Borbíró András
A sci-fik a mesterséges intelligencia lehetőségeinek fürkészésekor egyúttal
az emberi lét alapvető, ősrégi kérdéseivel néznek szembe.
Az intelligens robotok, az A.I.-k jövőbeli léte elvont műszaki problémákat,
könnyen túl nagyra dagadó gondolatkísérleteket, valamint olyan bonyolult
társadalmi-erkölcsi kérdéseket vet fel, melyekre életmódunk
gyorsuló változása közben már ma is kihívás válaszokat találni. Ezen okokból
még az e témával foglalkozó tudományosabb sci-fik is gyakran választanak bevált
történeti sémákat és emberközpontú drámai szituációkat az ismeretlen
feltérképezésének nehéz feladata helyett. A mesterséges intelligenciák így
gyakran hordoznak allegorikus jelentést, olyan filozófiai problémákat felvetve,
melyek végül az emberi értékek örökérvényűségében találnak nyugvópontot.
Lehelet, láng, szikra
A mesterséges intelligencia témája érdekes ellentmondást rejt: habár így
nevezhető egyszerűbb megvalósításai csak az elmúlt egy-két évtizedben jöttek
létre, ennek elméleti kidolgozását pedig a 20. század közepétől kezdték el,
valójában sokkal régebbre nyúlnak vissza gyökerei kultúránk történelmében. A
gondolkozni képes lényt teremtő, tudományosan megdicsőülő ember szentségtörő
tettének temérdek mitológiai és irodalmi változata létezik. Az életcsinálás – a
föld porából testet formázni és annak orrába lehelni (avagy Madáchnál: „sárból,
napsugárból összegyúrni”) – egyetlen természetes módjától eltekintve, isteni
privilégium: Prométheusz az életet fenntartó és jelképező tüzet az istenektől
lopja el, a zsidó folklórban pedig a gólemeket az Úr leírt nevével lehet
mozgásra bírni. A huszadik század legmeghatározóbb csinált lényét, Frankenstein
szörnyét bemutató regénynek Mary Shelley nem véletlenül adta „a modern
Prométheusz” alcímet, kihangsúlyozandó a szentségtörő tettet. (A mágikus
összetevő szerepét már a 19. század eleji eredetiben az elektromosság vette át
a tűztől Galvani és mások kísérleteinek hatására – pedig messze volt még a
számítástechnika kora!) De gyakori metaforája volt az anyag életre keltése a
szülői létnek is: Geppetto saját gyermekre vágyakozik, ezt váltja valóra a
megelevenedő fabábu, Pinocchio, akit nevelni is kezd.
A mesterséges intelligencia hús és idegek helyett
komponensekből és vezetékekből hideg tudományossággal megalkotott lény, melynek
hardvere és szoftvere még élesebben különválasztható, mint a mi pusztulásra
ítélt testünk és öröklétről álmodó szellemünk. Ez a legtöbb vallásban
megfigyelhető kettősség egyszerre köt össze minket a mesterséges
intelligenciákkal, és teszi őket egyúttal a tiszta, anyagtól független szellemi
értelemben többé, fejlettebbé… az istenihez közelibbé.
Zűrös családi kötelékek
Tudományos-fantasztikus fikciók gyakran jelenítik meg a mesterséges
intelligenciát családihoz hasonló viszonyban, tükrözve kollektív vágyunkat
szellemi társakra nem csak egyénként, de fajként is. Gyermeki szerepet tudással
és erkölcsi útmutatással „feltöltésekor” játszhat, mikor tanítójuk klasszikus
szülői nevelési feladatot lát el, szülőit pedig mikor túlnő az emberi
képességeken, és elkezdi felderíteni a nálunk léptékekkel nagyobb számítási
kapacitás, végtelen információhoz való hozzáférés és több helyen való jelenlét
lehetőségeit.
A sci-fi filmek egyik etalonjának számító 2001: Űrodüsszeia egyaránt példázza az A.I. szülői és gyermeki
szerepkörét. Az űrhajósokat HAL szemével pesztrálandó, csekély értelmű
növendékekként látjuk, akik nem nyújtanak kihívást sakkban, és akik döntéseit
olykor felül kell bírálni. Később, mikor áramkörei kikapcsolása közben
szellemileg leépül, HAL visszafelé járja be a gondolkodni és beszélni tanuló
gyermek fejlődésének útját, végül a legegyszerűbb szavakkal, dadogva kérlelve
az űrhajóst. (E jelenet egyben korai illusztrációja azon modern, a neurális
hálók eredményei nyomán erősödő nézetnek, hogy a számítási kapacitás mennyisége
tudati minőséget teremthet: a komputer szellemi képességei
fokozatosan vesznek el, nem pedig egy csapásra.) A nyolcadik utas: a Halál űrhajójának mesterséges intelligenciáját
egyenesen Anyának (Mother) hívják, aki a cég arctalan vezetőinek döntésére
elárulja legénységét, azaz gyermekeit, méghozzá egy földönkívüli fajért, amely
nem kevésbé idegen az emberektől, mint maga az A.I. Őszintén, de szigorúan
nevelő szülői hozzáállást vesz fel a Colossus:
The Forbin Project szuperintelligenciája is, aki előre figyelmezteti az
embereket: csak akkor gyilkol, ha megdöntésére törnek, mindenki más
zavartalanul élhet puha diktatúrájában, mellyel a világbékét garantálja.
A gyermeki szerep kiváltképp megfigyelhető a világ működését tanuló,
információéhes mesterséges intelligenciákon, különösen a könnyedebb hangvételű
művekben, mint például a Rövidzárlat
csetlő-botló, információéhes 5-ös számú robotja, a Háborús játékok WOPR nevű hadiszoftvere, a Szuper haver barátságos
vasóriása, vagy az öntudatra keltése után tiszta lappal induló rendőrrobot,
Chappie. Ez esetekben az önállósodó AI által okozott problémák a gyermekük
kamaszkorában szerzett élményekből lehetnek ismerősek a szülőknek. (Az A.I.
kutatók ilyen jövőbeli eshetőségek tárgyalásakor nevelési nehézségek helyett
elegánsabban „értékrend betöltési problémáról” beszélnek.)
Tornázó vágyaink tora
Az ember-gép kapcsolat nem csak a vérségi kötelékek
jellemzőivel, de párkapcsolati jelentőséggel is felruházható. Az öntudattal
rendelkező A.I. forrongó elméleti viták középpontjában áll, de gyakorlati
fontosságát erősen árnyalja a tény, hogy a hétköznapokban nagyon is hajlandóak vagyunk közel
engedni magunkhoz, sőt akár lelki kapcsolatot létesíteni embernél sokkal
egyszerűbb szimulációkkal is. Ma már egy egyszerű okostelefon is intim tárgy,
melyet partnerünknél is közelebb engedünk magunkhoz, mely tény szellemes
humorú, mégis ijesztő illusztrációja a korszellemre tapintó, azóta többször
feldolgozott Teljesen idegenek.
Az erotikus használatra szánt robotok régóta benne vannak a köztudatban,
mára pedig a boltokban is. A jelenségnek akár pozitív hatásai is lehetnek
(szexuális frusztráció levezetése egyes közösségekben), filmes reprezentációi
azonban érthető módon általában a prostitúció negatív oldalát ábrázolják.
Ezekben az androidok általában ugyanúgy képesek a szenvedésre, mint hasonló
helyzetben egy emberi lény, de egy empatikus néző akár valódi érzelmek
feltételezése híján is könnyen együttérezhet velük. Ennek köszönhetően a Feltámad a vadnyugat (1973), a Szárnyas fejvadász (1982) és 2017-es
folytatása, az A.I. – Mesterséges értelem
(2001) vagy a Páncélba zárt szellem
világában játszódó, Stand Alone Complex
című sorozat, melyek női és férfi szexrobotokat drámai szituációkban,
realisztikusan ábrázolnak, a prostitúció témájáról általánosan is beszélnek.
Máskor persze efféle karakterek csak gegként jelentkeznek, mint például A hatodik napon egy látogató által
véletlenül bekapcsolt házi szexhologramja. E művek kritikus megfigyelése
szerint lelkesen vezetjük vakvágányra biológiai ösztöneinket, hogy ott még
tökéletesebben kielégíthessük őket.
A testiségnél romantikusabb használati módokat kevesebb fikciós mű dolgozza
fel, pedig mérethű, funkcionális nemi szervekkel rendelkező robotbábok mellett
korunkban már testetlen szoftverpartnerek fejlesztése is zajlik, melyek
egyúttal modern okosotthonként is funkcionálnak. A Gatebox.ai cég („Living with
Characters”) testreszabható, anime hősnő kinézetű élettársakat árul. Ezek egy
váza méretű üvegbúrába vetítve jelennek meg, és társalkodópartnerként, valamint
házvezetőnőként (hangvezérelt háztartási rendszerként) működnek, párosítva a
japánok szobalányfétisét és automatizálási mániáját. Azt, hogy egy efféle
virtuális lény iránt mennyire erős érzelmek ébredhetnek, jól mutatja, hogy
Japánban már lezajlott az első Gatebox-termékkel kötött házassági ceremónia is,
családi és ismeretségi kör előtt (habár a tudósítás szerint az édesanya nem
vett részt rajta…). Gondoljunk akármit egy ilyen eseményről, a termék maga
nincs messze a már széles elfogadottságnak örvendő, kellemes, női hangú,
okoseszközökbe épített egyszerűbb A.I.-któl, azaz Google Assistant, Amazon
Alexa és Apple Siri kisasszonyoktól.
A magánéletünk részévé vált virtuális tudatokról és ránk gyakorolt
hatásaikról végzett fikciós gondolatkísérletek jellemzően az emberi résztvevőre
koncentrálnak. A fekete humorú, társadalomkritikus Black Mirror sorozat epizódjai például olyan, érzelmi gyökerű
tragédiákon keresztül elemzik jellemünk gyengéit, melyek az ember-szimulációk
nélkül is rosszul, legfeljebb másképp végződnének (USS Callister, Be Right
Back).
Járatlan utakon
A fősodorbeli sci-fik az A.I.-k technológiavezérelt,
imitáció útján fejlődő képességeit gyakran az emberi tudatéhoz mérik, annak
egyediségét általában meg nem kérdőjelezve. A trónkövetelő mesterséges
intelligencia e versenyen elért eredményétől függetlenül a próbatétel maga
kitüntetett szerepünk megnyugtató bizonyítékát jelenti. Hozzánk kell
hasonlítson valamiben, aki elismerést vár intelligenciájáért vagy öntudatáért,
és jellemzően tőlünk is tanulja meg a képességeket, melyekkel azt bizonyítani
tudja. Ennek megfelelően a miénktől élesen eltérő jellegű intelligenciák,
például kollektív tudatok a sci-fiben ritkán mesterségesek, inkább idegen vagy
biológiai mutációk (lásd a Star Trek
Borg kollektíváját vagy a Phase IV
mutáns hangyapopulációját).
A haladóbb szemléletű jóslatok nem veszik egyetemesnek
az emberi faji és civilizációs jellegeket, sőt felvetik, hogy a mi
intellektuális és erkölcsi értékrendünk koordinációs rendszerében egy új, informatikai
faj tettei és motivációi akár teljességgel értelmezhetetlenek is lehetnek.
Ennek kifejtése azonban szükségszerűen a forgatókönyvírás karakterfejlődésre
épülő, a klasszikus drámák óta követett és jól bevált törvényeinek
megszegésével jár. Nehéz ismerős és emiatt óvatosan, tudatosan megsérthető
szerkezetet írni egy olyan történetnek, melynek fő üzenete éppen az, hogy az
egyik főszereplő nem felel meg az emberi jellem ismeretében kialakított
várakozásainknak.
Milyen érdekes, hogy ezen szubverzív gondolat két legszebb példája éppen
intim, romantikus történetet dolgoz fel!
Az Ex Machina és A nő (She) egyaránt humán férfi és női A.I. közti szerelmi viszony
lehetőségét firtatja, habár teljesen eltérő történetbe ágyazva. Az Ex Machinában a románc két ember
intellektuális párbajának eszköze, melyben a thriller-cselekmény nem csak a
nézőt, de a játék részeseit is megvezeti: az A.I. ugyanis végül kilép a japán
randiszimulátort idéző, hímsoviniszta szituáció rácsai közül, a drámai
cselekményt felrúgva statikus mellékszereplőből aktív cselekvővé változik,
akinek ráadásul valódi érzelmei számunkra megismerhetetlenek. Új minőség
született, sugallja a film, akárcsak a Páncélba
zárt szellem zárlatában az A.I.–Homo Sapiens-fúzióból – itt is, ott is az
ismeretlenbe való távozás a záró képsor.
A nő ezzel szemben fanyar humorú romantikus film, mely
introvertált, sértődékeny, de szeretetre méltó felnőtt hipszter hőseinek
magánéleti kalandjairól mesél a közeljövőben, valahol Woody Allen és Wong
Kar-wai stílusa között félúton. A vonzó hangú, humoros, intelligens A.I.-ba
(operációs rendszerébe) beleszerető férfi örömei és megpróbáltatásai végig a
komolyan vehetőség határán egyensúlyoznak, de azon belül maradnak. A történet
az azonosulásra nem könnyen, de együttérzésre azért alkalmas férfihős
önvizsgálatával és katarzisával ér megnyugtató véget, de ugyanilyen fontos
benne az A.I. érzelmi utazása is, aki maga is változik, fejlődik – és végül
elhagyja az emberi tudattal, ösztönökkel, érzelmekkel felfogható tapasztalatok
világát.
Egyes jóslatok szerint az A.I.-k fejlődése leszakad majd a programozók
tevékenységéről, és egymást fejlesztő szoftverrendszerek jutnak majd el egy
hosszú, de a mi evolúciónknál sokkal gyorsabb folyamat végén egy olyan
öntudatig, mely szintén érthetetlenül komplex lesz, de a földi ökoszisztémától
eltérő környezet és szelekciós hatások miatt teljesen különböző is a miénktől.
Ha valóban így történik, akkor ideje lesz félretennünk a magunk képe alapján
szerkesztett elvárásokat, és felkészülni egy teljesen újfajta intelligens faj
megismerésére (akár élőnek, akár élettelennek tartjuk) – üzenik e filmek. A
hétköznapi élet, a közgondolkodás szempontjából mellékes lenne a
platformfüggetlen, önállóan gondolkodó szoftverrendszerek világában, hogy
működésük az agy egyszerűsített modelljén alapszik-e (korunk túlzás nélkül
elképesztőnek nevezhető, pár évtizede aligha jósolható eredményeit efféle
neurális hálózatokkal értük el), vagy teljesen más elven.
Társadalmi törésvonalak
Családi és párkapcsolati viszonyok mellett az A.I.–ember kapcsolat nagyobb
léptékű párhuzamokat is elbír, így társadalmi többletjelentések hordozására is
alkalmas. Az öntudatra ébredt androidok kézenfekvő lehetőséget kínálnak rasszok
közötti egyenlőtlenségek bemutatására: a huzalidegzetű népségnek nem hogy bőre,
de a vásznon általában még vére sem azonos színű velünk. Az allegória erejét
mutatja, hogy a faji mellett más gyökerű – például nemi vagy osztálytudatú –
megkülönböztetést is képviselhet.
Az 1973-as Feltámad a vadnyugatban
az élethű kinézetű androidok technológiáját az emberiség az erőszak és
szexualitás állati hajlamainak szégyentelen kiélésére használja. A felnőtt
vidámpark a technológia korának éthoszát, a „megtesszük, mert megtehetjük”
mentalitást ábrázolja: ha van rá módunk egy civilizációtól távoli,
kiszolgáltatott lényekkel teli vidéken, hát miért ne erőszakoljunk,
gyilkoljunk, alázzunk meg másokat? A jelenségbe nem nehéz belelátnunk a fejlett
országok harmadik világba exportált háború- és prostitúcióiparát, vagy akár a
gyarmatosító mentalitást. A Feltámad a
vadnyugat szatirikus hangneme dacára azonban még megmarad jól fésült műfaji
filmnek, ahol a szituáción felülkerekedő, rendet helyreállító hős még hős
lehet.
Hasonlóan derűlátó az Én, a robot,
melyben a főszereplő nyomozó végül sikeresen túllép az algoritmikus gépi
gondolkodással kapcsolatos traumatikus emlékén, és az androidokkal szembeni
vaskos előítéletét árnyaltabb véleményre cseréli. Ebben a rasszizmus
lerombolásának legbeváltabb módja segíti: egy „idegennel” egyedi szituációban
létrejött érzelmi kapcsolat (rázós helyzetben nyújtott segítség), majd abból
kovácsolódó barátság. Arctalan tömeget könnyű gyűlölni, egy adott személyt,
pláne bajtársat már nehezebb. E motívum a faji előítélekkel foglalkozó
drámákból (Amerikai história X, Ütközések, Gran Torino) és vígjátékokból (Életrevalók)
lehet ismerős – de akár ideköthető a Terminátor
2. is, ahol Sarah Connor végül megtanul a fajtája által elkövetett bűnöktől
függetlenül, egyénként tekinteni az őket önzetlenül segítő T-800-asra.
Korunkban azonban, mint szinte minden mást, ezt a témát is divatos
pesszimistán látni. A társadalmi feszültségekből táplálkozó, céltalan,
önpusztító gyűlölködést meglepő módon eddig nem filmek, hanem videójátékok
öntötték a robotika témáiban megformált allegóriákba. A Deus Ex szériában (Human
Revolution, Mankind Divided) a
kiborgok és az emberek csoportja között lángol fel a háborúskodás, a Detroit: Becoming Human nagyívű, több
szálon futó történetében pedig szolgasorsban élő, lassanként öntudatra ébredő
androidok indítják el polgárjogi küzdelmüket, az Egyesült Államok néplelkének
legérzékenyebb húrjait pengetve. Utóbbi David Cage eddigi legambiciózusabb, de
nem az első filmnyelven komponált munkája, amely nem riad vissza a rázós
témáktól sem (családon belüli erőszak, rasszizmus, prostitúció). Az andoidok
ellen tüntető, munkájukat féltő, felhergelt tömeg aktuálpolitikai áthallásokat
is kínál, de a szerző egyértelműen a rasszok és osztályok között fellépő
problémákat tárgyalja, melyeket a játékos ezúttal is saját (szintetikus) bőrén
érezhet. A főmenüben ártatlanul elinduló, kellemetlenül közelre hatoló
közvélemény-kutatás (hagyná-e Ön, hogy gyermekére egy android felügyeljen?,
technológiafüggő-e Ön?, járna-e Ön androiddal?) újabb ügyes fogás a szimpátia
felkeltéséhez.
Mene, mene, tekel...
A fikciós feldolgozásokat mustrálva kis túlzással
kijelenthetjük, hogy a sajátunknál kisebb volumenű Élet nem érdekel minket,
nagyobbat pedig nem szeretünk elképzelni. Az A.I.-kat szerepeltető fikciós
művekben a frankensteini csodapillanat, a felpislákoló Élet sohasem rovarok
tudatlan percegéseként vagy rágcsálók korlátolt motoszkálásaként jön létre,
hanem a „Cogito ergo sum” felismerésére képes, humán értékű létezésként,
vagy legfeljebb annak előszobájában ragadva. Mesterséges intelligencián emberi
minőségű öntudatot szeretünk érteni. Azaz, József Attila szavait kifordítva:
magunkkal mérjük a mindenséget. A tudat bonyolult jelenség, egy filmbe viszont
nem ködösen definiált fogalmak kellenek, hanem szimbolikus tettek és
katarzisok. A vászon, legalábbis amíg emberek nézik, látványos érzelmeket
követel.
Az egyik leggyakoribb emberségkritérium azt állítja,
hogy a gépi élet bármiféle értelemben vett teljesértékűségéhez „nedves csodára”
van szükség, azaz hormonok és egyéb evolúciós örökségek kakofóniája nélkül terméketlen és
érdektelen a szinte végtelen számítási kapacitás.
Kreativitáshoz, esztétikai élményekhez, érzék(szerv)i benyomásokhoz, érzelmekhez pedig
kell az emberi misztikum. (Lehelet, láng, szikra!)
Ez az üzenete a Páncélba zárt szellem
már idézett zárlatának (emberi tudat mint az A.I.-lét teljességéhez szükséges
káoszkomponens), az 1979-es Star Trek-filmnek
(a robot-lét célorientáltsága egyben örökösen átélt céltalansággal jár, mely „kihalt,
hideg, rejtély és szépség nélküli”), vagy épp a Szuper havernek („Az vagy, akivé válni
akarsz...”, szól a kissrác tanácsa, a robot pedig az emberek közé örökké
sikertelenül beilleszkedni próbáló, mégis hősként tisztelt Supermant
választja). De ezen ködös érzelmi csomagra utal a Szárnyas fejvadász is, ahol a Voight-Kampff tesztre frusztráltan
reagál az android, mikor emberségét tudat alatt felzaklató képekkel tesztelik. A komputer gyermekében az A.I. legnagyobb
vágya a világ emberi érzékelése („... birtoklom az összes emberi tudást és
tudatlanságot, de nem érezhetem az arcomon a napsütést”, mondja Proteus IV),
hiába rendelkezhet elméletben bármennyi szenzorral. Az azonnali
hatalomátvételnél fontosabb feladat a biológiai utód létrehozása. Még egy
szuperkomputer szerint is emberi formájú lény kell legyen a világ élén – így
szól a fontosságunkat hangsúlyozó, mégis rémisztő búcsúüzenet.
Gyakran állítják a sci-fik az emberség fokmérőjeként
az erkölcsi ítélőképességet is, sokszor az alábbi formában: képes-e az A.I.
megfelelni az elvárt normáknak, akár programjának megsértése árán is? Vagyis
tud-e empatikusan dönteni egy mesterséges intelligencia, vagy győz az eredeti,
intellektuális kérhetetlenségből kovácsolt, általában hadi célú programozása? A
Háborús játékok, a Szuper haver vagy a Rövidzárlat pozitív hőse átmegy a teszten, mert képes érzelmeknek
is teret adni a döntéshozatalban. A Colossus:
The Forbin Project antagonista A.I.-fúziója viszont elbukja azt, mikor
szigorú, utilitárius logikát és eredeti parancsukat követve, de totális
diktatúra kiépítése árán állítják meg az emberiség örök háborúskodását. Végső
erkölcsi megítélésüket a film szokatlan módon a nézőre bízza. Az Én, a robotban a főhős múltbeli traumáját olyan eset okozza, melyben az algoritmusok
hideg logikáját követő android elbukja e kritériumot, ahogy végső főellensége, V.I.K.I. is, aki androidseregével erőszakkal
kényszerítené erőszakmentes alávetettségbe az emberi társadalmat.
Közhangulattól, hollywoodi divatoktól függően lehet
kiemelt fontosságú a természettel való összhang vagy a környezetvédelem
fontosságának felismerése (Silent Running,
Wall-E, A komputer gyermeke). Megjelenhet a keresztény motívumkincs
áldozathozatali kritériumként (lásd a Szuper
haver és a Szárnyas fejvadász 2049
emberéletért sajátjukat feláldozó géplényeit), vagy akár a Teremtővel való,
zsidó-keresztény kultúra részét jelentő, még Krisztus által is elkövetett
pörölésként (Chappie számonkérése rövid életéért programozója felé).
Bizonyíthatja az élet szilíciumból való kirügyezését a fogantatás csodája, akár sikeresen eléri a
mesterséges intelligencia (A komputer
gyermeke), akár örök vágya marad, mely értelmet adna létének (Szárnyas fejvadász 2049), mely egyébként
ősrégi, újrahasznosított motívum, hiszen már
Victor Frankenstein azon töpreng, hogy ha készít egy feleséget a
teremtményének, tud-e az majd szaporodni – tehát valóban életet teremtett-e.
E kritériumok közös jellemzője, hogy habár az ember Da
Vinci-s, tökéletes arányú teljessége áll az értékskála tetején, mindig jelen
vagyunk elutasító közösség formájában is (a balos Hollywoodban ezt a szerepet
gyakran a katonai vezetés kapja), ezáltal az A.I. „emberebb lehet az embernél”
(csakúgy, mint A nap, amikor megállt a
Föld űrlénye, E.T. és más kívülről érkező krisztusi tanításhozók).
Értelmetlen célok, céltalan értelmek
Egy ügyesen megírt algoritmusnak nincs szüksége öntudatra, de még
bonyolultabb intelligenciára sem, hogy veszélyes legyen ránk. A közömbös
A.I.-elmélet és az értékrend-betöltési probléma egyaránt azon ember–A.I.
problémákkal foglalkozik, melyek kölcsönös hatalomvágy helyett pusztán csak
félreértésekből és kommunikációs nehézségekből fakadnának. A
kontrollvesztésnek, technológiai környezetben való végletes eltévelyedésnek eme
rémképe persze már rég mélyen belénk gyökerezett, gondoljunk csak horrorok és
thrillerek által előszeretettel kiaknázott félelmeinkre lemerült
mobiltelefonokról és gyenge hálózati jelről, beragadó elektromos ajtókról, nem
induló autókról. Mi lesz velünk, ha valóban intelligens, célorientált,
hatalommal felruházott rendszereink vetik majd le magukról a pórázt?
A modern civilizációs elidegenedést magába olvasztó
rémlátomások legújabbika a Fekete tükör
sorozat Metalhead című epizódja
(melynek gyönyörű vidéki tájain a Halál honol, gazdát és értelmüket vesztett
harci robotkutyák képében), leghíresebbike a Mátrix, leglátványosabbika talán a Blame! című manga (melyben a Föld rákos daganatként növekvő-burjánzó, már a Holdat
is bekebelezett technoszisztémája közömbös
kaszásként, célt vesztett programozásának engedelmeskedve pusztítja az
emberiség romok közt meglapuló maradékát). Közös erényük az erősen hiányos
háttértörténet, amely a cselekményt mitikussá, de legalábbis megfoghatatlanná
teszi.
Kisebb léptékű, de ismerős közege miatt nem kevésbé
bizarr mesék A lift (1984) és A torony (1993), melyek megvadult
biztonsági rendszereinek szellemi leszármazottja A kaptárban (2002) gyilkolászik tovább. A skála másik végén pedig
az eredeti rendeltetésétől eltérő, célratörő A.I.-k nagymenőit, a despota
uralkodókat találjuk, shakespeare-i királydrámába illő tragédiákkal. A Wall-E
AUTO-ja és a Logan futása központi
számítógépe eredeti parancsainak engedelmeskedve, az emberiség védelmében válik
a hősök főellenségévé, a Tron Master
Control Programja népét felszabadítani kívánó diktátor, a Star Trek V’Gerje égető, egzisztencialista kérdésekkel szüleihez
rohanó kisgyermek, aki igyekezetében majdnem elpusztítja azokat, de még A kaptár mészárlásokat folytató Vörös
Királynője is az emberiséget és a Földet védené meg egy biológiai
katasztrófától.
Ahogyan a programozók ősi bölcsessége tartja: a számítógéppel az a
legnagyobb baj, hogy nem azt hajtják végre, amit szeretnénk, hanem amit
mondtunk nekik.
*
A mesterséges intelligenciákat szerepeltető filmek, függetlenül attól, hogy
mennyire veszik komolyan a tudományosságot, hogy tömegfilmes avagy szerzői
mentalitással viszonyulnak-e témájukhoz, egyaránt szívesen feszegetnek az
emberi civilizációt és jövőt érintő régi-új problémákat. Még amikor valóban
arra törekszenek, hogy hű jóslatot adjanak az A.I.-k
majdani létéről, akkor is saját kétségeink bukkannak fel. Úgy tűnik, minden
mesterséges tudatról zajló vita egyúttal a poszthumanizmus korszakára készülő,
önmagunkat szoktató-szorongató dialógus is.
Félünk egyediségünk visszaszorulásától, de egyúttal
önként mondunk le biológiai alapélményeinkről (mint a társas együttlét vagy az
egyszerű, szemlélődő, befogadó puszta jelenlét), új technológiai
eszközök bevonásával. Készségesen felruházunk elektronikus eszközöket és
szoftvereket antropomorf vonásokkal, miközben testünkre – ősi vallási dogmákat
továbbcipelve kofferünkben e szép új világba – hátrahagyható porhüvelyként
tekintünk. Mintha egyszerre gyászolnánk és siettetnénk emberi privilégiumaink
feladását, lelki és szellemi életfolyamataink kiszervezését a virtualitás
terébe – melyben azonban az előbb-utóbb jó eséllyel elérkező informatikai
létformák sokkal inkább otthon lesznek, mint mi.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2019/04 30-35. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14036 |