Pető Szabolcs
A Helix
rendezője stop motion technikával kelti életre Kelle Antal különleges,
mozgatható szobrait.
A Helix
című új, magyar gyártású animációs rövidfilm is szerepelt az idei, október 12.
és 21. között zajló A kategóriás Varsói Nemzetközi Filmfesztivál
versenyprogramjában. A Magyar Média Mecenatúra Program támogatásával készült,
valamivel több mint ötperces alkotás látvány- és díszlettervezőjével,
forgatókönyvírójával és nem utolsósorban rendezőjével, Papp Károly Kásával
beszélgettünk a filmről, de néhányszor elkalandoztunk.
A helix
görög eredettel csigát, a szanszkrit nyelvben spirált jelent – ezt a nevet kapták
Kelle Antal különleges, mozgatható szobrai vagy inkább meditációs játékai,
melyek gyökerei a tibeti mandalákban keresendők. A film ötlete már 2011-ben,
egy művészeti előadáson megfogalmazódott. Aztán eltelt néhány év, és a
Médiatanács Dargay Attila-pályázatán nyert támogatásból vágott bele a rendező.
A Hír TV nézői a nyáron már láthatták az – Umbrella Kreatív Műhely gyártásában
készült – alkotást, most egy ideig fesztiválokon szerepel majd, de további
tervei is vannak vele. Spáh Dávid volt a dramaturg, Vajda Péter az operatőr, a
zenét Tornyai Péter szerezte, a filmet Czakó Judit vágta, a produceri
feladatokat Kázmér Miklós, Hidvégi Zoltán és Csornay Péter látták el.
*
A Helix nem
egy könnyen emészthető film. Milyenek az eddigi visszajelzések?
Én magam ezt a filmet már meg sem tudom
ítélni… Kétéves folyamat volt a készítés aktív része, közben sokszor meg is
néztem, de visszajelzésből egyelőre nagyon kevés van, hiszen kevés helyen
szerepelt eddig a film. A szomszéd hatéves kisfiú végignevette, egy terapeuta
ismerősöm elsírta magát a végén, hogy csak két korosztályt említsek. Ha
érzelmeket tudok kiváltani egy filmmel, már boldog vagyok.
Elég
kalandosan alakult eddig is a Helix útja.
Pontosan hogyan is?
A dolog úgy kezdődött, hogy ott voltam az
egyik első budapesti TEDx-előadáson, melyen Kelle Antal bemutatott két különös,
kúp alakú forgatható szobrocskát. Azonnal megfogott az egyszerűségük, és az, hogy
ebből az egyszerűségből szinte végtelenségig bonyolítható formákat lehet
kihozni, ahogy mozgatja őket az ember. A szünetben odamentem hozzá,
összebarátkoztunk és mondtam, hogy egy másfél, maximum kétperces „filmecskét”
csinálnék a szobrokkal, amiket aztán meg is kaptam tőle. Majd telt-múlt az idő,
hosszan érlelődött ez a dolog. Néhány év elteltével az Umbrella Kreatív Műhely
pályázott a filmötlettel, és el is nyerte a Médiatanács támogatását.
A
mandala mint motívum a körforgásra, a lét forgatagára utal, aminek van egy centruma.
Ez számomra egyértelműen visszaköszön a film szerkezetében, felépítésében.
Mennyire volt ez tudatos?
Szeretem azokat a dolgokat, amelyek nagyon
egyszerűek, de sok olvasatuk lehetséges. Én is arra törekedtem, hogy egyszerű
struktúrája legyen a filmnek, de több rétege. Nekem benne van az emberi
kapcsolatok dinamikája, de van benne egy kis mitológia is Nárciszon, a
visszatükröződés motívumán keresztül. Ezt a gondolatot folytatva ugyanúgy benne
van az önmagunk keresése, annak kutatása az egyén szemszögéből, hogy „ki vagyok
én?” Ezek mind nagy kérdések. Ez a világ – ahogy én látom, és ahogy
tapasztaltam – a kettősségek világa. Azt érezni, hogy a létezés valahol kerek
egész, de a dualizmus világában ez a kerekség folyamatosan megbomlik,
elcsúszik.
Stop
motion technikát használtál, azaz képkockánként dolgoztál, pontosabban másodpercenként
huszonötször fotóztátok le a szobrot és az egész kompozíciót. Mennyi ideig
készült „fizikailag” a film?
Miután az ötlet bekerült a „szülőcsatornába”,
maga a forgatás – azt nem mondom, hogy éjjel-nappal, de – közel egy éven át
zajlott. Az előkészítő időszak is nagyjából ennyi időt vett igénybe, miközben
kialakult a történet és megterveztem a film képi világát.
Bár
a filmben végtelennek tűnő, de valójában egy meglehetősen szűk térben történik
minden. Ez is a koncepció része volt?
Jól látod. Ebben a térben van egy tükröződő
felület, ami az egyik pillanatban teljesen lefagy, tükörként működik, a
másikban hullámzik és lélegzik. Bizonyos értelemben a tér is szinte különálló
lény. Úgy fogtam fel ezt a teret, mint egy makrokozmoszt, melyben Helix a
mikrokozmosz. Mintha minden e műtárgy egy hatalmas változatának belsejében
történne. Helix ezért is közlekedik a gravitációnak ellentmondva. Igyekeztem a
dombokat, tájrészeket is úgy felépíteni, hogy azok sugallják a szereplő tárgy milyenségét.
Kísérleti
filmesnek vallod magad. Miben volt új ez a mostani film?
A kísérletezés az, ami a filmezésben a
leginkább izgat. Tudniillik az, hogy van az emberben valamiféle cél, amit el
szeretne elérni, de pontosan nem tudja, hogy mi lesz az eredmény vagy hogy
hogyan ér el oda. Ehhez kell egy olyasfajta alázat, hogy hagyja az ember
megszólalni azt, amivel dolgozik éppen, az eszköztárat. Nagyon sokszor „visszafeleselt”
a tárgy, ami nagyon sok mindenre megtanított. Például arra, hogy nem kell feltétlenül
hibának felfogni azt, ami esetleg keresztbe tesz az eredeti elhatározásainknak.
Ezzel a tárggyal nagyon nehéz volt dolgozni. Az, hogy a csúcsa lehajoljon a
földig – mert tud ilyet is –, nem abból áll, hogy elkezdem lépcsőzetesen
hajlítani és fotózgatom fázisonként; hanem az elemeit kell jobbra vagy balra,
mértékkel forgatni, hogy ez a mozgás létrejöjjön, különben eltörne. Azt is
mondhatnám, hogy ez kettőnk filmje: a tárgyé – amiben benne van persze Kelle
Antal gondolkodásmódja – és az enyém.
Ez
az első olyan filmed, ami a Magyar Média Mecenatúra Program támogatásával készült.
Milyen benyomásaid vannak a programról?
Én elfogadom ezt a mostani „kütyüvilágot”,
kikerülhetetlen, sőt, én magam is élvezője vagyok, de rendkívüli módon szeretem
az analóg technikákat. Van ma már kézműves kávé, kézműves sör, a Helix meg egy kézműves film. Külön
örülök annak, hogy a Médiatanács ebben a high-tech világban helyet szorít ennek
a műfajnak is, a stop motion technikának, a tárgyanimációnak, melynek gyökerei
egészen a némafilmig nyúlnak vissza. Amikor találkoztam a mecenatúraprogram
munkatársaival, annak az alapos körbejárása, az a „kutakodó” hozzáállás fogott
meg a legjobban, hogy ebből milyen érték fog születni. A támogatás nélkül
maximum egy költségvetés nélküli, nagyon rövid kis változat készült volna, így
viszont arra kaptam lehetőséget, hogy hónapokon át tudtam a filmmel reggeltől estig
foglalkozni. Időt kaptam. A szabadon alkotás öröme pedig megfizethetetlen.
Min
dolgozol most?
Egyelőre a Helix kapcsán töröm még a fejem, hogy jó lenne szervezni pár kisebb
vetítést. Esetleg Kelle Antal is elhozná néhány szobrát, a zeneszerző, Tornyai
Péter előadna valamit, tehát egy olyan estét kerekíteni ebből a vetítésből,
amiről aztán lehetne beszélgetni. Amellett, hogy csöndes magányban, egy
lámpastúdióból kialakított műteremben forgattam le ezt a filmet, nagyon hálás
vagyok valamennyi közreműködőnek, mindenki nagyon sokat segített. Remek közös
munka volt, több szakma képviselőjével, csak így jöhetett létre ez a színvonal,
Kelle Antalnak pedig külön köszönöm, hogy „játszhattam” a szobraival.
Most fejlesztek egy sorozatot is, egyelőre
abszolút pénz nélkül. Ha minden jól alakul, 108 részes lesz és minden epizód
108 másodperces. Most fejeztünk be egy reklámfilmet egy ismert, nagy
joghurtgyártónak stop motion technikával, már látható a televíziós csatornákon.
Örülök, hogy egy ilyen cég fel meri vállalni ezt a fajta technikát.
AZ ALKOTÓRÓL
DIÓHÉJBAN
Papp Károly Kása animátor, rendező. 1954-ben
született Szekszárdon, díszlet- és jelmeztervező szakra járt, majd bábanimátor
lett. Függetlennek tartja magát, a filmezésben leginkább a kísérletezés
érdekli. Számos reklámfilmes produkcióban vett részt többek között a Pannónia,
az Aladin, a Varga és a Baestart Stúdióban, illetve több európai országban. Egyetlen
magyar animátorként 2006-ban részt vett a később Oscar-díjjal jutalmazott,
lengyel, norvég és brit koprodukcióban készül Péter és a farkas című bábfilm elkészítésében. Oktat a MOME-n. Idei,
forgatókönyvíróként és rendezőként is jegyzett alkotása, a Helix szerepelt a varsói filmfesztivál animációs rövidfilmjeinek
hivatalos versenyprogramjában.
Az interjút készítette és a megjelenését
támogatta a Nemzeti Média- és Hírközlési
Hatóság.
További interjúk és filmajánlók: mediatanacs.blog.hu
Bővebben a támogatási rendszerről: mecenatura.mediatanacs.hu
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2018/12 26-29. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13906 |