Benke Attila
Dúvad, 1960. Szereplők:
Bessenyei Ferenc, Medgyesi Mária, Bitskey Tibor. 92 perc.
Húsz óra, 1965. Szereplők: Páger
Antal, Görbe János, Szirtes Ádám, Őze Lajos. 108 perc.
Utószezon, 1966. Szereplők: Páger
Antal, Szendrő József, Rajz János. 119 perc.
A Pál utcai fiúk,
1968. Szereplők: Anthony Kemp, Törőcsik Mari, William Burleigh. 104 perc.
Isten hozta, őrnagy úr!
1969. Szereplők: Latinovits Zoltán, Sinkovits Imre, Venczel Vera. 96 perc.
Forgalmazó: Magyar Nemzeti Filmarchívum.
Fábri Zoltán (1917-1994)
olyan nagy rendezőkhöz mérhető, mint John Ford, Orson Welles, Jean Renoir,
Ingmar Bergman vagy Akira Kurosawa, akik több filmtörténeti korszakban
alkottak, és nyitottak voltak a filmnyelvi és műfaji újításokra. Fábri a
második világháború előtt kezdett el a filmrendezői pálya iránt érdeklődni,
majd a sematizmus korszakában rendezhette meg első filmjeit, hogy az 1956-os
forradalom környékén az őszintébb, realista drámákkal (Körhinta, 1956, Hannibál
tanár úr, 1956, Édes Anna, 1958)
szerezzen magának hírnevet. A mérnöki pontossággal dolgozó Fábri a hatvanas
években még a modernista időrendfelbontásos filmformával és a szubjektív
realizmussal is kísérletezett (Nappali
sötétség, 1963, Húsz óra, 1965, Utószezon, 1966), ám a hetvenes években
Bergmanhoz hasonlóan visszatért a hagyományosabb történetmeséléshez. A Magyar
Nemzeti Filmarchívum legújabb kiadványa az izgalmas kísérletező korszak
digitálisan felújított örökzöldjeit tömöríti.
A rendező
születésnapjának évfordulójára kiadott gyűjtemény második részében a modern
filmművészetet képviselő Húsz órát és
Utószezont a Bessenyei Ferenc
jutalomjátékát dicsérő Dúvad (1960),
a Molnár Ferenc klasszikus ifjúsági regényét feldolgozó A Pál utcai fiúk (1968) és a Miloą Forman groteszkjeit idéző Örkény
István-adaptáció, az Isten hozta, őrnagy
úr! (1969) fogják közre. A restaurálás remekül sikerült: a képek tűélesek,
a hang kiváló és a digitális fényelésnek köszönhetően például A Pál utcai fiúk éjszakai jelenetei az
újdonság erejével hatnak. Kár, hogy csak ez utóbbi film és az Isten hozta, őrnagy úr! élvezhetők
16:9-es képarányt támogató kijelzőkön (a másik három alkotás hagyományos 4:3-as
formátumú).
A Fábri-gyűjtemény első
részéhez hasonlóan a második is számos pazar, régi és új extrát tartalmaz. Az
ötletes borítóképekkel ellátott papírtokos DVD-k mellett található egy kis
füzet, melyben Fazekas Eszter magyar és angol nyelven is bemutatja a rendező
kísérletező korszakának főbb állomásait. Emellett külön lemezen tekinthetjük
meg a filmekhez kapcsolódó 13 híradófelvételt, rövid werkfilmet, portrét és
interjút. Nagyon érdekes látni a Dúvad
próbafelvételein a különböző főszereplőjelöltek hullámzó színvonalú játékát.
Izgalmas az Isten hozta, őrnagy úr!
forgatásáról származó részlet, melyben a kínos dobozolási szituációt magyarázó
Fábri Zoltánt érdeklődő nebulókként hallgatják a színészlegendák. És
megtudhatjuk azt is egy Fábrival készült interjúból, hogy az alkotónak saját
művei közül a magyar és külföldi kritikusok (többek között Susan Sontag) által premierjekor
elmarasztalt Utószezon a kedvence. A
friss extrákban A Pál utcai fiúkban
szereplő, és annak restaurálásán dolgozó operatőr, Jancsó Nyika
kulisszatitkokat árul el a forgatásról és a felújításról, Török Ferenc rendező
pedig megvallja, hogy még saját filmjére, a Moszkva
térre (2001) is hatott a gondolkodását meghatározó Molnár Ferenc-regény és
annak Fábri-adaptációja.
Az egész Fábri-életművet
pedig egy tőle megszokott magas színvonalú előadásban foglalja össze Gelencsér
Gábor filmtörténész. Elemzése azért is a legizgalmasabb extrák egyike, mert
felveti annak a kérdését, hogy bár Fábri társadalomkritikus filmeket készített,
de művei, mint például a téeszesítést alapvetően pozitív fényben feltűntető Körhinta és Dúvad, a Kádár-rendszert óvatosan legitimáló Húsz óra vagy a fasizmussal foglalkozó Utószezon és Az ötödik pecsét
(1976) végső soron konformok voltak a mindenkori hatalom elvárásaival. Persze
azért hozzá kell tenni, hogy Fábri műveiben a főhősök ellenlábasai sokszor
érdemesek a néző szimpátiájára: a Dúvadban
a régi világ öntörvényű képviselője, Ulveczky Sándor tragikus, individualista
hős, A Pál utcai fiúkban a
vörösingesek kegyetlen, de igazságos vezére, Áts Feri megbünteti a bátor
Nemecseket terrorizáló Pásztorokat, az Isten
hozta, őrnagy úr!-ban pedig a kiskirályt játszó őrnagy őrülete mögött
elő-előtűnik a háború borzalmai miatt megnyomorodott ember.
Extrák: Dúvad próbafelvételek, korabeli híradófelvételek a Fábri-filmekről,
Fábri Zoltán az Utószezon
fogadtatásáról, Örkény István az Isten
hozta, őrnagy úr!-ról, Portré: Fábri Zoltán – Az Isten hozta, őrnagy úr! forgatása (1969), A Pál utcai fiúk karrierje (2012), Török Ferenc filmrendező A Pál utcai fiúkról (2017), Jancsó Nyika
A Pál utcai fiúk forgatásáról és
restaurálásáról (2017), Gelencsér Gábor: Fábri Zoltán világa (2018).
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2018/10 61-61. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13836 |