Kovács Kata
Plaire, aimer et courir vite – francia, 2018. Rendezte és írta: Christophe Honoré. Kép: Rémy
Chevrin. Szereplők: Pierre Deladonchamps (Jacques), Vincent Lacoste (Arthur),
Denis Podalydès (Matthieu), Sophie Letourneur (Isabelle). Gyártó: Les Films
Pelléas. Forgalmazó: Cirko Film. Feliratos.
132 perc.
Franciaországban
mostanság minden évre jut legalább egy LMBTQ-tematikájú, fesztiválsikerre ítélt
művészfilm, a 2017-es 120 dobbanás
percenként után Christophe Honoré (Anyámat!,
Csak a szex) filmje szerepelt a
2018-as cannes-i versenyprogramban, mely ugyancsak a kilencvenes évekbeli AIDS-
és HIV-őrület idejére kalauzol. A Bocsáss
meg, kedvesem! párdarabjának is tekinthető, szintén modern filmes
formavilágú és a fülledt erotikát középpontba helyező Idegen a tónál sztárja, Pierre Deladonchamps ezúttal egy párizsi
írót alakít, aki egy nála jóval fiatalabb fiúval keveredik fájdalmas szerelmi
viszonyba.
A Szólíts a neveden-féle divatos vintage-világot erőteljes, hidegen
kék vizualitással kiegészítő Bocsáss meg,
kedvesem! elsősorban a lelki és szexuális értelemben is felkavaró viszony
ábrázolásában jeles, de kiváló a meleg szomszéd, a haldokló ex és az író
kisfiának mellékszála is. Az üzenetrögzítők, a szüntelenül szívott Lucky Strike
és folyton nyitva lévő borospalackok harminc évvel ezelőtti világa erőteljes
teátralitással párosul Honoré filmjében, az irodalmias dialógusok, a
magaskultúrára tett percenkénti utalások, a megszólaló korabeli pop-számok és
operarészletek, a plakátra kívánkozó, grafikus kompozíciók tovább erősítik ezt
a hatást. A túlnyújtott játékidő és a végeláthatatlanul hosszú, drámai ívet
ritkán követő dialógusok azonban néhol már nem csak a néző, de még a színészek
érdeklődését is elvesztik. Coming out, nemi úton terjedő betegségek, felnövés,
múlandóság, beteljesületlenség, vágyakozás, ügyetlen szexualitás – a tematika
zászlóvívői pontosan ugyanezeket a motívumokat vonultatják fel az Utolsó napjaimtól (Ozon) az Adèle életéig (Kechiche), Honoré munkája
azonban hozzáadott érték és valódi mögöttes tartalom tekintetében a gyengébbek
közé tartozik: inkább csak stílusos, de középszerű melodráma.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2019/04 58-58. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14063 |