rendezõ | színész | operatõr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mennyei üdvözlet

Will Eisner: Szerzõdés Istennel

Graphic noir

Gelencsér Gábor

Will Eisner mûfajteremtõ rajzolt regénye máig nem vesztett erejébõl. A szerzõ sokat tanult a filmtõl, ahogyan a film is tõle.

 

Will Eisner (1917–2005) zsidó bevándorlók gyermekeként született Brooklynban. Hosszú élete során nemcsak számos képregényt rajzolt, mûhelyeket, kiadókat alapított, elméleti könyvet publikált, hanem megújította az általa rendkívül népszerûvé tett mûfajt is. Az elõször 1978-ban megjelent Szerzõdés Istennel (Contract with God) saját meghatározása szerint graphic novel, azaz rajzolt regény. Eisner szándéka az volt, hogy a képregényt „felnõtté” avassa, bevezesse a komoly mûvészetek közé; hogy – mint mondta – munkáit ne képregény-, hanem könyvesboltok árusítsák. Ha azonnal nem is, idõvel a Szerzõdés Istennel igen kelendõ lett, kultikus mûvé vált, több kiadást megért, számos nyelvre lefordították. Ezt követõen a szerzõ már csak rajzolt regényeket publikált, köztük a Szerzõdés… sequeljeit (A Life Force, 1988; Dropsie Avenue, 1995). Magyarul legutolsó munkája, Az összeesküvés olvasható, amely a Cion bölcseinek jegyzõkönyvét leplezi le. Mint ebbõl is látható, Eisner érdeklõdése a kalandos zsánerdarabok és -karakterek után (ezek közül a legnépszerûbb a The Spirit címen futó heti sorozat álarcos nyomozója volt) komolyabb témák felé fordult, köztük a zsidó identitás a Szerzõdés Istennel-ben is meghatározó szerephez jutó kérdéskörével.

A Szerzõdés Istennel gondolati összetettsége, karakterei, cselekménybonyolítása miatt tekinthetõ ugyan regénynek, mégis inkább négytételes novellaciklus. Ahogy erre az alcím is utal (…és más bérháztörténetek), a könyv egy bronxi bérház lakóinak az életét mutatja be különálló novellákban. A történetek között nincs narratív kapcsolat; a bérház mint közeg mellett azonban alapvetõen hasonló a világ- és emberképük – s alighanem ebben rejlik a mû valódi és maradandó ereje. Eisner mérhetetlenül sötét és kiábrándító képet rajzol az 1930-as évek Amerikájáról, az antiszemitizmusról, az asszimilációról, a válságról, az elvtelenségrõl, az érvényesülési vágyról és az ezzel kapcsolatos gátlástalanságról, ráadásul mindezt igen radikális gondolati és motivikus keretbe helyezi, legyen szó akár teológiáról, akár szexualitásról. Hõsei nem jók vagy rosszak (s ebben máris meghaladja a képregénysorozatok archetipikus mûfaji alapját), hanem egyszerre jók és rosszak. Esendõ emberek, akik megváltásra várnak, de az nem jön el.

A kötetcímadó Szerzõdés Istennel a bibliai Jób történetét idézõ meséje a legösszetettebb és a legmélyebb. Az önéletrajzi elemeket tartalmazó novella in medias res indul. Frimme Hersh letaglózva érkezik haza bronxi bérházbeli sivár lakásába: most temette el nevelt lányát, Ráhelt. Odakint özönvízszerû esõ zuhog. („Sírnak az angyalok” – fogalmaz Eisner, s a novellák közös motívumát, a bérházat Noé bárkájához hasonlítja.) Flashbackbõl értesülünk a fõhõs elõtörténetérõl, hogyan menekítette ki õt kamaszként a hitközség a pogromok elõl a cári Oroszországból, milyen szerzõdést kötött ekkor Istennel, miképp alakult az élete Bronxban, mi módon került hozzá a csecsemõ, akinek apja lett, s akinek halála miatt most mérhetetlen fájdalmában és éktelen haragjában felmondja az Istennel kötött szerzõdését. Ezt követõen az addigi jó emberbõl hirtelen rossz emberré lesz (más összefüggésben haszidból asszimiláns): a bérház szegény lakójából gazdag bérháztulajdonos. A boldogság azonban így is elkerüli, ezért jó pénzért a bronxi hitközség bölcs rabbijaival újabb szerzõdést írat az Istennel. Ám abban a pillanatban, hogy újrakezdhetné jó emberként az életét, meghal. Eisner hõse tehát radikálisabban lázad, mint a bibliai Jób, és súlyosabb a büntetése is. A történet radikalitása azonban nem ebben rejlik, hanem az epilógusban, amely a korszak modern, egzisztencialista színezetû regényeit idézi. Frimme Hersh története ugyanis egy hasonló karakterû fiatalemberben folytatódik: megtalálja az elsõ, kõbe vésett szerzõdést, amelyet a gyászoló férfi annak idején dühében kihajított az ablakon, s felveszi a földrõl… Vagyis nemcsak hogy nincs menekvés a jóra törekvõ emberi sors rosszra fordulásától, hanem az ráadásul újra és újra megismétlõdik.

A másik három novella már nem ennyire filozofikus és összetett, egyes elemeiben ugyanakkor annál kiábrándítóbb. Az utcaénekes (The Street Singer) fordított Pygmalion-történet lehetne, de még az eredeti bizarr kifacsarását is lerombolja a szerzõ, amikor önjelölt mentorához, a kiöregedett dívához nem talál vissza az erõszakos, asszonyverõ, alkoholista utcaénekes. Másnap egyszerûen nem képes felidézni, melyik lakásba hívta fel az asszony a sok egyforma bérház udvarából, s tett neki szexuálisan is nyomatékosított ajánlatott karrierje felépítésére. Minden marad a régiben… Ennél is drámaibb A gondnok (The Super) végkifejlete. A mogorva, állatias természetû címszereplõ nem tud ellenállni a bérházban lakó kislány lolitás csábításának. Meg is kapja büntetését a számító kis gonosztevõtõl, aki nemcsak a pénzét lopja el, hanem meg is rágalmazza molesztálással. A tehetetlen férfi a rendõrség elõl az öngyilkosságba menekül. A negyedik novella, az Apartman (Cookalein) mozgatja a legtöbb karaktert – a bérházak lakói ezúttal nyaralni mennek, ott esnek velük különbözõ, mégis egyformán deprimáló kalandok –, s ennek a története a legszövevényesebb. De mindez csak arra jó, hogy kellõképpen egyetemessé növelje a valamennyi szereplõben felismerhetõ elvtelen boldogulásvágyat, amely, mondani sem kell, nem vezet sehova. Itt is igen modern szemléletû a zárlat, ahogy az édesanya immár a nyár végén a szobából kikiáltva korholja a tûzlétrás bérház vaserkélyének korlátjára támaszkodó, kitörni képtelen fiát, aki – ebben biztosak lehetünk – ott fog megöregedni, s ugyanolyanná válik, mint a szülei. Eisner harmincas évekbeli Amerikájában a hetvenes évek poszt ‘68-as, a vietnami háborút követõ depressziójára ismerhetünk.

S hogy depresszióról van szó, azt természetesen a rajzok is alátámasztják, hiszen rajzolt regényrõl van szó, amelyben a történettel legalábbis egyenrangú szerepet tölt be a képi világ – ha nem fontosabbat. Eisner szálkás vonalakból építkezõ fekete-fehér tusrajzai a képzõmûvészeti, s azon keresztül a filmes expresszionizmus stílusára emlékeztetnek. A szerzõ nem véletlenül hivatkozik munkája elõszavában a megidézett korszak vizuális hatásaira, amelyek pályakezdõ fiatalként érték, köztük Lynd Ward fametszetekkel illusztrált Frankenstein-könyvére. A rajzok éles, fekete és fehér tónuskülönbségét valamennyire enyhíti a könyv egészének szépiabarna nyomása. A szépia, ahogy ezt a kötet bevezetõjében Denny O’Neil megjegyzi, az álmok és az emlékek színe. S valóban, a történetekben érezhetõ valamiféle lebegés, ahogy a narráció múlt idejû, míg a párbeszédek értelemszerûen jelen idejûek, s ezt a lebegõ narratívát fokozza vizuális eszközökkel a szépia árnyalata. A történetek (rém)álom- és emlékszerûsége egyrészt játékba hozza a korszak mûvészetét megtermékenyítõ freudizmust, amely a történeteket átható, ráadásul igen nyíltan ábrázolt szexualitásban, a szex és az erõszak/halál összekapcsolásában, s az ahhoz kötõdõ jelenetekben is felfedezhetõ (így például kamaszok egymás testi különbségeinek paplan alatti fürkészésében, ugyanõk voyeur izgalmában, vagy egy megcsalt férj demonstratív szexuális aktusában hûtlen feleségével, annak kamasz szeretõje elõtt).

A Szerzõdés Istennel másik jól felismerhetõ ihletõje az ugyancsak a cselekményvilág korszakához kötõdõ filmes hatás. A nagyrészt egész oldalas panelekbõl építkezõ Eisner különös beállításokkal (például gyakran felsõ és alsó gépállásokkal), plánokkal (néhányszor totálban „halljuk” az egyes szereplõk párbeszédét), erõs montázshatásokkal dolgozik. Joggal nevezték a kritikusok a rajzolt regény Eisensteinjének és Orson Wellesének. Rajtuk kívül még az 1920-as évek ugyancsak expresszionista városfilmjeinek hatása nyilvánvaló a New York-i bérházat a novellák közös motívumává, egyfajta bibliai áthallásoktól sem mentes mitikus helyszínné emelõ könyvben. A legtermékenyebb összefüggés azonban a film noirral kapcsolatban vethetõ fel. A film noir „kettõs természete” közül (tudniillik egyszerre tekinthetõ mûfajnak és stílusnak) Eisner egyértelmûen a stílushoz vonzódik, s ezzel különös fénytörésbe állítja a noir-hagyományt: történetei nem mûfajiak, sem a bûnügyi, sem a gengszterfilmes, sem a melodrámai zsáner nem ismerhetõ fel bennük; jóval inkább szociodrámáknak mondhatók, erõteljesen „felrajzolt” egzisztencialista-lélektani keretben. Az õ graphic noirja így közelebb áll a gyakran film noirra és mûfajokra alapozott szerzõi szemlélethez, noha a könyv hatása a neo noirban is jól felismerhetõ, így például a noirt disztópiával ötvözõ Szárnyas fejvadász esõáztatta nagyvárosában, vagy – már csak kiinduló mûfaja miatt is – a szerzõ vizuális stílusának legegyeneságibb leszármazottjában, a Sin City-filmekben. Eisner szándéka szerint azonban a Szerzõdés Istennel inkább a komoly mûvészethez sorolandó alkotás, amelyben a szerzõi kézjegy erõteljesebben érvényesül. Nos, ilyesfajta hatása is felfedezhetõ a könyvnek, méghozzá számunkra igencsak közeli példán, Tarr Béla mûvészetén. A film noirhoz és a mûfajisághoz legközelebb álló Tarr-film, A londoni férfi világában, Maloin bérházbeli lakásában nem lehet nem észrevenni Eisner rajzolt regényének vizuális nyomait, de az amerikai szerzõ világszemlélete sem áll távol a magyar rendezõtõl. Ebben nyilvánvalóan szerepet játszanak Eisner kelet-európai gyökerei, az elszakadás örökölt fájdalma, amelyet a már Amerikában született mûvész sem tud feledni, s amelyrõl a Szerzõdés Istennel flashbackje szól.

Felvethetõ még egy távoli, ám annál megejtõbb párhuzam a szerzõ törekvése és a film között. Ahogy Eisner igyekezett a képregényt kiemelni a szórakoztatóipar portékái közül és rajzolt regényként a mûvészet rangjára emelni, az emlékeztet a vásári mutatványos bódék világából a hetedik mûvészet címére áhítozó õsfilm helyzetére. A filléres (kép)regények és a nickelodeonok múltja hasonló (nota bene: a csábító kislány A gondnokban egy nickelért kínálja bájait) – ám az, hogy a jövõjük másképp alakult, az elõbbi esetében jórészt Will Eisnernek köszönhetõ.


A cikk közvetlen elérhetõségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2019/02 40-43. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13970

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -