Benke Attila
Köbli Norbert és
Szász Attila újabb történelmi thrillerje, az Apró mesék
kapcsán kérdeztük a film rendezőjét a magyar múltról és jelenről.
Szász Attila
rendező és Köbli Norbert forgatókönyvíró immár negyedik közös történelmi
thrillerjét, az Apró meséket
láthatják a magyar nézők ezúttal végre nagyvásznon. A
berni követhez,
a Félvilághoz és az Örök
télhez hasonlóan a legújabb pszichothrillerben
egy népszerű bűnügyi műfajon keresztül ismerhetjük meg a magyar történelem egy
újabb küzdelmes korszakát. A
történet a második világháborúban rommá lőtt Budapesten indul, 1945-ben.
Köbli és Szász
közös munkái élő cáfolatai a Magyar Nemzeti Filmalap ellen emelt szélsőséges
vádaknak, melyek szerint nem nagyon készülnek magyar történelmi filmek, és amik
eljutnak a nézőkhöz, azok is direkt meghamisítják a tényeket. Történelemről, a
történelmi filmek nehézségeiről és a
műfajfilmkészítésről kérdeztük Szász Attilát.
*
Miért érdekel
téged a történelem?
A történelmi
érdeklődés elsősorban Köbli Norbertre jellemző, tőle származnak ezek az ötletek
és történetek. Engem általában elsősorban az adott filmötlet története izgat,
mintsem a történelmi háttere. A négy közös filmünk készítése során azonban
hamar felismertem, hogy egyrészt
mennyi igaz és feldolgozatlan történetünk van a múltunkból, másrészt, hogy a
történelmi háttér újabb izgalmas rétegekkel gazdagítja a történetet, ezáltal
magát a filmet. Az első három filmünk a köztévé számára készült, vagyis valahol
közszolgálati szerepet is betöltött, kézenfekvő
volt, hogy a magyar történelem egy-egy szeletét dolgozzák fel. Ezeknek a
sztoriknak egyik fontos küldetése, hogy ébren tartsák közös múltunk emlékeit.
Ráadásul azt is megfigyeltem, hogy a
történelmi filmek kevésbé avulnak el. A divat és a technológia olyan gyorsan
idejétmúlttá tud válni, hogy könnyen lehet, hogy egy mai történetet öt év múlva
már megmosolygunk. Ennek ellenére szándékunk,
hogy egyre közelítsünk a jelenhez, és bár tele vagyunk történelmi témájú
filmötletekkel, akad
számos ma játszódó történetünk is.
Miért a kisebb
formátumú hősök érdekelnek titeket?
Köbli Norbertnek
voltak és vannak is „nagy emberek”-ről szóló történetei, például Kádár
Jánosról írt egy meg nem valósult minisorozatot az HBO-nak. A néző szerintem könnyebben
azonosul olyan karakterekkel, akik nincsenek közvetlen ráhatással a nagy történelemre.
Ugyanakkor főszereplőink, mint például A berni követ
forradalmár srácai, olyan kisemberek, akik történelmi krízishelyzetekben mégis
valami miatt hősökké válhattak. Továbbá azért is problémás híres történelmi
személyekről filmeket készíteni, mert sokukról
nem alakult ki egységes közmegegyezés. Az igaz, hogy filmesként bárkinek meg tudjuk
mutatni az emberi oldalát, ám kérdés, hogy egy pénzosztó szervezet támogatna-e
egy potenciálisan megosztó személyről szóló filmet. Tapasztalatunk szerint a
döntéshozók általánosabb
történelmi témáknak inkább
bizalmat szavaznak.
Az Örök
tél és az Apró mesék
is közvetlenül a második világháború után játszódik. Miért választottátok ismét
ezt a korszakot?
Mindkettőnk
családját érinti ez a korszak, mindkettőnk nagyapja megjárta a Don-kanyart,
Norbié a kényszermunkatáborokat is. De elsősorban a véletlennek köszönhető,
hogy egymás után két filmünkben is ugyanaz a korszak adja a cselekmény
hátterét. Az Apró meséken
már korábban elkezdtünk dolgozni, mint az Örök télen.
A Félvilág után végre
szerettünk volna mozifilmet készíteni, és úgy döntöttünk, hogy Norbi Apró
mesék-tervével pályázunk a Filmalaphoz.
A második világháború utáni korszak kiváló háttér volt ehhez a történethez. Ám
jött a Gulág Emlékbizottság pályázata, így végül az Örök
tél készült el előbb. Amiből profitáltunk,
mert az Örök télből
színészeket, jelmezeket, helyszíneket is
hasznosítottunk az Apró mesékben,
nem is beszélve arról az elképesztő mennyiségű információhalmazról, amit annak
a filmnek az előkészítése közben gyűjtöttünk
össze erről a történelmi időszakról.
Az Apró
meséknek is
van konkrét valóságalapja?
A történet
alapötletét valós korabeli apróhirdetések inspirálták. A háború után jellemző
volt, hogy a hozzátartozók feladtak hirdetéseket, így próbálták megtalálni a
háború alatt eltűnt családtagjaikat. Ezt
használja ki a történet szélhámos főhőse, Hankó is. A történet maga viszont már
fikció, az első az eddigi filmjeink közül, amely nem megtörtént
esetet dolgoz fel. Az Apró mesékben
nem is nagyon akartunk belemenni a korszakelemzésbe,
ezt többek között Török Ferenc az 1945-ben
megtette helyettünk. A lazább történelmi kapcsolat nagyobb alkotói szabadságot
biztosított számunkra, kísérletezhettünk
olyan, a korszak zűrzavarához, átmeneti jellegéhez illő műfaji elemekkel, mint
a film noir vagy a western. Izgalmas volt látni, miként működnek ezek magyar
történelmi közegben.
Miért érdekelnek
titeket a bűnügyi zsánerek?
Alfred Hitchcock
filmjei gyerekkoromban nagy hatással voltak rám. Hitchcock thrillerjei
miatt végigrettegtem az éjszakákat, és jó értelemben életre szóló sebeket
kaptam. Hitchcock filmjei egyébként jelentősen hatottak is az Apró
mesékre. Nézőként nagyon fogékony vagyok a
félelmet, szorongást, izgalmat kiváltó thrillerekre, és szeretném a műfaj által
kínált élményt átadni a közönségnek. Úgy gondolom, a műfaji filmekkel könnyebben
utat találunk a néző szívéhez, a thriller zsánerének segítségével kiváltképp izgalmassá
lehet tenni egy-egy történelmi témát.
Ezért büszkén vállaljuk, hogy a nézők érdeklődését felkeltő zsánerfilmekbe
csomagoljuk a történelmet. Így a közönség nemcsak
szórakozhat, de tanulhat is valami újat a moziban. És bár az Örök
tél például nem thriller, de sok külföldi
nézőnek elsőként mesélt a malenkij robotról, a vetítések után rengetegen jöttek
oda hozzánk, hogy soha nem hallottak még erről a jelenségről. Ekkor
szembesültünk azzal, hogy ez milyen különleges lehetőség, hogy valaki tőled
hall először egy történelmi eseményről, és hogy valójában mekkora felelőséggel
is járnak ezek a történelmi filmek.
Eddig az összes
filmedet Köbli Norbert forgatókönyveiből készítetted. Te is részt veszel
az írási folyamatban?
A berni
követ és a Félvilág
esetében kész forgatókönyvekkel keresett meg Norbi és Lajos Tamás producer,
amelyeken aztán Norbival együtt dolgoztunk tovább. Párosunk főként a kölcsönös
bizalom miatt működik. A berni követ
könyvét beszéltük át éppen, én jegyzeteltem le, amiket kitaláltunk, és a
megbeszélés után Norbi azt mondta, hogy ha már úgyis én jegyzeteltem,
írjam bele ezeket nyugodtan a forgatókönyvbe. A közös írói munka talán az Örök
télben volt a legintenzívebb, mert a forgatás
előtti hetekben szinte már csak én tudtam belenyúlni a forgatókönyvbe, ezért
Norbi a forgatás után felajánlotta, hogy
szerepeljek én is társírókként a stáblistán. Az Apró
meséknél is inkább a forgatás
előtti utolsó néhány hét volt a kritikus, mikor
a rendelkezésünkre álló keretek miatt egyszerűsíteni kellett a cselekményen,
jelenetek szintjén sok helyen bele kellett nyúlni a könyvbe. Nagy könnyebbség
nekem, hogy nem kell nulláról felépíteni egy sztorit, hanem készen kapok egyet,
és mivel Norbi nagyon bízik bennem, szabadon
garázdálkodhatok a forgatókönyvekben. Persze mindig közös döntéseket hozunk
Norbival, nem hagyunk egy forgatókönyvben sem olyasmit, amivel bármelyikünk ne
lenne kibékülve.
Egyre több
kortárs magyar rendező elégedett a Filmalappal, míg a jobboldali sajtó éppen a
történelmi filmek miatt támadta a szervezetet. Neked mi a véleményed a Filmalapról?
A témának sajnos
még egy aktualitása van, hiszen nemrég hagyott itt minket Andy Vajna, akinek
elévülhetetlen érdemei vannak a nemzetközi és hazai filmiparban. Az általa
irányított Filmalapnak rengeteg vívmánya van: elődjénél átláthatóbb, egyaránt
készülhetnek műfaji filmek
és fesztiválokon jól szereplő szerzői filmek, a rendszerváltás óta soha ennyi
pénz nem volt még a magyar filmekre, és nagyon sok elsőfilmes tudott elindulni
a pályán. Ugyanakkor nyilván sokakban felmerül, hogy miért ugyanaz az 5-6 ember
dönt a támogatásokról évek óta, talán kicsit sűrűbben rotálódhatna a
Döntőbizottság. Pláne olyankor tűnik aktuálisnak ez a kérdés, ha az ember
pályázatait sorra elutasítják. Fogalmam sincs, ki jön Vajna helyére, de remélem
a Filmalap zavartalanul működik tovább,
mert minden hibája ellenére stabil hátteret biztosít a magyar filmgyártásban.
Meghatározható a
fikció és a valóság ideális aránya egy történelmi filmben?
A berni követben
a túszdráma vagy a Félvilágban
Mágnás Elza meggyilkolása sem egészen így történt meg. Az Örök
tél főhőse, Irén a valóságban három-négy
tábort is megjárt, az egyiket az árvíz mosta el, amit magyar filmben elég nehéz
lett volna megmutatni. Ráadásul
Norbi magát a karaktert is több túlélő visszaemlékezéséből gyúrta össze, mert a
valódi Irén tábori élményeiről kevés információnk volt még úgy is, hogy az
illető fia mindent elmesélt édesanyjáról.
Szóval a dramaturgiai szempontok legtöbbször felülírják a valóságot, egyszerűen
muszáj változtatásokat eszközölni. Ami
fontos, hogy a történet lényege, gerince ne változzon. Persze ha nagyon érzékeny
a téma, akkor vigyázni kell a
módosításokkal is. Például William Goldman forgatókönyvírónak meggyűlt a baja A
híd túl messze vannal, mert Még néhányan éltek a
történet szereplői közül, és mikor Goldman összevont két valós személyt egy
karakterré, az egyik illetékes felháborodott,
hogy ő soha nem mondott volna olyat, amit az író a szájába
adott.
A magyar
történelmi filmekre jellemző, hogy erősen utalnak a mindenkori jelenre.
Filmjeitek hogyan kapcsolódnak a történelmi parabolák tradíciójához?
A berni követ,
a Félvilág és szerintem az Apró
mesék is tele vannak aktuális témákkal.
Elsősorban ma is érvényes történeteket szeretnénk elmesélni a magyar történelem
eseményein keresztül. Ezek a történetek arról tanúskodnak, hogy az emberiség
nem igazán képes a változásra,
ugyanazokat a hibákat követi el harminc, vagy ötven, vagy hetven,
vagy száz évente. Az Apró mesék
fő témája a bizalmatlanság férfi és nő között, ami 1945-ben ugyanolyan jelentős
kérdés volt, mint ma. De ennél kényesebb kérdések is feltűnnek a filmben, mint
például a családon belüli erőszak problémája.
Milyen történelmi
filmekre számíthatunk még tőletek?
Több terv is van
a tarsolyunkban, különböző történelmi korszakokról, de sosem lehet tudni,
melyikből lesz film. Hamarosan újabb közös filmtervvel pályázunk, ami szintén
nem a mában játszódik. Nekem jelenleg is fut egy filmtervem fejlesztése a
Filmalapnál, ami egy több mint tízéves saját forgatókönyvem újragondolása,
műfaját tekintve leginkább lélektani
horror. Ez egy ízig-vérig mai történet, és ha minden jól megy, ez lesz a
következő filmem.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2019/03 18-20. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13996 |