rendezõ | színész | operatõr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Magyar Mûhely

Kósa Ferenc (1937-2018)

„Tízezer nap fényében”

Vincze Teréz

A Tízezer nap, Kósa Ferenc nehéz sorsú, elõbb dobozba zárt, majd a Cannes-i Filmfesztivál legjobb rendezõjének járó Arany Pálmát okkal kiérdemlõ elsõ filmje fél évszázad múltán is a magyar filmmûvészet maradandó remekmûve.

 

1967 tavaszán nagy, fekete Volga állt meg a Vas utcában, a Filmmûvészeti Fõiskola kollégiuma elõtt, hogy Kósa Ferencet, az akkor még diplomával sem rendelkezõ, leendõ filmrendezõt a Filmfõigazgatóságra szállítsa. Kósának ekkor már három éve állt dobozban a Tízezer nap címû diplomafilmje, melyet lényegében betiltottak, így diplomát sem kaphatott. A Filmfõigazgatóságon azonban azzal a meglepõ hírrel várták, hogy azonnal szerezzen szmokingot, mert hamarosan indulnia kell a Cannes-i Filmfesztiválra, ahol a versenyprogramban fogják vetíteni a filmjét. A magyar filmtörténet e kiemelkedõ, idõtlen darabjának az elkészülte és bemutatástörténete is rendkívüli és kalandos. Ahogy maga a film, úgy gyártástörténete is a magyar kultúrtörténet jellegzetes tanúságtevõje.

Kósa filmfõiskolás hallgatóként, a saját ötletébõl írt filmnovellával pályázott a Balázs Béla Stúdióban, hogy a filmet elkészíthesse. A BBS tagsága megszavazta az ötletet, s elkezdõdhettek a stúdióban gyártott elsõ nagyjátékfilm munkálatai. Kósa legfõbb mûvészeti példaképének Bartók Bélát tekintette, s filmje elkészítését a bartóki módszer alapján képzelte el: az autentikus anyag összegyûjtése után, arra alapozva létrehozni saját mûvészeti alkotását. A rendezõ nagyjából másfél éven keresztül járta alkotótársaival az országot, hogy megkérdezze az embereket, miképpen élték meg az elmúlt harminc évet, s az így felhalmozott anyagból kezdtek hozzá a forgatókönyv megkomponálásához. Ennek az alkotói folyamatnak társíróként Gyöngyössy Imre és Csoóri Sándor, operatõrként pedig Sára Sándor volt meghatározó szereplõje.

A filmben megjelenõ kényes témák (gulág, 1956) miatt a cenzúra is vigyázó szemekkel követte a filmet – a rendezõ saját bevallása szerint a forgatókönyvnek tizenegy változata készült el, melybõl az utolsó három írása során már tanácsadót is kijelöltek melléjük Grigorij Csuhraj orosz filmrendezõ (Ballada a katonáról) személyében. A helyzet érdekessége, hogy Csuhraj a hatalommal szemben a fiatal alkotók mellé állt és segítette õket abban, hogy az 1956-os jelenetek minél inkább az alkotók elképzelései szerint valósulhassanak meg. Még abban is támogatta õket, hogy 1956-ra vonatkozóan elhangozhasson a „forradalom” kifejezés a dialógusban. Azonban végül a cenzúrabizottság nem bizonyult ennyire rugalmasnak, s a film dobozba került.

A film elkészültét követõen Kósának még sikerült vetítést rendeznie, ahol néhány tucat fontos, értelmiségi figurának mutatta meg a filmet. Valószínûleg ennek a vetítésnek a nyomán, az ott résztvevõk valamelyikének közvetítésével juthatott el a film híre a Cannes-i Fesztivál szervezõinek fülébe, akik aztán 1967 tavaszán hivatalosan megüzenték a filmpolitika irányítóinak, hogy Magyarország vagy a Tízezer napot küldi a versenybe, vagy semmit. Így esett, hogy néhány kisfilmes és színészi díj után a magyar film történetének elsõ, jelentõs Cannes-i nagyjátékfilmes díja megszülethetett: Kósa Ferenc a rendezés díját kapta, abban az évben, amikor a fesztivál nagydíját Michelangelo Antonioni Nagyítása vitte haza.

*

A Tízezer nap több szempontból is nagyszabású, mégis nagyon személyes film. Nagyszabásúak a munkálatok, melyek során létrejött: másfél éves gyûjtõmunka elõzte meg, majd maga a forgatás is egy évig tartott, látjuk benne a nyári aratás és a téli jégvágás képeit is. A történetet tekintve az 1930-as évektõl, a napszámosok és cselédek világából indulunk, hogy a magyar történelem minden fontos állomását balladisztikus, kihagyásos technikával érintve jussunk el a hatvanas évekig.

Ugyanakkor a „nagy történelem” mindig csak a parasztság, a vidéki Magyarország és benne a Széles-család sorsával érintkezõ, néha csak sejthetõ háttérként jelenik meg. A világháború, a földosztás, a rekvirálás, az erõszakos szövetkezetesítés, a gulág, 1956 – mind megidéztetnek, hogy a huszadik század középsõ harmadának magyar történelmét a magyar parasztság szemszögébõl, különös fénytörésben lássuk.

A dramaturgiai vezérszál, mely valóban személyes üggyé avat minden történelmi kataklizmát, az apa, Széles István és Bánó Fülöp barátsága, ami a 30 év során néha egészen abszurd fordulatokat vesz. Széles (Molnár Tibor) mindig megmarad kubikusból lett, földjéhez mindenáron ragaszkodó parasztembernek, akit a szerzés, az egyrõl a kettõre jutás anyagi feltételeinek megteremtése hajt, s akinek sorsát és küzdelmeit a legcsodálatosabb líraisággal foglalja össze a jelenet a sikertelen lóvásárlásról. Ugyanakkor Bánó (Koltai János) mozgalmár habitusa, kommunista elkötelezettsége okán a nagyobb, közösségi ügyek szószólójaként, harcosaként jelenik meg, s ezen ügyek miatt alkalmanként barátjával ellentétes térfélen találja magát. Így eshet, hogy a háború után Bánó vezetésével kiosztott földek termését ugyanõ rekvirálja el barátjától néhány évvel késõbb; vagy miközben Bánó juttatja a recski gulágra Széles Istvánt a saját gabonája visszalopásáért, ugyanõ nyújt menedéket Széles családjának a nehéz idõkben. E különös barátság és a két figura politikai ideológiák fölött álló humanizmusa hordozza a film egyik alapvetõ üzenetét: a történelem nem érthetõ meg „történeti távlatból”, csak az egyes emberekbõl kiindulva, akik meg- és túlélni próbálják ezt a történelmet. Ennek a humanizmusnak, az alkotók filozófiájának jelképes összefoglalása a filmben többször ismétlõdõ mondat, ami egy olyan világ vágyát fogalmazza meg, „ahol nem a dolgok a fontosak, hanem az emberek”.

A film szerkezetét tekintve fontos, hogy az alkotók saját, a második világháború után felnövõ generációjuk apáinak történetét és küzdelmeit elevenítik meg, hogy feltáruljon, „mi az az ár, amit fizettek a mostani világért”. S mindezt a keretes szerkezetû cselekmény úgy oldja meg, hogy a történetet az apa elbeszélésévé teszi: a család történetét mondja el fiának (Kozák András), aki másnap kilép a nagyvilágba: elutazik a tengerhez.

A kevés beszédû, szikár paraszti világ megidézését hatékonyan szolgálja a film epikus nagyszerkezetéhez társuló kihagyásos, balladai forma. A vizuális szimbólumteremtésben pedig Sára kamerája különös költõi szépséggel sûríti képekbe a régi és az új (a parasztház kertje mögött magasodó gabonasiló képe), a béke és a háború (a házak sora elõtt és a hídon futó lovak, majd a vagonokban háborúba szállított lovak költõi, absztrakt képsorai), vagy a börtön és a szabadság ellentétpárját (a záróképsorban megjelenõ tengerpart kövei a munkatábor kõbányájára rímelnek).

*

A film stilisztikáját, filmes gondolkodásmódját tekintve a magyar filmtörténet meghatározó jelentõségû vonulatának kiemelkedõ képviselõje. Ezen hagyomány elsõ, világviszonylatban is elismert képviselõje Szõts István volt. Kósa nyilatkozataiból is kiviláglik, hogy Szõts István mûvészetét példaképnek tekintette, az elsõ olyan magyar rendezõnek tartotta, aki valóban mûvészi mértékkel mérte a filmet. Különösen fontosak voltak számára Szõts azon gondolatai, melyeket Röpirat a magyar filmmûvészet ügyében (1945) címû dolgozatában fogalmazott meg, miszerint a magyar filmmûvészetet a magyar zenével, a magyar irodalommal és képzõmûvészettel egyenrangú társmûvészetté kell tenni, ami elsõsorban is úgy lehetséges, ha a filmmûvész a film önálló törvényszerûségei szerint gondolkodik és sajátosan filmi formát teremt. Ennek a sajátosan filmi formának és esztétikának a legtöbb olyan eleme, melyet Szõts az Emberek a havason (1942) és az Ének a búzamezõkrõl (1947) címû filmjeiben megvalósított, követõre talált a Tízezer napban is.

A Szõts-i örökségre rímelnek Kósa filmjének olyan jellemzõi, mint az egyszerû parasztemberek életének bemutatásakor alkalmazott lírai realizmus, mely konkrét életanyagra támaszkodik, s egyszerre tudja elkerülni azt, hogy hõseit egzotikus csodabogaraknak mutassa, ugyanakkor képes a paraszti gondolkodás archaikusságát hitelesen megõrizni: az életet adó föld, a hajlékot nyújtó ház, és az állatok tisztelete (mint például a bocsánatkérés a disznótól, melynek kicsinyei halálra fagytak, mert a szalmát eltüzelték). Színészválasztásban az amatõr szereplõk vegyítése a profikkal szintén erõsíti a realizmus érzetét. A természetes helyszíneken, a vidék, a táj látványát dramaturgia szereppel felruházó, rendkívül expresszív ábrázolásnak juttatott kiemelt szerep; a vizuális koncepcióban a nagyon tudatosan megválasztott képkivágatok, szokatlan nézõpontok alkalmazása, ami a kamerát újszerû szubjektivitással ruházza fel – mindez egyszerre jelent érzelmi többletet, s ugyanakkor látványalapon teszik mûvészivé a kifejezett tartalmat.

Szõtsnél mindig érezzük, hogy a filmkészítés legfontosabb pillanata a beállítás megválasztása, s Kósa és Sára e tekintetben nagyon hûséges tanítványok. A Tízezer napból legelõbb is talán a képzõmûvészeti igényû vizuális tudatosság tûnik fel az elemzõnek. Tobzódunk a tisztán geometrikus, absztrakt ornamentikára emlékeztetõ képi megoldásokban. A film (számomra) legemlékezetesebb képsorai mind ilyenek. Az indítás, a távolból fényképezett menet, a vízszintesen fordított hidroglóbusszal; a parasztházak között magasodó magtár sötét, szögletes tömbje; a munkára gyülekezõ kubikosok „sormintái” a havas tájon; a vasúti híd szabályos vonalai között futó lovak; a gyárkémények geometriája; s talán a legszebb: a képen párhuzamosan egymás felett húzódó két házsor, mindkettõ elõtt egymás után vonuló lovakkal.

Az egész film zenei jellegû szerkesztettsége vizuális és dramaturgiai szinten is beteljesíteni látszik azt, amit Szõts nyilatkozott ideáljáról, a filmszerû filmrõl: olyan film, amely közelebb áll a zenéhez, mint bármely más mûvészethez. Kósánál a zenei ihletés nemcsak abból nyilvánvaló, hogy saját filmkészítõi metódusát egyenesen Bartók munkamódszerét követve fejlesztette ki, de abban is, ahogy a képi és a hangsávon is „zenél”. Gondoljunk csak a recski kõbányában munkadalt, rigmust éneklõ rabokra, vagy arra, amikor Bánó Fülöp a marhák nyakába akasztott kolomp hangjáról értekezik.

*

Az erõsen stilizált formának kultúr- és társadalomtörténeti funkcióját is felismerhetjük Kósa és mások (fõleg Sára Sándor és Gaál István) hatvanas évekbeli filmjeiben. A paraszti életforma mint kollektív sors, mint történeti és mint személyes eredettörténet jelenik meg, mellyel ennek a generációnak számot kell vetnie, melynek feldolgozásához (modern, korszerû) formát kell találnia. Az absztrakció, a geometria és stilizálás, a szimbolikussá tétel, a zenei szerkesztés egyszerre fejezi ki azt, hogy az elmesélt történetek absztrahált eredettörténetekként is olvashatók, ugyanakkor a kor követelményeinek megfelelõen, filmes értelemben nagyon is egyéni (szerzõi) hangon és modern stílusban szólalnak meg.

A korszakban kétféle módon viszonyultak a fiatal filmkészítõk a történelem értelmezésének és feldolgozásának generációs kihívásához: vagy arra fektették a hangsúlyt, ahogy az új generáció elszakad, eltávolodik a paraszti közeg által megtestesített gyökerektõl – ezt az irányt képviselték többnyire Gaál István filmjei: Sodrásban (1963), Zöldár (1965), Keresztelõ (1967). Vagy pedig a kötõdésre fektettek nagyobb hangsúlyt. Ez utóbbi típushoz kapcsolható a Tízezer nap, ahol a rendezõ generációját megtestesítõ fiú (Kozák András) figurája, mint egyfajta médium, az emlékezõ feltárás beindítója jelenik meg a történetben. Miközben a cselekményt lényegében az õ elutazása, elszakadása keretezi, valójában éppen ez teszi lehetõvé a gyökerek feltárását, a szembesülést a múlttal, a múltnak mint eredettörténetnek a bemutatását.

Tízezer napban a történelmi parabola az egyén reflexiói által (az apa fiának elmesélt történetében) formálódik meg és adódik át személyes eredetként, mely ugyanakkor lehetõvé teszi az egyén számára, hogy a nagyobb dolgok, a személyesen túli nagy egészben folytatódjon tovább. Ahogy a Tízezer nap végén a fiatal hõs monológjában megfogalmazza: „Mindig úgy képzeltem, tízezer nap fényében látom meg a tengert, és csak belefutok, még a nevemet is elfelejtem… De te mondtad, több a gond, mint ahány nap… Különös örökség maradt rám… Én az egész Földet magaménak érzem, az egészben folytatódom tovább…”


A cikk közvetlen elérhetõségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2019/02 04-07. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13966

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -