Kránicz Bence
Bolygóközi gyereknevelés
A 2010-es évek egyik
legsikeresebb amerikai sorozata, a Saga
fordításával mintha a hazai képregényrajongók is úgy érezhetnék, bekapcsolódtak
a képregénypiac nemzetközi vérkeringésébe, végre nem évtizedes késéssel jutnak
el hozzánk a kurrens művek. A Saga egyik
legüdítőbb vonása valóban az, hogy folyamatosan frissnek, robbanékonynak és
kiszámíthatatlannak hat. Noha az űrfantasybe oltott, családi Rómeó és Júlia történet alaphelyzete nem
kifejezetten újszerű, Brian K. Vaughan író az egyre hosszabbra nyúló történet
egyetlen pontján sem éri be a kényelmes megoldásokkal. Arra törekszik, hogy a
sorozat hangnemét minél személyesebbre hangolja, az űrbéli kalandokat pedig
hétköznapi konfliktusokkal vegyítse.
A Saga mindenekelőtt arról szól, milyen átkozottul nehéz
felelősségteljes szülőnek lenni. Hazel, a történet narrátora az első lapokon
születik meg két olyan ember szerelmének gyümölcseként, akik ellentétes oldalon
harcolnak egy időtlen idők óta tartó, bolygóközi háborúban. Innentől kezdve
életük a folyamatos menekülésről szól, amely közben mégis megélhetővé válnak a
családi élet kisebb-nagyobb örömei és kihívásai. A hősök a műfajban ritkán
látott nyíltsággal beszélik ki párkapcsolati szorongásaikat vagy szexuális
igényeiket, a címhez illően nemcsak térben, hanem személyiségfejlődésüket
tekintve is nagy utat járnak be. Vaughan a visszataszító figurák igazságát is
megmutatja, de a szereplőgárda Fiona Staples különleges karaktertervei miatt
lesz igazán emlékezetes. A rajzoló tévedhetetlen ritmusérzékkel gondoskodik
róla, hogy a Saga családterápiás és
lézerpisztolyozós jelenetei egyformán izgalmasak maradjanak. Annyi pedig már az
eddig magyarul megjelent két kötetből is egyértelmű, hogy az alkotók a
legfontosabb figurákat sem félnek kiiktatni a történetből, és folyamatosan
emelik a téteket.
Brian K. Vaughan – Fiona
Staples: Saga 1–2. Színes, puhafedeles, 2x172 oldal. Kiadó: Pesti Könyv.
24 óra magány
Szöveg nélküli, karcsú kötettel
jelentkezett a filmvilágos stripeket is jegyző Lénárd László. A dupla címe
alapján egy sorozat első részének is tekinthető Felejtés országa – Másnap elbeszélése a névtelen hős egyetlen
napját lassítja le és teszi aprólékosan megfigyelhetővé, egy olyan napot,
amikor a központi figura háziállatain kívül nem kommunikál senkivel, magánya
tökéletes és hézagmentes. Lénárd kevés utalással, de érzékletesen teremti meg a
hétköznapi kisvilágot, egy villanykapcsoló rajza is elég hozzá, hogy
otthonosan, mégis kényelmetlenül érezzük magunkat. Egy-egy olyan momentum akad
– egy ferde panel vagy a főhős képzeletéből előlépő alakmása –, amely belsővé,
tudatfolyamszerűvé teszi az eseménytelen antitörténetet. Ha Tarr Béla vagy Tsai
Ming-liang filmjeit említve slow cinemáról
beszélünk, akkor slow comicsnak is
lennie kell, Lénárd kísérletező, mégis könnyen érthető és főleg átérezhető műve
pedig precízen illik a kategóriába.
Lénárd László: Felejtés országa
– Másnap. Fekete-fehér, puhafedeles, 56 oldal. Kiadó: Pesti Könyv.
A beszélő páncél elnémul
Rovatunk képsorainak másik
szerzője, Koska Zoltán zárja le a hiánypótló vállalkozásként indult, fiatal
magyar képregényesek munkáit közlő Epicline
sorozatot. A magazin sajnos nem élt meg az újságárusoknál, a rendezvényes
terjesztéshez pedig mostanáig volt energiájuk az alkotóknak. A lap legrégebb
óta futó sorozatát, a beszélő, sőt kifejezetten nagyszájú páncélról elnevezett Szekerce és Szemercét Koska a lezárásra
egészen a saját képére formálta. Felszabadult és játékos képi világú, a
narratív kohéziót ugyanakkor kevésbé szem előtt tartó fantasy készült, a magyar
népmesekincsre támaszkodva, de jellegzetesen kortárs megközelítésben. Az
időközben animációs filmesként is egyre tapasztaltabb szerző a figuratervezésben
és a plánozásban is magabiztosabb, mint bármikor, viszont hajlamos egy-egy
poénnal elsősorban magát szórakoztatni. De nem számít, mert kárpótol a történet
lendülete és frissessége – így még fájdalmasabb, hogy nincs többé Epicline.
Koska Zoltán: Epicline 19.
Színes, irkatűzött, 36 oldal. Kiadó: 5Panels.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2019/03 64-64. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14020 |