Benke Attila
The Mule – amerikai, 2018.
Rendező: Clint Eastwood. Forgatókönyv: Nick Schenk. Operatőr: Yves Bélanger.
Szereplők: Clint Eastwood (Earl Stone), Bradley Cooper (Colin Bates), Michael
Pena (végrehajtó), Laurence Fishbourne (DEA ügynök), Alison Eastwood (Iris),
Taissa Farmiga (Ginny). Gyártó: The Malpaso Company, Warner Bros. Forgalmazó:
InterCom. Feliratos.116 perc.
Clint Eastwood látszólag
megszegve a tíz évvel ezelőtt bemutatott Gran
Torinóval tett fogadalmát ismét színész-rendezőként jegyez egy hasonló
hangvételű elégikus bűnügyi drámát. Ám A
csempész sajnos nem ér fel a nagy elődhöz. Eastwood Gran Torino utáni korszakában jellemzően igaz történeteket
dramatizált (Amerikai mesterlövész, Sully, A párizsi vonat). Nincs ez másképp A csempész esetében sem, mely egy Leo Sharp (a filmben Earl Stone)
nevű háborús veterán esetét dolgozza fel. A civilben kertészkedő Sharp azért
működhetett drogfutárként, mert idős kora miatt a környezete nem gyanakodott
rá. A kilencvenhez közeli férfit 2011-ben letartóztatták, a bíróság előtt
megbánta tettét, így ideális karakter egy mélabús bűndrámához. A csempész párhuzamosan mutatja be a
családjától elidegenedő, a hatóságok és a drogkartell között vergődő Earl
ténykedését és a kábítószerellenes DEA nyomozását egészen az elkerülhetetlen
konfrontációig.
Clint Eastwood csupán
látszólag szegte meg a Gran Torinó
kapcsán tett fogadalmát, mivel annak hőse, Walt még tipikus Eastwood-hős, A csempész Earlje azonban már távolról
sem az. Bár ő is cinikusan viszonyul a fiatal generációhoz, ám a rendező és
Nick Schenk író nem áltatják a nézőt azzal, hogy a korához képest keménykötésű
antihős még egy utolsó utáni hőstettet fog véghez vinni. Akár az Amerikai mesterlövészben vagy a Sullyban, Eastwood tisztességes újságíró
módjára tudósít Leo Sharp hihetetlen történetéről. Bár az alkotók behozzák a
túl hosszan felvezetett drogfutár szál mellé a családi elidegenedés és az
elmúlás egyébként felületesen ábrázolt témáit, A csempész csupán takaréklángon pislákol, és hiányzik belőle a Gran Torino katarzisa. Eastwood
bűndrámája ugyanolyan papírízű filmriport marad, mint a rendező utóbbi években
készült művei.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2019/02 59-59. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13993 |