rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

DVD

Fábri Zoltán 100 (Gyűjteményes kiadás III.)

Benke Attila

Hangyaboly, 1971. Szereplők: Törőcsik Mari, Pap Éva, Vass Éva. 95 perc.

141 perc a befejezetlen mondatból, 1974. Szereplők: Bálint András, Csomós Mari, Latinovits Zoltán. 134 perc.

Az ötödik pecsét, 1976. Szereplők: Őze Lajos, Márkus László, Latinovits Zoltán. 107 perc.

Magyarok, 1977. Szereplők: Koncz Gábor, Pap Éva, Bihari József. 105 perc.

Fábián Bálint találkozása Istennel, 1980. Szereplők: Koncz Gábor, Juhász Jácint, Venczel Vera. 105 perc.

 

Fábri Zoltán olyan klasszikus filmrendező volt, aki ugyan kitartott a hagyományos történetmesélés mellett, de mindig képes volt csatlakozni a filmművészet legújabb irányzataihoz, így a hetvenes évek gyors stílusváltásaihoz is. Míg az évtized elejét többek között az időrendfelbontásos cselekményszerkesztés és a melankolikus mentális utazások jellemezték (Szabó István: Szerelmesfilm, Huszárik Zoltán: Szindbád, Maár Gyula: Déryné, hol van?), addig az évtized végén a magyar rendezők jelentős része visszatért a tradicionálisabb formanyelvhez és elbeszéléshez (Szabó István: Bizalom, Gábor Pál: Angi Vera, Sándor Pál: Szabadíts meg a gonosztól). Ezt a folyamatot, vagyis a magyar film útját az érett modernizmustól az új akadémizmusig Fábri Zoltán hetvenes években készült filmjei is lekövették. A korszakból válogatott a Filmarchívum a Fábri Zoltán 100 harmadik részébe.

Kizárólag a filmeket tekintve megállapítható, hogy a három közül ez a gyűjtemény a legkevésbé erős. Ám ezzel nem a Filmarchívum szerkesztőit marasztaljuk el, csupán arról van szó, hogy a hetvenes években véget ért Fábri aranykora. Az életmű utolsó, igazán jól sikerült darabja a Sánta Ferenc 1963-as regényéből készült Az ötödik pecsét, mely nemcsak remek színészi alakításai, életszagú dialógusai és a diktatúra működésmódjának frappáns bemutatása révén helyezte magasra a lécet, hanem formanyelvi szempontból is friss alkotás, köszönhetően egyfelől Illés György operatőri munkájának, másfelől a cselekmény közepén szereplő szürreális etűdöknek.

Formai szempontból hasonlóan kreatív a Déry Tibor monumentális regényéből (A befejezetlen mondat) készült 141 perc a befejezetlen mondatból, mely Parcen Nagy Lőrinc nagypolgár életének egy szakaszát mutatja be időfelbontásos szerkesztéssel, emléktöredékekből építkezve. Fábri ebben a harmincas években játszódó drámában fejleszti tökélyre a Húsz órában is használt technikát, a stilizált ismétlések itt simulnak össze a legtermészetesebb módon a cselekménnyel, és ezt a filmet nézve valóban olyan érzése lehet a befogadónak, mintha valakinek a fejébe látna, ahol cikáznak az emlékek.

A kiadvány három további filmje a hagyományos elbeszélőfilmek sorát erősíti. A Hangyaboly még izmosabb, társadalomkritikusabb darab. A Kaffka Margit könyvéből készült film áthelyezi a regény súlypontjait, és a zárda vezetőségében zajló hatalmi harcokra, a fiatal reformer Virginia nővér és az idős, dogmatikus apácák konfliktusára koncentrál, mely párhuzamba állítható az 1968-as „prágai tavasz” elfojtását követő, a magyar politikai és kulturális életben is bekövetkezett konzervatív fordulattal, az MSZMP-n belüli pártharcokkal (ortodox kommunisták a reformerek ellen). Fábri Zoltán a Magyarokban és a Fábián Bálint találkozása Istennel című filmjében visszatér a parasztsorsok bemutatásához, ezek is fontos filmek, de formai és tartalmi szempontból is elmaradnak az életmű erőteljes parasztdrámáitól (Körhinta, Dúvad, Húsz óra).

Az első két gyűjteményhez hasonlóan a dizájn ezúttal is hatalmas dicséretet érdemel a borítóképek és grafikák miatt. A filmek mellett ismét találhatunk egy jelenetképekkel és werkfotókkal teli füzetet, mely röviden bemutatja a rendező hetvenes évekbeli korszakát és alkotásait. Továbbá újfent külön lemezen találhatjuk meg az extrákat. Izgalmas Barabás Klára és Sándor Tibor filmesztéta beszélgetése Fábri Zoltán holokausztot érintő filmjeiről, és értékesek a hatalom és művész kapcsolatába betekintést engedő híradórészletek is. Ám a legizgalmasabb Nádasy László 1980-ban készült portréfilmje, melyben Fábri Zoltán végigtekint életművén, és anekdotázva beszél munkásságáról, kiemelve egy-egy kedvenc filmet vagy jelenetet.

Extrák: Nádasy László portréfilmje (1980), Fábri és a magyar holokauszt – Barabás Klára és Sándor Tibor beszélgetése (2014), Tudósítás a XI. pártkongresszusról (1975), A Film- és TV Művészek Szövetségének ötödik közgyűlése (1977), Magyar Játékfilmszemle (híradórészlet, 1977), Magyar Játékfilmszemle (híradórészlet, 1978).


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2019/03 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14011

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -