Kovács Patrik
Budd Boetticher, a
western kismestere az ötvenes években szinte észrevétlenül reformálta meg a
műfajt.
A legendás színész, Randolph
Scott pályája utolsó évtizedében két jelentékeny westernrendezővel is intenzív
munkakapcsolatot alakított ki: egyikük André de Toth, akinek vezényletével
hagyománytörő, közelítésmódjukban és témájukban sokszínű B-mozikat gyártott, a
másik pedig Budd Boetticher, akivel reformszellemű tematikai- és
stílusformációt építettek: az úgynevezett Ranown-ciklust. Kollaborációjuk öt év
alatt hét – szinte kivétel nélkül műfajtörténeti értékű – filmet eredményezett,
ám az érdem nem csupán az övék: többnyire csapatukat erősítette az ihletett
forgatókönyvíró, Burt Kennedy és a kísérletező kedvű producer, Harry Joe Brown
is. Brown és Scott a negyvenes évek második felében együtt fejlesztették ki
produkciós bázisukat, s a ciklust közös cégeik egyike, a Ranown Pictures
Corporation után anyakönyvezték. A négyfős munkakollektíva előtt az ötvenes
évek derekától kitágultak a perspektívák: bár anyagi erőforrásaik és a
rendelkezésükre álló forgatási helyszínek is korlátozottak voltak, a hollywoodi
infrastruktúra biztonságos hátországot jelentett számukra (a legtöbb
Ranown-mozi a Columbia égisze alatt forgott), ugyanakkor meglehetős kreatív
szabadságot is élveztek.
Miben áll azonban e
filmek újszerűsége? Minek köszönhető, hogy a Hollywoodban több évtizedet
végigrobotoló Scott és a számos egyéb műfajban hétpróbás szakembernek számító
Boetticher épp a Ranown-ciklus révén lopta be magát a filmtörténeti
emlékezetbe? Az okok lajstromát a széria talán legfontosabb érdemével ildomos
kezdenünk: egészen sajátos módon vette revízió alá a western konvencionális
hősábrázolását. A korszak sur-westernjei nemcsak a pszichologizáló-moralizáló
tendenciákat honosították meg a műfajban, de a klasszikus magányos hőst is
újrapozícionálták, méghozzá akként, hogy mellékfigurává fokozták le (Johnny Guitar, 1954; Gun for a Coward, 1957), bűnös múlttal
ruházták fel (A folyó mentén, 1952; Idegen a vadnyugaton, 1953) neurotikussá
formálták (A coloradói férfi, 1948; Fél lábbal a pokolban, 1960), radikálisan
szembeállították a társadalommal (Délidő,
1952; Showdown at Boot Hill, 1958) vagy
épp teljességgel száműzték a szüzséből (Ben
Wade és a farmer, 1957; A névtelen
töltény, 1959). A Ranown-westernek ellenben a megváltás, a révbe érkezés lehetőségét
tagadták meg a protagonistától, ezáltal pedig nemcsak a hollywoodi mozi
haladáselvű, optimista világképe ellen intéztek támadást, de bizonyos
értelemben már a modern film felé is tendáltak.
TÚLÉLNI A MEGVÁLTÁST
Boetticher és Scott
hősei eredménytelenül hajszolják a feloldozást, de e kudarcért részben ők maguk
felelősek. Erkölcsi támpontok nélkül próbálnak tájékozódni a vadnyugat
egzisztencialista siralomvölgyében, életüket pedig ösztönös szükségletek
(például a bosszú vagy a külvilággal szembeni védekezést célzó közöny)
határozzák meg, melyek bűvköréből nincs módjuk kitörni. A Hét embert, az utolsó szálig (1956) főhőse, Stride felkutatja és
módszeresen levadássza felesége gyilkosait. A szüzsé csak viszonylag későn, a
bonyodalmak közepette ébreszti rá a nézőt, hogy az asszony halála a férj lelkén
is szárad. Stride ugyanis azelőtt seriffként dolgozott, ám újraválasztását
elbukta, büszkesége pedig nem engedte, hogy alacsonyabb beosztásban folytassa
munkáját; az így beállt pénzzavar miatt neje elszegődött banki alkalmazottnak,
s egy rablás során lőtték agyon. A hős elméjét azonban elfelhősíti a pőre
bosszúvágy, s ekként személyes felelősségének sem ébred tudatára. Pedig a
bűneset valós körülményeit nem is tisztázza megnyugtatóan a forgatókönyv:
Stride és a befogadó egyaránt információhiánnyal küzd, a főszereplőt azonban ez
sem gátolja meg missziója beteljesítésében.
Hasonló, mégis mélyebb
konfliktust ábrázol az egy évvel későbbi Decision
at Sundown (1957), a leginkább pesszimista Ranown-western. Bart Allison (Randolph
Scott) azért lovagol be Sundown poros kisvárosába, hogy elégtételt vegyen a
helyi oligarchán, amiért az elszerette tőle, majd öngyilkosságba hajszolta
feleségét. Allison azonban töredékes tudással rendelkezik a valóságról: a
szüzsé lassan, de biztosan adagolja azon többletinformációkat, melyek jelentősen
árnyalják az alaphelyzetet. Kiderül, hogy a meggyanúsított férfi nem felelős az
asszony haláláért, továbbá az is, hogy Allison neje kifejezetten csapodár
természet volt. Hősünk azonban makacsul ragaszkodik saját téveszméjéhez, és a
reváns szándékától sem áll el. A szituáció azért különösen fonák, mert az
oligarcha lelkét valóban súlyos bűnök terhelik, csak egész más jellegűek: zsarnoki
egyeduralmat épített ki Sundown városában, és terror alatt tartja a helyi
kisközösséget. Allison azonban csak egyéni célokért küzd, a társadalom igényei
iránt mély közönnyel viseltet.
Az eltévelyedett, az
eléjük tornyosuló kihívásokra elégtelen válaszokat adó – és ennyiben a modern
európai film hőseivel rokon – protagonisták ragyogó, szimbolikus példája a Comanche Station (1960) Jefferson
Cody-ja, aki elrabolt asszonyokat szabadít ki az indiánok fogságából, ugyanis
reméli, hogy ekként előbb-utóbb rálel rég elvesztett hitvesére. A történet
végén sikerrel hazajuttat egy melegszívű családanyát a férjéhez, egy vak
farmerhez. A férfi jelképértékű karakter, Cody érzelmi-mentális
fogyatékosságának tükre: hősünkből ugyanis hiányzik ama képesség, melynek
birtokában felismerhetné, hogy hasztalan eltűnt felesége délibábját űznie. A
western a jövő építéséről szól, a Ranown-ciklus hőseit azonban béklyóba veri a
múlt, s ha felszíni konfliktusaikat meg is oldják – sikerül bosszút állniuk
vagy megvédeniük egy-egy kiszolgáltatott mellékfigurát –, foglyai maradnak a
lélek mélyrétegeiben búvópatakként csörgedező érzelmeknek: a frusztrációnak, a
dühnek és a kozmikus magánynak. A western fejlődéselvű ideológiája tehát csak a
kalanddramaturgia szintjén érvényesül e filmekben, s a Scott-hősök belső
utazása sosem jut nyugvópontra, márpedig ez volna a valódi happy end záloga.
Végeredményben e karakterek
túlélik saját megváltásukat: korábban már rendelkeztek mindazzal az anyagi és
erkölcsi tőkével, mellyel a tradicionális magányos hős (beilleszkedtek a
társadalomba és a szerelmet is megtalálták egy-egy nő oldalán), ám a sors azután
mindent visszakövetelt tőlük, vagy épp ők maguk tékozolták el értékes javaikat.
Mindez persze korántsem példa nélküli az ötvenes években, ékesen bizonyítják Anthony
Mann és James Stewart közös westernjei, kivált A meztelen nyom (1953); azonban fontos különbség, hogy Stewart
hősei mindig élnek az újrakezdés kínálkozó lehetőségével, míg Scott érdes
lelkületű, szinte önsorsrontó férfialakjai rendre elutasítják azt. A Foglyok (1957) kivételével a főszereplő
valamennyi Ranown-western zárlatában társtalan marad (és a Foglyokban sem garantálja semmi, hogy a két fél képes lesz
konzerválni a frissen szövődött kapcsolatot), pedig többnyire megállapodhatna
egy-egy nőkarakter mellett. A Ranown-ciklus egyébiránt is meglehetős
ambivalenciával viszonyul a férfi-nő kapcsolatokhoz: széthullott házasságok,
holt asszonyok (Hét embert, az utolsó
szálig; Lovagolj magányosan,
1959; Comanche Station), csapodár
feleségek (Decision at Sundown) és
számító, csörgőkígyószerű férjek (Foglyok)
mutatkoznak meg az egyes történetekben.
Találunk persze korabeli
westernt, melynek család- és szerelemképe látszólag még inkább szubverzív: Richard
Wilson A pisztolyos férfi (1955) című
filmjében a zsold fejében dolgozó polgárőr, Tollinger (Robert Mitchum) egy haramiáktól
fenyegetett kisvárosban bukkan rá feleségére, aki hajdan elmenekült előle, s
most a helyi bordélyházat vezeti. A nő egyik parttalan civódásuk közepén
elárulja a férfinek, hogy közös gyermekük betegség következtében már korábban
meghalt. A hős családi életére tehát tragédiák sokasága vet árnyékot, ám a
végjátékban – egy kissé valószerűtlen fordulat révén – Tollinger és felesége
újraforrósítják románcukat. A pisztolyos
férfi revizionizmusa egyébiránt kétirányú: nemcsak a klasszikus vadnyugati
film családképét írja felül, de a Dodge
City (1939) által megalapozott „town tamer” westernek világképét is
újragondolja, s e minőségében egyenesen Michael Winner A törvény nevében (1971) című – többszörösen hagyománytörő –
darabjának előképe. Bármily mostoha családi viszonyokat is ábrázol azonban, A pisztolyos férfi szabályosan varrja el
az érzelmi szálat: Tollinger végül részesül az emocionális-lelki feloldozásban.
A Ranown-westernek protagonistái – ennyiben a ciklus tehát különösen retrográd
szemléletű – azonban nem is álmodhatnak ilyesmiről.
OK NÉLKÜL LÁZADÓK A PRÉRIN
A Ranown-westernek közismerten
relativizálják a különböző erkölcsi pólusokat; elmossák a jó és rossz közti
határvonalat, s ezáltal jelentősen közelítik egymáshoz magányos hőseiket és
antagonistáikat. Csakhogy ez sem a ciklus egyedülálló nóvuma. A korszak revizionista
szellemiségű westernjei ugyanis következetesen egymás felé hajlítják az ellentétes
oldalon álló hősöket (A pisztolyhős,
1950; A fegyveres idegen, 1953; Az erőszakos férfiak, 1955; A vadnyugati ember, 1958; Balkezes pisztolyhős, 1958; A száműzött napja, 1959; Utolsó vonat Gun Hillből, 1959; Warlock, 1959; Az utolsó napnyugta, 1961). A Ranown-westernek viszont annyiban mégiscsak
unikálisak, hogy olyan pozitív vágyakat, értékeket és ideákat rendelnek az
antagonisták mellé, melyek általában a magányos hős sajátjai. A Decision at Sundown epilógjában a
városka erkölcsileg ellentmondásos kiskirályának például sikerül realizálnia hőn
áhított célját: rámosolyog a szerelem egy odaadó nő (igaz, nem az eredetileg
kiszemelt úrilány, hanem egy korábban félredobott szerető) személyében, ezáltal
pedig civilizálódik, mi több, a western fejlődésközpontú ideológiája is benne
testesül meg, miközben a frusztrált főhős magára marad lefojtott indulataival. A
Lovagolj magányosan törvény elől
menekülő banditái azért akarják az igazságszolgáltatás kezére juttatni a körözött
gyilkost, hogy cserébe amnesztiát nyerhessenek és végre betagozódjanak a
társadalomba. Scott főhőse végül át is engedi nekik a fogva tartott haramiát, hiszen
számára amaz csupán eszköz volt bosszúhadjárata beteljesítéséhez. A
banditapáros előtt így viszont felcsillan az üdvözülés perspektívája, s ha
mindez nem volna elég, a zárlatban a mindvégig velük tartó, frissen
megözvegyült szépasszonnyal lovagolnak el céljuk felé. Sőt, a Foglyok és a Comanche Station antagonistái is vadonból civilizációba, bűnből
erénybe tartanak, ám az ő törekvéseik nem realizálódhatnak.
A Ranown-westernek
megtérés előtt álló gonosztevői képesek széles távlatokban gondolkodni; ők a
jövőbe révedő, a Nyugat haladását előmozdító, modern erők, míg a Scott-hősök megelevenedett
szobrok, kiknek ólomlábai a múltban gyökereznek. Sőt, a főszereplők gyakran a
szó legszorosabb értelmében, fizikailag is „alárendeltjei” a negatív
karaktereknek. A Hét embert, az utolsó
szálig zárlatában a számító Masters (Lee Marvin) agyonlövi cinkosát, ezzel
kisegítve a főhőst a végső tűzpárbajban; a Foglyokban
Usher (Richard Boone) megakadályozza, hogy társai egy kútba vessék a Scott
által alakított Brennant; a Comanche
Station legizgalmasabb jelenetében a haramiák vezére, Lane (Claude Akins) megmenti
Cody-t az indiánok gyilkos nyilaitól; csakúgy, mint a Lovagolj magányosan zsivány Boone-ja (Pernell Roberts) Scott
Brigade-jét. Előfordul viszont az is, hogy a protagonista erkölcsi-világnézeti vitában
marad alul ellenfelével szemben. A Foglyokban
Usher hidegvérrel megöli a dúsgazdag Doretta (Maureen O’Sullivan) önző és
pénzsóvár férjét. Amikor Brennan felelősségre vonja e tettéért, Usher
erkölcsileg szilárdan megalapozott érveléssel vág vissza: meglátása szerint a
férfiért nem kár, hiszen áruba akarta bocsátani tehetős feleségét a saját
szabadságáért cserébe. A Foglyokban –
és más Ranown-westernekben – a két pólus között generációs konfliktus is
feszül. E filmben Brennan például arról próbálja meggyőzni Usher fiatal, ám
elszánt partnereit, hogy még áll előttük válaszút, még integrálódhatnak a civil
közösségbe, ha akarnak. Usher érvelése ezzel homlokegyenest ellentétes:
szerinte a fiúk sorsa eleve elrendeltetett, minthogy a bűn imádata már vérükbe
ivódott. A mérsékelten bár, de optimista hangvételű Foglyok talán egyetlen igazi tragikuma, hogy Usher jóslata
beigazolódik, hiszen a finálé során Brennan – egy kényszer szülte cselekvési
helyzetben – mindkét ifjú titánt elveszejti.
Az eddigi egyetlen, a
teljesség igényével íródott Boetticher-monográfiában (Refocus: The Films of Budd Boetticher) Brooks E. Hefner úgy foglal
állást, hogy a Ranown-ciklus bizonyos negatív hősei a második világháború utáni
Amerikában rohamosan megszaporodó hipszterekhez hasonlatosak. A fogalom
eredetileg azt a középosztálybeli fiatalokból álló társadalmi réteget jelölte,
mely megvetette a hagyományos társadalmi normákat, rajongott viszont a feketék
kultúrájáért, az erőszakért, a testkultuszért, és sajátos nyelvezetet tett
magáévá. Norman Mailer 1957-ben írta meg híres esszéjét (The White Negro: Superficial Reflections on the Hipster), melyben a
hipsztereket „filozofikus pszichopatáknak” nevezi, akik az egyre nagyobb teret
hódító multikulturalizmus és a rasszok közötti intenzív kölcsönhatás szülöttei,
s mivel nem képesek féken tartani kalandvágyukat és indulatos ösztöneiket, így
örökösen káosszal fenyegetik a többségi társadalmat. A hipszterkultúra és a Ranown-ciklus
némely antagonistájának kapcsolatát számos motívum elmélyíti. Jim Kitses
találóan állapítja meg, hogy jelzésértékű a banditafigurák ruházata: általában
rikító színekbe öltöznek (olykor a zöld vagy a rózsaszín árnyalatait vegyítik),
viseletüket pedig különleges kiegészítők (például egy kirívó indián karperec)
teszik még hivalkodóbbá. Ezzel szemben Scott magányos hősének stílusa mindig avíttasan
dísztelen: fején fekete kalap, arcát borosta keretezi, halovány színű ingjével
beleolvad környezetébe.
Talán e kontrasztra a
legjellemzőbb példa a Hét embert, az
utolsó szálig zárlatbéli párbajjelenete: Scott Stride-ja sérült karja alatt
puskát szorongat, míg a Lee Marvin által alakított Masters csak arra vár, hogy
előrántsa csőre töltött pisztolyát. A hajadonfőtt Stride halántéka ezüstösen
csillog; barázdált arcával, fakó színű öltözékével a régi vadnyugat
képviselője, míg a magabiztos kihívóként mutatkozó Masters viselete a barna, a
vörös és a zöld árnyalataiban pompázik; testbeszéde pedig fiatalos tettvágyról
és higgadt erőről árulkodik. A ruházat szerepe a korszak lázadó ellenkultúráját
bemutató nemzedéki közérzetfilmekben is jelentékeny, minthogy a hősök
identitásának tartozéka, jellemének tükre – gondoljunk csak a motoros banda
által ikonikussá tett fekete bőrdzsekire A
vadban (1953) vagy James Dean vörös kabátjára az Ok nélkül lázadó (1955) című klasszikusban. Fontos összefüggés
továbbá, hogy Lee Marvin A vadban is
szerepelt (a Marlon Brando által alakított Johnny riválisát játszotta), és a Hét embert, az utolsó szálig imént
említett párbajszcénájában ugyanúgy dohányt rágcsál, mint Benedek László
emblematikus mozijában. Sőt, a párhuzamok a dikció szintjéig terjednek. A Hét embert, az utolsó szálig fináléjában
Masters lelövi Bodeen-t, a Stride által célba vett hetedik rablógyilkost.
Amikor a főhős megkérdezi tőle, miért tette, Marvin hőse csak ennyit felel: „Miért
ne?” Szándékai persze nagyon is érthetők – a haramiák által hátrahagyott,
pénzzel teli láda megszerzése a tét -, mégis beszédes, hogy Masters válasza
hasonló ahhoz, amit A vad Johnny-ja
mond, mikor arról faggatják, mi ellen is lázad: „Mi ellen lehet?” Remek példa
ez a hipszterek rétegnyelvének tudatos használatára.
Mastershez hasonló ifjú
lázadó Billy John is, a Lovagolj
magányosan neurotikus törvényenkívülije. Külsőségei – például a kalapjába
tűzött feltűnő toll – révén nyilvánvaló ellentétpárt alkot a komor öltözékű
főhőssel, s mindezt még inkább kiélezik a párbeszédek. Billy John sokat és cél
nélkül fecseg, míg a Scott által megformált Brigade ritkán szólal meg, ám
mindig képes poentírozni. (Scott egyébként feltehetően nemcsak azért kapott
kevés dialógust e filmekben, mert nem volt túl jó színész: a későbbi mozik,
főként a Comanche Station idején már
komoly hallásproblémákkal is küzdött.) A fiatal bűnöző is „ok nélkül lázad” és
pszichopátiáját nemcsak korábbi tettei nyomatékosítják (védtelen áldozatait
rendszerint hátba lőtte), de az is, ahogy a halál tényéhez viszonyul:
akárhányszor a hősök életveszéllyel vagy épp magával a rettenettel szembesülnek
(az egyik jelenetben például olyan fogatra bukkannak, melynek utasait indiánok
mészárolták le), Billy John reakciója (torz grimaszolás vagy épp pszichotikus
nevetés) hasadt tudatot, leplezett tébolyt sugall. Scott és fiatal vetélytársai
ellentéte a szexuális dimenzióban is kicsúcsosodik. A Hét embert, az utolsó szálig, a Lovagolj
magányosan és a Comanche Station történetében
a Scott-karakter egyaránt védtelen asszonyalakokat oltalmaz a rájuk leselkedő –
és a hipszterkultúrát képviselő – fiatal, szexuálisan túlfűtött lázadófiguráktól.
A központi hős előrehaladott korát nők iránti közönye is kidomborítja, míg
ellenfelei e tekintetben is a fiatalságot és a hagyományos férfipozíciót
képviselik.
A NOSZTALGIA ARANYFÜSTJÉBEN
André Bazin 1957-ben
recenziót jelentetett meg a Hét embert,
az utolsó szálig című filmről a Cahiers
du Cinéma-ban (An Exemplary Western).
Írásában kitért arra, hogy a többnyire sztoikus, halk szavú, egy tömbből
faragott személyiségeket alakító Scott, és a method acting állócsillagaként tételezett, impulzív Marlon Brando játékstílusa
mögött két külön korszak és mentalitás, valamint az ötvenes évek Janus-arcú
Hollywoodja bújik meg, melyben ugyanúgy szorult némi hely az 1947 előtti álomgyár
veterán sztárjainak, mint az élvonalbeli színészforradalmat csináló (Brandóhoz,
James Deanhez vagy akár Marvinhoz hasonló) titánoknak; egyszerre dübörögtek
ekkoriban nagyszabású stúdióprojektek és bontottak zászlót olyan
függetlenfilmes műhelyek, melyek a későbbi évtizedekben előmozdították
Hollywood legnagyobb műfaj-, stílus- és gyártástörténeti fordulatait. Scott e
tekintetben tényleg anakronizmusnak számított, és nemcsak az oldalán játszó
fiatal színészekhez (Marvinhoz vagy James Coburn-höz) mérten. Pályáját a húszas
években kezdte, megközelítőleg akkor, amikor Brando és Dean a világra jött. Néhány
statisztaszerepet követően a pre-code-éra alkonyán, 1932-ben létesített
gyümölcsöző kapcsolatot a Paramount Picturesszel: Henry Hathaway Heritage of the Desert című
B-westernjében kapta első fontosabb feladatát. Négy évvel később, George B.
Seitz Az utolsó mohikánja révén a
fősodorba emelkedhetett, ám továbbra is sűrűn tűnt fel programmerekben. 1929 és 1962 között hatvankét westernben játszott,
és a negyvenes évek derekától kizárólag e műfajban dolgozott. 1956-ban, a
Ranown-ciklus hajnalán Scott neve már egyet jelentett a klasszikus westernnel;
hitelesebben tudta szimbolizálni az egész zsánert, mint az a John Wayne, aki
rendszeresen felbukkant egyéb műfajokban is (például háborús filmekben). Scott
eszköztelen színész hírében állt, s tény, hogy kamatoztatni „csupán” szúrós
tekintetét és korlátozott mimikáját tudta. André de Tóth meg is jegyezte, hogy
a színész sokkal szívesebben hódolt a golf iránti szenvedélyének, mint saját
mesterségének, sőt a Wall Street Journal-t
is nagyobb kedvvel lapozgatta (ragyogó üzleti tehetségként is jegyezte a
köztudat). Scott nem az érzékeny és sokoldalú James Stewart-ok és Henry Fondák,
hanem a John Wayne-hez és Clint Eastwoodhoz hasonló szoborszerű ikonok
családjába tartozott, ám épp patinás múltja és lényének szikársága tette
alkalmassá arra, hogy személyében jelképezze azt a letűnt vadnyugatot, melyet
Boetticher egyszerre burkolt a nosztalgia aranyfüstjébe és búcsúztatott el
örökre.
A BOSSZÚ RABJAI
Tematikailag a
Ranown-westernek korántsem egységesek. Egy részükben kitapintható ugyan a
bosszú motívuma, ám a közelítésmódokat tekintve meglehetősen nagy a szórás. A Hét embert, az utolsó szálig és a Lovagolj magányosan a reváns vágya köré
épül, cselekményük fejlődése szabályos, minthogy az ősi indíték tetté
formálódik: a hősök elégtételt vesznek sérelmeikért. A Decision at Sundown központi motívuma azonban már a téves
indíttatású bosszúvágy, mely egyébként sem ismeretlen a Boetticher-életműben:
az 1956-os The Killer is Loose című
thrillert ugyanez a tematika szervezi. A Decision
at Sundown Allisonja a western kontrollvesztett, agresszív igazságkeresői (Az üldözők, 1956; Hajtóvadászat, 1958; The
Hangman, 1959) közé tartozik, és nemcsak célját nem éri el, de még
erkölcsileg sem magasztosul fel. E Ranown-western nemcsak karakterizálásában
rendhagyó, nemcsak a műfaj fejlődésközpontú narratívája sérül benne jelentősen,
de Boetticher a talán legfontosabb formai kelléknek minősülő párbajjelenetet is
eliminálja. Allison ugyan kiprovokálja a párharcot, ám ellenfele, a nagyhatalmú
Kimbrough végül mentesül az összecsapás terhe alól, mert szeretője – az
események elébe vágva – szándékosan megsebesíti egy puskával. A fair play
szabályait követő Allison kénytelen elállni a párbajtól. A helyzet iróniáját
csak tetézi, hogy a történéseket csupán látszólag formálják férfihősök: nemcsak
nőfigurák (Allison néhai felesége) okozzák a konfliktust, de a megoldás kulcsát
is ők tartják kezükben (Kimbrough szeretője). Egyébként minden bizonnyal a Decision at Sundown ihlette Vincent
McEveety Tűzpatak (1968) című
westernjének fináléját, melynek során szintén egy nőalak billenti el a mérleg
nyelvét a férfihősök párbajjelenetében, ráadásul kísértetiesen hasonló módon. A magányos lovas (1958) kakukktojás a
Ranown-westernek sorában, mert a főhős, Buchanan személyesen nem érintett a
konfliktusban: egy mexikói földesúr fiát védelmezi, aki a jogos bosszútól hajtva
megöl egy amerikait, s a helyi kisváros korrupt elöljárói ezért előbb ki
akarják végezni, majd pajzsként tartják maguk elé a fiút egy szövevényes
túszdrámában. A magányos lovas inverzbe
fordítja a megszokott bosszútematikát. Egyrészt Buchanan kívülről szemléli az
egyre elfajuló ellentéteket, másrészt a bosszú is „erkölcsi rangját” veszti: a
város minden hájjal megkent urait nem a személyes revánsvágy vezérli; a vért,
melyet a mexikói fiú hullajthatna, mindenáron pénzre akarják váltani.
KELLETLEN ÚTITÁRSAK
Jim Kitses szerint Burt
Kennedy forgatókönyvei alapstruktúrájára csupaszítják le a westernt, s ezt
ékesen bizonyítja az is, hogy a Ranown-ciklus egyetlen darabjában sem bukkanunk
a mitikus-történeti dimenzió nyomaira. A történelmi múlt még csak
dialógusszinten sem dereng fel a filmekben. Horizontjuk kizárólag egyének és
csoportok önérdekeire szűkül. Ezért is tartják egzisztencialista westerneknek a
Ranown-mozikat: a világba vetettség, az elidegenedés, a végsőkig
elvonatkoztatott emberi „sors” határozza meg az egyes történeteket. Túlnyomó
többségük a városi civilizációtól távol, a vad prérin játszódik (Hét embert, az utolsó szálig; Foglyok;
Lovagolj magányosan; Comanche Station), és olyan alkalmilag szerveződött
kiscsoportot állít középpontba, melyet csupán egyetlen közös érdek tart össze,
felbomlása ezért szükségszerű. Az utazás a műfaj egyik kulcsélménye; az egyik
legfontosabb kalandmotívum, mely végigíveli a teljes westernhistóriát a Hatosfogattól (1939) A hallgatag emberen (1967) át a Meek’s Cutoff-ig (2011). A
Ranown-ciklusban a hősök közös útja azonban egyfajta „zárt szituációs drámát”
rajzol ki. A karakterek a tágas vadont járják, Boetticher és társai sok esetben
mégis szűk térre komponálják a cselekményt. Az egymásra utalt figurák elhagyatott
állomásokban, istállókban (Lovagolj
magányosan; Comanche Station),
magányos kőkunyhókban (Foglyok) vagy
épp egy szekér ponyvával fedett utasterében (Hét embert, az utolsó szálig) vívják meg szópárbajaikat. Boetticher
mikroszkóp alá veszi azokat az emberi viszonyokat, melyek a western
kisközösségét jellemzik, ám a kisközösség helyébe egy néhány fős csoportot
állít. Hősei „e laboratóriumi körülmények” okán alkalmassá válnak arra, hogy
modellezzék a western társadalmát, annak tektonikai mozgásait, örvénylő
feszültségét. Így hát korántsem hízelgő verdikt e társadalomról, hogy
Boetticher figuráinak mozgatórugói jobbára önzők és alantasak, s legtöbbször
csak idő kérdése, hogy a látszólag egy oldalon álló felek összecsapjanak. Mindezt
erősíti a miliőrajz is. A Ranown-westernek roppant sivatagjaiban, elvadult,
kopár új-mexikói tájaiban nemcsak a direktor kitűnő helyismerete mutatkozik
meg, de egyfajta – az Anthony Mann-westernekkel szöges ellentétben álló –
vizuális költészet is, melyből később a műfaj olyan auteur-jei merítettek ihletet, mint Sam Peckinpah, Clint Eastwood
vagy – az italowesternek frontján – Sergio Leone és Sergio Corbucci. A Ranown-ciklus
azonban másokra is hatott. Nélküle bizonyára nem készülnek el Monte Hellman (Lovasok a forgószélben, 1965; A vadászat, 1967) vagy Tommy Lee Jones (Melquiades Estrada három temetése, 2005;
A kelletlen útitárs, 2014) szerzői westernjei,
de napjaink televíziós kultszériája, a Breaking
Bad (2008) is számos vezérmotívumot, narratív- és stílusfogást emelt át a
ciklusból.
A ciklus kiválóan
alkalmas a nemzetközi politikai rendszer, kivált az ötvenes évek hidegháborús
viszonyai illusztrálására. A nemzetközi politikaelmélet realista iskolájának (Hans
Morgenthau, Henry Kissinger, George Kennan) alaptézise, hogy a nemzetközi rendszer
szervezőelve az anarchia, s az önérdekkövető, hatalommaximalizálásra törekvő
államok szüntelenül rivalizálnak egymással. Mivel nincs olyan világfórum, mely
vitás ügyeiket szabályozná, ezért minden állam önsegélyre szorul a nemzetközi
térben. Az anarchiát ideiglenes szövetségkötésekkel ugyan lehetséges
csillapítani, meghaladni azonban nem. A Ranown-mozik hősei hasonlóképpen
viselkednek a kietlen prérin, mint az államok a nemzetközi rendszerben:
magányosan róják útjukat, és ha kell, szövetségbe (kiscsoportba) tömörülnek
másokkal, de ezt az állapotot csupán addig tartják fenn, amíg érdekeik úgy
diktálják. És a prérin sincs lehetőség a konfliktusok jogszerű rendezésére, a
civilizációt jelentő városi közeg pedig elérhetetlenül távoli. A
Ranown-westernek az ötvenes évek második felében készültek. Ekkortájt a
Szovjetunió több fronton – mindenekelőtt az űrkutatás terén – is felülmúlta az
Egyesült Államokat a szuperhatalmi versengésben, s a Hruscsov-éra újfajta
magabiztosságot hozott a keleti szuperhatalom életébe. Ezt jelképezik az erőtől
duzzadó, jövőbe tekintő banditafigurák, míg Scott magányos hősében a tétova,
enervált Amerika képe tükröződik. A protagonista pedig szövetségre léphet ugyan
a haramiákkal, miként az Egyesült Államok és a Szovjetunió is informális és ad hoc jellegű kooperációkra kényszerült
a korszakban (a színfalak mögött együttműködtek például az 1956-os szuezi
válság vagy a magyar forradalom megoldásában), ám ezen közeledések mindig
magukban hordozzák a viszály kiújulásának ígéretét. Mindebből végső soron az is
kiviláglik, hogy a Ranown-ciklus nem csupán a western műfajtörténetében játszott
fontos szerepet, de dokumentumértékű lenyomata is annak a történelmi kornak,
melyben megszületett.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2019/05 28-33. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14074 |