Géczi Zoltán
A hongkongi maffiafilmek atyamestere nem nézett
híreket – a való világ erőszakossága elrettentette.
Karrierjét
bérdirektorként kezdte, ám első szerzői filmjét követően már műfajteremtő
zseniként ünnepelték. Neve elválaszthatatlan a hongkongi filmgyártás aranykorától,
de politikai okokból vállalt önkéntes száműzetése során munkásságához méltatlan
címeket kényszerült forgatni, mert nem tudott és nem is kívánt idomulni az
amerikai produkciós rendszerhez. Visszavonult, hogy másfél évtized múltán ünnepelt
klasszikusként térjen vissza, keretbe foglalva karrierjét – Ringo Lam életét s
munkásságát látványos sikerek és keserű kudarcok, kemény döntések és
meghökkentő fordulatok tagolták.
Volt egyszer egy Hongkong
Az 1980-as évek közepén
meglepően könnyű volt Hongkongban forgatni. A helyi stúdiók által diktált szakmai
protokoll nyugati mércével mérve komikusan laza és elképesztően felelőtlen,
ugyanakkor a feltörekvő fiatal tehetségek szempontjából páratlanul kedvező volt:
a producer kirakta az asztalra a pénzt, kölcsönösen aláírtak egy másfél oldalas
formaszerződést, a rendező pedig gyakorlatilag szabad kezet kapott a
forgatókönyv, a színészválogatás vagy éppen a final cut dolgában. Így hát korántsem volt kirívó esetnek mondható,
amikor 1986 őszén Karl Maka producer az irodájába kérette a 31 éves Ringo Lamot,
így szólt hozzá: „Csináld azt, amit szeretsz! Olyan filmet készíts, ami neked
is tetszik, de vess be mindent, amit tudsz!” A fiatal rendező, aki szerzői
filmet nem, csakis bérmunkákat készített korábban, holtra rémült a nagyvonalú gesztustól:
„Elsőre azt se tudtam, hogy egyáltalán mit forgassak. Aztán eldöntöttem, hogy
ha már annyira szeretem a Francia
kapcsolat – az 1971-es amerikai mozi Willian Friedkin rendezésében –
realizmusát, akkor valami ilyesfélét készítek én is, egy hasonlóan szemcsés és
nyers filmet.”
Az 1987 februárjában
bemutatott Lángoló város vad
merészséggel forgatta fel a krimik dramaturgiai viszonyait, írta újra az antagonista
és a protagonista karakterek feszültségteremtő összjátékának szabálykönyvét;
Lam forgatókönyvében a bűnözők bajtársiassága, egymás iránti
felelősségvállalása éles ellentétben áll a rivalizáló rendőrtisztek karrierista
törtetésével, amelynek végül a Chow Yun-fat által játszott főszereplő is
áldozatává válik. Lau felügyelő (Yueh Sun), az egyetlen egyenruhás karakter,
aki bárminemű erkölcsi iránymutatással szolgálhatna az erőszak káoszában,
tehetetlenül vergődik a bürokratikus érdekek kereszttüzében – vagyis Lam első
szerzői filmje végső soron sokkal inkább szól a rendőrség romlottságáról, mint
a hongkongi maffia alantas üzelmeiről.
A Lángoló város jelentőségét nehéz volna eltúlozni. A film utolsó
negyedórája szolgált nyersanyagként Tarantino számára a Kutyaszorítóban (1992) írásához, a lelkiismeretével küszködő,
mindkét oldal felé elkötelezett beépített rendőr karakterét pedig nem csupán a
hongkongi (Szigorúan piszkos ügyek-trilógia,
2002-2003), de a hollywoodi filmesek (Holtpont,
1991) is előszeretettel hasznosították újra. Nem utolsósorban kultsztárrá tette
Chow Yun-fatet, a világ legmenőbben cigiző emberét, aki John Woo 1986-ban
bemutatott, iskolateremtő remeke (Szebb
holnap) után ismét egy ikonikus szerepben brillírozhatott.
A pénzügyi és kritikai
siker által kivívott alkotói szabadság roppant inspiráló volt Ringo Lam
számára, aki – ekkor még úgy tűnhetett: örökre – hátat fordíthatott a kommersz
bérmunkáknak. A Lángoló börtön (Prison on Fire, 1987) csupán
témaválasztásánál fogva is bátor és eredeti mozi (az 1970-es években, Japánban
készült Female Prisoner
exploitation-sorozat elkerülte a hongkongi filmesek figyelmét),
félreérthetetlen rendezői névjegy, egyértelmű elköteleződés a kőkemény dráma és
a nyílt agresszió különösen gyúlékony kombinációja mellett. Lam ismét az erőszak
természetrajzát, a szervezett bűnözés destruktív hatását helyezi fókuszba,
amelynek a bűnözők mellett az ártatlanok is elkerülhetetlenül áldozatává
válnak. A szárnybontogatás periódusát a Lángoló
iskola (School on Fire, 1988)
zárta, amely brutalitás tekintetében a rendező saját bevallása szerint is
átesett kissé a közmondásos hátas átellenes oldalára, melynek követeztében
jócskán meggyűlt a baja a helyi cenzúrával. „A lehető leghatározottabban
jelenthetem ki, hogy egyáltalán nem voltam felkészülve erre a filmre; sose
gondoltam volna, hogy Ringo Lamban ennyi gyűlölet fortyog.” – hüledezett egy gyanútlan
kommentelő egy ázsiai filmekkel foglalkozó fórumon. A konfliktus
következményeként egy erősen megvágott változat került a mozikba, az eredetit
pedig kizárólag VHS formátumban tették hozzáférhetővé – ma is nehezen
beszerezhető különlegességnek számít.
Full kontakt
A recept immáron készen
állt, Lam a rákövetkező években fáradhatatlan tempóban forgatott, ám esetében a
mennyiség nem feltétlen ment a minőség rovására. 1991-ben bemutatták a Lángoló börtön második részét (a
rendező, bár címadás terén rutinszerűen hivatkozott korábbi munkáira, folytatást
csak ebben az egy esetben forgatott), majd újabb remekművel gyarapította a Chow
Yun-fattel közös mozik sorát (Full Contact,
1992). Népszerű akciókomédiában dirigálta Jackie Chant (Sárkányikrek, 1992), kipróbálta magát a misztikus kardjátékfilm
zsánerében (Burning Paradise, 1994),
az 1997-ben bemutatott Teljes készültségben
(Full Alert) pedig ismét képes volt
felnőni a Lángoló város klasszisához.
Ez az időszak volt a
hongkongi filmgyártás aranykora, amelyet Ringo Lam mellett John Woo és Tsui
Hark neve fémjelzett; a már említett mozikon túl a Szebb holnap (1986), A
bérgyilkos (1989), a Golyó a fejbe
(1990), s általában véve: a heroic
bloodshed térfoglalásának, a délkelet-ázsiai bűnfilm totális megújulásának,
a nemzetközi szakmai reputáció megalapozásának dicsőséges időszaka. Lam öntörvényű
filmjei azonban határozottan eltávolodnak John Woo hihetetlen műgonddal koreografált
és fényképezett akcióbalettjeitől (Tsui Hark harcművészeti eposzai eleve más
iskolához tartoztak), a precízen komponált fetisizmus helyett a véres-mocskos
realizmust közvetítik. Jellemrajz terén egyértelműen meghaladják a nagy rivális
képregényszerűen elnagyolt figuráit, tárgyilagosan szenvtelen hangvételük pedig
sosem tűrte meg a szentimentalizmusba hajló dramaturgiát és a túlcsiszolt esztétikát.
Ezek a mozik meglehetősen kényelmetlen, a nézői elvárásokat figyelmen kívül
hagyó, a cselekmény és a karakterek saját logikája szerint fejlődő, bestiális
indulatok által fűtött történetek, ily módon híján vannak az irgalomnak és a
happy end lehetőségének. A Lángoló város
vagy a Full Contact hősei kemény,
mindhalálig elhivatott, egymás iránt végtelenül lojális férfiak, ugyanakkor: az
erkölcs útjáról menthetetlenül letévedt erőszaktévők. Ringo Lam nem biztosít
számukra purgatóriumot, a bűnösöknek fizetniük kell, a rendező pedig egy
jezsuita inkvizítor kérlelhetetlenségével hajtja végre az ítéletet a vásznon. Üzenete
egyértelmű: a bűn által korrumpált ember menthetetlen, a bűnös nyugalmat nem
lelhet, a gonosztevők számára nincs, nem is lehet szebb holnap.
Száműzetésben
1997. július 1.
megrendítő erejű csapás volt Ringo Lam számára: egyetlen éjszaka leforgása alatt
veszítette el legfontosabb inspirációs forrását, szakmai szövetségesét,
valamint filmjei főszereplőjét. Miután Chris Patten brit kormányzó lemondott
posztjáról és Károly herceg oldalán hajóra szállt, a Kínai Népköztársaság
megbízottja, Tung Chee-hwa pedig letette hivatali esküjét, mint a Hongkong
Különleges Közigazgatási Régió új főpolgármestere, a városállam sorsa merőben
új irányba fordult. Amely irány korántsem volt kívánatos az addig széles nagy
kreatív szabadságban tevékenykedő filmrendezők számára, akik egy szigorú
kultúrpolitikával kényszerültek szembenézni. Ugyanakkor az új idők új csábítást
is hoztak, miután Peking egyértelműen kommunikálta a szakma felé, hogy azok a
direktorok, akik elfogadják a megváltozott játékszabályokat, immáron nem egy 8
milliós, hanem egy 1,4 milliárdos piac számára forgathatnak.
„Ettől kezdve már nem
lehetett hongkongi filmről beszélni” – nyilatkozta Lam, aki a nyilvánosság
előtt is bírálta az Egyesült Királyság kivonulását. Korántsem volt ezzel
egyedül, hiszen Hongkong látványos gyarapodását és gazdasági felemelkedését a
kommunista rendszer elől menekülő kínaiaknak köszönhette: a város, amely
1945-ben még mindössze 750 000 lakossal rendelkezett, az 1990-es évekre
pedig nyolcmilliós metropolisszá vált, nem igazán óhajtott önként megtérni a Kínai
Népköztársaság kebelére.
A visszacsatolást
követően forgatott még egy gengszterfilmet Simon Yam főszereplésével (The Suspect, 1998), illetve egy kevert
zsánerű természetfeletti thrillert (The
Victim, 1999), majd taxit hívott, és becsekkolt a Hongkong Nemzetközi
Repülőtéren, ahol a reptér hivatalos szlogenje szerint a „csodálatos utazások
kezdődnek”.
Ringo Lam útja az
Egyesült Államokba vezetett. A triumvirátus másik két tagja ekkorra már jócskán
belakta magát Hollywoodban: John Woo 1993-ban tette át székhelyét a Csendes-óceán
túloldalára, Tsui Hark pedig 1997-ben forgatta le amerikai bemutatkozását (Nyerő páros), amelyet további munkák
követtek. Ringo Lam 1996-ban tett egy gyors kirándulást a nyugati filmiparban
Jean-Claude Van Damme felkérésére (Mindhalálig),
majd a hongkongi akciórendezőkkel előszeretettel kollaboráló belga sztár
további produkciókra szerződtette őt. Lam még két filmet forgatott (Replikáns, 2001; Maga a pokol, 2003) a Véres
játék hanyatló népszerűségű harcművészével, amelyeket a nyugati és a keleti
közönség egységes érdektelenséggel fogadott. Ezek az amerikai munkák semmiféle jelentőséggel
nem bírnak a korábbi mesterművekkel összevetve; Lam iparosként, hozott anyagból
dirigálta le mindhárom mozit (forgatókönyvírói kreditet nem kapott), s bár
imitt-amott felfedezni kézjegyét (CGI helyett fizikai effektek használata, pár
jellemző kamerabeállítás), a hollywoodi filmkészítési protokoll számára sem
kínált elégséges játékteret.
„Hongkongban, a régi
időkben kis költségvetésű filmeket forgattunk. A város teljesen kaotikus volt,
a forgalom irányíthatatlan, beleértve az embereket, szóval mit is tehettünk?
Kimentünk és forgattunk, ahogy tudnunk. (…) Amikor a Mindhaláligon dolgoztunk, akkor tanultam meg, hogy az amerikaiak
megveszik az egész utcát, kifizetik a boltosokat meg az autókat, a járókelők
irányítva vannak, ugye érti a különbséget?” Lam nem igazán tudott alkalmazkodni
ehhez a mikromenedzsmenthez (ez Tsui Harknak sem sikerült, csak John Woo volt
képes vitathatatlan sikereket felmutatni), a keleti szemmel nézve nevetségesen
rigorózus biztonságtechnikai és szakszervezeti előírásokhoz. Merőben idegen
volt számára a hollywoodi modell, és bár kapott további felkéréseket amerikai
producerektől, ezeket a munkákat már következetesen elutasította, és
visszavonult a filmezéstől.
„Ha már megöltél valakit, sosem bújhatsz el…”
Ringo Lam nyolc év távollét
és négy év szakmai hiátust követően, 2007-ben tért vissza Hongkongba. A Triangle című szkeccsfilm ambiciózus
produkciónak ígérkezett, de a Johnnie To és Tsui Hark nevét is stáblistán tudó
mozi inkább tekinthető három rendezőzseni baráti lepacsizásának, mintsem
klasszisokhoz méltó remeklésnek, dacára a figyelemfelkeltő reklámszlogennek („Három
mester – egy mestermű!). Ezután újabb nyolc év némaság következett, mert bár a
pekingi kulturális diplomácia igyekezett reaktiválni a rendezőt, Lam nem állt
kötélnek, mivel kortárs maffiadrámák helyett történelmi témájú filmeket vártak
tőle a producerek: „A kínai cenzúra a kardjátékfilmeket engedi át a
legkönnyebben, és a folyamatosan bővülő kínai piac jelenleg a legfontosabb a
hongkongi filmgyártás számára.”.
Lam konok
következetessége végül eredményre vezetett; nem tudni, miféle alkut kötött a hatóságokkal,
de 2015-ben bemutatott visszatérő munkája, a Vad város (Wild City)
alapján igen valószínűtlen, hogy komolyabb kompromisszumot vállalt volna.
A saját forgatókönyvből
készült bűnügyi akciófilm visszatérés a gyökerekhez. Nem véletlen, hogy Lam
következetesen egy trilógia záróepizódjaként hivatkozott a Vad városra, amelyet a Lángoló
város (1987) és a Teljes
készültségben (1997) folytatásának szánt. „Ezek a filmek mind Hongkongban
játszódnak, a városban elveszett emberekről szólnak. A Vad város tematikája a pénz csábítására épül, hogy miként szédíti
meg a főhősöket.” Szembeszökő, hogy a korai klasszikusokhoz képest mennyivel
rétegzettebb és finomabb narratív technikát alkalmazott: visszatérő munkájában
egymásra rétegzett idősíkokból épül fel a cselekmény, több teret, több levegőt
kapnak a karakterek, ugyanakkor a film a humort sem nélkülözi. A régivágású
akciófilmek rajongói számára különösen imponáló, hogy a digitális képalkotási
technológia elképesztő fejlődése teljességgel hidegen hagyta a rendezőt, aki
továbbra is ragaszkodott a sebességhez, a tömeghez, a dolgok fizikai
mivoltához, ahogy a hagyományos főcímet sem dobta el.
Dacolva a frissen átvett
életműdíjak és az egyre nyilvánvalóbb egészségügyi problémák bénító hatásával,
Ringo Lam lankadatlan munkakedvvel forgatott tovább, így alig 15 hónappal
később sor kerülhetett 25. filmjének premierjére. A Lángoló égbolt (Sky on Fire,
2016) némiképp zavaros cselekményét (valószínűleg alaposan megvághatták a
filmet) a lélegzetállítóan lenyűgöző városkép ellentételezi, a film igazi
sztárja az önálló entitásként létező, hipermodern metropolisz, amely neonfényű keretbe
foglalta a hongkongi akciófilm ikonjának életét s munkásságát.
Tettes és áldozat
Ringo Lam félelmetesen
erős katalógust hagyott hátra, holott karrierje kezdetén a legkevésbé sem
kívánt rendezni, pályája végén pedig számos alkalommal fejezte ki vágyát,
miszerint szakítani kíván az erőszakos mozikkal. Ifjúkorában színészként
próbált boldogulni, de miután bebizonyosodott, hogy legfeljebb a kamera másik oldalán
remélhet elismerést, Torontóba költözött és a kanadai filmegyetem hallgatójává
vált. Csak 1981-ben tért vissza Hongkongba, és rendezőasszisztensként, majd
rendezőként tevékenykedett. Zsánertől függetlenül vállalt felkéréseket, forgatott
vígjátékokat és romantikus komédiát, az áttörést az Őrült küldetés-sorozat (Mad
Mission) negyedik részének (Sose
halsz meg kétszer, 1986) sikere hozta meg számára. Ekkor ajánlotta fel
számára a producer, Karl Maka egy szerzői film finanszírozását, Lam pedig végső
soron saját zsenialitásának vált áldozatává, midőn nevét mindörökre
összekapcsolták a nyers és könyörtelen bűnügyi filmekkel. „A stúdiók azért
adnak nekem pénzt, hogy a maffiáról forgassak. Ha akár csak 10 milliót (1,3
millió USD – G.Z.) kérnék egy
romantikus filmre, azonnal visszavonnák az ajánlatot.” – panaszolta egy kései
interjúban. Az irányváltás szándéka olyasféle önkritikai gondolkodásra is
utalhat, amely nagy rendezők esetében igen ritkán tapasztalható: Lam maga is
beláthatta, hogy 15 éves távolléte alatt az akciófilmek világát friss
innovációk forgatták fel (gondoljunk csak a thaiföldi és az indonéz mozik
hatására), ugyanakkor az aranykorban bevezetett újítások az amerikai mainstream
filmgyártás szakmai arzenáljának részévé váltak. Hitét azonban sem a kudarcok,
sem a csalódások nem ingathatták meg, a filmbarátok nemzetközi közösségétől
pedig imígyen vett búcsút: „Tartsatok ki a jó filmek mellett! Követeljétek ki a
jó filmeket! Ha így tesztek, akkor lehetséges lesz jó filmeket forgatni, és a
jó filmek sohasem halnak meg!”
Fogadjuk hát meg a 2018.
december 29-én halhatatlanná vált rendezőzseni bölcs intelmét, és ragaszkodjunk
a jó filmekhez.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2019/04 27-30. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14039 |