Varga Zoltán
Captain Underpants: The
First Epic Movie – amerikai–kanadai–francia–brit–indiai, 2017. Rendezte: David
Soren. Szereplők: rajzfilmfigurák. Forgalmazó: GHE. 89 perc.
Huszonhárom éve a
tengerentúli rajzfilmsorozatok emlékezetes pillanata volt, amikor az egész
kertváros annak szenzációjától visszhangzott, hogy Dexter – a szülői ház alatt
titokban gigantikus laboratóriumot működtető minizseni – alsógatyában rohangál
az udvaron, miután agya a túlterheltség miatt átmenetileg fölmondta a szolgálatot.
Röviddel ezután, 1997-ben jelent meg Dav Pilkey azóta tucatnyi kötetet számláló
gyerekkönyv-sorozatának első darabja, a magyarul is olvasható Alsógatyás kapitány kalandjai, amely – a
friss animációs adaptáció alapján kétségkívül – fölfogható a Dexter laboratóriuma dévajságának és a
szuperhősöket parodizáló ötleteinek egyenes ági leszármazottjaként. Az
általános iskola alsó tagozatosait célzó könyvszéria ugyan vitákat is kiváltott
nem éppen kifinomult humora okán, továbbá mert egyes olvasatok szerint arra
bátorítja a csintalanabb csemetéket, hogy szembeszegüljenek a felnőttekkel – ez
azonban nem vette elejét annak, hogy az infantilis regressziót megtestesítő
címszereplőt mozgóképen is viszontláthassuk. Alsógatya kapitányt a DreamWorks
Animation vette gondozásba: a hipnózis hatására magát szuperhősnek képzelő
iskolaigazgató története a stúdió olyan korábbi alkotásaihoz kapcsolódik, mint
az ugyancsak gyerekkönyvből készült Bébi
úr vagy a szintén a szuperhős-mítoszt karikírozó Megaagy. Ám a nyilvánvaló előzmények ellenére az Alsógatyás kapitány: Az első nagyon nagy
film, a stúdió eddigi legkisebb költségvetéssel készült animációja,
valamennyi DreamWorks-produkciótól eloldódik, s ez részben az eredeti könyv
illusztrációit és a televíziós animációt idéző
figurastilizációnak tulajdonítható: hollywoodi CGI-animációban aligha
láthattunk még ennyire rajzfilmszerű, tojásfejű és gombszemű karaktereket
rohangálni és ugrabugrálni. Az Alsógatyás
kapitány másik különlegessége, hogy a stúdió animációitól előzőleg sem
idegen önreflexivitást a végletekig fokozza, s ennek jegyében hol az animációs
formák váltakoznak (hagyományos rajzanimációt és papírkivágásos képsorokat
éppúgy láthatunk, mint zoknibábokkal eljátszott jelenetet), hol gyerekfirkákból
álló képregényes látványalkotásra redukálódik a vizuális világ. Ezek a
sziporkák ellensúlyozzák – nem is sikertelenül – a kötődést a „toaletthumor”
kétes értékű eszközeihez.
Extrák: Animált képregény,
kisfilmek a főbb karakterekkel, kimaradt jelenetek, galéria, mozielőzetes,
kisfilm a DreamWorks animációiról.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2019/02 61-61. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13986 |