Varga Zoltán
Vízkeleti Dániel
Howard Hawks idén 60 éves rendhagyó ostromwesternje a populáris
filmkultúra megkerülhetetlen remekműve.
Némajátékként pergő jelenetek vezetik föl Howard Hawks 1959-es Rio Bravóját: négy percen át csupán a
szereplők mozdulatai, tettei és pillantásai „beszélnek”; e képsorok a seriff
rendíthetetlenségét éppúgy nyomatékosítják, mint szebb napokat látott iszákos
helyettese ingatagságát. A kocsmai megaláztatást (a köpőcsészébe dobott
ezüstdolláros gesztusát) követő verekedéshez a rajzfilmekből ismerős
zenehasználat, az ún. Mickey Mousing társul, amely a látható mozdulatok és a
hallható muzsika pontos szinkronizációját kínálja: az ütéseket és pofonokat
zenei motívumok emelik ki, már-már a paródia határát súrolva. A Rio Bravo a továbbiakban sem áll távol a
parodisztikus közelítésmód lehetőségétől: történetében a kocsmában
letartóztatott gazfickóra – a helyi hatalmasság rosszéletű öccsére – az ereje
teljében lévő seriffen kívül az alkoholista helyettesnek, egy sánta
öregembernek és a később hozzájuk csatlakozó ifjoncnak kell vigyáznia a
békebíró érkezéséig. Ebből a helyzetből akár tudatos westernkomédia, rosszabb
esetben akaratlan paródia is formálódhatna, mégsem így történik. Sőt, Hawks
legnevezetesebb westernfilmjeinek egyike – amelyet méltán sorolnak a műfaj
csúcsteljesítményei közé – éppen a kitartás és a rátermettség magasztalásává
érlelődik, a túlerővel szembeszálló elszántság dicséretévé. De a Rio Bravo nem csak a bajtársiasságot és
a hősiességet ünnepli: azt is láttatja, hogy az egymásba vetett hit
segítségével lehetséges a kiút az önsorsrontás örvényéből.
Délidő
után
A műfajelmélet szerint a zsánerfilmek óhatatlanul dialógust
folytatnak azáltal, hogy egymás témáit variálják; kifejtik, ami az egyik
filmben kevéssé kidolgozott téma, vagy továbbszövik azt a motívumot, ami máshol
csak mellékes jelentőségű – és így tovább. Az viszont már szokatlanabb, hogy
bizonyos műfajfilmek bevallottan és vállaltan egy másik zsánerdarabra adott
válaszként születnek meg, márpedig Hawks műve esetében erről van szó: a Rio Bravo tudvalevőleg a Délidő (1952) ellenfilmje. Hawks úgy
jellemezte a Délidő seriff-figuráját,
hogy az „úgy futott körbe a városba segítségért, mint valami fejetlen csirke”
(lásd Joseph McBride interjúját: Filmvilág
2002/1). Fred Zinnemann kiábrándult westernje vádirat a társadalmat
fenntartani-működtetni hivatott erők képmutatásáról: a seriff nem számíthat a
kisközösség szolidaritására és segítségére, a városkába visszatérő banditával
és pribékjeivel egymaga kénytelen szembeszállni (csak felesége csatlakozik
hozzá, végszóra). A Délidő
(nagyjából) valós időben játszódó szikár fekete-fehér képsoraiban a Gary Cooper
által alakított Will Kane seriff hamar kifogy a lehetséges segítőtársakból –
míg a színesben forgatott Rio Bravóban
John Wayne seriff-karaktere, John T. Chance nem kajtat segítség után, bízik
magában, s kimondva-kimondatlanul felemás csapatában is. A pénzember által felbérelt
haramiáktól szorongatott városkából egészen más levegő árad, mint a Délidő kietlen utcáiból: ott az egykori
bajtársak is elzárkóznak az együttműködéstől, itt a jövevények is kiveszik
részüket a problémák megoldásából. Tézis és antitézis tehát a Délidő és a Rio Bravo, eszközhasználatukat és ideológiájukat tekintve egyaránt;
innen nézve kifejezetten ironikus, hogy mindkét alkotásban ugyanaz a
komponista, Dimitri Tiomkin jegyzi a filmzenét, amely Zinnemann-nál éppúgy,
mint Hawksnál, alapvető szerepet tölt be az összhatásban. Nekünk, a közönségnek
szerencsére nem kell választani a Délidő vagy
a Rio Bravo között: remekmű
mindkettő.
A Rio Bravónak nemcsak „ellenkező
előjelű” előzményét fedezhetjük föl a populáris filmkultúrában, de követőit is.
Nem meglepő, hogy a sikerrecepthez maga Hawks is visszatért: későbbi
westernjeit, az ugyancsak John Wayne főszereplésével készült El Doradót (1967) és Rio Lobót (1970) egyaránt sok helyütt a Rio Bravo nem hivatalos remake-jeként
emlegetik – tévesen. Való igaz, hogy számos szituációban és a karakterekben is
jelentős hasonlóságok fedezhetők föl: mindhárom filmben a foglyul ejtett
gazember őrzésére első pillantásra furcsa, de működőképesnek bizonyuló csapat
formálódik – ám mind az El Dorado,
mind a Rio Lobo saját cselekményívet
formál a közös alapelemekből. A köztudottan Hawks-követő John Carpenter pedig a
Rio Bravóra tekint kedvenc filmjeként,
amely alapvető hatást gyakorolt életművére. A szedett-vetett csapat
működőképessége – vagy éppen kudarca – számos Carpenter-mozit alapozott meg:
már a debütálást jelentő Dark Star (1974)
űrhajósainak hányattatásaiban fölfedezhetjük ezt a kérdéskört, s olyan művekben
tér vissza, mint A 13-as rendőrőrs ostroma (1976), a Menekülés New Yorkból (1981), a Nagy zűr Kis-Kínában (1986), a Vámpírok (1998) és A Mars szelleme (2001). Közülük
A 13-as
rendőrőrs ostromában érezhető a legmarkánsabb Rio Bravo-hatás. A rendező korai remekében áll elő teljes
fegyverzetben a Carpenter-univerzum: minimalista szintizene kíséri a Gonosz (itt
az arctalan banditák) mindent elnyelő, megállíthatatlan áramlásával
szembeszálló hősöket, akik megpróbálják megérteni azokat a jelenségeket,
amelyek már nem értelmezhetők a racionális logika kereteiben. Csak azok élik
túl az ostrom éjszakáját, akik ennek ellenére mégis képesek a csapatmunkára. Míg
a Rio Bravóban a siker kulcsa a Dude
és Chance seriff között létesülő bizalom, itt a frissen kinevezett afroamerikai
rendőrtiszt, Bishop és a gyilkosságért elítélt, titokzatos Wilson között
kialakuló különleges kötelék bizonyul életmentőnek.
Dalolni a
fegyverszünetben
John Wayne az 1956-ban készült zseniális John Ford-film, Az üldözők óta nem szerepelt westernben,
kis kitérő után a Rio Bravo
jelentette a visszatérést a zsánerhez; Hawks ugyancsak hosszabb szünet, néhány
Európában töltött év után tért vissza a filmkészítéshez és a műfajhoz. Úgy
tűnik, ez az átmeneti távolmaradás a zsánertől jót tett a „rejtőzködő
stílusáról” ismert rendezőnek és a műfaj legemblematikusabb fétisszínészének –
a Vörös folyó (1948) óta első közös
westernjük legalábbis a kreatív energiák impozáns megújhodásáról tanúskodik. A Rio Bravo nem csupán a már említett
komikus vonások és a komoly előadásmód rendkívül kényes – és mindvégig
kitartott – egyensúlya miatt tételezhető kivételesnek a westernben, de mindenekelőtt
szerkezete teszi rendhagyóvá. Ennek alapja az ostromhelyzet különleges
kezelésmódja: Hawks filmje az ostromwesternek közé illik ugyan, megrohamozott
házat, erődöt (jelen esetben: seriffirodát) mégsem látunk benne, az ostrom nem
a nagykönyvben megírtak szerint zajlik. A seriffiroda börtönében fogva tartott
bűnös csatlósai tudják, hogy nem támadhatják meg az épületet, mert a foglyot
őrző öregember vagy maga a seriff végső esetben meghúzná a ravaszt – erre a
patthelyzetre épül az intrika, a gyilkos bátyja elsősorban cselvetésekkel, nem
pusztán erőszakkal próbálja elérni, hogy kiadják az öccsét. Chance seriff és
társai mozgástere tehát lényegesen nagyobb, mint a legtöbb ostromfilm hőseinek
esetében, szabadon mozoghatnak a városkában, s a külső terek is bevonódnak az
összecsapásba: az ellenség lefegyverezhet az utcán (ez a seriffel történik
meg), vagy megtámadhat a település határánál (ahogyan a helyettessel teszik).
Az ostromszituációnak ez a „levegősebb” változata ad lehetőséget
arra, hogy a Rio Bravóban áthelyeződjék a hangsúly a külső
eseményekről a szereplők viszonyára, kapcsolataik alakulására, egymás és
önmaguk segítésére – érzelmi értelemben is, nem csak az életveszélyes helyzetek
elhárításában. A fáma szerint Hawks-t az európai tartózkodása során látott
televíziós westernszériák is ösztönözték, hogy olyan elbeszélő-szerkezetet
favorizáljon, amely a mozgalmas akciók rovására a figurák személyiségét helyezi
előtérbe. A Rio Bravo 141 perces
játékideje 4-5 napot ölel fel, s bár a haramiák minden nap nekiveselkednek,
hogy kiszabadítsák főnökük fivérét, a seriff és társai a legkevésbé sem csak
fegyverforgatással töltik az időt. A film ugyan nincs híján – a szüzsében
szinte mérnöki precizitással elhelyezett – összecsapásoknak, ezek mégis szinte
marginálisak az elbeszélő-szerkezetben, amely sokkal inkább a férfikarakterek
barátságára és a bajtársiasságra fókuszál, s nem utolsó sorban hagyja
kibontakozni a románcot Chance seriff és a városkába érkező fiatal
özvegyasszony, az Angie Dickinson által játszott Feathers között. Ennek
fényében nem is olyan meghökkentő, hogy a film egyik – sőt, talán a –
legemlékezetesebb nagyjelenete a férfiak közös dala a fegyverropogás szünetében
(My Rifle, My Pony, and Me, azaz: A puskám, a pónim és én). Több ez, mint
szellemes játék a fő- és mellékesemények viszonyával, melynek jegyében
megváltozik a fordulatok és az epizódok szabványosabb „helyiértéke”, s nem is
magyarázható csupán azzal, hogy ebben a jelenetben Dean Martin és Ricky Nelson az
énekesi tehetségét is megcsillogtathatja. Király Jenő lényeglátó megállapítása
értelmében a Rio Bravo egyike azon
westerneknek, amelyekben a külső kaland (a verekedések, a lövöldözések)
világában élők fölfedezik a belső kalandok (az összetartozás, a meghittség)
szépségét (lásd Frivol múzsa I. kötet).
A közös éneklés képsora ennek a váltásnak szívmelengető foglalata.
Visszatöltött
whisky
Az epizódok és a mellékkarakterek halmozása ellenére is Hawks
westernremekének középpontját valójában Chance seriff és helyettese, a Dude („csávó”,
„haver”, „fószer”) becenéven emlegetett alkoholista kettőse jelenti. (Míg a
seriffé „beszélő név”, a többi karaktert általánosító-tipizáló becenéven
szólítják: Dude mellett az öreget Stumpynak, azaz Köpcösnek hívják, a kölyköt
Coloradónak, sőt még a hősnőt is álnéven nevezik: Feathersnek, Tollasnak, azaz
Tollboásnak.) A Rio Bravo fölfogható
a Dean Martin által játszott karakter, a „leggyengébb láncszem” rehabilitációjának,
emelkedettebben szólva: megváltásának történeteként is. Az évek óta – egykori
szerelmi csalódása miatt – alkoholfüggőséggel küszködő férfi józanság és
részegség, avagy tettrekészség és önsorsrontás között ingadozik – jelképes
értelmű, hogy ez a határhelyzetben őrlődő figura vigyázza a városka határát,
miközben a település némely
lakosa és a banditák számára egyaránt nevetség tárgyává válik. Chance töretlen bizalmának
köszönhetően Dude azonban egyre jobban erőre kap, s egy sikeres önvédelmi
akciót követően külsőleg is úgy látszik, összeszedi magát: megfürödve, megborotválkozva,
tiszta ruhát öltve rá sem lehet ismerni. Szó szerint: Stumpy nem ismeri fel a
seriffirodába belépő férfit, s rálő. Hawks azt mutatja meg, hogy Dude
hiába akarja őszintén, a társai segítségével siettetni a változás folyamatát,
ez nem megy az önmagunkba vetett szilárd, belső meggyőződésből táplálkozó hit
kiépülése nélkül – s ehhez idő és több türelem kell. Hawks ennek a folyamatnak az állomásait veszi górcső
alá: Dude ugyanis ismét megbillen, elhagyja magát, s ezzel akaratlanul
is előnyhöz juttatja a banditákat, akik akadályoztatás nélkül jutnak át a
városka határán. Dude az
önsajnálat bugyraiba süllyedve, úgy tűnik, ismét az italhoz nyúl, ám a kritikus
pillanatban végül képessé válik arra, hogy felülkerekedjen démonain, s ehhez –
paradox módon – az ellenség provokációja adja a végső lökést. A félelemkeltésként
küldött mexikói haláldal, a Degüello hallatán ugyanis a férfi végleg kijózanodik,
s biztos kézzel önti vissza a whiskyt az üvegbe – a sorsdöntő pillanatot a Dude-ot kiemelő közelkép (a
film maroknyi közelképeinek egyike) is nyomatékosítja.
Hawks zsenialitása nem elsősorban
a fegyveres konfliktusok megkomponálásában, hanem Dude karakterfejlődésének
finomszövésű kidolgozásában rejlik. A Rio Bravo a
westernfelszín alatt arról szól, hogy időbe telik, amíg létrejön az ember körül az ellenálló „burok”, amit az
önmagunkba vetett hit tart fent, és csak ezután vagyunk képesek változni, hogy a
közösség teljes jogú tagjává váljunk. Dude belső erejének visszatérésével a
csapat összeáll – éppen ez teszi katartikussá a közös éneklés jelenetét. A Rio Bravo Chance és Dude egymásba vetett
bizalmán keresztül mesél arról, miként születik és erősödik meg az egyetlen
dolog, ami képes összefogni és sikerre vinni egy közösséget: a hit önmagunkban
és egymásban. Innen nézve válik igazán beszédessé Chance seriff neve is:
az esélyt, a lehetőséget sejteti a változásra és az egyén épülésére. A Rio Bravo két férfihősén keresztül azt
hangsúlyozza, hogy az ember képes lehet szembeszállni a legnagyobb kihívásokkal
is, ha összefog másokkal, s éppen a másikért, illetve másokért érdemes
összeszedni magunkat. Ha egymagunkban gyengék vagyunk is, kevéssé ellenállóak
és fokozottan kiszolgáltatottak, a bajtársiasság és a közösség megvédhet a
veszedelmes örvényektől, és segíthet kihozni önmagunkból a legjobbat. A Rio Bravóban a szétcsúszott egyén képes
változni, s a jó ügy – még inkább a társai – érdekében lezárni a sötét múltat.
Feltűnő, hogy a manapság
divatos forgatókönyvíró szakkönyvek szerint elengedhetetlen személyes
motivációja a Rio Bravo egyik
szereplőjének sincs, szemben például a későbbi Hawks-westernekkel. John Wayne karaktereit
az El Doradóban és a Rio
Lobóban már személyes okok is motiválják: az előbbiben afféle vezeklésként
vesz részt a harcokban – a fenyegetett család ifjú tagját önvédelemből bár, de
lelövi –, az utóbbiban pedig bosszúvágy fűti, a fő intrikus ugyanis a
polgárháborúban a csapatát eláruló exkatona. Ehhez képest Chance és társai „személytelenebb” harcot
vállalnak a környék legnagyobb hatalmú földesurának zsoldosaival szemben. A Rio Bravo azt énekli meg, hogy akik alulról
szerveződve, összefogva
képesek bízni és hinni egymásban, azok szükségszerűen a jót szolgálják azokkal
szemben, akik a hatalmuk segítségével érvényesítik akaratukat. Hogy Dude belső
megváltása egyáltalán lehetséges, azt bizonyítja, hogy az igazság a csapat oldalán
áll – s ezért is képesek sikerre vinni küldetésüket. A Rio Bravo a westernműfaj általános elkomorulása előtt fogalmazza
meg optimista krédóját, miszerint van remény – mert nem vagyunk egyedül.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2019/05 33-36. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14080 |