Fekete Tamás
Lichter kötete a mainál elfogadóbb
nézői-értelmezői attitűdre épül.
A különböző számnevekkel
(88 és fél, 100, 303, 1001) és attribútumokkal (híres, legjobb, fontos, látnod
kell) ellátott „enciklopédiák” után újabb összegző munka jelent meg: a kötet
mögött azonban kivételes módon nem egy kollektíva, hanem egyetlen személy áll,
Lichter Péter. Az immár filmrendezőként is munkálkodó Lichter eddig elsősorban
a kísérleti filmek iránt volt elkötelezett, ám új könyvével egy szinte teljesen
ellentétes megközelítést választ: a beavatottak szűk körének szóló alkotások
helyett ezúttal olyan darabokat vizsgál, amelyek általában jóval szélesebb
közönséget céloznak meg, és kisebb vagy nagyobb, de mindenképp figyelemreméltó
nagyságrendű rajongótáborral bírnak.
A mind terjedelmében
(263 oldal), mind kivitelezésében igazán felhasználóbarát kötet saját 52
kultfilmet vizsgál. Első pillantásra már a címbéli szám is kissé kérdésesnek
tűnik, nem világos ugyanis, miért éppen ennyit választott ki magának a szerző,
a naptári év heteit leszámítva nem találni más indokot a döntésre. Még
problémásabbnak tűnik azonban a „kultfilm” kifejezés használata. A szinte
közhelyként használt, ám pontosan nem mindig körülhatárolható terminus
értelmezése ugyanis fájó módon hiányzik a könyvből; és ez nem csak a
bevezetőben nem tisztázódik, de később, az egyes filmeknél sem. Lichter adós
marad ugyanis azzal, mi számít egyáltalán kultfilmnek. Van-e bármiféle, akár
egyenes, akár fordítottan arányos összefüggés a kult-státusz és a kritikai
recepció, a nézői fogadtatás, a bevételi eredmények között? Övezhet-e kultusz
egy közönségfilmet, esetleg egy kifejezetten nagy költségvetésű darabot, vagy
az elsősorban a kisebb büdzséjű alkotások kiváltsága lehet? Szükséges-e
bizonyos, a kultusz megteremtésére szolgáló időnek eltelnie, hogy jogos legyen
ennek a címnek az elnyerése, vagy az vajon már közvetlenül a bemutató idején
nyilvánvaló-e?
A fogalom
tisztázatlansága mellett a névsort összeállításánál is kérdésekbe ütközhetünk:
bár egy ilyen lista - a valamiféle kanonizációs szándék ellenére is -
nyilvánvalóan mind az alkotók, mind a tőlük választott munkák szempontjából
szubjektív, de kissé érthetetlen, miért 1968-os a legelső, ide felvételt nyert
cím (Kubrick 2001: Űrodüsszeiája).
Ahogy az is, ha a szerző Lynch Radírfeje
és az éjféli vetítések kapcsán nevesít több más, mindennél egyértelműbben kultikus
jellegűnek tekinthető címet – a Rocky
Horror Picture Show-t, a Rózsaszín
flamingókat és A vakondot – ezek
végül miért maradtak ki a kötetből, méghozzá úgy, hogy sem John Waters, sem
Alejandro Jodorowsky neve nem kerül említésre a kötetben.
Ezzel együtt más hiányosság
talán nem is róható fel: Lichter munkája egyszerre információgazdag és
olvasmányos, ráadásul egyszerre célozza meg a filmértőket és a laikusokat. Miközben
szigorúan tartja magát az egy rendező – egy film felosztáshoz, igyekszik az 52 darabot
arányosan elosztani a vizsgált 50 évnyi időtartamban is. A rövid, átlagosan három
oldalas ismertetőkben a vizsgált darab mellett alkotójának pályaképét is
felvázolja, és ha a kontextus úgy kívánja, filmtörténeti, filmipari, társadalmi
vonatkozásokkal is hozzájárul a film kivételes pozíciójának megértéséhez. A
rövidke terjedelmű ismertetők legfontosabb aspektusa pedig minden esetben annak
kiemelése, miben és hogyan jelentett újat, egyedit és különlegeset az ominózus
darab bemutatásának idején, és mitől értékálló most is, akár évtizedekkel készítése
után.
Külön kiemelendő az
egyszerű és közérthető nyelvezet. Ha a szerző mégis elengedhetetlennek érzi
egy-egy fogalom beemelését, azt azonnal és röviden meg is magyarázza. Dicséret
illeti a merész válogatást is: ahogy az időrend helyett a spektrum szélességét
kiemelő alcím (A Szárnyas fejvadásztól a Feltörő
színekig) is jelzi, minden szerepelhet itt, ami a szerző szerint bármilyen
mértékben kultikusnak minősül. Bár a középpontban az amerikai filmek állnak, bőségesen
szerepel európai, ázsiai, sőt, még ausztrál darab is. (Ezzel együtt talán pár
magyar alkotásnak is helye lett volna itt.) Teljesen természetesnek tűnik, hogy
az elsőként elemzett 2001: Űrodüsszeiát
a Bloody Mama követi, az Arany
Pálma-díjas Hollywoodi lidércnyomáshoz
pedig a Nulladik órán, a Gonosz halott 2.-n és E. Elias Merhige
nehezen befogadható debütálásán, a Begottenen
keresztül jutunk el. És ahogy az ebből is látszik, Lichter számára nincs
nemkívánatos művész: nála az olyan, bizonyos körökben páriaként kezelt
alkotóknak is stabil helye van, mint Corman, Tobe Hooper, Luc Besson vagy éppen
Joel Schumacher. Ezzel együtt pedig előtűnik a könyv talán ki nem mondott célja
is: akár egy új, jóval nyitottabb és befogadóbb nézői metódus megalkotása.
Scolar Kiadó, 2018.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2018/12 49-50. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13900 |