Sándor Anna
Mary Queen of Scots –
brit, 2018. Rendezte: Josie Rourke. Írta: John Guy könyve alapján Beau
Willimon. Kép: John Mathieson. Zene: Max Richter. Szereplők: Saoirse Ronan (Stuart
Mária), Margot Robbie (I. Erzsébet), Guy Pearce (Lord Cecil), David Tennant
(Knox), Jack Lowden (Darnley). Gyártó: Focus Features / Working Title Films.
Forgalmazó: UIP-Duna Film. Szinkronizált.
124 perc.
A Két királynő történelmi drámának álcázott feminista tételfilm, ami
Stuart Mária és I. Erzsébet uralkodását az elnyomó férfiakkal szembeni túlélési
stratégiák felől elemzi – bántóan leegyszerűsítően. 1561-ben a megözvegyült
Mária a francia udvarból visszatér Skóciába, hogy elfoglalja az őt jogosan
megillető trónt. Ezzel viszont több érdeket is sért: unokatestvére, I. Erzsébet
hatalma gyengülhet Angliában; a skót protestánsok – az élükön John Knox-szal – a
patás ördögöt látják egy katolikus és nő uralkodóban; és Mária féltestvére sem
szívesen engedi át a Skócia feletti irányítást.
Josie Rourke színházi
rendezőnő elképzelése az volt, hogy filmes debütálásával olyan nőjogi témákat
dolgoz fel, mint például, hogy patriarchális közegben egy nő csupán a teste és
a biológiai funkciói felől értelmezhető, akkor is, ha uralkodó – sőt, akkor még
inkább. Stuart Mária és I. Erzsébet vetélkedése pedig hálás kiindulópont ehhez,
hiszen mindkettejüket sokat ostromolták: mikor mennek férjhez, és lesz-e
örökös. Ez a téma végig is vonul a filmen, olyan – egyébként üdvözlendő – normalizálási
törekvésekkel, mint például a menstruációs vér diszkrét, de direkt ábrázolása.
Ahogy megjelenik az a fájdalmas folyamat is, ahogy Erzsébet férfiasította
magát, Mária pedig belebukott az ellenséges férfiak ármánykodásaiba.
Noha a sztoriban bőven
akadnak történelmi pontatlanságok, ezeknél bosszantóbb a szappanoperára hajazó
stílus. A királynő érzékenységét ábrázolandó a Máriát alakító Saoirse Ronan
ugyanis hol sírva fakad, hol bármilyen helyzetfelismerő képességet mellőzve hoz
impulzív döntéseket. Így miközben Rourke egy korát meghaladó humanista embert
és a nőgyűlölet áldozatát akarja bemutatni, olyan figurát épít fel, aki
teljesen alkalmatlan az uralkodásra. Nem azért, mert nő, hanem mert rossz
döntéseket hoz, de ez a filmből nem fog kiderülni, és ez az igazi alkotói
öngól.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2019/03 58-58. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14029 |