rendezõ | színész | operatõr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Magyar Mûhely

Deésy Alfréd

A magyar Casanova

Kovács Ilona

Deésy Alfréd, a magyar némafilm jelentõs színész- rendezõje száz éve forgatta Casanova-filmjét. Életmûvének csak töredéke maradt ránk.

 

Száz éve, 1918-ban forgatott filmet Casanováról (1725-1798) Deésy Alfréd, aki mindenki mást megelõzve elsõnek nyúlt filmvásznon a késõbb sokszor feldolgozott témához. A sokoldalú Deésy Alfréd (1877-1961) neve és mûködése mára feledésbe merült, pedig a korszak jelentõs alkotója volt. Az sem közömbös, hogy éppen az I. világháború vége felé kezdte el forgatni Casanova-filmjét, rendkívül nehéz körülmények között. Az 1910-es évek elején hatalmas lendülettel indult el a magyar filmgyártás, valóságos virágkor ígéretét hordozva, és ennek vetett véget a történelmi katasztrófák sorozata. Ha maga a háború nem is tette tönkre, hiszen 1918-ra már száz fölé ment az évente gyártott filmek száma, a vereség és a Monarchia és a Magyar Királyság szétesése súlyos válságba sodorta a magyar filmgyártást is. Egészen a 30-as évekig hullámvölgybe került az addigra ígéretesen felfutó filmipar, és hiába alkottak az 1910-es években olyan jelentõs rendezõk, Kertész Mihály és Korda Sándor, Gaál Béla, Fejõs Pál vagy éppen Deésy Alfréd, a legtehetségesebbek az emigrációt választották, és Németországban, Angliában, Amerikában lettek világhírûek, nem idehaza. A törés elképesztõ. 1920 és 1930 között szinte a semmibe zuhant vissza a magyar filmipar. 1920-ban még 52 film készült, a következõ évben már csak 22, 1926-ban már csak egyetlen egy. Maga Deésy például 1918-ban még 14 filmet forgatott, köztük a Casanovát, de késõbb – habár õ nem emigrált végleg, mint sokan a kortársai közül –, azért több évig próbálkozott Bécsben a 1920-as évek elején. Fénykorában a Star filmvállalat alkalmazottjaként afféle mindenes lett belõle: pénzt épp úgy szerzett, mint színészeket, akiket idõnként az utcáról hívott be, rendezett, írt, játszott, a filmkészítés technikai és mûvészi állomásait egyaránt végigjárta, csak operatõr nem volt. A forgalmazásban is élen járt, szervezett, plakátokat gyártott, mozit üzemeltett (a debreceni Apolló mozit például õ igazgatta évekig). 77 rendezés, 28 alakítás és több forgatókönyv, illetve produceri munka fûzõdik a nevéhez.

Vajon hogyan került ennek a termékeny filmesnek a látókörébe a Casanova-téma? A sok lehetséges válasz közül ezúttal csak néhány valószínû hipotézist vizsgálok meg közelebbrõl. Nyilvánvaló, hogy piaci szempontból a Casanova mint márkanév, afféle „áruvédjegy”, a siker zálogának számított. Emellett azonban mélyebb rokonságot is fel lehet fedezni a két figura és életút között. Akárcsak a híres velencei, Deésy is mélyrõl indult, ahogyan ezt saját emlékiratából tudjuk. Kämpf Alfréd néven született Désen egy kádármester fiaként, majd a város nevébõl fabrikált magának mûvésznevet. A család olyan szegény volt, hogy a fiúnak nem volt esélye tanulni, 13 évesen inasnak adták be egy vegyesboltba, onnan aztán egy vándorcirkuszhoz csapódott, késõbb színitársulatoknál lett „mindenes”, például kellékes, ügyelõ, sikeres díjbirkózó. Majd hirtelen fordulattal szerzõ és színész, egyszóval mindig az, amire szükség volt ahhoz, hogy megélhessen. Színészként hamar felívelt a pályája, egészen fiatalon már Romeót és más fõszerepeket játszott, elõnyös külsejével pedig Casanova-hírbe keveredett. 1913-ban otthagyta a színpadot a filmvászon kedvéért: errõl a váltásról és a továbbiakról részletesen beszámol önéletrajzában (Porondon, deszkán, mozivásznon, 1992. szerk. Kõháti Zsolt). Autodidakta módon szerzett komoly mûveltségét és irodalmi élményeit, sokoldalú tehetségét jól tudta kamatoztatni filmkészítõként. Klasszikus magyar prózát (Jókai, Mikszáth, Móricz) és világirodalmi mûveket (Daudet, George Sand, Gorkij), illetve aktuális témákat egyaránt megfilmesített, és különös elõszeretettel választott mûvészregényeket. Ilyen például az Aphrodité (1918, Pierre Louÿs azonos címû, dekadens regénye nyomán). Sok meglepõ filmje közül említésre méltó a kétféle befejezéssel, még a per idején leforgatott Sacco és Vanzetti, ahol egyaránt számításba vette a felmentést, másfelõl a halálos ítéletet. (Sacco és Vanzetti amerikai szakszervezeti vezetõk voltak, akik ellen illegális szervezkedés miatt demonstratív per indult. Mindkettõjüket halálra ítélték végül.) Kuriózum, de megvalósulatlan tervei között találni még egy Lenin-filmtémát is, szintén a politikai aktualitásokhoz kapcsolódva. Hatalmas életmûvét egy rövid cikkben még áttekinteni sem igen lehet. Annyi biztos, sokoldalú és rendkívül tájékozott filmes lett belõle.

Casanova Életem története címû visszaemlékezéseit feltehetõen magyarul olvasta, mert a XX. század elejére az akkoriban csak átirat formájában kiadott szövegnek már hét különbözõ fordítása forgott közkézen, köztük egy „teljesnek” hirdetett, bár szintén átdolgozott változat (Halasi O. álnéven, 1873-75). Ráadásul Casanova mítosza hamarabb kialakult és elterjedt a közép-európai irodalmakban, mint másutt, német, cseh és magyar nyelven egyaránt kiadták memoárját és írtak tetteirõl. A jelentõs mûvek szerzõi között volt például Hugo von Hoffmannstahl (1899) vagy Arthur Schnitzler (1918). Magyar nyelvterületen már hírlapi szinten is keringett egy legenda-féle, hogy tudni illik Casanova, utazásai során Budára is ellátogatott. Ezt bizonyos Held Albert zsurnaliszta írta meg 1913-ban. A furfangos álhírt Kárpáti Aurél novella formájában dolgozta fel, feltételezve, hogy Casanova Budán sem unatkozással töltötte drága idejét. Nem meglepõ, hogy „jeles kutatók” ráleltek arra a házra, ahol Casanova Budán megszállt (állítólag a Batthyányi téren). Csakhogy a kalandor soha nem járt Budán. A téma annyira termékenynek bizonyult nálunk, hogy természetesen Krúdy Szindbádjában is felfedezhetünk Casanova-motívumokat (1911-tõl) és minden mûfajban, zenés, prózai és verses formában, különbözõ regiszterekben sorra keletkeztek az alakja köré fonódó mûvek: mítosza akkor és azóta is rendkívül elevenen él a köztudatban. Deésy témaválasztása tehát egyszerre vall nagy erudícióra, mélységes rokonszenvre, és jó piaci érzékre. Az elkészült mû egy 75 perces, részben színezett, virazsírozott, kitûnõen fényképezett némafilm (operatõr Vass Károly), amelybõl mára sajnos csak kevesebb mint 10 perc maradt fenn, holott 7 kópiát gyártottak és sikerrel forgalmazták külföldön is.

A fennmaradt töredékek között van a film eleje, amely a korabeli divatot követve elõre bemutatja egy-egy képpel a film sztárjait, pontosabban a legszebb színésznõket. A film keletkezése szempontjából érdemes figyelmet szentelni egy mára már méltán elfelejtett Casanova-operettnek (1902), mert ennek írói és valószínûleg a zeneszerzõje is azonos a film stábjában szereplõ alkotókkal. A rendezõ és címszereplõ Deésy Alfréd mellett a forgatókönyvet három író és dramaturg hozta össze: Faragó Jenõ (õ volt az operett librettistája is) Pakots József és Békeffi László. A zeneszerzõ szintén azonos: Barna Izsó. A szereplõk közül sztárnak számíthatott akkoriban Lucy Wett, Tímár Margaretta, Hollay Kamilla. Kuriózum, hogy ebben a filmben tûnt fel elõször a filmvásznon Olt Arisztid mûvésznéven Lugosi Béla, a késõbbi hollywoodi Drakula. A Star Filmgyár és Filmkereskedelmi Rt. 1918-ban Budapesten kívül bemutatta a filmet Bécsben (Kosmos-Kino) és Berlinben (Marmor) is.

Elég bizarr módon mind az operett, mind a film a híres csábító emlékeibõl szemezget ugyan, de erkölcsi tanulsággal megfejelve, mert a történet kifutása az, hogy Casanova – sorozatos hódítások után – megtalálja az egyetlen igaz szerelmet (Marie/Lívia). Az elveszett forgatókönyvet hírlapi források alapján többen is rekonstruálni próbálták, de az eredmény két csak részben egyezõ (magyar és német) változat lett, és ez magyarázza a különbözõ neveket és kisebb eltéréseket. A történések lényege viszont azonosnak mondható, csak a helyszínek és a nevek variálódnak. Deésy a morális, melankolikus történetet körkörös szerkezetben meséli el: a kezdõ képsorokon egy, az emlékiratot olvasó szép hölgy (Suzanne Hilmer) vágyai feltámasztják a kriptájában nyugvó fõhõst, aki új életre kel, és a modern világ több korszakában újabb hódításokra indul. Végül azonban, bár rátalál az egyetlenre, az idõ ítél fölötte, mert a nagy Õ tragikus módon meghal. Bánatában a csábító önként visszatér sírjába, mert már nincsen miért folytatnia a XVIII. század végén megszakadt életét.

Az elveszett forgatókönyv rekonstruálását magam is megkíséreltem, egy új megoldást keresve, az operettet segítségül híva, mivel az teljes egészében fennmaradt (librettó és partitúra egyaránt), és mert az alkotógárda is részben azonos. A kísérlet annál is inkább jogosnak látszik, mert a magyar némafilmstílus eredeténél – több szakértõ (Magyar Bálint, Balogh Gyöngyi, Király Jenõ, Kõháti Zsolt) egybehangzó véleménye szerint – három forrást kell leginkább tekintetbe venni: a regényekben kialakult narratívákat, a kabaré és a bulvárszínház mintáit, illetve az operettek világát. Az eredmény megerõsíti a korábbi hipotéziseket: minden változatban színdarabszerû a téma feldolgozása: prológus-epilógus keretébe foglalt felvonások szerint tagolva. Mindenütt a kezdethez tér vissza a befejezés: az operettben ez a helyszín a Pokol, a filmben a temetõ, a fõhõs síremlékével. Az is közös vonás, hogy minden felvonás egy nõi név és kaland körül bonyolódik. A nevek részben az emlékiratban szereplõ híres epizódokat idézik meg (például Lia, vagy Pompadour márkiné), részben a modernizált változatba illõ újabb neveket használnak (Suzanne és Margit Hilmer, Ninette, Marie, Lívia).

Érdekes fordulat, miszerint a zenés darab elõjátékának végén a Sátán Casanova szemére hányja, hogy gátlástalanul letagadja kalandjait, holott ez hiábavaló, mert õ feltalált egy nagyszerû gépet, a kinematográfot, és minden fontos epizódot filmszalagra rögzített a kalandor életébõl. Ezután filmvászon ereszkedik le a színpadra, és onnan indul a darab elsõ felvonása, a velencei epizód (Marion). Mivel 1902 és 1918 nem esik távol egymástól, és Deésy akár láthatta is a darabot a Vígszínházban, jogos a feltevés, hogy ez adta az ötletet a témaválasztáshoz. Az író (Faragó Jenõ), valamint a zeneszerzõ személye pedig biztos kapocs az analógiák mellett. Mindezek alapján feltehetõ, hogy a film egyszerre tartozik a zenés vígjáték, az erotikus és melodramatikus, valamint a kosztümös film mûfajába, ahogyan errõl a töredékek meggyõzõen tanúskodnak.

Emlékiratában Deésy sok érdekességet elmesél a forgatás és a keletkezés körülményeirõl. Az elsõ világháború utolsó évében vagyunk, s mivel Itáliában nem lehetett forgatni, az adriai tengerpartnak vágott neki egy kisebb stábbal, hóna alatt tíz forgatókönyvvel. Így sem volt könnyû a vállalkozás: regényes fordulatok színezték az utat, s persze sok leleményre volt szükség ahhoz, hogy Raguza (Dubrovnik) környékén, csodás külsõ helyszíneken tudjanak felvételeket készíteni. A város régi temetõje lett Casanova síremlékének helye, a mágikus mediterrán hátteret pedig a város mûemlékei, a mulini vízesés (amelyet Csontváry is megörökített) és a különbözõ szigetek (Lovrjanac, Lapad) erõdjei, kastélyai szolgáltatták. A képkompozíciókról szólva a korabeli kritikák dicsérõen kiemelik a képzõmûvészet hatását, amelyet ugyan helyenként anziksz-stílus vált fel. A képsorok a korabeli (dán és amerikai) némafilmek stílusában, erõs mimikával, teátrálisan, eltúlzott gesztusokkal mutatják be a történetet, de igen látványosan, szecessziós kertek, mûemléki épületek és kastélybelsõk hangulatos helyszínein.

Ezt a világelsõ magyar Casanova-filmet viszonylag késõn, 1927-ben követte csak egy újabb: Alexandre Volkov francia produkcióban készült filmje, Ivan Moszjukin címszereplésével. Utána azonban egymást érték az emlékirat megfilmesítései, köztük olyan nagyszerû színészekkel, mint Vittorio Gassmann (A titokzatos lovag, 1948), Donald Sutherland (Fellini Casanovája, 1976), Marcello Mastroianni (A postakocsi, 1982), Alain Delon (Casanova hazatérése, 1992). A sort hosszan lehetne folytatni egészen napjainkig, számunkra azonban jelentõs „fegyvertény”, hogy egy magyar film áll a lista élén.


A cikk közvetlen elérhetõségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2019/02 12-15. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13958

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -