rendezõ | színész | operatõr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

A hely szelleme

Gyilkos házak

Gép a szellemben

Varró Attila

Az ezredforduló gyilkos házai a kortárs horror hatásmechanizmusát rejtik.

 

Végigtekintve a 21. század legsikeresebb horror-franchise-ain, a leglátványosabb trendet kétségkívül a rémek kivonása a rémfilmekbõl jelenti. Míg hajdanán a Universal, a Hammer vagy akár a Troma ciklusai emblematikus szörnyetegeikre épültek, az ezredforduló óta számos, komoly népszerûséget elért horror ahelyett, hogy százféle rémalakba sûrítené a kollektív félelmeket, inkább a rémület primér mûködését szemlélteti. A Blair Witch boszorkánya, a Végsõ állomás-filmek misztikus antagonistája, a Paranormális jelenségek kísértetei vagy akár a Fûrész-széria omnipotens sorozatgyilkosa legfõbb közös vonását hiányuk jelenti, filmjeik kiemelik a cselekvõ monstrumot a cselekménybõl és magát a cselekményt állítják a helyébe. A rémtörténeteket meghatározó, kategorizáló szörnyek, akik személyes rémtetteikkel saját világot, értelmezési keretet adtak a félelemkeltésnek (erdélyi vámpírtól texasi mészárosig) manapság háttérbe szorulnak a hatásmechanizmus és reprezentációja mögött: mióta a sokk és gore kombinációira építõ kortárs narratívákban minden ajtócsapódás, elpattant villanykörte, bevillanó tükörfelület félpercenként heveny szívbajt hoz a freccsenõ hús pillanataitól rettegõ nézõre, jelentõségüket veszítik a mélyben élõ jó öreg monstrumok. A rémfilm mindinkább egyfajta maximális hatékonysággal csúcsra járatott narratív gépezet, nézõje túszul ejtett, kiszolgáltatott báb, aki ahelyett, hogy szembenézhetne személyes félelmeivel egy-egy archetipikus monstrum alakjában, csupán sokk-terápiás büntetést kap értük.

Talán egyetlen szubzsáner sem szemlélteti olyan pontosan ezt a mûfajevolúciós folyamatot, mint a kísértetház-film, amely a 90-es évek digitálisan felturbózott, barokkos remake-jeitõl (Átok, Ház a kísértet-hegyen) alig tíz év alatt eljutott a Paranormális jelenségek webkamerás minimálhorrorjáig. A kísértetház, amely eredetileg afféle misztikus határvidéken rejtõzõ otthont kínált a klasszikus lidérceknek, nem csupán áttelepítette õket a kertvárosokba (lásd 80-as évek), de belsõ tereivel, berendezési tárgyaival egyszerûen átvette a feladatkörüket: a szellemek borzongató látványa helyett a megfelelõen idõzített háztartási ijesztgetések sorozata varázsol horrort szimpla home videókból. A 13 kísértet 2001-es Dark Castle-remakeje látványos fordulópont a trendben, nem csupán azért, mert a klasszikus kísértetkastélyt ultramodern üveglabirintusra cserélte, de azért is, mert a misztikus épület mélyén rejtõzõ tucatnyi kísértetnek mindössze a riogatás statisztaszerepét szánja: immár maga az önmûködõ démonház végez az összes gonosztevõvel, „ektobár” üvegtábláival kettészeli vagy szétlapítja õket, netán acélpengékkel miszlikbe vágja. Szinkronban ezzel a revízióval a Zemeckis-Silver páros a kísértetház terét is újragondolta: eltérõen a klasszikus séma tetszõlegesen bejárható, központi terû enteriõrjével (ahol újabb és újabb rejtekutak összefüggései tárulnak fel, a megoldáshoz vezetve), a sátánista óramû által folyamatosan mozgásban tartott üvegház fokról-fokra szigorúan zárt kockákra osztja fel a belsõ teret, egyre inkább behatárolva az áldozatok mozgását. Miként a spiritiszta-szakértõ szavaiból kiderül: ez a kísértetház egyfajta „szabálykönyv”, falai pontos elõírásokat tartalmaznak, egy felülírhatatlan narratívát alkotva, amely elõre meghatározott ponton szabadít egy-egy szörnyet a megfelelõ helyre terelt látogatókra egészen a finálé kapunyitó végkimeneteléig.

Hasonlóképp gondolja újra a slasher-filmeket Josh Whedon a 2011-es Ház az erdõ mélyénben – sokatmondóan nem rémhõst vagy jeles napot választva a címhez. Az eldugott kalyiba ezúttal csupán a jéghegy látható csúcsa, alatta modern korporációs komplexum rejtõzik, ahonnan szakavatott technikusok irányítják az öt huszonéves áldozat végzetét: ha kell, alagutat robbantanak be vagy nyílászárókat nyitnak és zárnak, sõt szexhormont, kábítószert spriccelnek a szellõzõkbõl. A mészárlást végzõ tanyasi zombik itt is mellékszereplõk, pusztán eszközök, a pincében sorakozó zsáner-csetreszekhez tartozó monstrumkészlet tetszõlegesen választható elemei – amely a film revelatív fordulópontján meg is jelenik a hõspáros elõtt egy hatalmas üvegkocka-komplexum formájában, majd a fináléban kinyíló cellái az egész emberiség pusztulását okozzák. Ugyancsak üvegkocka jelenti a 2000-es Sejt (angolul The Cell!) sorozatgyilkosának eszközét is, aki a hagyományos trancsírozások helyett egy építményre bízza a piszkos munkát, míg õ a távolból, monitorok üvegkockáiban látja a lassanként vízbe fulladó áldozat haláltusáját. Tarsem Singh kult-horrorjában a központi helyszínt jelentõ álomvilág is rideg, kegyetlen és egyetlen irányban bejárható enteriõr-sorozat, a pszichiáter-hõsnõnek könyörtelenül meghatározott mentál-csapáson kell eljutnia ezernyi borzalmon át a megoldáshoz (miközben testi mivoltában õ is egy üvegkockában lebeg) – a különbség annyi, hogy a 13 kísértet és a Whedon-opusz filmgyári párhuzamot sejtetõ stábjaival ellentétben ezúttal egy kreatív elméjû sorozatgyilkos „szerzõje” irányítja a nézõ/fõhõs útját a labirintusban.

Mintha csak ezek az ezredfordulós horrorfilmek gyilkos geometriájukkal, brutálisan felszeletelt emberi testeikkel és könyörtelen narratív logikájukkal egyaránt a trendindító Kocka (1997) sci-fi modelljét próbálták volna átültetni különféle horror-almûfajokra, amely végletekig absztrahálja ezt a modellt (többek közt utat mutatva olyan, számítógépes játék-alapú, akció-horroroknak, mint a Resident Evil-széria). A „gyilkos ház”-filmek Le Courbusier-je elsõként párosította össze a tocsogós gore-motívumokat egy puszta narratív logikára csupaszított történettel: míg a slasher-filmek kiscsoportos mészárlás-szüzséit korábban a szereplõk viselkedése, karakterjegyei határozták meg (a „szexeljünk az erdõben”-tõl a múltbeli traumákig), ezúttal kizárólag azon múlik sorsuk, hogy követik-e a meneküléshez szükséges, matematikailag elõírt útvonalat. Az elõdök baltás-fûrészes szörnyetegei arctalanságuk ellenére még saját történettel dicsekedtek (amely meghatározott motivációt, modus operandit), az ismeretlen célú, automatizált Kocka már csak narratívával rendelkezik, egy elõre megírt, kiszámított bejárással – a korábbi „szörnyfilm” tematikus definíciójával szemben egy átfogóbb mûfaji képletet szemléltetve: rémfilm az, amelynek alapvetõ funkciója, hogy rémületben tartsa a befogadót – mindegy mivel, a lényeg, hogy pontról pontra. A gyilkos épület – legyen minimumra redukált fehér kocka vagy gigászi óramû-szerkezet – mûfaji reflexióként a põre funkcionalitás metaforája, a hatás mechanizmusát szolgáló felépítmény, amely csapdába zár és büntet. Nem lehet ezüst golyóval, ördögûzéssel, fejlövéssel kiirtani magunkból, csak a végére jutni, túlélni – ezeken a rémsztorikon egyszerûen áthaladunk, akár egy emésztõcsatornán.

Nem készült elkeserítõbb példája ennek az ezredfordulós horror-koncepciónak a tavaly nyolcadik fejezetéhez ért Fûrész-sorozatnál, amelyben – a második résztõl – rendre helyet kap a „gyilkos ház” koncepció (hol a teljes cselekményben, hol a két párhuzamos szál egyikében, hol egy-egy epizód erejéig). Az elõre programozott halálcsapda-raktárakba zárt áldozatok szisztematikus feltrancsírozása nem a háttérben ügyködõ Jigsaw (és Jigsaw-tanítványok) sorozatgyilkos-figurájának köszönheti egyediségét, inkább annak a horror-szüzsének, amely immár minden narratív habarcstól megfosztja a szerkezetet. Amint a kisszámú csapatra rázárul a csapda, nincs helye semmi közjátéknak, bontakozó konfliktusoknak, drámai maszatolásnak: miközben az esetleges külsõ szálon folyik a nyomozás- vagy bosszú-történet, informatív párbeszédek zajlanak, kauzális láncolat formálódik, odabent az „egy helyiség – egy kínhalál” üres kombinatorikája ketyeg kérlelhetetlenül. A Fûrész-filmek „gyilkos házai” elsõ pillanattól világosan megfogalmazott egyutas terek, a falak között immár nem a slasherek lazán felcserélhetõ gore-epizódjai zajlanak, a brutális halálnemek ezúttal is egy elõre rögzített narratíva szerint történnek, meghatározott végcéllal (legyen szó a 2. rész apa-fiú konfliktusának megoldásáról vagy a 7. rész imposztorának megleckéztetésérõl).

A Fûrész-féle halálraktárak friss koncepcióját követik a közelmúlt szabaduló szoba-filmjei (amelyekbõl egy éven belül három is készült, egyaránt Escape Room címen): míg az elsõ – nálunk szerencsére nem vetített – verzió még szigorúan ragaszkodik a valós alapú thriller-koncepcióhoz (négy játékosa egy bezárt szobából próbál kijutni az elrejtett kulcsok segítségével, miközben egy láncra vert démon sorra gyilkolja õket), a tavalyi Szabadulószoba és az idei Végtelen útvesztõ inkább az ezredfordulós „gyilkos ház”-modellt helyezi újabb kontextusba. A háttérben ezúttal is arctalan gonosz hatalom ügyködik, a kivégzéseket lineárisan egymáshoz kapcsolódó helyiségek végzik, a nyitott befejezéssel büntetett final girlig, sõt mindkét csapat tagjai bûneikért fizetnek életükkel – a két film érdekessége, hogy (a Fûrész 2. végsõ csavarjához hasonlóan) látványos önreflexióval színesítik hiperfunkcionális horror-szüzséjüket. A Szabadulószoba halálesetei rendre jelképes képernyõkeretben, üvegfalon át, sõt konkrét monitorokon történnek, a Végtelen útvesztõ hõsnõje pedig annak köszönheti menekülését, hogy felismeri megfigyelt mivoltát és kilép a rákényszerített „filmkarakter” szerepbõl. A gyilkos szabadulószobák már nem csak egy rideg, lélektelen hatásnarratíva jelképei, de egyfajta kritikáját is jelentik: az áldozatok egy saját életük alapján megírt fikciós cselekmény youtube-karaktereivé válnak, amelyet mindenható nézõ(sereg) figyel minden pillanatban. Míg a Fûrészek kínszintéziseiben egyszerû alkatrészek lesznek a (kínzó)gépezetekben, a Végtelen útvesztõben a szobák különféle irracionális terek mesealakjaivá varázsolják õket, ahol megszûnnek a valós térbeli referenciák: méretarányok, kint és bent, fent és lent viszonya. Nem csoda, hogy mindkét sztori legfõbb csavarját az jelenti, amikor (túl a filmidõ felén) a nyomozás átcsap horrorba és hõseink rádöbbennek, „ez nem játék” – szórakozásuk valójában mások szórakoztatása.

 

VÉGTELEN ÚTVESZTÕ (Escape Room) – amerikai, 2019. Rendezte: Adam Robitel. Írta: Bragi F. Schut és Maria Melnik. Kép: Marc Spicer. Zene: John Carey. Szereplõk: Deborah Ann Woll (Amanda), Tyler Labine (Mike), Taylor Russell (Zoey), Adam Robitel (Gabe). Gyártó: Original Film. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált. 100 perc.

 

 


A cikk közvetlen elérhetõségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2019/02 34-36. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13957

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -