Gelencsér Gábor
Társadalmi
nem, test, tér, hatalom, identitás – kulcsszavak a rendszerváltás utáni magyar
rendezői filmet vizsgáló kötetből.
Az
elmúlt években meghatározó filmtudományi műhellyé vált a Győri Zsolt és Kalmár
György nevével fémjelzett debreceni ZOOM konferencia- és könyvsorozat. A
budapesti Metropolis, a szegedi Apertúra, valamint az egyes kutatási
projektekre szerveződő periodikák (mint például a Contact Zones) immár számos, egymással dialogizáló fórumot
nyújtanak a legkorszerűbb szemléletű, nemzetközi színtéren is megjelenő,
részben angol nyelven zajló magyar filmtörténeti kutatások számára. A közös
munka eredményei egyéni teljesítményekben is mérhetők: erről tanúskodnak Kalmár
György önálló kötetei. A filmelmélethez az irodalom, a filozófia és a
kultúratudomány felől közelítő szerző első könyvei pszichoanalitikus
szemléletű, a test képét és fogalmát előtérbe állító vállalkozások voltak. Az ő
nevéhez fűződött a ZOOM-könyvek első kötete, a Testek a vásznon, amely még nemzetközi filmanyagon vizsgálta
tárgyát. E megközelítési mód magyar filmre alkalmazása köré szerveződött a
második tanulmánykötet (konferencia)anyaga, a Test és szubjektivitás, majd ezt a Tér, hatalom és identitás, valamint a Nemek és etnikumok terei című összeállítások követték. Mindezt
nemcsak Kalmár György Győri Zsolttal közösen végzett fontos szerkesztői
munkássága miatt idézem, hanem azért is, mivel a részben általa irányított és
aktív részvételével zajló kutatómunka jól látható nyomot hagy saját tudományos
érdeklődésén, amelynek legutóbbi eredménye A
férfiasság alakzatai a rendszerváltás utáni magyar rendezői filmben,
illetve a könyv korábban megjelent angol nyelvű változata (Formations of Masculinity in Post-communist Hungarian Cinema,
Palgrave-Macmillan, 2017).
Mára
konszenzus övezi azt a tézist, miszerint a rendszerváltás nem hozott alapvető művészeti
változást a magyar film történetében, az csak tíz évvel később, az
ezredfordulón következett be egy új generációnak köszönhetően. A
megkésettségből arra lehetett következtetni, hogy ennyi idő kellett a
Kádár-kori filmes attitűd „elfelejtéséhez”, azaz egy olyan generáció színre
lépéséhez, akik a szakmát már nem 1989 előtt tanulták. Csakhogy akkor
születtek, nevezetesen az 1970-es években. S amint sorjáztak a Simó-osztály
(Hajdu, Pálfi, Török) és Fliegauf, Kocsis, Mundruczó filmjei, egyre
bizonyosabbá vált, hogy amiképpen a magyar társadalom sem képes egycsapásra
szakítani négy évtizedes múltjával, úgy ezt az ezredforduló „fiatal magyar
filmje” sem tudja/akarja megtenni, s érdemi mondanivalója van a múltról, meg
arról a jelenről, amely nehezen tudja feledni (közel)múltját. Ráadásul mindezt
a régi, elsősorban a metaforikus hagyományokhoz visszanyúló, ám azt radikálisan
megújító formában teszi, amikor például a test társadalmi emlékezetét és
identitásképző motívumát állítja előtérbe (Fehér
tenyér, Pál Adrienn), avagy
ugyanezt a tér (Delta, Bibliothèque Pascal), valamint a
társadalmi nemek és etnikumok összefüggésében vizsgálja (Csak a szél). A ZOOM konferenciák és kötetek ennek az izgalmas
folyamatnak a vizsgálatára vállalkoznak, s ebbe illeszkedik új szempontok
felvetésével Kalmár György jelen kötete.
Az új
szempont, a címben jelzett „férfiasság” a gender tudomány kevésbé preferált
(ti. a nőiség alakzataival szemben álló) ágát exponálja. Joggal, hiszen ahogy a
teljes magyar filmtörténetben, úgy a rendszerváltás utániban is
felülreprezentáltak a férfikarakterek. A férfiasság köznyelvi fogalmát azonban jócskán
árnyalja a könyv másik szempontrendszere, a labirintuselvé: ennek kifejtése
vezeti be az egyes filmek elemzését (Moszkva
tér, Hukkle, Kontroll, Fehér tenyér, Szelíd teremtés, Csak a szél). A férfiasság alakzatát voltaképpen a kettő eredője
adja: nevezetesen a rendszerváltás utáni magyar film identitást és orientációt
vesztő, elbizonytalanodó, labirintusban tévelygő férfialakjai, akiknek az X
generáció tagjaiként – mint ezt a szerző egyik angol nyelven publikált
tanulmányában olvashatjuk – nem B, jóval inkább Z tervük van a (túl)életre. Sőt,
a labirintuselv mintha termékenyebb alakítója volna a gondolatmenetnek:
egyrészt ide kapcsolhatók be igen meggyőzően a formai előzmények, mindenekelőtt
Jancsó és Tarr művei, amelyekben a labirintus motívuma először adta ki az
elveszettség mintázatát; másrészt a labirintuselv alá vonható a kortárs magyar
film legjellegzetesebb társadalmi mozgása, a kötetben is említett el- és
visszavándorlás, amely ugyanakkor nem csak férfi szereplőket érint (lásd Friss levegő, Varga Katalin balladája). Ám kétségtelen, hogy az orientációvesztés
az esetükben gyakoribb – s ugyanakkor drámaibb is, hiszen mégiscsak egy maszkulin
szerep amortizációjáról tudósít. Mi több, az Utóélet vagy Reisz Gábor filmjeinek tükrében a folyamat
prolongálható: a férfiasság Kalmár György által leírt magyar filmes alakzatai
kifogyhatatlanok.
Gondolat
Kiadói Kör – Debreceni Egyetem, 2018.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2019/03 49-50. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14016 |