rendezõ | színész | operatõr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Testképeink

Testkép a filmvásznon

A kép vérre szomjazik

Nemes Z. Márió

Hiába ígéri a film a festménnyel szemben a testiség tökéletes illúzióját, ez az illúzió komoly véráldozatot követel.

 

Mit tud a kép a testrõl? Illetve miképp válhat a test képpé, egyáltalán létezik-e a test önmaga valamiféle képpé-válása nélkül? És hol marad mindebbõl az ember, aki egyszerre egy testbe-vetett és képalkotás kényszerével sújtott létezõ? Ezek azok az alapvetõ képantropológiai kérdések, melyekbõl kiindulva Hans Belting az ember-test-kép hármas viszonyrendszerének közös története mellett érvel, miszerint nem tudjuk elkülöníteni ezeket a dimenziókat, ha az embert egy kép mentén megtestesülõ lényként, egy ún. „képalkotó elevenségként” fogjuk fel. „Antropológiai szempontból az ember nem képeinek uraként, hanem – s ez egészen más – a testét elfoglaló képek helyeként tûnik fel: a saját maga által létrehozott képek kiszolgáltatottja, még akkor is, ha újra és újra uralma alá akarja hajtani azokat.” (Hans Belting: Kép-antropológia, fordította Kelemen Pál, Kijárat Kiadó, 2007). A kortárs vizuális kultúra antropológiai vetületeit is csak ennek a közös történetnek a fényében tudjuk elgondolni, mely összefügg a film- és médiatörténettel is, hiszen a különbözõ technológiai és reprezentációs rendszerek nem csupán dokumentálják az emberi elevenséget, hanem olyan kultúrtechnikákat feltételeznek, melyek egyben a test technológiái is: lehetõvé teszik és kondicionálják önmagunk testi színrevitelét és megélését.

A festmény vérre szomjazik, írja Georges Didi-Huberman, amikor a figurális festészet egyik alapvetõ technikai problémájáról, az ún. inkarnátról, vagyis a hússzínrõl értekezik. A francia mûvészettörténész szerint a hússzín, a „fehér” és a „vér”, vagyis a „felszín” és a „mélység” közti harcként fogható fel, mely nem valamiféle tárgyat, illetve helyet jelöl, hanem a köztesség dinamikáját, az elevenség megfoghatatlan rétegzõdését és mozgását viszi színre, hogy a festészet testnek és szubjektumnak álmodhassa magát. A köztességnek ez az illékony fantazmája hordozza az eleven szubjektum intimitását, ez az, amitõl egy test – valamiképp és valahonnan – „megszólal” a vásznon. Ugyanakkor a vérre szomjazó és a vértõl megelevenedõ festmény metaforája a kép életellenes, vámpirisztikus és parazita jellegét is hangsúlyozza, mely a filmkép történetét is át- meg áthatja. Hiába ígéri a film a festménnyel szemben a testiség tökéletes illúzióját, ennek az illúziónak is komoly véráldozata van, az optikai rendszer radikálisan anyagtalanítja a testképet, „kiszívja” és élõhalottként termeli újra. Így válhat Murnau Nosferatuja (1922) képantropológiai értelemben a filmtechnológia nekromediális jellegének szimbólumává, hiszen a vámpír-testnek a filmképhez hasonlóan valami elevent kell „elfogyasztania”, hogy feltámadhasson abban a kísérteties zónában, mely felszín és mélység, anyagi és anyagtalan között helyezkedik el.

Didi-Huberman felidézi Cézanne egyik szövegét, amiben a festõ arról ír, hogy véreres szemeivel táplálta festményeit. Vagyis az elevenséget a nézésbõl vagy a nézõbõl (is) meríti a kép, ahogy a mozi sötétjében a szemgolyó, pontosabban a nézõi test intimitása válik azzá az erõforrásává, melyet a filmkép elfogyaszt, hogy szert tegyen érzékfeletti érzékiségére. Ugyanakkor ez a médiummal való vérszerzõdés vérfrissítést is jelent, hiszen Cézanne látni tanul, amikor fest, vagyis a kép megszületése a tekintet megszületését és kiképzõdését vonja magával. Ezt értettem korábban azon, hogy a reprezentációs rendszerek test-, illetve érzéktechnológiákat feltételeznek, ugyanis egyszerre hozzák létre és függesztik fel az elevenséget, hogy a jelenlét és távollét körforgásában tapasztalhassuk meg önmagunk (világ)képpé válását. Fontos kihangsúlyozni ezt a kettõsséget, hiszen a kortárs vizuális kultúrát érintõ vitákban egyszerre vannak jelen a különbözõ szélsõségek dogmatikus képviselõi, egyrészt azok, akik a digitális állapotot a nyugati kultúra testetlenítõ tendenciáinak apokaliptikus fináléjaként értelmezik, másrészt azok, akik minden mediálisan közvetített jelenlétet csupán technológiai pótléknak tekintenek. Vagyis egyik oldalról a digitális mozi testetlen techno-mennyországa vagy techno-pokla várakozik, a másik oldalon a radikálisan jelenlétközpontú gép- és képrombolók gyülekeznek. Ugyanakkor a posztdigitalitás egyik központi felismerése éppen az, hogy a digitális és analóg dimenziók elválaszthatatlanul egymásba rétegzõdtek, tehát egyszerre játszunk mindkét térfélen.

A fenti kérdések legélesebben talán a vizuális kultúra populáris regiszterei mentén vetõdnek fel. Diedrich Diederichsen német kutató amellett érvel, hogy a populáris kultúra fogalmának lecserélését többek között az a körülmény teszi szükségessé, hogy a mediális megelõzöttség, illetve a „képrobbanás” korában ez a kulturális terület elvesztette azt a lényeginek tartott funkcióját, hogy zsigeri elevenségtapasztalat mentén hozzon létre tömeges katarzist. A posztpopuláris kultúra és mûvészet ennek ellenére nem mond le a közvetlenség és testtapasztalat iránti vágyról, ugyanakkor az elevenséget immár mediálisan közvetített és konstruált effektusként értelmezi és építi be a mûalkotás struktúrájába. Diederichsen megvilágító példája szerint a huszadik század mûvészeti termelésében egy esztétikai átrendezõdést figyelhetünk meg, miszerint a jelenléteffektusok a brechti elidegenítõ effektusok mintájára kezdenek el mûködni, vagyis a kultúra reprezentációs rendszerei elkezdenek önreflexív módon játszani érzékfeletti érzékiségükkel, azzal, hogy egyszerre képesek „anyagtalanítani” és „megtestesíteni”.

Diederichsen egyik példája az ötvenes és nyolcvanas évek közti trash-filmek esztétikája, külön fejezetet szentel például Jean Rollin vámpírfilmjeinek, ahol François Tusques-tõl származó free-jazz kompozíciók és a Georges Bataille filozófus erotikafelfogását visszhangzó képsorok közti súrlódások elemzésére helyezi a hangsúlyt. Rollin horrorszürrealizmusa olyan határsértõ testábrázolást hoz létre, mely erõszak és erotika bizarr összekapcsolása által kísérli meg a testkép berobbantását az élet rejtett bensõségessége irányában, mely folyamatot Bataille a premodern áldozati rítusban feltáruló „vérbõség” (plethora) fogalmával írja le: „Az áldozatbemutatás során a külsõ erõszak az élõlény belsõ erõszakát hozza felszínre a vérontás és a lüktetõ belsõ szervek képében. Ezt a vért, ezeket az életteli szerveket nem olyannak látták, mint ma az anatómia: a tudomány nem, csak a belsõ tapasztalat tudná rekonstruálni az õsi idõk emberének érzéseit. Feltétezhetjük, hogy õk a vérbõ szervekben a plethorát, az élet személytelen plethoráját látták. (Georges Bataille: Az erotika, ford. Dusnoki Katalin, Nagyvilág, 2001.) Vagyis megint csak a vérre szomjazó és egyben a vérrel izgató vámpirisztikus filmkép alakzatába ütközünk, ugyanakkor ezen ábrázolások állandóan „mûviség” és „természetesség” kettõs játékában jelennek meg Rollinnél, ahogy a kvázi-vallásos free-jazz és a jelenlétcentrikus trash-esztétika egymásnak feszül.

A határsértés esztétikájának hagyománya több szempontból is fontos lehet, ha kép-test-ember képantropológiai viszonyainak filmtörténeti vonatkozásain töprengünk. A szubverzió és transzgresszió különbözõ gyakorlatait a képrombolás eszközeiként értelmezték a második világháború utáni mûvészeti életben. Ugyanakkor – ahogy Diederichsen elemzésébõl is kiderül – a képrombolás mindig képalkotás is egyben, hiszen még a radikálisan jelenlétcentrikusnak tartott bécsi akcionizmusban is állandóan jelen voltak az optikai rendszerek, ahogy azt Kurt Kren filmjei is példázzák, melyek nem tekinthetõk pusztán vizuális „dokumentumoknak”, mert a rendezõ képszövetet és filmidõt manipuláló gesztusai folyamatosan átalakítják és „újramaterializálják” a lefilmezett performanszokat. Az akcionizmus emellett arra is szemléletes példa, hogy a határsértõ testpoétika tétjei mennyiben politikaiak és ideológiaiak, hiszen Rudolf Schwarzkogler, Günter Brus, illetve Hermann Nitsch munkáiban a testkép rongálása és „elrútítása” a normatív emberképpel szembeni kritikai gesztusként is értelmezhetõ. Vagyis az elevenség mediális effektusokkal közvetített létrehozása és felfüggesztése a többségi társadalommal szembeni „ellentestképek” termeléseként artikulálódik, ahogy az a trash-kultúra – az artworld szereplõihez képest talán kevésbé ideologikus – képviselõinél, például John Waters filmjeiben, megjelent.

Az utóbbi évtizedek legfontosabb, a szubverzív testképesztétikát a középpontba állító, filmes „áramlata” az új francia extremizmus volt. A határozatlan kontúrokkal rendelkezõ áramlathoz egymással laza kapcsolatban álló, különbözõ poétikájú rendezõk (François Ozon, Catherine Breillat, Philippe Grandrieux, Claire Denis, Bruno Dumont, Gaspar Noé) sorolhatók. A nagyfokú heterogenitás ellenére közös jellemzõként mégis kiemelhetõ a szexualitás és erõszak nyílt – és mániákusan túlhangsúlyozott – ábrázolása, a nemiség/testiség határjelenségei, a társadalmi apokalipszis visszatérõ képei, illetve a formai kísérletezéshez való erõs vonzódás (fõként Grandrieux-nél és Noé-nál). Hatástörténeti szempontból ezek a filmesek erõsen kötõdnek a francia filmtörténet olyan határsértõihez mint Franju, Clouzot, illetve a szürrealista filmtradíció képviselõi, de itt nemcsak filmes, hanem irodalmi-esztétikai hátországról is beszélhetünk, hiszen a szubverzív mûvészet olyan mûvelõi és teoretikusai is megemlíthetõek a francia újextrémek kapcsán mint Sade, Genet vagy Bataille. Ennek a hagyományvonalnak a felépítésben talán Jonathan Romney megy a legtovább, amikor Antonin Artaud színházkoncepcióját parafrazeálva a „kegyetlenség mozijáról” beszél, értve ezen azt is, hogy itt egy kifejezetten érzék-centrikus, a testiség radikális képzeteit a szellem fennhatósága – vagyis a vérszegény és intellektuális mûvészfilm – ellen kijátszó filmkészítésrõl van szó. Vagyis nem csupán a tiltott testképek felforgató hatalmáról van szó, hiszen ahogy Artaud esetében sem lehetett a kegyetlenséget az erõszakkal egyenlõsíteni, úgy az újextrémek esetében is inkább a test – logosszal szembeni – „nyelvének” az (újra) felfedezésérõl van szó.

A „logosszal szembeni lázadás” kiváló példája Philippe Grandrieux Új élete (2002), melyben a kimondott szó teljesen a háttérbe szorul, hogy átadja a helyét a mozgásszínházi kísérleteket idézõ testnyelvnek. Hasonlóképp Marina de Van Dans ma peau (2002) címû filmjében is felfüggesztõdik az észközpontú nyelv, hiszen a rendezõ által játszott fõhõs életét nem a társadalmi körforgásban áttetszõvé koptatott és használhatatlan fogalmak, hanem egy testi sérülésbõl kinövõ megszállottság határozza meg. Esther (Marina de Van) egy házibulin véletlenül felsérti a lábát, ugyanakkor ez a sérülés egy kafkai átváltozás-folyamatot indít el, mely az önsebzés és az önkannibalizmus spiráljába vezeti a fõszereplõt. A film feminista szemszögbõl tárgyalja a nõi szubjektum és a „testbe-vetettség” érzése közti diszharmonikus viszonyt, az intimitás kísértetiessé válásának azt a tapasztalatát, amikor az Én nem képes a társadalmi elvárások szempontjából „egészségesnek” tekintett kapcsolatba lépni saját: testével, ezért szubverzív „ellentestet” termel magának. A testre ráírt testkép vérre szomjazik, és önmagát falja fel, hogy az így feltáruló ürességbe menekítse el Énjét, ugyanakkor ebben a köztességben nincsen megtartó erõ, csak a testhatárok és Én-határok folyamatos (ön)megkérdõjelezõdése.

Úgy tûnik, hogy a francia extremizmus esztétikája a 2010-es évekre kifulladt. Ezt sokan a párhuzamosan szárba szökkenõ francia mûfaji horror kártékony hatásával magyarázzák, Charles Derry szerint például az újextrémek által felszabadított kreativitás a horror-rendezõk Amerika-centrikus mûfaji sematizmusa miatt szegényedett el. Ugyanakkor az irányzat filmpoétikai öröksége még számos ponton kitapintható, mint például a 2016-os Nyersben, mely a Dans ma peau kannibalizmus-motívumát is képes feminista kontextusban továbbírni. (A kannibalizmus mint az elevenséget bekebelezve (újra) elõállító testi technológia az irányzat egyik jelentõs vándormotívumának tekinthetõ, hiszen már a Kínzó mindennapokban (2001) is központi szereppel bírt, ugyanakkor fontos kihangsúlyozni, hogy a világ maszkulin birtokba vétele „behabzsolása” helyett ezek a kannibáltechnikák mindig egyfajta veszteséget és hiányt jeleznek. A közelmúlt leginkább ebbe az esztétikai világba sorolható munkája nem is egy francia alkotás, hanem Adina Pintilie Ne érints meg! (2018) címû román, német, cseh, bolgár és francia koprodukcióban készült filmje, mely elnyerte a 2018-as Berlinale fõdíját is.

A Ne érints meg! mûfaj- és regiszterkeverõ alkotás, mely a kísérleti film, a képzõmûvészeti videók és játékfilm eszköztárát egyaránt alkalmazza. Ez a hibriditás érdekes módon a legtöbb kritikust arra bátorítja fel, hogy elhanyagolja a lehetséges filmtörténeti keretezést, noha a játékfilmes narratívával szembeni szkepszis, a testiség vizuális nyelvének vizsgálata, a feminista megközelítés, illetve az „ellentestek” iránti érdeklõdés felajánlja a francia tradícióval való összekapcsolás lehetõségét. Az egyik nagy különbség a Bataille-féle erotizmussal szembeni távolságtartás, a Ne érints meg!-ben ellátogatunk ugyan egy S/M-bárba, de az ott megfigyelt praktikák a szélsõséges demokratizmus és elfogadás példái, és távolról sem a kegyetlenség útján kiharcolt elevenség kétségbeesett nihilizmusáról árulkodnak. A darkroomban összegyûlnek a film fontosabb szereplõi, hogy egy nagy közös orgiában vigyék színre testek és ellentestek elkülöníthetetlenségének liberális manifesztumát. Már ebbõl is nyilvánvaló lehet, hogy Pintilie központi témája a köztesség dinamikájának, vagyis az intimitás mûködésének a megértése, mégpedig mindenekelõtt a személyes viszonyokban, hiszen a film egyik fõ tétele, hogy a testünkben és a testünkkel nem vagyunk egyedül, hanem már egy másokkal megosztott testi együttlétben létezünk, amiért érdemes megharcolni önmagunkkal és másokkal. Ez a humanista emberkép és világnézet persze nem magától adódik, az empátiáért és a testi „megértésért” meg kell dolgozni, aminek fényében maga a film is felfogható egy pszichológiai és érzékenyítõ tréningnek. (Nem csak metaforikus értelemben, hiszen számos csoportos foglalkozást, és ezeket a foglalkozásokat kommentáló megszólalást követhetünk végig.) Talán épp ez a tréning-jelleg a legzavaróbb mozzanata a Ne érints meg!-nek, hiszen a rendezõ saját testét és történetét is felajánlja a nézõnek a „vércsere” érdekében, de sokszor felerõsödik a gyanú, hogy a személyesség effektusával közvetített ideológiai infúzióról van szó, mely a tiszteletreméltóan nehéz munkáért „végleges” válaszokat ígér ember, test és kép évezredes kérdéseire.

Pintilie filmjérõl gondolkodva önkéntelenül is eszembe jutott a Berlinale tavalyelõtti díjnyertes magyar filmje, a Testrõl és lélekrõl (2017), illetve az a probléma, hogy mennyire nincsenek aktuális válaszai a magyar filmmûvészetnek ezekre a képantropológiai felvetésekre. Nagyra értékelem Enyedi Idikó munkájának technikai eleganciáját, de a film a címbõl is ordító dualista emberképet minden iróniája ellenére is csak megerõsíteni képes, mely a testiség ábrázolásának lehetõségeit nagy mértékben korlátozza, hiszen a vágyakozó szereplõk allegorikus állatfantáziái egy giccsvilágba fojtják bele az intimitás dinamikáját. És mi a helyzet a polgári filmes jóízlés újabb mestermûvével, a Napszálltával? Valószínûleg Nemes Jelesnek a (nõi) testiségrõl épp annyira nincs mondanivalója, mint a történelemrõl, de lehet, hogy még annál is kevesebb. Azt hiszem a Taxidermia (2006) óta nem volt igazán jelentõs „testi” pillanata a magyar filmnek – esetleg még néhány Mundruczó-mûvel lehetne árnyalni a képet. Miközben a Pálfi-film kapcsán is fel lehetne hánytorgatni, hogy burjánzik ugyan a karneváli groteszk és a poszthumán antropológia, ugyanakkor ezek az elemek mégiscsak férfiidentitások mentén konstruált családtörténet keretében fejezõdnek ki, gyakran ornamentika gyanánt. Nem hagy nyugodni a gondolat, hogy ezek a jelenségek végsõ soron arra vezethetõek vissza, hogy túlságosan higiénikus képet õrzünk magunkban saját kultúránkról, illetve az emberrõl, aki ebben a kultúrában megtestesülni próbál. Mintha nem ismernénk fel a vérre szomjazó kép jelentõségét, pedig ez a szomjúság csillapíthatatlan.

 

NE ÉRINTS MEG! (Touch Me Not!) – román-német, 2018. Rendezte és írta: Adina Pintilie. Kép: George Chiper. Zene: Ivo Paunov. Szereplõk: Laura Benson (Laura), Tómas Lemarquis (Tomas), Christian Bayerlein (Christian), Hanna Hofmann (Hanna), Adina Pintilie (Adiana). Gyártó: Manekino Film / Agitprop / PINK. Forgalmazó: Vertigo Media Kft. Feliratos. 123 perc.

 


A cikk közvetlen elérhetõségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2019/02 16-20. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13964

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -