Hegyi Zoltán
Dokufilmjeik a történelem borzalmaiban is megőrzött
emberi méltóságról szólnak. A bármicvó
fiúk a Prix Europa-díjra jelöltek közé is bekerült.
Legutóbbi közös dokumentumfilmetek, A
bármicvó fiúk egy egészen elképesztő
történetet mesél el. Hogyan bukkantatok a sztorira és miként lett belőle film?
Oláh Kata: A Facebookon olvastam egy bejegyzést, ami
arról szólt, hogy egy bácsi a 70 évvel ezelőtt félbemaradt bármicvóját – előtte
hurcolták el Auschwitzba –szeretné most befejezni. Nem ismertem se a rabbit,
aki a posztot kitette, se a bácsit, de éreztem, hogy ennek utána kell járnom. Azonnal
tudtam, hogy ez a történet sokkal többről szólhat, mint egy valamikor elmaradt szertartás
bepótlásáról. A filmkészítés eleje meglehetősen küzdelmes időszak volt, nem
tudtuk egészen pontosan milyen irányba is induljunk el. Inkább éreztük, minthogy
szavakba tudtuk volna önteni, hogy mit is akarunk elmondani ezzel a történettel.
El is utasítottak minket mindenhonnan, mondván, mi újat is tudna egy újabb Holokauszt-film
mondani. Mindezek ellenére mi mentünk előre, forgattunk, amikor csak tudtunk, amikor
csak történt valami, beszippantott bennünket, a történet részeseivé váltunk, és
mindent megtettünk annak érdekében, hogy ez a film megszülessen.
A szereplőket láthatóan szereti a vászon. Volt valamiféle
színészvezetés, vagy elengedtétek a gyeplőt?
Csukás
Sándor: Nem, dehogy, inkább hagytuk, hogy Gyuri bácsi
élje az életét, az történt vele, ami egyébként is megesett volna, csak elég
gyakran ott volt egy kamera is, ami rögzítette az eseményeket. Részünkről
tulajdonképpen csak Gyuri bácsi és Salomke sorsának összekötése volt az a
dramaturgiai ötlet, ami végül-is ezt a filmet eredményezte.
O.K.: Nagy szerencsénk volt, hogy a bácsi és a fiú
is elfogadta, érezte a kamerát és igy ugyanolyan természetesen viselkedtek,
mint a kamera nélküli találkozásainkon. Meggyőződésem, hogy egy dokumentumfilm
hatása alapjában azon múlik, hogy természetesek tudnak-e maradni a szereplői,
megteremtve azt az érzetet, mintha a néző személyesen találkozna a hősökkel,
közel engedi magához és nem kívülről szemléli őket. Hiába adott egy érdekes
élethelyzet, vagy történet, ha a szereplő valamilyen okból érdektelen, vagy
játszik a kamerának, a film eleve kudarcra van ítélve.
Milyen a film magyarországi sorsa? Eléri a politika?
O.K.: A film premierje a miskolci Cinefest
Fesztiválon volt. A budapesti bemutatót követően maratoni vetítés sorozatot
tartott az Art+Cinema mozi. A következő hetekben közönségtalálkozóval
egybekötött vetítéseket szervezünk. A közönség a budapesti Zsidó és Izraeli
Filmfesztivál keretében nem csak Budapesten, de Szegeden, Debrecenben is
találkozhat a filmmel.
CS.S.: Sajnálatos módon jelen pillanatban az MTVA
egy csatornáján sincs egy rendszeres műsorsáv, ahol magyar dokumentumfilmek
normális időpontban elérhetőek lennének. Pedig lenne rá igény, van egy réteg,
akit érdekelne, de a moziig azért nem menne el érte. Mi amúgy messze elkerüljük
a politikát. És szeretnénk, ha ez kölcsönösen így maradna. Minket az emberi
sorsok érdekelnek. Természetesen tisztában vagyunk Köves Slomó megosztó
személyével, aki a harmadik szereplője a filmnek, de ha történetesen Gyuri
bácsi egy másik zsinagógába tér be és egy ottani rabbit kér meg a bármicvójának
a befejezésére, akkor mi ott forgattuk volna le ezt a filmet. Persze nagyon
örülünk, hogy így alakult, mert Slomó humorérzéke és bizonyos helyzetek könnyed
kezelése nagyon fontos volt számunkra, hiszen a súlyos, komor pillanatokat fel
kellett oldanunk némi humorral vagy öniróniával, és ezt ő ösztönösen nagyon jól
tudja. Azzal persze számoltunk, hogy vannak, akik pont az ő személye miatt nem
nézik meg, vagy nem írnak róla, vagy nem vetítik a filmünket. Szomorú, hogy
bármilyen alkotás minőségét felülírhatja a politikai hovatartozás, oldaltól
függetlenül, de sajnos tudomásul kell vennünk, hogy ilyen világban élünk.
Mit jelent számotokra az, hogy „kreatív dokumentumfilm”?
CS.S.: Viszonylag sok dokumentumfilmet fényképeztem
az elmúlt években. Legalábbis azt hittem, hogy azokat így hívják. Épp ezért
köszönhetek sokat ennek a filmnek, mert ezáltal döbbentem rá arra, hogy
igazából ez az a fajta dokumentumfilm az, amit szeretnék csinálni. Ahol
fontosak a képek, ahol a film egészével foglalkozhatom, a főcímtől a zenén át az
animációig. Persze ezek a filmek majd három évig készülnek, nagyon sok energiával,
nagyon sok türelemmel. Közben aztán az idők során Katival tényleg egy igazi
alkotói párossá csiszolódtunk.
O.K.: Ez egy olyan kérdés, ami sokat foglalkoztat
mostanában. Mert mi is a dokumentumfilm? Elvileg a valóság bemutatása,
dokumentálása. De valójában nincs is olyan, hogy objektív valóság, hiszen az
elkészült film, a valóságnak azon szeletét mutatja be, ami engem érdekel. Tehát
már a téma megközelítésekor, a kérdésfeltevésekor is az alkotó szubjektív kíváncsiságán
szűrődik át a történet. És ugyanez zajlik le a nézőben, amikor a filmet nézi. A
saját élményein, érzelmi kötődésén, szimpátiáján vagy éppen ellenszenvén
keresztül éli meg a látottakat. Mióta erre rájöttem már nem görcsölök azon,
hogy olyan filmet akarjak készíteni, ami mindenkinek tetszik. A másik fontos
eleme a dokumentumfilmnek, hogy mennyire van joga a dokumentumfilm készítőjének
belenyúlnia a valóságba. Hazugság lenne azt állítani, hogy mi csak a valóságot
filmezzük le, hiszen már pusztán az a tény, hogy jelen vagyunk befolyásolja az
eseményeket. De – és ez számomra nagyon fontos – sosem mondjuk meg a
szereplőinknek, hogy hogyan viselkedjenek, mit mondjanak. Mi maximum
helyzeteket teremtünk, ha úgy érezzük dramaturgiai szempontból szükség van rá,
de aztán hagyjuk őket, hogy abban önmaguk legyenek. Így volt ez ennek a filmnek
az esetében is, amikor összehoztuk a kamasz fiút a bácsival.
Mi a különbség egy játék-és egy dokumentumfilm
fényképezése között? Azért kérdezem, mert a néző néha úgy érzi magát A
bármicvó fiúkkal, mintha egy játékfilmbe
csöppent volna.
CS.S.: Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy az
elmúlt időben sorozatosan fényképezhetek játék- vagy tévéfilmeket, tehát az
operatőri énem kiválóan működik. Valóban talán nem szándék nélküli, hogy filmjeinkben
jelen van egyfajta játékfilmes dramaturgia. Gondolom, ennél a műfajnál sem baj,
ha a nézők valamilyen képet, képeket visznek magukkal, ha véget ér a vetítés. Mondom
ezt annak dacára, hogy ennek a filmnek a fényképezése inkább talán a Budapesti Iskola
némely darabjára emlékeztet, világítást alig használtam, és az egész filmet
kézből forgattam. Külön problémát jelentett kezdetben, hogy a fikciós filmekkel
ellentétben, ahol egy komoly kameracsapat áll mögöttem itt mindent magunknak
kellett csinálnunk. Tulajdonképpen leszámítva a hangkeverést és a fényelést, a
forgatás kettőnk munkája. Az igazi tanulság mégis csak az, hogy elmélyült,
figyelmes, érzékeny alkotói munkát ebben a műfajban csak így lehet létrehozni.
O.K.:
Mi ugye mindig együtt dolgozunk Sanyival, és
pár éve egyszer azt mondtam, légyszi hagy csaljalak meg, szeretném kipróbálni
más operatőrrel is a munkát. Kicsit talán azt akartam bizonyítani, hogy tudok
én működni nélküle is. Aztán kiderült, hogy nem. Vissza kellett könyörögnöm
magam. Nemcsak azért, mert tényleg úgy értjük és ismerjük egymást, hogy ha
akarjuk észrevétlenül tudunk jelen lenni helyzetekben, ha arra van szükség,
úgy, hogy közben mégis kommunikálunk egymással szavak nélkül, de a lényegesebb
része, hogy egyszerűen nem tudom, hogyan csinálja, hogy egyedül, egy kamerával
úgy tudja felvenni a helyzeteket, hogy megvan a fontos drámai pillanat
közelről, de mégis száz másik irány és képkivágás áll rendelkezésemre a film
vágása során. És olyan képeket alkot, amelyek önmagukban is sok mindent
elmondanak, és nem kellenek szavak mögéjük.
Szívesen használtok animációt, nem is akármilyet. Ennek
mi az oka? Még egy csavar?
CS.S.: Igen úgy gondoljuk, hogy az animáció, és
főleg az a fajta izgalmas, rebbenékeny, fekete-fehér világ, amit – Egely Kati kézzel
festett meg és képkockánként fotózott be a filmhez – egy új réteget nyit meg az
értelmezésben. Dokumentumfilmben ritkán használnak ilyet. Mi megpróbáltuk
azokat az elemeket animációként ábrázolni, amelyek fontos pontok Gyuri bácsi
életében és nem akartuk, hogy ezek interjúként szólaljanak meg a filmben.
A Bármicvó fiúk „Holocaust-film”, de az élet száz más
dolgáról is szól. Éppen a különössége és az, hogy könnyű azonosulni vele,
megérintheti a fiatalokat is. Szépen illeszkedne egy rendes, XXI.-ik századi
nemzeti tantervbe. Van erre lehetőség?
O.K.:
Már dolgozunk azon, hogy hogyan kerülhetne el
iskolákba. Mert szerintem egy közös filmnézés után sokkal könnyebb beszélgetést
kezdeményezni a fiatalokkal az élet nagy kérdéseiről, mint a szertartások, a közösség
fontossága vagy a család és az anyai szeretet hatása életünkre. És persze a
történelem is sokkal könnyebben átélhető, ha azt egy konkrét emberi sorson
keresztül mutatjuk meg.
Sokat utaznak mostanában a filmjeitek. A Beágyazott
emlékeink című valódi „családi filmetek”
New Yorkban járt, a Rotschild Klári legendáit a Los Angeles-i Magyar Fesztiválon vetítették. Milyen a fogadtatás?
O.K.: Hálás vagyok ezeknek a meghívásoknak, mert
mint mondtam, mi nem nagyon teszünk értük. Nagyon jók és fontosak ezek az
élmények, szerintem nem csak nekem, hanem a nézőknek is. Több szempontból is
sokkal jobb együtt megnézni egy filmet, és aztán beszélgetni róla, feldolgozni
a látottakat, kérdéseket feltenni, tovább gondolkozni, együtt. Főleg a mai
elmagányosodott, begubózott életünkben kincs egy-egy ilyen alkalom. Szóval nem
is a fogadtatása a lényeg, hanem hogy van!
Nem csak a filmkészítésben, de az életben is társak
vagytok. Nyilván hazaviszitek a munkát. Hogy kell ezt elképzelni? A
hálószobában is vágtok?
CS.S.: Gyakorlatilag igen. Ugyan kissé furcsa érzés
arra ébredni, hogy tőled 2.5 méterre a tegnap forgatott anyagot illesztik be
éppen egy filmbe, de meg lehet szokni. Mi valójában a gyerekeink rosszallása
dacára 0-24-ben filmekről, tervekről, verziókról, ötletekről beszélgetünk, vagy
egy már befejezett projekt utóéletéről vagy plakátterveket nézünk, vagy éppen
egy forgatás alatt lévő anyag lehetséges megoldásaival foglalkozunk, esetleg
egy trailer 17-ik változatán vitatkozunk.
O.K.: Megvannak az előnyei és a hátrányai is az
otthondolgozásnak. Nálam például az a hátránya, hogy szinte nincs eleje és vége
a munkanapoknak, de a legjobb az, hogy szinte egész nap azzal foglalkozhatok,
amit szeretek. És nem a siker vagy a pénzszerzés hajt. Ha híres és gazdag
akarnék lenni, akkor biztos nem a dokumentumfilmezést választanám, mert pont ez
a kettő az, ami elkerüli a dokumentumfilmest. Állandó zsonglőrködés, hogy
egyáltalán kijöjjünk a támogatási pénzekből és aztán ott van a másik nehézség,
hogyan juttassuk el a filmjeinket potenciális nézőinkhez. De nem
panaszkodhatom, mert a szenvedélyemnek élhetek és úgy tűnik a sok éves intenzív
munka lassan meghozza a gyümölcsét.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2018/12 24-26. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13903 |