Kránicz Bence
Dark
Crimes – amerikai-lengyel, 2016. Rendezte: Alexandros Avranas. Írta: David
Grann cikke alapján Jeremy Brock. Kép: Michel Englert. Zene: Richard Patrick és
Tobias Enhus. Szereplők: Jim Carrey (Tadek), Marton Csokas (Kozlov), Charlotte
Gainsbourgh (Kasia), Zbigniew Zamachowski (Lukasz), Kato Outinen (Malinowska).
Gyártó: RatPac Entertainment / InterTitle Films / Opus Films. Forgalmazó: Romis
Mozi. Feliratos. 92 perc.
Talán
a szereposztók iróniájáról árulkodik, de az is lehet, hogy csak a film kudarca
miatt tűnik úgy, hogy a „komoly” Jim Carrey-filmek újabb, de nem egészen friss
(2016-os) darabja sokkal jobban működött volna a régi Carrey-t mozgósító
krimiparódiaként. Miközben a detektívet adó Carrey és a gyanúsítottak hosszú
sora halálra vált arccal vagy tébolyultan csillogó tekintettel magyaráznak
bűnről és bűnhődésről, csak arra tudunk gondolni, hogy előmászhatna a komód
mögül Ace Ventura egyik borza, vagy a főhős felvehetné végre a Maszkot,
lendületesebbé téve a nyomozást.
Ilyesmiről
szó sincs. Senki nem mesél vicceket. Egy lengyel szexklub szadista – Sadowski
nevű – vendégét megfojtották, és a Carrey-hős szerint a tettes még szabadlábon
van. Az élveteg író, aki kiadatlan, ám hangoskönyvként elérhető írásában pontos
hely- és sebismerettel dolgozza fel a bűnügyet, gyanúsabb mindenki másnál.
Marton Csokas figurája nyolcvanas évekbeli kábelnoirok főgonoszait idézi,
kegyetlen félmosollyal képes elmondani a legnagyobb sületlenségeket is („A
folyók erednek valahonnan. És torkollanak valahová.”) Charlotte Gainsbourgra
vélhetően azért bízták a BDSM-szexet élvező exprostituált szerepét, mert
címszerepet játszott A nimfomániásban.
A kelet-európai atmoszférát a faberakásos belső terek és Vlad Ivanov
rendőrfőnöki jelenléte szavatolja.
A
görög Alexandros Avranas alsó-hollywoodi bemutatkozása kínos, de nem erények
nélkül való film, az elfojtott őrületet jelképező, hamis harmóniát teremtő
szimmetrikus kompozíciók például sokáig képesek belénk fojtani a nevetést.
Végül a camp érzékenységénél lyukadunk ki: mikor a történet vége felé Carrey a
sarokba kuporodva bőg engesztelhetetlenül, egy másik bizonytalan státuszú
sztár, Nicolas Cage vécés nagyjelenete juthat eszünkbe az idei Mandyből, amely a Sötét bűnöknél mélyebbre merül a trashben, ezért kultikus
potenciálja is nagyobb.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2018/10 60-60. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13853 |