rendezõ | színész | operatõr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Testképeink

Új raj: Ma³gorzata Szumowska

Testek és lelkek

Zalán Márk

A kortárs lengyel film legnevesebb rendezõnõje másfél évtizede nem mindennapi hõseivel és merész, tabudöntögetõ témáival hívja fel magára a figyelmet.

 

Kevés olyan közép-kelet európai filmrendezõnõt lehetne említeni, akik sajátos hangvételükkel és markáns látásmódjukkal már fiatal korukban szakmai tekintélyt szereztek maguknak, alkotásaikat pedig hazai és nemzetközi fesztiválokon egyaránt elismerik. A lengyel Ma³gorzata Szumowska ezen nõi direktorok közé tartozik, kinek eddigi életmûvén átívelõ következetes stílusa és filmjei kapcsán hangoztatott karakán megnyilatkozásai – melyeket a vele készített interjúk remekül alátámasztanak – a hasonlóan erõs jellemû kortárs rendezõnõk (Kathryn Bigelow, Andrea Arnold, Susanne Bier) sorába emelik, nem utolsó sorban pedig méltó örököse, szellemi folytatója a legidõsebb lengyel rendezõgenerációknak (Agnieszka Holland, Krzysztof Kie¶lowski). A még mindig csak negyvenöt éves Szumowska ismertsége azonban nem elsõsorban korának és egyedi hangnemének, hanem témaválasztásának köszönhetõ, filmjeiben ugyanis rendre bírálja az egyházat, és szkeptikus a természetfeletti világmagyarázatokkal szemben, valamint nyíltan beszél a homoszexualitásról, nõiségrõl, magányról és a halálról, mindezt a mélyen vallásos Lengyelországban.

 

Nõi sorsok

Szumowska meglehetõsen fiatalon felhívta magára a közönség és a kritika figyelmét. Már huszonöt évesen, a ³ód¿i Filmfõiskola hallgatójaként – ahonnan nem mellékesen korábban a lengyel film legnagyobbjai (Andrzej Wajda, Roman Polañski) kerültek ki – leforgatta elsõ, egy falun élõ család mindennapjait bemutató rövid dokumentumfilm etûdjét, a Csendet (Cisza, 1998), majd nem sokkal késõbb elkészítette debütáló nagyjátékfilmjét, a Boldog embert (Szczê¶liwy cz³owiek, 2000), melyet Európa filmdíjra jelöltek és filmes körökben azonnali köztiszteletet vívott ki magának. A pimaszul fiatal rendezõnõ egyik jellegzetes motívuma, a halál témaköre, mely végigkíséri egész eddigi életmûvét, már elsõ alkotásaiban megmutatkozik. Szumowska legtöbb alkotásában azt vizsgálja, miképpen lehet elviselni a veszteséget, hogyan tud valaki együtt élni annak tudatával, hogy szeretteinek már csak napjai vannak hátra. Már a Boldog emberben ennek kérdését járja körül, melyben a léhûtõ fõhõs élete gyökeres fordulatot vesz, miután kiderül, anyjánál az orvosok tüdõrákot állapítanak meg. Noha a film biztosította Szumowska helyét az európai filmakadémia tagjai között, nem kis megdöbbenést keltett a szakma és a közönség soraiban: egy fiatal, ereje teljében lévõ rendezõnõ voltaképpen miért a halálról készít filmet? Szumowska mintha csak elõre látta volna azt a tragédiát, mely késõbbi alkotásainak egyik alapmotívumává vált. Éppen második nagyjátékfilmjén (Õ – A lepkeszárny érintése; Ono, 2004) dolgozott, mikor szüleit egy hónap leforgása alatt elveszítette. E kivételesen szörnyû sorscsapás hatása – az apja emlékét felidézõ és elõtte tisztelgõ dokumentum- és rövidfilmje mellett – a rendezõnõ talán legszemélyesebb, 33 jelenet az életbõl (33 sceny z zycia, 2008) címû filmjében érhetõ tetten, melyben a mûvészeti pályán dolgozó hõsnõ szülei rövid idõn belül életüket veszítik. Szumowska elsõ mûvei nemcsak a hozzánk legközelebb állók eltávozásának feldolgozását tematizálják, hanem annak tényét, hogy a szülõ(k) elvesztése végérvényesen a felnõtté válás útjára tereli a magára maradt gyermeket, aki még korántsem kíván e valósággal szembesülni. Az Õ… fõhõsnõje még csak huszonkét éves, fiatalkora nem volt, de már felnõtté kell válnia, hiszen gyermeket vár, apja pedig halálos beteg, a 33 jelenet… fotómûvésze, Julia (Julia Jentsch) pedig nem kívánja új életét, arra vágyik, hogy minden úgy legyen, mint régen, amikor szülei még éltek. Utóbbi alkotásában Szumowska részletesen végigköveti hõsei gyászának és a temetéseknek fájdalmas, zaklatott pillanatait, ugyanakkor ezeket a drámai szituációkat elõszeretettel ellenpontozza sajátosan abszurd, gyakran morbiditásba hajló humorával. Julia családjában a karácsonyi vacsora során egyre nõ a feszültség az édesanya gyógyíthatatlan betegsége miatt, majd a következõ jelenetben az látható, ahogyan a kanapén agonizáló anyát idõközben lerészegedõ családi köre (köztük férje és lánya) kineveti. Az ehhez hasonló, egymással szöges ellentétben álló, a nézõben vegyes érzelmeket keltõ jelenetek Szumowska legjellegzetesebb kézjegyei közé tartoznak, filmjeinek gyakorta visszatérõ motívumai. Hozzá kell tenni, habár a rendezõnõtõl nem állnak távol a naturális pillanatok, eltekint a nyers erõszak ábrázolásától, célja sosem a botránykeltés, hanem sokkal inkább a visszafogott, elegáns provokálás, a feszélyezettség kiváltása, valamint a lengyel társadalom intelligensen kritikus szemlélete. Elsõ nagyjátékfilmjét leszámítva éveken át olyan nõk hétköznapjait mutatja be, akik egyaránt igyekeznek megfelelni a társadalmi elvárásoknak és a közvetlen környezetükben élõknek. Szumowska nõi történeteit azonban sosem emeli közéleti-társadalmi kontextusba, nem ítélkezik nyíltan a nõkkel szemben támasztott merev elvárásokról és sztereotípiákról, hanem következetesen hõsei testi-lelki vívódásaira helyezi a hangsúlyokat. Az Õ… kissé fiús arcú Ewája (Ma³gorzata Bela) elõször abortuszra készül, de anyai ösztönei erõsebbnek bizonyulnak, meggondolja magát és elkezd gyermekéhez beszélni, elhiteti vele, hogy a külvilág csupa szépségbõl áll, miközben megpróbálja rendbe tenni prostituált barátnõje és drogdíler barátja kizökkent életét. A 33 jelenet… Juliájának hasonlóképpen helyt kell állnia karrierje felépítésében és szülei naphosszat tartó gondozásában.

Szumowska francia koprodukcióban készült Szex felsõfokon (Elles, 2011) filmjének társadalmi vetülete – melyben egy francia és egy lengyel diáklány kényszerül tehetõs, unatkozó francia férfiak különféle perverziót kielégíteni annak érdekében, hogy lakhatásukat finanszírozzák – másodlagos, a film elsõsorban a nõi szexualitásról, vágyakról és intimitásról mesél. Anne-t (Juliette Binoche), az Elle magazin újságírónõjét, Szumowska korábbi hõsnõihez hasonlóan, a szakmája és családja iránti megfelelés kényszere hajtja, és noha látszólag elborzadva hallgatja a diáklányok tapasztalatait, valójában iszonyatosan sóvárog az érintés, a testiség iránt, vágyait azonban rideg férje mellett nem tudja kielégíteni. Szumowska hõsnõi, habár gyakran kapcsolatban élnek, lényegében magányosak, javarészt gyenge, érzéketlen férfiak veszik körül õket, akikre sosem lehet számítani. Az Õ…-ben nem derül ki a születendõ gyermek apjának kiléte, feltehetõen elhagyta párját, Julia férje a szakmáját mindennél elõrébb helyezi, Anne-t pedig házastársa jóformán semmibe veszi. Jóllehet ezekben a filmekben a nõi karakterek sokkal erõsebbek és kitartóbbak a férfiaknál, Szumowska ugyanolyan érzékenységgel jelenít meg gyarló és gondoskodó férfiakat is.

 

A feszület árnyékában

A halál, valamint a nõiség mellett az egyház témaköre is visszatérõ motívum Szumowska alkotásaiban. Miképpen elõzõ témáival, ezúttal sem megbotránkoztatásra törekszik, eltekint a radikális bírálatoktól, a vallásos nevelésben részesült rendezõnõ ugyanis nem Isten létét, hanem az egyház mûködését és arculatát vonja kérdõre szemtelenül ironikus modorban, amit már egyik elsõ rövidfilmje, a Crossroad (Útkeresztezõdés) is megjelenít. A találó angol címmel (cross – feszület; road – út) ellátott ötperces alkotás „fõhõse” a lengyel puszta közepén, egy útkeresztezõdés szélén elhelyezett kereszt, melynek a közelében az ott elhaladó emberek imádkoznak, temetnek, fotóznak, szeretkeznek, míg végül a kereszten lógó kopott, koromfekete, ám még leromlott állapotában is szép Jézus szobrot egy rózsaszínû, giccses változatra cserélik. Szûk tíz évvel késõbb Szumowska leforgatja Az Õ nevében (W imiê…, 2013) címû filmjét, mely a rendezõnõ elsõ igazán kiforrott munkája, és aminek témaválasztása már önmagában provokáció, különösen Lengyelországban, a történet ugyanis egy homoszexuális pap testi és lelki vívódásait mutatja be. Adam atya (Andrzej Chyra) azon munkálkodik egy Isten háta mögötti településen, hogy javítóintézetbõl kikerült fiúkat jobb útra térítsen. Közvetlenségének (együtt mulat és iszik a fiúkkal) és figyelmességének, ugyanakkor elvei iránti szigorú elkötelezettségének és a miséken elhangzó hatásos beszédeinek köszönhetõen hamar kivívja a közösség tiszteletét. Hisz Istenben, az egyházban, illetõleg abban, hogy az embereket lehetséges jó irányba terelni, ugyanakkor komoly drámai helyzetben találja magát: képtelen a cölibátus súlyos terhét cipelni, testi vágyait, ösztöneit háttérbe szorítani, ráadásul a fiúk iránt vonzódik, és érzései az egyik tanítvány, a jézusi arcvonásokkal rendelkezõ £ukasz (Mateusz Ko¶æiukiewicz) személyében viszonzásra lelnek. Adam atya igazi tragédiája mindazonáltal nem az, hogy katolikus pap létére homoszexuális, ami az egyház szemében különösképp vérlázító (ráadásul tisztázatlan okok miatt helyezték át a „romlott” fõvárosból a „makulátlan” vidékre), hanem hogy végtelenül magányos, és csupán ölelésre, testi érintésre áhítozik, kínzó gyötrelmeit, lelki fájdalmait pedig rendre alkohollal próbálja enyhíteni. Szumowska emberséges és rendkívül érzékeny ábrázolásmódja filmjének egyik kiemelkedõ erénye, hõsei pontosan kidolgozott karakterek. A szó legszorosabb értelmében hétköznapi figurákat látunk álmokkal, vágyakkal, félelmekkel, kétségekkel és szenvedélyekkel, jóllehet az együtt érzõ megközelítés mellett Szumowska nem fogta vissza provokatív hangnemét sem: a film talán egyik legemlékezetesebb jelenetében a vágyait ki nem élhetõ Adam atya annak a XVI. Benedek pápának a portréjával táncol részegen, aki nem egyszer hangoztatta, hogy homoszexuálisok nem lehetnek papok, mert az szemben áll Isten akaratával, erkölcsileg pedig megkérdõjelezhetõ. Az Õ nevében érett, aprólékosan kidolgozott, vizuálisan lenyûgözõ mû (operatõre a rendezõnõ állandó munkatársa, Micha³ Englert), mely a testi vágyaikat elnyomni kénytelen papok témáját egészen sajátos szemszögbõl közelíti meg.

 

Tündérmesék felnõtteknek

Szumowksa következõ filmjének nyitójelenete tökéletes összegzése sajátos fekete humorának: helyszínelés zajlik a Visztula partján, egy férfi felakasztotta magát egy faágra, ahonnan a rendõrök levágják, leesik, majd néhány pillanat múlva komótosan talpra áll és elsétál a színhelyrõl. A Test (Cia³o, 2015) Szumowska stílusának, világképének esszenciája: ismét elõkerül a veszteség feldolgozásának tematikája, melyet, szokásához híven, nem a megszokott perspektívából, nem mindennapi karakterekkel szemléltet. Janusz (Janusz Gajos) az idõs, magányos és kiégett, alkoholista fõügyész becsülettel, ám végtelen cinizmussal végzi munkáját, közönyös lelkiállapotából a legbrutálisabb gyilkossági esetek sem tudják kizökkenteni. Csak akkor cselekszik, mikor anorexiás lánya, Olga (Justyna Suwa³a), aki képtelen megbocsátani apjának anyja évekkel korábbi halálát, öngyilkosságot kísérel meg. Ekkor találkoznak Annával (Maja Ostaszewska), aki terapeuta és egyben médium is. Szentül hisz abban, hogy ha az elhunyt hozzátartozókkal felveszi a kapcsolatot és közvetíti üzenetüket, akkor a veszteség feldolgozása is könnyebb lesz. Így kívánja Janusz és lánya elhidegült kapcsolatát helyrehozni, de a férfi cinizmusa ezt csak hátráltatja. A rideg, tárgyilagos stílusban elmesélt történet motorja a testi és gondolati ellentétek ütköztetése: elhízott test (Janusz) szemben a nádszál vékonnyal (Olga), a rögrealizmus szemben a spiritualitással. Janusz és Anna mintha csak Szumowska egyéni dilemmájának hangadói lennének, nevezetesen hogy szeretne hinni a túlvilági létezésben, és talán hisz is, de a valóság a maga minden abszurditásával, sokkal meghatározóbb és kézzelfoghatóbb. Noha a fõügyész és a terapeuta tökéletesen ellentétes személyiségek, a súlyos lelki terhek, a gyász (Anna nyolchónapos kisfiát veszítette el), valamint a kommunikációra való törekvés összekötik õket. Legyünk akár hívõk vagy kételkedõk, a lelki terhek megosztása másokkal, különösen a hozzánk közel állókkal, sok esetben eredményre vezethet. Néha még a szavak is feleslegesek, ahogy az a film megrendítõ zárójelenetében látható: Janusz és Olga nem szólnak, csak nézik egymást, mosolyognak és könnyeznek. Eddigi fagyos kapcsolatuk felolvadt és bizonyosan helyrejön. A csendes jelenetek, sokatmondó tekintetek a rendezõnõ legújabb filmjében, az Arcban (Twarz, 2018) is fontos szerepet játszanak, ellenpontozva az egyház és a vallási türelmetlenség gunyoros megjelenítésével. Szumowska mûvei alapvetõen realista stílusúak, formanyelvük hagyományos, ugyanakkor gyakran ékel be stilizált, általában a fõhõsök vágyait reprezentáló álomszerû jeleneteket. Az Arc valamennyi képsora (középen éles, szélén homályos) egyrészt a fõhõs szubjektív nézõpontjára, másrészt a történet meseszerûségére reflektál. Ahogyan a rendezõnõ is hangoztatta, ez tündérmese, felnõtteknek. Noha a film külalakra valóban álomszerû, történetét valós esemény inspirálta. Szumowska ugyan soha nem politizál, új filmjének nyitójelenete azonban a rendszerváltozás szatirikus, a nélkülözésbõl fogyasztói társadalommá átalakuló nemzet metaforájaként is értelmezhetõ: egy szürke hétköznap reggelén meggyötört tekintetû emberek várják, hogy a helyi nagyáruház kapui kinyissanak (mintha az ország nyolcvanas évek eleji élelmiszerhiányos idõszakában járnánk), majd mikor ez megtörténik, ádáz küzdelmet folytatnak a karácsony miatt leértékelt termékekért. Az õrjöngõ tömegben található a film fõhõse, Jacek (Mateusz Ko¶æiukiewicz), egy kis település romlatlan fenegyereke, aki lengyel-német határ közelében egy gigantikus Jézus-szobor építésén dolgozik, mely a Rio de Janeiróinál is hatalmasabb (a tényleges Krisztus király szobor a lengyel ¦wiebodzin városában található. A világ legnagyobb Jézus-szobrát öt év alatt építették fel és a helyiek adományaiból finanszírozták). Egy nap azonban Jacek szörnyû balesetet szenved: túléli, de arca teljesen eltorzul. A kezelések során új arcot kapó fiú a körülményekhez képest hamar megbarátkozik új fizimiskájával, valóságos sztárrá válik, akivel közös fotókat lehet készíteni és bõrregeneráló krémeket reklámozni. A környezetében élõk próbálják annak látszatát kelteni, hogy a fiúval semmi nem történt, ám hiába minden kertelés, a közösség végérvényesen másképp tekint rá: felesége elhagyja, anyja pedig magát az ördögöt látja benne, akit ki kell belõle ûzni. Szumowska legújabb filmjének egyházzal szembeni szarkazmusa minden eddiginél húsbavágóbb és humorosabb: a Jaceken ördögûzést végzõ papok közül az egyik megkéri a másikat, hogy telefonjával filmezze le az eseményeket, mire kiderül, a fiú csak megjátszotta magát. Az elkészült Jézus-szobor feje rossz irányba néz, a fõpap pedig muszlimoknak hiszi a cigány építõmunkásokat. Mindennél azonban sokkal erõteljesebb Szumowska az elõítéletes közösséggel szemben tanúsított bírálata. Ha valakit, tragédia vagy baleset ér, miért nem tudunk együtt érezni vele? Hová tûnt az emberekbõl a szolidaritás? Mi egyáltalán a szolidaritás? Szumowska egy 2005-ös rövidfilmjében, melyben a rendezõnõ gyermekkori énje a Szolidaritás létrejöttének viharos napjait eleveníti fel, apját idézve így válaszol a kérdésre: „A szolidaritás az, amikor nemcsak saját magadra, hanem másokra is gondolsz.” Találó összegzése Szumowska változatos, mégis egységes filmmûvészetének.

 

ARC (Twarz) – lengyel, 2018. Rendezte: Ma³gorzata Szumowska. Írta: Micha³ Englert, Ma³gorzata Szumowska. Kép: Micha³ Englert. Zene: Adam Walicki. Szereplõk: Mateusz Ko¶æiukiewicz (Jacek), Agnieszka Podsiadlik (Jacek nõvére), Ma³gorzata Gorol (Dagmara), Anna Tomaszewska (Jacek anyja), Roman Gancarczyk (Pap). Gyártó: Nowhere / DI Factory / Dreamland. Forgalmazó: Vertigo Média. Feliratos. 91 perc.


A cikk közvetlen elérhetõségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2019/02 20-24. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13961

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -