Lichter Péter
Searching
– amerikai, 2018. Rendezte: Aneesh Chaganty. Írta: Sev Ohanian és Aneesh
Chaganty. Kép: Juan Sebastian Baron. Zene: Torin Borrowdale. Szereplők: John
Cho (David), Sara Sohn (Pamela), Michelle La (Margot), Joseph Lee (Peter).
Gyártó: Bazelevs Production. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált. 102 perc.
Aneesh
Chaganty elsőfilmes rendező a found
footage horrorok költségkímélő formanyelvét gondolja tovább a Keresés című jól átgondolt thrillerével.
A talált felvételek ezúttal azonban nem egy különös borzalmakat átélő szereplő
videókamerájából származnak, mint a mára már kanonizálttá vált darabok (Ideglelés; Rec; Cloverfield stb) esetében,
hanem különböző laptopok és mobiltelefonok interfészeit követjük nyomon (lásd
az Unfriended vagy az idei Profil példáját). A Keresés már egy olyan képfogyasztói kultúrában született, ahol a
mozgóképalkotás (és fogyasztás) szervesen beépült a mindennapokba. Ezért a
rendező sokkal szabadabban ugrálhat a nézőpontok között, amivel paradox módon
közelebb kerül a klasszikus filmnyelv mindenütt jelenlevőséhez: például a
filmet meghatározó videótelefonos felvételek osztott képernyője lényegében a
klasszikus beállítás-ellenbeállítást modellezik. Ez a mediális telítettség
sokkal hatékonyabban képes elmesélni egy történetet, mint a „klasszikus” found footage horrorok egy nézőpontos
technikája – ezért összetettebb történetek elmesélésére is alkalmas: korábban Kevin
B. Lee kísérletezett az általa „desktop documentary”-nek nevezett formával.
A
film története egy klasszikus emberrablós thriller fordulatos narratíváját
követi. David, a középkorú apa kétségbeesve keresi tinédzser lányát, aki nyom
nélkül eltűnt. Az egyszemélyes nyomozás eleinte a lány laptopján történik, majd
gyorsan más eszközökre is kiterjed – a tökéletesen adagolt fordulatok pedig egy
klasszikus formában elmesélt történettel is működnének. A Keresés mozivásznon egészen bizarr módon hat a sok háttérképpel és
chatablakkal: tulajdonképpen ez az a film, amely legtökéletesebben a
laptopunkon fog működni – mint egy igazi kiterjesztett film.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2018/10 56-57. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13843 |