Benke Attila
Az RTL
Klubon futó, Ujj Mészáros Károly rendezte Alvilág
újabb nemzetközi színvonalú gengsztersorozattá érhet
A
magyar közönségfilm 2010-es évekbeli megújulásával párhuzamosan színvonalas hazai
tévésorozatok is felbukkantak. A magyar HBO három emlékezetes szériát gyártott:
a Társas játék (2011–2013) párkapcsolati
dráma, a Terápia (2012–2017)
pszichoterápiákon keresztül foglalkozott társadalmi problémákkal, míg az Aranyélet (2015–2018) a gengszterfilm
műfaját használta fel politikai kritika megfogalmazásához. Az utóbbi években több-kevesebb
sikerrel a kereskedelmi csatorna, az RTL Klub is megpróbálta követni a példát
saját gyártású tévésorozataival (A mi kis
falunk, 2017–; A Tanár, 2018–).
Az RTL legújabb szériája a 2019 február 19-én elindított Alvilág, amelyet sokan már plakátja alapján is az Aranyélet arcátlan másolatának tartottak
(többek között az oldalról látható, a negatív hőst megformáló Fekete Ernő
miatt, aki ebből a perspektívából hasonlított az HBO-sorozat gengszterét
eljátszó Anger Zsoltra). Azonban az Ujj Mészáros Károly (Liza, a rókatündér, 2016; X –
a rendszerből törölve, 2018) által rendezett, Bodzsár Márk (Isteni műszak, 2013) és Köbli Norbert (A berni követ, 2014; Apró mesék, 2019) által írt Alvilág teljesen más hangvételű
történet.
Hollandiából érkezett szállítmány
Miként
A mi kis falunk szlovák, A Tanár pedig német sorozat alapján
készült, úgy az Alvilág is egy
külföldi szériát adaptált, és nem az egyébként finn eredetű Aranyélet farvizén evez. Az RTL Klub
gengsztersorozata a nagysikerű holland Fű
és fehér por (2010–2017) magyar változata. Pieter Bart Korthuis és Diederik
van Rooijen eredetije egy Carmen van Walraven nevű családanya „felemelkedés és
bukás”-története. Carmen a széria legelső részében még naiv kívülálló, aki boldog
családi életet él három gyermekével és férjével, Fransszal, akinek piszkos
ügyletei felett sokáig szemet hunyt. Azonban egy napon a férfi két társával,
Carmen bátyjával, Irwannal és a kábítószerfüggő Steve-vel eltulajdonít egy
busás pénzzel kecsegtető drogszállítmányt, amire a Schiller nevű, nagyban utazó
gengszternek is szüksége lenne. Az első évad azt mutatja be, hogy férje halála
után Carmen hogyan próbál a rendőrség és az alvilág között egyensúlyozva rendet
tenni, ugyanakkor kívülállónak maradni. Bár a nő sikeresen elkerüli a börtönt,
és kiiktatja Schillert, a második évadban már nem tud tovább ellenállni a bűn
csábításának. A harmadik évadtól az utolsóig pedig arról szól a Fű és fehér por, amiről az amerikai Breaking Bad (2008–2013, nálunk Totál szívás címen futott a
televízióban) is: a bódító hatalomról, ami miatt a bűnbe esett átlagember
végzete felé száguld.
Az
árulásokkal, kegyetlen döntési helyzetekkel és családi drámákkal teli Fű és fehér por zajos sikert aratott
Hollandiában, számos díjjal jutalmazták (többek között a Carment alakító Monic
Hendrickx játéka miatt), és a széria nemzetközi szinten is gyorsan ismertté
vált (Magyarországon a FilmBox csatornán volt látható). Ennek eredménye lett az
egy évad után törölt, az ABC-n (itthon az AXN-en) sugárzott amerikai adaptáció,
a Vörös özvegy (2013) és a jóval
sikeresebb, 2015 óta futó svéd változat, a Gåsmamman.
A magyar Alvilágnak alacsony
nézettségi adatai alapján sajnos nincs, de minőségét tekintve nagyon is lehetne
jövője.
Lady Gangster
A Fű és fehér por, illetve adaptációinak
különlegességét az adja, hogy főszereplőjük egy nő, aki hasonló utat jár be,
mint a klasszikus gengszterfilmek nagyra törő, nagyot bukó antihősei. A
gengszterfilm műfaját meghatározó mesterhármas, A kis cézár (1931), A
közellenség (1931) és A sebhelyesarcú
(1932), valamint a zsáner későbbi darabjai (Magas
Sierra, 1941; A keresztapa, 1972,
Nagymenők, 1990; Amerikai gengszter, 2008; Legenda,
2015) jellemzően férfibűnözőket vonultattak fel. A Megcsúfolt nő (1937), a Lady
Gangster (1942) vagy Roger Cormantól az Átkozott
mama (1970) női gengsztereikkel szabályt erősítő kivételek. Jóllehet, a Breaking Badben és az Aranyéletben is ideiglenesen hatalmi
pozícióba kerülnek a férfi főhősök feleségei, azonban a fő konfliktusokat továbbra
is a férfiak rendezik el. A nő a gengszterfilmekben és sorozatokban általában
háttérbe szorul, a drága autók és a luxusrezidenciák mellett a vagyonát
törvénytelen eszközökkel gyarapító bűnöző státuszszimbólumaként tűnik fel.
A Fű és fehér por és az Alvilág ellenben arról szólnak, hogy a
nő (Carmen / Nóra) a kispályás gengszter (Frans / Ádám) halála után miként tör
ki ebből a státuszszimbólum-szerepből. Az első rész nyitójelenetében
felrajzolódnak a patriarchális család erőviszonyai: a két fiú (a magyar
változatban Máté és Bence) marakodik egymással, és míg az anya rendre utasítaná
őket, az apa szerint rájuk kell hagyni, mert ettől válnak „igazi férfiakká”. A
nyitójelenet azért is kulcsfontosságú, mert egy extrém helyzetet vázol fel
(káosz a családban), ami a jövőben állandósul, mivel gyermekei biztonsága
érdekében az anya kénytelen családfővé és gengszterré válni. Ám a holland
eredetiben és az Alvilágban a főhősnő
hiába harcol anyatigrisként a família egyben tartásáért, a nagyformátumú
gengszter (Schiller, illetve Schneider), az áruló Steve és a rendőrség ellen
folytatott harc közben Carmen, illetve Nóra gyerekei elhidegülnek
édesanyjuktól, és bajba kerülnek (Natalie-t / Natasát elrabolják).
Így a
Fű és fehér por és magyar változata
nemcsak bűnügyi drámák, de női drámák is. Arra irányítják a figyelmet, hogy
korunkban bár a nő elnyerheti szellemi és anyagi függetlenségét, de a
társadalom továbbra is számon kéri rajta a modern kenyérkereső szerep mellett a
hagyományos anyaszerepet is. A két sorozat szerint ára van annak, ha valaki
nőnek születik: ez a nemi szerep állandó harcot jelent a sztereotípiák és a
férfi fetisizáló tekintete ellen. A Fű és
fehér porban és az Alvilágban is
hangsúlyos, hogy Schiller, illetve Schneider és a főhősnő nyomában járó
rendőrnyomozó (Jim / Péter) minden adandó alkalommal megmotozzák Carment /
Nórát. Nem feltétlenül azért, hogy van-e nála fegyver, hanem hogy testi
kontaktusba kerüljenek a vonzó családanyával, akit a gengszter többször nyíltan
meg is környékez. Ezért szimbolikus, amikor Carmen / Nóra szembe fordul kvázi
szexuális zaklatójával, fegyvert szegez rá, illetve bérgyilkosával (Luther /
Milán) megöleti őt. A férfihatalmat szimbolizáló pisztoly a nő kezébe kerül, és
a tárgyiasítás egyik legfőbb eszközével utasítja el, hogy fétisnek tekintsék őt.
Vagyis ezekben a gengsztersorozatokban a nő számára a hatalom nemcsak pénzt és
emberek feletti uralmat jelent, hanem lehetőséget a konvencionális nemi
szerepek meghaladására, és egy új, erős női identitás felépítésére.
Kilépni a keresztapa árnyékából
Az Alvilággal két nagy gond van. A sorozat
alkotói gyakorlatilag nem adaptálták, hanem lemásolták a Fű és fehér port. Ha felváltva nézzük a két széria epizódjait, a
színészeket leszámítva olyan, mintha végig ugyanazt a sorozatot követnénk,
minthogy bizonyos esetekben nemcsak a dialógusok vagy a zene, de a beállítások,
sőt a díszletek is szinte tökéletesen megegyeznek. Mivel a holland eredetit
Magyarországon is sugározták, készült hozzá magyar szinkron, így felmerülhet a
kérdés, hogy a hazai közönség miért az Alvilágot,
a „másolatot” nézze, ha elérhető számára az eredeti is. Az amerikai Vörös özvegynek kevés erénye van: az
egyik az, hogy ha rossz irányba is, de alkotói mertek változtatni az
alaptörténeten.
Tulajdonképpen
ebből a problémából fakad az Alvilág
másik negatívuma is. A nő drámája ugyan aktuális és érvényes a mai
Magyarországon, azonban az Aranyélettel
ellentétben Ujj Mészáros Károlyék tévésorozatán alig érződik, hogy ebben az
országban játszódik. A rendőrnyomozó itt cigány származású, de ennek nincs különösebb
jelentősége az első évadban. Az Aranyélet
sokszor esett túlzásokba, de kétségtelenül hitelesen rajzolta meg a rendszerváltás
utáni Magyarország „kórképét” a politikai hatalmat átható korrupcióval, a
fehérgalléros bűnözéssel vagy az államszocializmus negyven évének társadalmat
megrontó maradványaival. Ujj Mészáros Károly legutóbbi mozifilmjében, az X-ben merészen bemutatta az Aranyéletben is ábrázolt
társadalmi-politikai problémákat, azonban a rendező csak rendezői stílusát és
színészeit (Balsai Móni, Schmied Zoltán, Bujáki Zsófia) mentette át
mozifilmjeiből, szociális érzékenységét viszont nem tudta érvényesíteni a
sorozatban. Persze nem szükséges minden magyar bűnügyi filmnek vagy sorozatnak
direkten politizálnia, viszont a gengszterfilm műfaja társadalomkritikus zsáner,
és az ebben rejlő potenciált az Alvilág
alkotói nem aknázták ki. Pontosabban annyira igen, amennyire a Fű és fehér por is, hiszen a drogbiznisz
és a szervezett bűnözés globális problémáknak tekinthetők. Emellett az első
évadban még nem sikerült súlyt adni Nóra gyerekeinek, pedig a Natasát alakító,
az X-ben is főszerepet játszó Bujáki
Zsófia és a legkisebb fiút, Bencét megformáló Cservák Zoltán (meggyőző
alakítást nyújtott Csicskár Dávid 2016-os Uchebnik
című ötvenhatos rövidfilmjében) is tehetségesek.
Összességében
az Alvilág a kereskedelmi csatorna
felhozatalához képest meglepően színvonalas sorozat, amelyet Ujj Mészáros
Károly biztos kezű rendezésének, a remek színészeknek és természetesen az
izgalmas alaptörténetnek köszönhet. Kár, hogy az alacsony nézettség veszélyeztetheti
a folytatást. Pedig további évadokban az alkotók megmutathatnák, hogy a
bemelegítés után ki tudnak lépni a „holland keresztapa” árnyékából.
ALVILÁG
– magyar tévésorozat, 2019. Rendezte: Ujj Mészáros Károly. Írta: Köbli Norbert,
Bodzsár Márk. Kép: Szecsanov Martin. Producer: Bodzsár István, Herman Péter. Szereplők:
Balsai Mónika (Nóra), Fekete Ernő (Schneider), Schmied Zoltán (Ádám), Bujáki
Zsófia (Natasa), Cservák Zoltán (Bence), Miller Dávid (Máté), Hevér Gábor
(Ervin), Molnár Levente (Steve), Rajkai Zoltán (Milán), Bezerédi Zoltán
(András), Szirtes Ágnes (Nóra édesanyja). Gyártó: Uniofilm. Az RTL Klub
bemutatója. 8x60 perc.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2019/05 50-52. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14090 |