Pazár Sarolta
Toppen av ingenting –
svéd, 2018. Rendezte és írta: Måns Månsson
és Axel Petersen. Kép: Mans Mansson. Zene: Axel Boman, Tom Skinner. Szereplők:
Léonore Ekstrand (Nojet), Christer Levin (Lex), Christian Saldert (Chris), Olof
Rhodin (Mickey), Don Bennechi (Don). Gyártó: Flybridge. Forgalmazó: Cirko Film.
Feliratos. 88 perc.
A tavalyi Berlinale
versenyprogramjában debütált Az örökösnő
a fesztivál koncepciójába vélhetően politikai-társadalmi kérdésfelvetései miatt
került be, holott a történet pont az egyén társadalmi problémáktól való elidegenedésére
fókuszál. Sőt, mintha a svéd rendezőpáros, Axel Petersen és Måns Månsson szilárd koncepciója a bizarr undorkeltés
lett volna groteszk feketekomédiájuk elkészítésekor. A hatvannyolc éves
Nojet évtizedek óta spanyol tengerparti apartmanjában tengeti életét, amikor
azonban apja meghal és megszűnik az általa biztosított havi apanázs, az idős nő
kénytelen visszatérni Svédországba, hogy elegyengesse a luxusjövőjét biztosító,
frissen megörökölt stockholmi társasház bérleti viszonyait. Csakhogy féltestvére
és unokaöccse már gondoskodtak a házban lakó bevándorló családok és egyedülálló
anyák megsarcoltatásáról és létbizonytalan helyzetük kihasználásáról.
Amint Nojet rádöbben,
hogy veszélyben van leendő dúsgazdagsága, és rokonai sarokba szorítják, hogy továbbra
is ők fölözhessék le a feketén kiadott lakások bevételét, a film azon nyomban
helyszínt, hangulatot és ritmust vált és maga mögött hagy minden addigi logikát
is. Nojet vidéki farmon eltöltött napjait a Molotov-koktél gyártás,
géppuskákkal lövöldözés és a tanyasi tyúkok tökéletes tojása fölötti áhítat
teszi ki, majd visszatér Stockholmba, hogy mindenkorra megoldja az örökség
problémáját. Månsson már-már nagyítóként
használt kamerájával zavarba ejtően közelről vizsgálja az emberi szőrtüszők, a
tetovált szemöldökök és a pólusok visszataszítóságát, amivel tovább gerjeszti a
nézői ellenszenvet a film összes szereplője iránt. Ám ebbe a viszolygásba
faramuci módon mégiscsak beszüremkedik az esztétikum, ami nem ereszti a
tekintetünket.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2019/02 58-58. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13991 |