Benke Attila
Erik
Poppe filmjei társadalmi krízishelyzetekkel szembesítenek. Az Utoya, július 22. egyetlen hosszú
beállításban, az áldozatok szemszögéből eleveníti fel a 2011-es norvég
terrormerényletet.
A
skandináv, így a norvég drámák és zsánerfilmek ereje az északi, hűvös
minimalizmusban rejlik. Az epizodikus cselekményvezetés, a hosszú beállítások,
a szemmagassági kameraszögek, a visszafogott színészi játék és a depresszív,
magukba forduló, önmarcangoló antihősök egyaránt jellemzői Hans Peter Moland (Abszolút nulla fok, 1995, Palackposta, 2016) Joachim Trier (Oslo, augusztus, 2011, Thelma, 2017), Erik Skjoldbjærg (Álmatlanság, 1997, Pyromaniac, 2016) vagy Erik Poppe (Zavaros víz, 2008, A király
választása, 2016) filmjeinek. Erik Poppe eddigi életműve különösen érdekes,
mivel a fiatalon fotóriporterként dolgozó filmrendező aktuális
társadalmi-politikai témákon keresztül az erkölcsi felelősségvállalás
kérdéseivel foglalkozott, és általában következetesen egy-egy szereplő
nézőpontjára korlátozta a befogadó tudását (kivételt képez az egyszerre több
sorsot bemutató Hawaii, Oslo, 2004).
Ezeknek a szerzői törekvéseknek a betetőzése a 2011-es norvég tragédiát
feldolgozó Utoya, július 22 (2018).
Szembenézni a borzalommal
Erik
Poppe a norvég társadalmi mentalitást vizsgálta Oslo-trilógiájában (Ötök bandája, 1998, Hawaii, Oslo, Zavaros víz),
melynek első darabja, az Ötök bandája
a fiatalkori bűnözés témájára fókuszál, és az olasz neorealista klasszikust, a Biciklitolvajokat (1948) nagyra tartó
Poppe Vittorio De Sicához hasonlóan két hátrányos helyzetű főszereplőjén, Jonas
és Emir személyes történetén keresztül fest hiteles képet az oslói alvilágról.
A szerző bevallása szerint annyi izgalmas témával találkozott oslói kutatásai
során, hogy még két, kapcsolódó filmet el kellett készítenie. A Hawaii, Osló a Paul Haggis-féle Ütközésekhez (2004) hasonlóan társadalmi
tabló, melyben átlagemberek privát poklának variációi jelennek meg, míg a Zavaros vízben a morális bűn helyett
ismét egy valódi bűncselekmény (gondatlanságból elkövetett emberölés) a
cselekmény alapkonfliktusa, melyből kiindulva a rendező a megbocsátás és a
bosszú dinamikáját a bűnös és az áldozat édesanyjának perspektívájából
vizsgálja meg. Erik Poppe a lokális és globális problémákat szintetizáló Utoyáig Poppe fotóriporteri karrierje
által ihletett, a közel-keleti terrorizmust érintő Ezerszer is jóéjttel, és az európai demokráciák válságáról, a
kortárs neofasizmus riasztó erősödéséről történelmi allegóriával, Norvégia
1940-es náci megszállásának történetével figyelmeztető A király választásával jutott el.
Az Utoya direktebb minden korábbi
Poppe-filmnél. A rendező bár társadalmi-politikai szempontból tipikus hősökkel
dolgozott (oslói utcagyerekek, norvég alsó-középosztálybeli hősök,
értelmiségiek, liberális államférfi), azonban a hangsúlyt inkább a
pszichológiai drámára helyezte. Az Oslóhoz nagyon szorosan kötődő Ötök bandáját és A király választását kivéve a szerző bármelyik filmje játszódhatna
más közegben, mert Poppét az érdekelte, hogy mint ő maga a frontvonalon élesben
vagy nézői-olvasói Erik Poppe fotóit látva, úgy hősei hogyan reagálnak a
krízishelyzetekre, a borzalommal szembesülve. Ugyanez természetesen fontos az Utoyában is, ám ebben a filmben ennél
sokkal fontosabb magának a tragédiának a felelevenítése. Ezért is készült a
legújabb mű a rendezőre eddig jellemző klasszikus realista filmforma helyett
hitelesítő funkcióval bíró dokumentarista-minimalista stílusban. Az amúgy
fiktív szereplőkkel dolgozó, és kegyeleti okokból nem is az eredeti helyszínen
forgatott Utoya háttértörténetét a
2011. július 22-én Oslóban és fővároshoz közeli Utøya szigetén elkövetett
terrormerényletek adják. Aznap délután Oslóban a kormányzati negyedben
(Regjeringskvartalet) robbant egy bomba, mely nyolc ember életét követelte. Nem
sokkal később pedig egy önmagát rendőrnek kiadó férfi kezdett el lövöldözni
Utøyán, a Norvég Munkáspárt ifjúsági táborában (Arbeidernes ungdomsfylking),
ahol több száz fiatal tartózkodott. A felkészületlen rendőrség lassú reagálása
miatt a merénylő sok áldozatot szedett, 69-en a helyszínen, míg többen súlyos
sérüléseik következtében a kórházban vesztették életüket. A terrormerényleteket
a szélsőjobboldali nézeteket valló Anders Breivik követte el. A férfi a
tárgyaláson beismerte tettét, megbánást nem tanúsított, és állítása szerint ha
lehetősége volna rá, újra gyilkolna, mivel szerinte a multikulturalizmus
mellett kiálló balliberális honfitársai a bevándorlókhoz hasonlóan veszélyesek
Norvégiára és egész Európára. A fanatikus gyilkos kegyetlenségét bizonyítja,
hogy a lőtt sebet szétroncsoló töltényekkel tüzelt áldozataira. Breiviket
2012-ben a Norvégiában legsúlyosabb, 21 éves börtönbüntetésre ítélték, és a
középkorú férfi a közelmúltban is a figyelem centrumába került botrányos akciói
miatt (például beperelte az államot, mert a börtönben nem tudott hozzájutni
kedvenc játékkonzoljához).
A
sebek még frissek, hiszen idén volt az oslói és utøyai tragédia hetedik
évfordulója, éppen ezért sokan kétellyel fogadták a megfilmesítés hírét, még az
Utoya főszereplőjét, Kaját játszó
Andrea Berntzen is szkeptikus volt. Berntzen is csak akkor nyugodott meg, mikor
kiderült, hogy Erik Poppe Breivikkel egyáltalán nem szeretne foglalkozni, a
rendezőt az áldozatok érdeklik. Paul Greengrass Norway (2018) címmel készített filmet ugyanerről az esetről, de
Greengrass műve a merénylő és az érintett politikusok történetét is részletesen
ábrázolja. Azonban Poppe szerint Breivikkel amúgy is a kelleténél többet
törődik a sajtó és a média, a tömeggyilkos személye pedig a filmben is csak
elterelné a figyelmet azokról, akikre valóban emlékeznünk kell: az áldozatokra
és a túlélőkre. Ezért a rendező szinte dokumentumfilmként vágott neki az eset
megfilmesítésének, és riporteri múltját felelevenítve több túlélővel
beszélgetett, mielőtt bármilyen alkotói folyamatot elindított volna. Az Utoya különlegessége, radikális
dokumentarista minimalizmusa is ebből fakad, és a néző teljes érzelmi
azonosulását, az áldozatok iránti empátiát biztosítja.
Hősök és túlélők
Poppe
szinte semmit nem mutat a gyilkosból, egy nyomasztó távoli képet leszámítva
nagyrészt a folyamatos fegyverropogásból és robbanásokból értesül a néző az
arctalan, fegyverarzenálja és kiszolgáltatott, fegyvertelen áldozatai miatt
emberfelettinek és mindenütt jelenlevőnek tűnő rém hollétéről. A befogadó az
első képkockától az utolsó jelenetig kizárólag Kaját látja, a 18 éves lány
nézőpontjával azonosul valós időben (tehát a játékidő és a cselekmény ideje is
90 perc). Így az Utoyának nincs
klasszikus értelemben vett története. Jóllehet, akár Fliegauf Benedek Csak a szélje (2012) vagy Nemes
Lászlótól a Saul fia (2015), a
szerkesztésmód, illetve a nézők és a hős tudásának szélsőséges lekorlátozása
miatt Poppe műve is befogadható szerzői thrillerként. Mint hajdanán
fényképezőgéppel a kezében a frontvonalon, Poppe az Utoyában is objektíven megfigyel, és a nagyszerű operatőr, Martin
Otterbeck haditudósítóként követi Kaját, aki próbálja feldolgozni, mi történik
vele és társaival. A testvérét kereső lány mintegy klasszikus hollywoodi
filmekbe illő hősként mindenkin próbál segíteni. Azonban a rendhagyó filmnyelv
eleve nem engedi meg, hogy Kaja felülkerekedjen a borzalmon, hiszen ahogy a
néző, úgy a főhősnő sem ismerheti meg a merénylőt, így a lány nem tudja
legyőzni, vagy legalább elkerülni a gyilkost.
„Minden,
amit korábban [fotóriporterként] tettem, azért csináltam, hogy azonnal
ráirányítsam a figyelmet a háború borzalmaira. Azt akartam, hogy a képeim a
torkánál ragadják meg a nézőt, miközben elkölti szombati reggelijét.” –
nyilatkozta Erik Poppe egy interjúban. Az Utoya
radikális folytonosságával, hosszúbeállításos stílusával torkon ragadja a
nézőt, Kaja mint a társai iránt empatikus áldozat perspektívája, a közvetlenség
és a jelenidejűség érzete miatt a halálos sebeiktől pánikba esett vagy halálra
rémült, bujkáló és menekülő tinédzserek képei valóban úgy hatnak, mintha nem
egy fiktív történetet, hanem a hét évvel ezelőtti tragédia talált felvételeit
néznénk. Poppe filmnyelvi koncepciója így nem öncélú hatásvadászat, sőt
kizárólag ebben a formában, a többi túlélő beszámolója alapján megalkotott, a
kétségbeesett táborlakókat reprezentáló Kaja szemszögén keresztül lehetséges
átélni azt a borzalmat, amit az áldozatok és a merénylet más elszenvedői
megtapasztaltak 2011. július 22-én. Erik Poppe elkötelezettségét jól
szemlélteti, hogy a rendező hosszú előkészítési folyamat után öt napot szentelt
a forgatásra, ám a megszakítatlan cselekmény miatt az Utoya öt verzióját kellett elkészítenie. Az elkészült változatok
közül a negyedik került a közönség elé.
A kérdező film
Erik
Poppe bevallása szerint a megemlékezés és a gyászmunka mellett azért is
készítette el filmjét, amiért annak idején háborús fotóit, hogy felhívja a
figyelmet a világban tomboló erőszakra és szociális katasztrófákra. Mint azt Poppe
egy interjúban megvallotta, tudósítóként belebetegedett abba, hogy miközben a
világ lángokban áll, Nyugaton sokan a biztonság illúziójában, közönnyel
szemlélik a háborúkat és a vérontást. A rendező betegsége után pártolt át a
film médiumához, mellyel többek között stockholmi tanulmányai során több
kísérletet folytatott. Milyen eszközökkel lehet elérni a néző lehető
legteljesebb azonosulását? Ez volt Erik Poppe legfőbb kérdése, és úgy látta,
hogy az erős központi hős perspektívája, ezzel együtt a befogadó tudásának
lekorlátozása a megoldás, a módszert pedig „szubjektív objektív”-nek nevezte az
alkotó. Hitvallását így fogalmazta meg Poppe: „őszintének kell lenned, mert így
lesz képes a közönség azonosulni a témával és a hőssel. Nekem mint művésznek az
a szerepem, hogy egy-egy szöveget nyitott kérdésekkel töltsek fel, és ne
mellékeljek ezekhez megoldókulcsot. A kérdések arra késztetik a nézőt, hogy
megvitassa a filmet, és új perspektívába helyezkedjen. A film rámutat a
különbségekre, és talán egyfajta terápiaként is funkcionál”.
A
terápiajelleg és a hős perspektívájára korlátozott nézői tudás pedig már Poppe
legelső filmjében, az oslói gettóban tengődő, bűn útjára sodródó tinédzserekkel
foglalkozó Ötök bandájában is
megjelent, és a rendező morális felelősségvállalása, illetve az ebből fakadó
konfliktusok az Utoyáig bezárólag
szinte minden művében visszatérnek. Az Ötök
bandájában a morális felelősségérzet még csak ébredezik az utcákon
vadállatként élő tinédzserekben. A Zavaros
vízben (mely témáját tekintve az Ötök
bandája közvetlen folytatása) az orgonaművész Jan viszont már túl van az
erkölcsi megigazuláson, mivel fiatalkori ballépése miatt meghalt egy kisfiú, és
miután a férfit kiengedik a börtönből, a lelkiismeretfurdalás emészti, szinte
várja a pillanatot, mikor egy másik gyermek megmentésével jóvá teheti bűnét. A
másik főszereplő, a halott kisfiú édesanyja, Agnes is nehéz döntés előtt áll,
hiszen az említett másik gyermek Jan közelébe kerül, és a nőnek így megadatik a
lehetőség arra, hogy bosszút álljon a férfin, egyúttal szimbolikusan
feltámassza kisfiát, ezzel tönkre téve a jó útra tért Jan és párja új életét. A
Hawaii, Oslóban a cselekményt a
pszichiátrián dolgozó Vidar fogja össze, aki több ember életéért is felel, az
egyik főszereplő házaspár pedig újszülött gyermekük gyógyíthatatlan születési
rendellenességével szembesül. Így ebben a filmben többek között felmerül, hogy
egyfelől meddig mehet el a szülő gyermeke megmentése érdekében, másfelől hogy
mit tehet az orvos, ha a beteg menthetetlen, de elkeseredett és dühös
hozzátartozói mégis annak megmentését követelik. A király választásában a nép által megválasztott és kedvelt VII.
Hakoon tudja jól, hogy vagy a demokratikus Norvégia pusztul el, vagy a nácik
visszautasíthatatlan ajánlatának visszautasítása miatt hal meg rengeteg
ártatlan norvég. Jó döntést tehát nem hozhat az államférfi, bármely lépésének
történelmi tragédia lesz az eredménye, azonban Poppe mégis hőssé emeli a norvég
uralkodót példátlan erkölcsi tartása miatt (ezzel az Utoya ártatlan Kajája után VII. Hakoon a rendező életművének
legpozitívabb karaktere). Erik Poppe legszemélyesebb filmjében, az Ezerszer is jóéjtben Rebecca, a
megszállott fotóriporter a rendező alteregója, és nőként nemcsak a háborús
övezetek áldozatainak, hanem férjének és gyerekeinek is felelősséggel tartozna.
A modern és hagyományos női szerepek által is felőrölt főszereplő már-már
patologikus függőségbe hajló elhivatottsága miatt éppen otthonában válik egyre
közömbösebbé. Így bár Rebecca fotóival felhívja a figyelmet számára idegen
közel-keleti vagy afrikai emberek szenvedésére, ám állandósuló távolléte miatt
szenvedő férjét és gyerekeit egyre nagyobb krízisállapotba sodorja,
hadszíntérré változtatva ezzel a családi házat is.
A
nehéz döntések és a morális felelősség pedig az Utoyában is központi szerepet kapnak, hiszen Kajának Rebeccához
hasonlóan gyors döntéseket kellene hoznia: passzív szemlélőként tovább haladni
(azaz megkeresni a testvért és menekülni), vagy beavatkozni (a bajba jutottakon
segíteni). A film legmegrázóbb jelenetében a főhősnő egy haldokló lányt próbál
megmenteni (a haláltusát eljátszó Solveig Koløen Birkelandot a Norvég
Nemzetközi Filmfesztiválon díjjal jutalmazták hiteles alakításáért), és ez a
jelenet tulajdonképpen döntő fordulat is az Utoyában,
illetve Kaja morális fejlődését tekintve. Ahogy az életveszélyes sebe miatt
megbénult lányból lassan elillan az élet, úgy ismeri fel a történet
főszereplője, hogy ő nem klasszikus, mindentudó és mindenható hős, képtelen az
optimista életfelfogásával és céltudatosságával megmenteni társait a
megállíthatatlan rémtől. A rémtől, aki érte is el fog jönni, teljesen mindegy,
hogy hősként viselkedik, vagy pánikba esik. Ettől a fordulattól kezdve Kaja már
nem segít, már nem tud megállni sem, csak fut mint egy vadászok által megsebzett,
vesztét érző őz. A lány kétségbeesésében lecsúszik a meredek domboldalon,
önkéntelen a pár fokos vízbe gázol, mintha át akarna úszni a másik oldalra,
majd már testvérét is elfelejti, és a parton egy sziklához húzódik be
többedmagával, várva a biztos halálra. Poppe művében az az igazán megrázó, hogy
ilyen fiataloknak nem a túlélésen, hanem éppen az életükön, a jövőn kellene
gondolkozniuk. Az Utoya így arra az
ellentmondásra is rávilágít, hogy a politikailag motivált erőszak éppen azt
teszi tönkre, amiért a fanatikus terroristák elvileg harcolnak: a hangzatos
szólamaikban védelmükbe vett ártatlan honfitársaikat, és magát a jövőt.
Mint
korábbi filmjei, úgy az Utoya is
egyszerre kiáltás a nézők felé és Erik Poppe önterápiája. Poppe műve kérdés a
nyugati emberhez, hogy miért ül és él nyugalomban, holott bármikor megtörténhet
egy ilyen eset, vagy kitörhet egy háború. A Közel-Keleten koránt sincs vége a
vérontásnak, Európában pedig továbbra is a bevándorlókra mutogatnak a populista
politikusok, holott a terroristák (mint Breivik vagy a Fatih Akin Sötétben, 2018 című filmjének tanúsága
szerint a német neonácik) a 2015-ös menekültválság előtt is köztünk jártak. A
rendező alteregóján, Kaján keresztül önmagát is megkérdőjelezi: érdemes-e
megmutatni a borzalmat újra és újra, egyre intenzívebb és radikális formában,
ha a tragédiák bármikor megismétlődhetnek az emberek és a politikusok közönye
és passzivitása miatt.
Utoya, július 22. (Utøya 22. juli) - norvég, 2018. Rendező: Erik Poppe. Forgatókönyv: Anna Bache-Wiig, Siv Rajendram Eliassen. Kép: Martin Otterbeck. Szereplők: Andrea Berntzen (Kaja), Alexander Holmen (Magnus), Brede Fristad (Petter), Sorosh Sadat (Issa), Ada Eide (Caroline), Solveig Koløen Birkeland (sebesült lány). Gyártó: Paradox, MEDIA. Forgalmazó: Vertigo Me
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2018 /10 44-48. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13831 |