Fekete Tamás
Serenity – amerikai,
2019. Rendezte és írta: Steven Knight. Kép: Jess Hall. Zene: Benjamin
Wallfisch. Szereplők: Matthew McConaughey (Baker), Anne Hathaway (Karen), Diane
Lane (Constance), Jason Clarke (Frank), Djimon Hounsou (Duke). Gyártó: Global
Road Entertainment / Shoebox Films. Forgalmazó: Big Bang Media. Szinkronizált. 106 perc.
A Vihar előtt a legalapvetőbb noir-sémát dolgozza fel sokadszor: a
mindennapos anyagi gondokkal küzdő, és stabil érzelmi kapcsolatokkal nem
rendelkező férfit egy nap felkeresi a femme
fatale, aki megbízza, hogy tegye el láb alól dúsgazdag férjét. Hősünket
végül elcsábítja a pénz és az asszony is, ezért rááll a dologra, ám nem sokkal
később kiderül, valójában ő maga a zsineg végén fennakadt hal. Ezt a műfajt és
alaptémát használta fel Steven Knight, hogy aztán egészen más, távoli és jóval
zavarosabb vizek felé hajózzon.
Az író-rendező Knight
igazán többpólusú szerző: ingázik otthona, Anglia és Hollywood között, hol
saját ötletét dolgozza ki, hol egy korábbi sikerkönyvet adaptál, ugyanolyan
otthonosan mozog a filmek, mint a tévésorozatok világában, és 2013 óta
rendezőként is számontarthatjuk. Ám ez a sokszínűség sajnos épp ennyire
jellemzői munkáinak színvonalára is – és a Vihar
előtt a félresikerült vállalkozások között kap majd helyet. Bár a noir
eddig jellemzően nem képviseltette magát Knight életművében, ebben a műfajban
megjelennek azok a témák és karakterek, amelyek a rendezőként is jegyzett
filmjeiben. A Kolibri kód és a Locke főhőse egyaránt egy (vagy
konkrétan, vagy csupán vizuálisan) magányos férfi, aki valamilyen, lassan
feltáruló múltbéli tette miatt döntéshelyzetbe került, és erkölcsi jellegű
döntések során át a megváltást keresi (mint arra a Kolibri kód eredeti címe is utal). Mindezek igazak a Vihar előtt esetében is, ám a film
előrehaladtával egyre erősebb a gyanú, hogy itt nem a főhőst, hanem a nézőt
verték át. A merész csavar és műfajváltás egyáltalán nem Knight erőssége, és
szemlátomást az egész film erre az egy, feltűnően átgondolatlan és
megkérdőjelezhető stabilitású ötletre lett felépítve – úgy szabadulva meg a noir
testétől, akár egy eltüntetendő hullától.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2019/03 58-58. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14028 |