Szőke András
Miért írnak ma Magyarországon filmforgatókönyvet? Kik írnak, hogyan írnak, kinek írnak?
Mi a forgatókönyv?
– Az életben vannak különböző könyvek, forgatókönyvek, például a privatizációnak is van forgatókönyve, egy ház építésének és bontásának is van forgatókönyve, meg a rablásnak is van.
–A filmforgatókönyv olyan emberek által létrehozott tömeg, amelynek hatására emberek és emberek között nagyobb mennyiségű pénz mozgását lehet létrehozni. (Kicsit hasonlít a teleportációhoz, a valóságfeletti eseményekhez, hiszen, ha belegondolunk, egy filmes munkánál a rendező vagy gyártásvezető egy könyvelőnek szinte a leghihetetlenebb dolgokra is azt tudja mondani, kellett.) Egy-két kivételtől eltekintve a forgatókönyv a pénz mozgása után elveszíti a természetfeletti képességét és a polcra kerül vagy a MEH-be.
Kik írják?
– Forgatókönyvet sokféle ember írt már, nem kortól-vagy nemtől függ.
– Sokkal fontosabb, hogy vannak, akik azért kezdenek forgatókönyvet írni, mert azt hallották, hogy „valami” függ tőle, mivel ez a cél nem a „filmmel” kapcsolatos, ellenenergiát szül és azt a „valamit” kevés kivételtől eltekintve nem tudják mozgásba hozni.
– Vannak, akiknek megmondják, hogy írjanak – úgyhogy ők tudják, hogy működésbe fog jönni a „valami”, ezért nem termelnek ellenenergiát, nekik működik is.
– Vannak, akik nem a film miatt írnak forgatókönyvet, hanem a jövőnek, ők a fiókforgatókönyvírók. Ők a jövőt hozzák mozgásba és amikor az jelenné válik (például hagyaték), akkor a múlt segítségével hozzák mégiscsak mozgásba a „valamit”.
Miért írnak forgatókönyvet?
–A „valami” mozgása miatt is lehet forgatókönyvet írni.
– Esetleg azért, mert el akarnak mesélni „valamit”, de mivel itthon „valami” megváltozott, nehéz eldönteni, hogy az állami támogatást pont az a „valami” kapja-e meg. Ezért az ilyen szemlélettel dolgozók visszafejlődőben vannak. (Az ő munkáikat szintén egyes külvárosi MÉH-ekben, vagy könyvtárakban (Szabó Ervin) lehet megtalálni.
– Még az lehet, hogy nyugaton másért írnak forgatókönyvet, mint keleten. (Egyszer a Keletinél én is láttam egy embert, aki forgatókönyvet írt, de ez a hetvenes években volt, ment Miskolcra.)
Hogyan írják?
Lehet betűvel (1.), vagy rajzolni (2.), vagy más eszközzel (3.).
l. Az a módszer, amikor másokat akarunk meggyőzni, hogy megértsék és támogassák a filmet.
2. Ez akkor lép érvénybe, ha az első nem olyan nagy gond és avval akamak foglalkozni, hogy a forgatási munkában résztvevők értsék (itt nem a meggyőzés, hanem a megértés a fontos).
3. Ez itthon ritka, mert függetlenséget követel, de ez az egy változat mondja ki, hogy ha film van, mindig van forgatókönyv, legföljebb nem látható. Ezzel a módszerrel csak egy csoport dolgozik, néha a függő filmesek (ismert nevükön független filmesek), ők a periferikusságra vannak függesztve, onnan csak a nézők akaszthatnák le őket. A nézők meg összefüggnek „a valamivel”. Hogy egy film jó-e, a közönség dönti el, a forgatókönyvet valaki, a forgatókönyvből készül a film. – Így „valaki” mindig kapcsolatban van a nézőkkel és hivatkozik is rájuk.
Kinek írják?
– Annak, aki adhat hozzá „valamit”.
– Ritkább esetben, akik dolgoznak vele. (Ritkább esetben dolgoznak vele.) Ami azt jelenthetné, hogy egy forgatókönyv egy forgatáson számottevően változhat.
– És vannak úgynevezett gyártáshibás forgatókönyvek, amelyek túlteljesíthetik feladatukat és később is jók, olvashatóak maradnak.
Miről írják?
– Bármiről lehet írni, amire adnak „valamit”.
– Vagy ha már van valamije az embernek, bármiről írhat.
Van-e szükség rá?
– Mivel igazi forgatókönyvet kevesen látnak, mások azt gondolják, fontos. Milyen hosszú?
– Bármilyen lehet, megint a „valami” határozza meg.
– Esetleg az okozhat eltérést, hogy állami „valami”, vagy magán „valami” határozza-e meg.
Mit mérnek vele?
– „Valamit”.
– Ez azt jelenti, hogy ha egy forgatókönyv jó, lehet rá támogatást szerezni, de jó forgatókönyvet jó emberek írnak. Tehát jó forgatókönyv, jó ember, jó „valami”.
Mi az a valami?
– A „valami” általában pénz, de nem ez a lényeg, hanem „valami”, ami ebből következik.
– A valami lehet hatalom is.
– Vagy valami más.
Miben van szerepe?
Nálunk a banki átutalásban is. Ez is a forgatókönyv természetfelettiségét erősíti, mert egy jó forgatókönyv hatására évek óta nem beszélő emberek képesek közös gondolkodással együtt berakni kamatozásra különböző helyű pályázati pénzeket, és ez azt jelenti, hogy a forgatókönyvnek van egy eddig nem ismert hatása: erős benne a közösségteremtő erő.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 1997/02 06-07. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=1394 |