Varró Attila
Destroyer – amerikai, 2018.
Rendezte: Karyn Kusama. Írta: Phil Hay és Matt Manfredi. Kép: Julie Kirkwood.
Zene: Theodore Shapiro. Szereplők: Nicole Kidman (Erin), Sebastian Stan
(Chris), Toby Kebbell (Silas), Tatiana Maslany (Petra), Jade Pettyjohn
(Shelby). Gyártó: 30West / Automatik Entertainment. Forgalmazó: Big Bang Média
Kft. Feliratos. 123 perc.
Kész csoda, hogy a film
noir az egyetlen hagyományos férfizsáner, amely eleddig elkerülte a 2010-es
évek Álomgyárának általános női revízió-hullámát: a bemocskolódott, sarokba
szorult Fehér Férfi és a kemény, céltudatos Femme Fatale páros bukástörténetére
épülő műfaji modellben elég áthelyezni a hangsúlyt az utóbbira és minden egyéb
módosítás nélkül foroghatnak a Kettős
kárigény és Angyalarc női
remakejei. Karyn Kusama pontosan ezt teszi, a Pusztítóban mintha csak átültetné a Gyilkosok szüzséjét a „rogue cop”-noirok történetsémájába,
felcserélve a nemi felállást: mialatt Los Angeles-i rendőrnője, Erin a jelenben
nyomozást folytat egy sok évvel korábban elbaltázott bankrablás szociopata
bandavezére után, a múltbéli szálból kiderül, hogyan épült be hajdani
zsarutársával, Chris-szel a bandába és csábította át a férfit a sötét oldalra,
amely azóta is feltartóztathatatlan erővel roncsolja testét-lelkét, karrierjét
és magánéletét.
Túl a bűnügyi
bukástörténeten, ravasz flashback-struktúrán és femme fatale-főhősön, Kusama
sokat megőriz választott műfaja eredendő (melo)drámai jellegéből is: sikeres
rémfilmjei (Ördög bújt belé, Meghívás) szatirikus hangnemétől
visszatér korai bokszdrámája, A bunyós
csaj komorabb tónusához és rögrealizmusához. Komótos neo-noirja minden
jelenetében a hősnő felőrlődött személyiségéről mesél, legyen szó brutális
ügyvédverésről, kamaszlánya neveléséről vagy akár a vágyott információért egy
haldokló bűnözőn végzett kézimunkáról. A Pusztító
Nicole Kidman leamortizált vonásaitól a kifejező Los Angeles-i
gettóhelyszínekig precíz térképet rajzol a kortárs noir kilátástalan, nyomorúságos
és minden romantikus árnyalatot nélkülöző világáról – időnként modoros (orosz
rulett a bandában), helyenként húsba vágó (bunyó az étteremben), amolyan fekete
bárány Michael Mann és Kathryn Bigelow búbánatos frigyéből.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2019/02 57-57. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13983 |