rendezõ | színész | operatõr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

A hely szelleme

Színterek a kortárs magyar filmben

Van térerõ?

Czirják Pál

Szûkül a privát szféránk, személyes terünket mindinkább bekebelezi a külvilág. A fiatal magyar film egyik nagy erõssége e folyamat érzékeny megmutatása a téralkotáson keresztül.

 

Egy jól eltalált helyszín, egy sejtelmes-szépen bevilágított szoba, bútorok és tárgyak különös gonddal összeválogatott együttese: és máris összeáll egy történet, egy korszak, egy életérzés. Az operatõrök, világosítók, díszlettervezõk, látványtervezõk, berendezõk és kellékesek munkája nyomán megszületõ filmterek ideális esetben nem egyszerûen informálják, orientálják a film nézõjét, hanem egyúttal szavakba nehezen önthetõ hangulatokat, érzéseket, atmoszférát is közvetítenek akár a másodperc töredéke alatt.

A magyar film minden korszakából megtaláljuk azokat a látványban, helyszínekben, miliõrajzban erõs alkotásokat, amelyek visszatekintve definiálják az adott periódus esztétikai és ideológiai törekvéseit. Ahogy a Halálos tavasz (Kalmár László, 1939), a Két lány az utcán (Tóth Endre, 1939), az Emberek a havason (Szõts István, 1941) vagy a Külvárosi õrszoba (Hamza D. Ákos, 1942) egyetlen kockájából rögtön ráismerünk a ‘45 elõtti érára, ugyanúgy a háború utáni évek filmjét a Valahol Európában (Radványi Géza, 1947) romos épületeivel és kietlen pusztaságaival azonosítjuk, a termelési filmet pedig a Szabóné (Máriássy Félix, 1949), az Állami áruház (Gertler Viktor, 1952), a Kiskrajcár (Keleti Márton, 1953) belsõ és külsõ felvételeivel. A modernizmust többek között az Oldás és kötés (Jancsó Miklós, 1963), a Sodrásban (Gaál István, 1963), az Álmodozások kora (Szabó István, 1964) helyszíneihez is kapcsoljuk, míg a hetvenes és a nyolcvanas éveket olyan filmek jellemzik, mint A kis Valentino (Jeles András, 1979), az Ajándék ez a nap (Gothár Péter, 1979), a Kutya éji dala (Bódy Gábor, 1983), a Kárhozat (Tarr Béla, 1987), melyek belsõ terei szinte egy-egy fotográfia intenzitásával rögzítik koruk világlátását. És valószínûleg az ellen sem tiltakoznánk, ha valaki a kilencvenes, kétezres évek látványvilágát és életérzését olyan filmekkel írná körül, mint az Árnyék a havon (Janisch Attila, 1991), a Roncsfilm (Szomjas György, 1992), a Nincsen nekem vágyam semmi (Mundruczó Kornél, 1999), a Macerás ügyek (Hajdu Szabolcs, 2000), a Dealer (Fliegauf Benedek, 2004) vagy az Overnight (Török Ferenc, 2007).

Ha azt nem is állíthatjuk, hogy e filmes terek forrásértékûek lennének az ábrázolt korszak társadalomtörténete szempontjából, magáról a reprezentációról annál többet olvashatunk ki belõlük. A narratívák e rétegének szerepe a magyar filmben megérne egy átfogó történeti elemzést, ezúttal azonban a kortárs magyar filmre, azon belül is a legfrissebb, jelenidejû történeteket képviselõ nagyjátékfilmekre összpontosítunk. Mit és hogyan reprezentál a 2018-ban bemutatott hazai filmek térhasználata?

*

A terek kiválasztásánál, illetve kialakításánál – filmtörténeti korszaktól függetlenül – két alapvetõ stratégia körvonalazódik. A filmek egy részénél a mûfaji célkitûzések háttérbe szorítják – vagy egyenesen ellehetetlenítik – a helyszínek szociografikusabb megalkotását. Nincs mód és igény árnyalt, társadalmilag beágyazottabb térhasználatra, és nem is lenne miért hosszasan elidõzni a részleteknél, hiszen a nézõnek könnyen felismerhetõ, gyorsan beazonosítható motívumokra van szüksége. Így a 2018-as év legmagasabb nézõszámot elért magyar filmje persze érthetõ módon választotta ezt a stratégiát. A Valami Amerika 3. (Herendi Gábor) cselekményében felbukkanó díszletlakásoktól, utcáktól vagy börtöntõl egyetlen nézõ sem várja, hogy „szociológiailag hitelesek” legyenek, hiszen azok az elsõ másodpercek után máris vad akciójelenetek, poén-lavinák és dalbetétek színtereivé változnak át.

A másik szélsõ pontot az olyan játékfilmek képviselik, amelyek szinte egy szociális munkás vagy egy antropológus nézõpontjából követik végig szereplõiket, mintha elbeszélt történetük egy-egy terepgyakorlatból lépett volna át a vászonra. Ennek markáns példája Csuja László Virágvölgye, amelynek tengõdõ fiatal fõhõsei köré erõteljes vonásokkal rajzolódnak fel a lakótelepi peremlét jellegzetes helyszínei, és amelynek néhol zaklatott, legtöbbször azonban a szemlélõdésre is idõt hagyó képsorai még akkor is következetesen benne tartják a valóságban a filmet, amikor a cselekmény egy-egy fordulat révén a valószerûtlenség felé mozdulna el.

Hasonlóan radikális Szilágyi Zsófia elsõ nagyjátékfilmje. A 2018-ban bemutatott alkotások közül talán az Egy nap vállalta fel leginkább a jelen társadalmi közegének szikár, szinte eszköztelennek tûnõ, naturalista ábrázolását. Noha Szilágyi és alkotótársai mindössze egy középosztálybeli család „átlagosnak mondható” másfél napjába kínálnak bepillantást, darabjukat valószínûleg évek múlva visszatekintve is jellemzõ korrajznak érezzük majd. Az életmód, a közérzet differenciáltabb megjelenítése nem utolsó sorban éppen a film jeleneteiben sorjázó belsõ tereken keresztül is valósul meg. A mindennapi, zaklatott hajtásban saját tereink is idegenül kezdenek hatni, elszemélytelenednek, mintha otthonunk, gyermekünk óvodája, iskolája vagy a munkahelyünk egyaránt csak a pillanatnyi és kényszerû tartózkodás vagy az áthaladás jelentést vesztett, üres terévé változna. A személyes terekbõl jellegtelen folyosók, elõterek, ideiglenesen berendezett lakásszegletek maradnak, míg az egyén utolsó menedéke az eredendõen is üres nyilvános terekben – zsúfolt villamoson, metrón, utcán, esetleg autóban – elért másodpercnyi belsõ magány lesz, ha ez még elérhetõ egyáltalán.

A térhasználat szempontjából az elõbbiekben megrajzolt két szélsõ pont közötti zónában aztán számos fokozat képzelhetõ el, és szerencsés esetben a mûfaji premisszák és a társadalmi beágyazottság valamilyen közös stratégiában, egymást erõsítve ötvözõdik. Ilyen sikeres példa Schwechtje Mihálytól a Remélem legközelebb sikerül meghalnod :) vagy Nagypál Orsitól a Nyitva. Mindkettõ úgy teljesíti vállalásait – méghozzá maradéktalanul – a cselekményszervezés terén, hogy közben végig hitelesek maradnak a megteremtett közegek is. Ez pedig nem kis részben pont a látszólag néhány könnyed mozdulattal felvázolt, valójában nagyon is aprólékos és árnyalt kidolgozásban elénk táruló élettereknek tudható be. Schwechtje filmjében a kamaszok személyes tereinek kontrasztja a nyilvánosság tereivel egy további réteget ad hozzá az intimitás és a közösségi viselkedési normák törékeny viszonyának megértéséhez. Nagypál Orsi pedig hol otthonosan ismerõs és meghitt, hol nyugtalanítóan érzéki és idegenszerû helyszíneivel teremt adekvát közeget a párkapcsolati problémák szókimondó megfilmesítéséhez.

Ahogy egy narratívában hangsúlyossá válhatnak a szereplõket körülvevõ belsõ terek, hiszen kialakításukkal, a bennük elhelyezett tárgyakkal jellemezhetik a karaktereket, szavak nélkül is érzékeltetve viszonyaikat, körülményeiket, társadalmi helyzetüket, éppúgy árulkodó lehet olykor egy-egy szereplõ saját terének meg nem mutatása, a személyes háttér teljes hiánya. Jó példa erre Goda Krisztina legutóbbi filmje, a BÚÉK, melyben egyfelõl roppant hangsúlyos az egyik fõszereplõ, egy befutott pszichológusnõ tágas, elegáns lakása, ahol a cselekményidõ túlnyomó részét kitevõ szilveszteri vacsorára vendégül látja barátait, és amely ilyenformán a társadalmi reprezentáció színpadaként is mûködik, másfelõl az expozícióban ugyan néhány további szereplõ élettere is felvillan egy-egy rövidebb jelenet erejéig, ám korántsem mindegyiké. E kihagyásnak részben praktikus dramaturgiai okai vannak (elkerülhetetlenül olyan motívumokat fedne fel a kamera az adott szereplõk elõéletébõl, amelyeknek pedig csak a cselekmény egy késõbbi pontján szabad leleplezõdniük), másfelõl a hiány akár szimptómává is elõléphet, ahogy ez a pszichológusnõ öccsének karaktere esetében történik. A nemrég állását is elvesztõ pedagógus nyomorúságos albérlete – bár a szereplõk szóban többször reflektálnak rá – nyilvánvalóan olyan távol áll a vacsorának helyet adó középosztálybeli lakásbelsõtõl, hogy már csak meg sem jelenhet a film csillogó és minden részletében lekerekített cselekményterében.

Ezzel valamelyest ellentétes stratégiát választ Ujj-Mészáros Károly az X – A rendszerbõl törölve egyes elemeiben. Részben itt is mûködik az a fajta intenzív vagy aurateremtõ térhasználat, amelyet a BÚÉK példájában a fõhelyszínt adó lakás jelentett: itt a rendõrkapitányság, a nyomozónõ lakótelepi lakása vagy a Kulka János alakította milliomos luxusvillája válik emblematikus helyszínné. Ugyanakkor a történet során felbukkannak olyan karakterek is – nevezetesen az öngyilkosságoknak álcázott gyilkosságok áldozatai –, akikrõl tulajdonképpen nem sokat tudunk meg, csupán haláluk helyszínét láthatjuk, amely helyszínek viszont önállóan is jelentést hordozó, úgyszólván teljes életutakat magukba sûrítõ és felmutató terekké lépnek elõ. Ez utóbbi eljárás ereje, mûködõképessége nyilván nem kis mértékben a film látványtervezõjén, Hujber Balázson is múlott.

Van a filmes térhasználatnak, téralkotásnak egy sajátos regisztere, amely néha olyan rendezõket is egymás mellé sodor, akik egyébként gyökeresen eltérõ megközelítéssel és világlátással dolgoznak: ez pedig a nosztalgia. Sárgás-barnás árnyalatokban ázó, politúrozott, szocmodern bútorok között egy család nézi a tévét, a fekete-fehér képernyõn Latinovits Zoltán szaval. Reisz Gábor Rossz versek címû filmjének közepén járunk, a fõszereplõ egyik gyerekkori emlékképében, valamikor a késõ nyolcvanas évek Budapestjén. A kép önironikus felhangjai mellett is idilli, hiszen a gyermek számára ott és akkor még minden együtt van. Az egymásba átúsztatott, egymásban folytatódó jelenettöredékek láncolatából összeálló filmben központi helyet foglal el a megidézett lakás, az otthon. Bútorai és lakói, ha változnak, cserélõdnek is, valahogy mindig ugyanazok maradnak. Velünk maradnak, bennünk élnek tovább – megalkotva azt, akik vagyunk. Az egymásba játszó idõsíkok, a személyes emlékezet egymásba oldódó rétegei így válnak a visszatérõ terek, tárgyak és arcok révén is a belsõ folytonosság, az önazonosság kifejezõivé.

Talán nem véletlen, hogy az identitás és az emlékezet mûködésének kapcsolata egy másik rendezésben is látványos együttállást mutat a terek megkomponálásával. Kenyeres Bálint elsõ nagyjátékfilmje, a Tegnap abból a szempontból kilóg az eddigiekben érintett alkotások sorából, hogy története térben meglehetõsen távol esik a mai Magyarországtól, látványvilága viszont sok szállal kapcsolódik a hazai film számára is fontos modernista-minimalista hagyományhoz. Az a mód, ahogyan az elbeszélés jelentéssel telíti vagy éppen kiüresíti a helyszíneket, ahogy a nagytotálokban az ember és a táj viszonya kifejezésre juttatja a fõhõs fokozatos elbizonytalanodását, talajvesztését, ahogy a film anyagszerûsége egyszerre hoz testközelbe egy gyökeresen eltérõ kulturális teret és emeli át a történetet az érzékelhetõn túli tartományba, mindezek a formai stratégiák Kenyeres munkáját a magyar szerzõi film legradikálisabb folytatójává teszik.

*

Az eddigiekben a térkezelés egyedi eseteit emeltük ki, de kimutatható-e valamilyen átfogóbb mintázat? Sajátos tendenciaként a nyilvános és a privát terek viszonyának reflexiója jelentkezik a filmekben. Az érintett alkotások szinte mindegyikében mutatkozik valamilyen feszültség a kettõ között, amely ráadásul tovább mélyül, amikor a valós terekben lejátszódó történések mellett beszüremkednek a virtuális terek eseményei, illetve amikor a virtuális visszahat a nem-virtuálisra.

Amikor az Egy nap cselekménye a fõhõsnõ által szakadatlanul végzett napi teendõkre, a szülõi létbõl és a háztartás vezetésébõl eredõ „láthatatlan munkára” irányítja a nézõ figyelmét, akkor ezzel egyúttal azt is megmutatja, hogy e percrõl percre beosztott, szigorú rend egyszerûen bekebelezi, felemészti az egyén saját külön életterét. A lakás vagy az utca ugyanúgy az elvégzendõ feladatok, a kikerülhetetlen kötelességek és felelõsségek, a munka – végsõ soron a társadalom által felügyelt – terévé változik, mint a nyelviskola tanterme, ahol a fõszereplõ három gyermeke ellátása mellett még órát tart. Ebben a napi rutinban már nincs idõ és tér a személyes érzések tisztázására, a gondolatok végiggondolására, mert a fontos beszélgetések közben is éppen a gyerekeket kell fürdetni vagy iskolatáskát kell kapkodva összekészíteni; az anyának pedig önmagára csupán azok a köztes idõk maradnak, amíg egyik feladatától a másikig halad, üres tekintettel bámulva ki egy zsúfolt metrókocsi vagy villamos ablakán. Miközben ráadásul a cselekmény tereiben zajló eseményeket itt is olyan mögöttes folyamatok határozzák meg (jelen esetben egy megcsalás vélt vagy valós epizódjai), amelyekrõl csak elejtett félmondatok formájában értesülünk, vagyis amelyek e tereken kívül – ha úgy tetszik, virtuális térben – történnek.

A Virágvölgy egyik legszembeötlõbb vonása egyenesen a nyilvános terek kiüresedése, funkcióvesztése vagy diszfunkcionalitása. E terek – lakótelepi utcák, boltok, kocsmák, orvosi rendelõk és várótermek – szenvtelen bejárásán keresztül az elbeszélés azt mutatja meg, hogyan válnak mûködésképtelenné a társadalom különféle intézményei, hogyan marad védõháló nélkül egy-egy csoport és hogyan kerül ennek következtében az egyén menthetetlenül a közöny légüres terébe.

A magán- és a közterek ütközésével találkozunk – bár egész más elõjellel – a Nyitva történetében is. Itt egy párkapcsolat legintimebbnek számító rétegei kerülnek ki – voltaképpen egyfajta fokozatos medializáció keretében – a nyilvánosság egyre táguló köreibe. Hiszen a párkapcsolati problémák a hálószobából a csoportterápia, a családi összejövetel, a szvingerklub vagy éppen a munkahely tereibe jutnak el – ezúttal vígjátéki feloldást nyerve. Ebbõl a szempontból külön érdekes, hogy már maga a film címe is értelmezhetõ egy térbeli metafora kibontásaként.

A BÚÉK dramaturgiájáról elsõ pillantásra úgy tûnhet, mintha annak mozgatórugója kifejezetten az emberi játszmák virtuális térbe való áthelyezõdése lenne. A cselekményt rendre egy-egy telefonhívás, sms, üzenetben küldött kép lendíti új irányba. Ám a narratíva valódi fegyverténye az, hogy egyfajta duplacsavarral nyilvánvalóvá teszi: itt a virtuális térben lezajló meccsek mellékesek, szinte lényegtelenek a valós térhez képest, mert a problémákat ez utóbbiban kellene megoldani.

Ahol pedig talán a legérzékletesebbé válik a valós és a virtuális terek interferenciája, az Schwechtje filmje. A Remélem legközelebb sikerül meghalnod :) cselekményében egyrészt szintén különféle intimitású terek váltakoznak a kamaszok szobáitól az iskolaudvarig, az osztályteremtõl az utcasarokig, az öltözõtõl a menetrendszerinti busz utasteréig. Ezek a személyes mozgástér és biztonság különbözõ fokozatait képviselik, és nagyon is érzékenyen képezik le a cselekvési lehetõségek, magatartásminták, a szabadság és a kiszolgáltatottság köreit. Másrészt a közösségi média virtuális tereiben nyomot hagyó cselekvések behatolása a fizikailag létezõbe drasztikusan – és visszamenõleg is – átírja az utóbbiban zajló eseményeket, ezzel is megmutatva a korábban oly szilárdnak hitt emberi közösségek újkeletû sérülékenységét, instabilitását.

Végül szintén idekívánkozik a Rossz versek egy kiemelt képe, a Margit hídon keresztülcipelt és felállított szobaajtónak a film plakátján is megjelenõ motívuma, amely egyszerre választja el és köti össze a fõhõst szerelmével. A megoldás éppen a „személyes” és a „nyilvános” itt elemzett egymásban létezését is megkapó módon sûríti szimbólummá, kifejezve, hogy mindaz, ami nyilvános térként tételezõdik egy városban, az egyszersmind megannyi személyes élményen, történeten, emléken keresztül tételezõdik akként.

Reisz Gábor elõbb érintett filmje, továbbá debütáló darabja, a VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan (2014) mellett az utóbbi évek több elsõfilmes munkája igazolja, hogy a legfiatalabb rendezõknek szintén van mondanivalójuk a minket körülvevõ valóságról – akár a hétköznapi életünkrõl, akár tágabb világ- és történelemszemléletünkrõl legyen szó – és korántsem csak a dialógusok vagy a karekterek felépítésén keresztül, hanem a cselekménytér kialakítása révén is. Az Utóélet (Zomborácz Virág, 2014), a Szerdai gyerek (Horváth Lili, 2015), a Kojot (Kostyál Márk, 2016) után a Remélem legközelebb sikerül meghalnod :), a Virágvölgy, a Nyitva, az Egy nap újabb példáit mutatják fel annak, amikor egy helyszín, egy tér önmagában is érvényes látleletet nyújt jelen életünk minõségérõl.

 


A cikk közvetlen elérhetõségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2019/02 28-31. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13962

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -