Pethő Réka
Green Book –
amerikai, 2018. Rendezte: Peter Farrelly. Írta: Nick Vallelonga és Brian Hayes
Currie. Kép: Sean Porter. Zene: Kris Bowers. Szereplők: Viggo Mortensen (Tony
Lip), Mahershala Ali (Don Shirley), Linda Cardellini (Dolores), Dimitrij Marinov
(Oleg). Gyártó: Participant Media / DreamWorks Pictures. Forgalmazó: ADS
Service. Feliratos. 130 perc.
A kiszámítható és
önismétlő termékeket gyártó filmiparban időről időre előkerül egy-egy olyan
alkotás, ami frissességével és a kasszasiker-fordulatok nélkülözésével,
váratlanul tesz szert kiemelkedő népszerűségre: a Zöld könyv, Peter Farrelly igaz történet alapján készült filmje
(melyet az egyik főhős fia, Nick Vallelonga írt) is ezek közé tartozik. A
hatvanas években járunk az Egyesült Államokban, ahol a jómódú fehér körökben
hatalmas népszerűségnek örvendő fekete zenész, Don Shirley úgy dönt, eleget
tesz a meghívásnak és koncertturnéra indul a déli államokban is, ahol ekkor még
tombol a nyílt rasszizmus. Azt azonban alaposan meg kell választania, ki kíséri
el az úton sofőr-testőrként, így kerül a képbe a pimasz és laza olasz
kidobóember, Tony Lip. Kettejük útjáról szól Farrelly filmje, pontosabban
arról, hogyan hat egymásra ez a két tökéletesen különböző világból érkező és
eltérő értékrenddel rendelkező ember.
A Zöld könyv attól működik igazán jól, hogy miközben beszél a
rasszizmusról és annak minden társadalmi abszurditásáról (miközben az előkelő,
sznob fehér közönség teltházzal és hatalmas tapssal fogadja a zenészt, azt már
nem engedi meg, hogy használja a mosdót, inkább kiküldik a kert végi budiba), a
középpontjában sokkal inkább a személyes identitáskeresés áll. A megalázó
helyzetet elszenvedő fekete zenésznek nem az a legnagyobb problémája, ahogy
bánnak vele, hanem hogy ő maga sem döntötte még el, pontosan mit képvisel és
minek vallja magát. A remekül kidolgozott karakterek és kiváló dialógusok
mellett Viggo Mortensen játéka a legemlékezetesebb a filmben: egyszerű
bevándorló karaktere még épp nem parodisztikus és erőltetett, „teljes testtel
eljátszott” poénjai viszont tökéletesen működnek. A Zöld könyv tehát az a fajta „fontos film”, ami nem csak bemutatott
témája miatt jelentős, de egyben szórakoztató alkotás is.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2019/02 56-56. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13982 |