Varró Attila
Fighting with my Family
– amerikai-brit, 2019. Rendezte és írta: Stephen Merchant. Kép: Remi
Adefarasin. Zene: Vik Sharma. Szereplők: Florence Pugh (Paige), Jack Lowden
(Zak), Nick Frost (Ricky), Lena Headey (Julia), Vince Vaugh (Hutch), Dwayne
Johnson (Szikla). Gyártó: MGM / Channel 4 / Film 4. Forgalmazó: Fórum Hungary. Szinkronizált. 108 perc.
Bármily meglepő, a női
pankrátorokról nem kizárólag szegénysori exploitation-opuszok
és softcore szexfilmek készülnek: míg az új-hollywoodi revíziók fénykorában a Below the Belt a női függetlenség
küzdőterét látta a minizsánerben, a posztmodern 80-as évek nyitányán készült All the Marbles a szórakoztatóipar
kőkemény kritikájával döngölte földbe közönségét. Az erős, őszinte
filmdrámákkal indult mesterhármas jócskán megkésett idei záródarabja mindkét
témát érinti, de szerencsére nem kovácsol valós WWE-hősnője, „Paige” Knight
sikertörténetéből sem harsány metoo-propagandát,
sem álomgyári példabeszédet az illúzió hatalmáról. A 2012-es, azonos című
dokumentumfilmet feldolgozó és kiszínező Családi
bunyó (az eredeti cím többértelműségét megőrizve: Bunyó a családdal)
központi problémái inkább a coming-of-age
filmeké: mennyiben jelenti a pankrátor-pálya a brit kamaszhősnő, nem pedig a
szülei/bátyjai álmát, hogyan kezdi ki felívelő karrierje szoros érzelmi
kapcsolatát a norwichi tornatermek tízfős közönségének gürcölő családjával (a
lányát piacosító apától a féltékeny fivérig) és főként miként birkózik meg
saját külsejének vélt/valós hátrányaival a sokmilliós amerikai showbiznisz
világában.
A vígjátékszínészként
ismert Stephen Merchant meglepő mennyiségű drámai konfliktust zsúfolt
szívmelengető karrier-vígjátéknak és sziporkázó WWE-reklámopusznak szánt
családi mozijába, és bár kidolgozni nem sikerült őket, a Családi bunyó legalább a problémafelvetés tekintetében durván kenterbe
veri az Adam Sandler/Will Ferrell-féle sportbohózatokat, nem beszélve a karakterrajzokról,
amelyek a bizarr téma ellenére sem engedtek a „karikatúrafigurák – helyzetkomikumban”
bazári csábításának. Miként a ringben zajló spandex-szappanoperák esetében, a
felszínen egyszerű sémák és látványos fordulatok mentén zajló népszórakoztatás
zajlik – a harsány legendaépítés mélyén azonban ugyanúgy valódi az összes
fájdalom.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2019/04 57-57. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14061 |