált specialitása,
melyhez hasonlót régen elképzelni sem tudtunk: a történelmi thriller. Lehet, hogy Szász nem jutott vele a csúcsra,
de a bizarr szubzsáner hazai, immár negyedszázados alapításánál mégiscsak ő
bábáskodott.
Műfaj-grundolók és határeseteik
.A
történelmi-politikai üzenet kényszer legyűrése persze azoknak megy igazán
könnyen, akik elég fiatalok ahhoz, hogy e rossz reflexek nélkül születtek,
illetve egy másik generációs reflexbe születtek bele. Szász Atillának bár
filmes múltja több évtizedes, televíziós rendezőként csak néhány esztendeje,
nagyjátékfilm alkotójaként pedig csak idén, az Apró mesékkel debütált.
Az Apró mesék (2019) a történelmi
időkulissza gátlásmentes használatának iskolapéldája. A film e tekintetben több
mint jó: tökéletes. A rendezőnek és forgatókönyvíró társának, Köbli Norbertnek
vagy megakadt a szeme először egy huszadik századi rövidke korszakon, és aztán
jött a műfaj, vagy megakadt a szeme a véres thrillerbe oltott film noir
zsánerén, és aztán jött a korszak, hogy kihozza az előbbi ízét-zamatát. Valószínűbb
az utóbbi, hiszen, akárcsak idősebb névrokona, ennél a műfajmixnél már első
tévéfilmjeivel megállapodott, miközben filmről-filmre válogat az
időkulissza-drapériák között.
Időkulisszák
közt válogatva, az alkotók talán bizony itt is végigmentek a szokásos ellenőrző
kérdéseken. Mikor olcsó az emberélet? Például Budapest ostroma után, ahogy a romokat
takarítják, ahogy az új rend berendezkedik, ahogy fölállnak az igazoló
bizottságok. „Koalíciós idők”: megint egy „őszinte” kor, ha amúgy hazug is, ha
egyszer, a vér, a bosszú, a túlélés, a leplezetlen érdekek kora. Vagyis
thriller-kor, noir-kor. A történet szerint a leszerelt frontharcos,
apróhirdetésekre válaszolva kitalált katonatársairól hoz álhíreket, és cserébe
megpumpolja a hálás hozzátartozókat. Így keveredik szerelembe a szép
erdésznével, és így fut bele a váratlanul hazatérő férj, a véres kezű háborús
bűnös és eszelős asszonyverő karjaiba.
Ezúttal
is tanulságos, ha a filmen túl, a kritikus régi önmagát figyeli. Ahogy még
mindig nem bír nézni egy bő hetven évvel ezelőtt játszódó filmet történelemértelmező
jelek és célzások keresése nélkül. Az Apró
mesék egyik első epizódja: volt bajtársak, rendőrök, tisztek – a régi és az
új rend haszonélvezői, a koalíciós berendezkedés törékeny egyensúlyú
hónapjaiban már-már agyonvernék hősünket, szélhámossága miatti spontán felháborodásukban.
Fülelünk: van-e itt jelzés? Ma még a hatalom emberei, holnap esetleg ők is rács
mögött, kitelepítve, internáló táborban… Máshol nyilast, háborús bűnöst
akasztanak nyilvánosan. A tömeg ellenszenves igyekezettel fejezi ki utálatát az
elítélt iránt. Irónia volna? Máris okoskodunk: hová pozícionálja magát a történet
mesélője? Mintha a lágerből hazatérő, fiát elvesztő áldozat iránt sajnálatot
mutatna, az új közigazgatás szánalmas képviselője, vagy a hiéna tekintetű orosz
faluparancsnok iránt megvetést. Vagy a kódok még rafináltabbak volnának? Aztán
lassan ráérzünk: ez itt egy időkulissza. Egy új, kosztümös moziban utazó filmes
nemzedék friss találmánya, de legalábbis primőr importcikke. Igen, van, amit
túlrajzoltak rajta, ahogy jó díszletképeken néha szokás. És igen, nem bírjuk
szusszal, az alkotói szimpátiák és szimpátia-megvonások gazdag dinamikájának
követését, de nem is kell, elég, ha egybegyúrjuk a sok kegyetlen, gyűlölködő,
avagy csak fásult és sunyi tekintetet, magyar zsarutól orosz bakáig, dühös
paraszttól, gyáva polgárig: ilyen az ember, noir-történetbe való lény, a noir
pedig, e recept szerint, történelembe csomagolva az igazi.
Szász
Attila éppen így használt már televíziós célra korábbi és későbbi
korszak-drapériát is: A Félvilág meséje
az első világháború előestéjén játszódik. Vagyis a magyar film egyik „áthallásokért
kiáltó” korszakáról van szó, mely ország-világ sorsát fordító, véres
eseményeket előz meg. A Félvilág
esetében az író és rendező erre – illetve ennek provokatív visszatartására az ő
filmjükben – talán rá is játszik. Hiszen akkor, ott a valóságban is így volt!
1914 januárja: még néhány hónap, és onnantól kezdve tízmilliók halnak meg, végül
az ország harmadára zsugorodik. Ilyenkor még a konflislovak patáinak is baljós
történelem-magyarázó kódokat kellene kopogni az Andrássy út kockakövein.
Ehelyett mi tartja lázban a bűnös Budapestet? Megölt egy kitartott luxusprostituáltat
a házvezetőnője. A tévéfilm a történelem mindig érvényes noir-csomagolásához,
külön díszítményként, mintha ezt az ellentmondást is mellékelné. Megölték a
híres-hírhedt Mágnás Elzát, ezzel indul a történet, aztán visszamegyünk az
időben, és a megismerjük az irigység, szerelem és szerelemféltés
sötét-romantikus történetét, a gyilkosság pillanatáig, mindent látva és
megértve egy ártatlan, vagy csak másoknál lassabban romlottá váló cselédlány
szemével. De közben, ahogy az Apró mesékben
is, régi módon jeleket keresünk, és hitetlenkedünk, hogy nincsenek. Azzal a
különbséggel, hogy hitetlenkedésünk már nem csak a filmre, de a film mutatta
emberi panoptikumra is vonatkozik: hogy a sok egymásra acsarkodó figura milyen
tüntetően éli a maga békeidős életét. Üzletelnek és szerelmeskednek, miközben
talán éppen most levelezik le valahol Ferenc Ferdinánd szarajevói látogatását.
Tudatlan világ, ami nem is értelmez jelzéseket, pedig hasznára volna, és nem is
ad jelzéseket a nézőnek, pedig akkor szólhatna a film a történelemről. Nem akar
arról szólni. Helyette azt a bizonyos szociáldarwinista alapot idézi meg, ahogy
az emberek – kitartott és kitartó, szerető és cseléd, madám és házvezetőnő – mind
érdeket érvényesítenek, durván és fájdalmasan, a néző pedig érzi, mindez időn
kívüli, örökkévaló, ismétlődik minden korban, tehát a jelenben is, de ettől még
lehet pompás időkulissza, ahogy más időkulisszák, más Köbli-forgatókönyvek, más
fiatal rendezők történeteiben.
Egy
közülük, úgyis, mint különös 56-os emlékfilm, a Fazakas Péter rendezte Szabadság – Különjárat. Már maga
témaválasztó gesztus is kivételes. A hatvanadik évfordulóra magától értetődően
„értelmezős-áthallós” történeteket várnak a Forradalom eseményeiről, esetleg
utóéletéről. A Szabadság – Különjárat,
három fiatal nagyon privát története, viszont ötvenhat nyarán játszódik. A
történet már csak azért sem szól a Forradalomról (tehát megint csak nem szól a
történelemről), merthogy a vélt hiányáról szól. A bokszoló és kulákszármazású
barátja, barátjának menyasszonya nyilván azért térítik el a
Szombathely-Zalaegerszeg repülőjáratot, mert úgy gondolják: itt soha nem lesz
forradalom. Alig három hónappal az események előtt vetik bele magukat saját
privát sorsukba, azaz még közelebb a nagy véres – és kollektív – pillanathoz,
mint amennyivel Mágnás Elza ugyancsak civil sorsának beteljesedése előzte meg
az ő korának véres és közösségi pillanatát, az első világégést. Mintha bizony
így kellene dolgozni a kisember időkulisszáival: provokatív módon odahelyezni
őket éppen a fontos történelmi pillanat elé, jelezve, hogy akár egybe is
eshetnének azzal, de aztán mégsem. És itt is fontos, hogy a noir hangulat
érdekében legyenek bűnök és titkok, legyen önzés, besározódni is képes szerelem
és barátság, de főleg senki se legyen politikai-történelmi üzenetek
közvetítője. A filmben szabadságot áhító fegyveresek ávóssal csapnak össze, de
a szabadságot áhítók ettől még nem szabadságharcosok, az ávós nem hithű
kommunista. Egyáltalán: a hittel, eszmei elkötelezettséggel cselekvő filmhős,
és az időkulissza elé álmodott noir/thriller, ez a viszonylag új magyar filmes
hungaricum, kizárják egymást.
Ahol
eszmeileg elkötelezett hős van, ott – akármilyen mélyre rejtve – üzenet is van.
Kárhoztatás vagy tiszteletadás, ami az eszmére vonatkozik. Itt viszont, a gépeltérítők,
az egymást is bántó, szánalmas utasok, a rosszkedvű és gyáva hivatalnokok, a rutinból
parancsolgató, vagy parancsra váró egyenruhások körében megint csak „az ember
sárkányfog vetemény” volna a tökéletesen korszak-független mondanivaló, melyhez
ugyanúgy, csupán jó hangulatcsináló történelmi drapéria ötvenhat nyara, ahogy
ahhoz a másik történethez jól passzolt tizenhárom ősze, tizennégy tele.
Ehhez
a speciális filmformához tehát három dolog kell: először is, kell a „noiros” alkotói
ellenszenv a múlt iránt, akármikor is játszódjék a történet. Másodszor, kell
maga a rosszkedvű mese, de csakis „hitetlen” hősökkel. Harmadszor: kell, hogy
az a bizonyos korszakdrapéria tényleg drapéria legyen: gazdag, sűrű szövésű,
vagyis hogy a kor a maga tárgyi világával, épített hátterével, de
színeivel-fényeivel is mutassa meg magát. Puritán kamaradarab, lélektani,
színészi jutalomjáték zárt világban, szerény korszakjelzésekkel, sikerülhet jól
vagy rosszul – nem ide tartozik, több vagy kevesebb ennél. Meglehet, Köbli
forgatókönyvírói munkásságán belül, lehet A
vizsgát (2011) és A berni követet
(2014), együtt a Szabadság –Különjárat-tal
– némi túlzással – valóságos 56-os trilógiának tekinteni, mégis a két előbbi nem
egyszerű időkulissza thriller. Vagyis a fenti feltételeknek nem igazán felel
meg, nyilván nem is akar megfelelni. A Bergendy Péter rendezte Vizsgában nem az ötvenhetes Budapest, hanem
helyette és benne egy külön mikrokozmosz, az átalakuló ÁVH, az ügynökhálózatát
építő-csiszoló Belbiztonság kap időkulisszát: málló falu lépcsőházakat, sápadt
vallatófényt, vörös drapériákat, Pobjedákat és bőrkabátokat. Természetesen így
is jó, és az emlegetett a „noiros” alkotói sötétlátás sem hiányzik, éppen csak
ez a mese mégsem csupán a történelem iránti általános ellenszenvben, hanem egy
konkrét történelmi pillanat iránti undorban fogant. A vizsga, együtt Bergendy utolsó ötvenhatos filmjével, A trezorral (2018), nyilván nem tudja
(nem is akarja) kikerülni, hogy eszmét és ideológiát hozzon képbe, hiába az
előbbiben a kémfilmkeret, az utóbbiban a bankrabló-motívum, ha egyszer olyan
hősöket állítanak e történetek középpontba, akiknél éppen a hit elvesztése a
tét, és egyben a végső dramaturgiai fordulat. A Félvilág csinos cselédlányának, az Apró mesék snájdig katona-szélhámosának is van miben csalódnia, de
azt, amiben ők csalódnak, nem írták korábban lobogókra, nem terjesztették
brossúrákon. Ott a történet végén csak a „sárkányfogvetemény” életérzés lebeg a hiteles időkulisszák
fölött, ahogy az új magyar műfaj legtisztább (?) változataiban illik.
*
Végig
kerülgettük a lényeget. A játékos Spielberggel és a derűs, fiatal Makkal
kezdtük. És azzal, hogy a múlt, mint időkulissza, annak idején, ha valaki ellenszélben
mégis megpróbálkozott vele, bájos nosztalgiát kívánt, vagyis Liliomfi-szerű vígjátékot. Így tudott –
nagy ritkán – politika és áthallás-mentes maradni. Ma – ezek szerint – bűnt és
vért kíván. Műfajként körülírva: noir-t, thrillert, horrort, időkulisszába
csomagolva. Az új filmes generációk, talán ha maguk is visszanyúlnának a
drapéria-keresésben a biedermeierig, ahogy annak idején a fiatal mester, más
következtetésre jutnának. De ők egyelőre az elmúlt száz év díszlet-raktárában
kutatnak. Nyilván van rá okuk. Szigorúan a jelenhez keresnek műfajt. Hiszen ehhez
passzol az új, sötét műfaj-hungaricum.
Az írás a NKFI által támogatott,
116708-as számú, A magyar film
társadalomtörténete című kutatás része.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2019/07 20-24. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14147 |