Barkóczi Janka
Ben Is Back
– amerikai, 2018. Rendezte és írta: Peter Hedges. Kép: Stuart Dryburgh. Zene:
Dickon Hinchliffe. Szereplők: Julia Roberts (Holly), Lucas Hedges (Ben), Kathryn
Newton (Ivy), Courtney B. Vance (Neal). Gyártó: Black Bear Pictures / Color
Force. Forgalmazó: ADS Service. Feliratos.
103 perc.
Holly vidáman érkezik
haza gyerekeivel a karácsonyi előadás próbájáról, amikor a kertjükben ismerős
idegen bukkan fel. A látogató Ben, a rég nem látott legidősebb fiú, akinek
kezelhetetlen drogfüggősége a család történetének egyik sötét fejezete. Bár a
korábbi karácsonyok rossz tapasztalatai után a família egyszer már úgy döntött,
hogy többé nem kér Ben jelenlétéből, Holly-ban most mégis feltámad a remény,
hogy visszakaphatja őt. Közös megegyezéssel és erős gyanakvással huszonnégy
órás próbaidőt szabnak a vendégnek, de ez az egyetlen, rövid nap sem telik
gondok nélkül. Miközben az anya a fiú minden lépését figyeli, és oroszlánként
küzd azért, hogy a helyes ösvényen tartsa, olyan alakok bukkannak fel a
múltból, akiket jobb lenne örökre elfelejteni.
Hogy hány feldolgozás
után válik egy téma trenddé, nehéz megállapítani, de tény, hogy az Egy fiú hazatér és Felix van Groeningen Csodálatos fiú című filmje között szoros
párhuzamot lehet felfedezni. Mindkét film függő gyerekek és hozzátartozóik
küzdelmeit és megmentési-túlélési stratégiáit taglalja, és mindkettő
létrejöttében fontos egy valódi apa-fiú páros. Míg az előbbiben az eredeti
történet érintettjei működtek közre, itt Peter Hedges rendező a saját fiára
osztotta a főszerepet. Lucas Hedges az egyik legizgalmasabb és legtöbbet
foglalkoztatott fiatal színész mostanában, aki Frances McDormand-tól (Három óriásplakát Ebbing határában)
Nicole Kidman-en (Eltörölt fiú) át
szinte mindenkinek a fiát eljátszotta már. Ezúttal Julia Roberts mellett
jelenik meg, akivel minden szempontból felveszi a versenyt. A drog és a család
viszonya fontos és nagyon összetett kérdés, de ezt a bonyolultságot láthatóan
nehéz megragadni. Ben drámája viszonylag egyszerűen, elsősorban az anya
szemszögéből elmesélve, áldozatként mutat be minden érintettet, ezzel pedig
együttérzést, sajnálatot és szomorúságot kelt a nézőben.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2019/04 58-58. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14062 |