Pazár Sarolta
Kilencven
éve született Zolnay Pál.
APróféta voltál, szívem(1968) és az Arc(1970)eltávolodik ugyan a dokumentarista
filmkészítéstől, ám a rendezőszemélyes élményeit és a nemzedéki közérzetet
pontosan dokumentálja. Az előző évtized cselekvő hőseit felváltják a hetvenes
évek elbizonytalanodott, kiutat nem lelő,passzív, magányos hősei. A hatvanas
évek filmjeire olyannyira jellemző nemzedéki önreflexió, önéletrajzi vallomásZolnaynál
is jelen van. Az Álmodozások korát,
az Apát vagy Tízezer napotmég áthatjaa változtatás lehetőségének hite és
romantikája, ami egyetemes érvényűvé és állásfoglalásra kényszerítővé teszi ezeket
a műveket, a Prófétában ez a hit már
nincs jelen,rezignált hangvételével a hetvenes évek közérzetfilmjeit előlegezi
meg. Jóllehet a Próféta voltál, szívem-etadaptációként
tartják számon (Somogyi Tóth Sándor regénye a közösen írt forgatókönyvből
készült), ez a rendező legszemélyesebb filmje. Zolnaya saját személyes sorsát,
a nőkhöz és alkoholhoz való viszonyát, házasságának kudarcát és a fősodortól
különváló szakmai útját mintázza meg. Szabados Gábor (Darvas Iván), a
tehetséges újságíró fellázad a középszerűség ellen, de már nem az egész világot
akarja megforgatni, mint ifjúkorában, nem kollektív megváltásra vágyik, megelégszik
az egyéni boldogsággal. Nincsenek nagyratörő tervei és vágyai: bőven elég a
csábítás kalandja és az erős szeszek. Az „édes életnek” azonban hirtelen véget
vet, hogy felesége elhagyja, sőt összeáll egy másik férfival: az
egyébkéntnagyvonalú és öniróniára képes donjuan ezt már
nem tudja elviselni.
Zolnay
elbeszélés-technikája hasonló az egyes szám első személyben elbeszéltregény
tudatfolyamához,asszociatív és kihagyásos, kollázs-dramaturgiája széteső, nem
is törekszik egységességre, a bemutatott miliő épp oly szaggatott és kusza,
mint annak ábrázolása. Zolnayadaptációját a tudatregényhez képest súlytalannak
tartotta a kortárs kritika, aminek kétség kívül van némi igazság alapja, mivel a
prózában ez a tudatáram sokkal könnyebben megjeleníthető, mint filmen. A
Szabados által elbeszélt történet sokkal frivolabb, ironikusabb és főleg
gazdagabb szöveget eredményez. Zolnayértelmezésében a történet drámaibb, komorabb,
újságírói meghasonlása, házassága válsága, súlyosbodó alkoholizmusa valósággal elönti,
elsodorjaa főhőst; pikareszk-dokumentum ez, alkoholgőzös epizódok és kórházi vallomások
folyton széttöredezőkaleidoszkópja.A film a regényhez képest sokkal lágyabb és
érzékenyebb alkotói módszerre és fogalmazásmódra vall. Zolnay az ember
védtelenségét láttatja; az egyes szám, első személyt: én vagyok tehetetlen. Ezzel a filmjével fordul először a
modernizmus felé, időfelbontásos szerkesztése a belső monológokkal együtt sem
teszi könnyen befogadhatóvá. A tudatelemző film kulcskérdései ezúttal is –
hasonlóan a Négy lány egy udvarbanhoz
– a hazugság, az érzelmek elhallgatása, a cselekvés hiánya, a kötelességtudat
és az érzelmi összeomlás köré szerveződnek.
Következő
filmje, az Arc helyét kereső, cselekvésképtelen
főszereplője sok tekintetbenrokonaSzabados Gábornak. Az Arcnévtelen főhősének (Zala Márk) állapota azonban nem belső konfliktusból
fakad, hanem külső okok, a második világháború során történt tragikus események
következménye. Az elliptikus szerkesztésű film az 1944-es nyilas terror idején
játszódik, főszereplője egy fiatal, megalkudni nem hajlandó ellenálló,a
politikai foglyok börtönéből szökött, zilált lelki állapotú rab(Zala Márk
játssza). A fiúképtelen a társadalomba, a rendszerbe beilleszkedni,cselekedne,
küzdene, de kallódik, mert nem talál társat a cselekvéshez, lázadáshoz, önálló
akciója azonban értelmetlennek hat. A rendező nem mutatja be szereplőjét, nem
motiválja érzelmileg, csupán az arcát pásztázza, rezdüléseit ismerjük meg. Az azonosíthatatlan
főhős légüres térben való kényszerű tévelygésének követőivé válunk: a fiú
külvárosi, gyártelepi környezetben bóklászik a tél végi latyakban, a tettvágy
hajtja, hogy hasznos tagja és részese legyen az ellenállásnak. Kapcsolatot,
közvetítőt keresve járja a budapesti mozikat és nézi a híradókat, hátha közben
megtalálja összekötőjét. Zolnay filmjébe egyedül a híradókon keresztül
szüremkedik be a történelmi valóság közvetlen bizonyítéka, ezeknekazonban
semmilyen hatása sincs a belső folyamatokra. A néma lázadás és ellenállás
folyamatát nem a külső körülmények bemutatásával, hanem az emberi pszichébe
férkőzve deríti fel Zolnay. A filmben minden a végső lecsupaszítottság
állapotába kerül; Zolnay így teremti meg a szorongásos, fogódzkodók nélküli
atmoszférát, amelyet főhőse is átél. Nem csupán ábrázolja az érzelmeket, hanem
Ragályi Elemér kameráján keresztül érezteti is nézőivel, Zala Márk arcának
grimaszai, rezdülései is jelentésteliek. „Az Arc első kockától az utolsóig egységes kompozíciójában megvalósult
a régóta hiányolt, s mindeddig csak egy-egy részletben fölvillanó nagyvárosi
népköltészet”– írja Jancsó Így jöttem-ével
összehasonlító kritikájában B. Nagy László.
Az Arc modernista stílusjegyeket mutat: az
időfelbontást, a belső monológot, az egyes szereplők magyarázat nélküli
eltűnését. A főhős érzelemszegény viselkedése és a drámai csúcsok elhagyása a
kortárs kritikát ugyan megosztja, de Ragályit a Filmszemle és a filmkritikusok
operatőri díjával jutalmazzák. Zolnay sajátos közérzetfilmje a hatvanas évek
végén érzett társadalmi elbizonytalanodás lenyomata, melynek a negyvenes
évektörténelmi határhelyzetből táplálkozó parabolisztikus alapmotívumait KöllőMiklós
és Zolnay saját kamaszkoruk háborús élményeiből merítik.
*
Zolnaykitartása
a népköltészet, a paraszti világ mellett erős népnevelői, néptanítói magatartástfeltételez,
de a hetvenes évek második felében általánosabb, elvontabb, lételméleti filmköltészet
felé mozdul, ami nehezen fér össze addigi dokumentarista érzékenységével. A
hetvenes évek elejétőlZolnay feleségével, Berek Katival együtt rendszeresen
készít televíziós költészeti műsorokat, részben ezek, részben pedig a Huszonötödik
Színház Don Quijote átdolgozása ösztönzi
a rendezőt kísérletezésre. A forgatókönyv és dramaturgiai szerkesztettség
teljes elhagyásávalelkészített Sámán(1977)
Zolnaylegmerészebb és egyben legkudarcosabb kísérlete a műfajok, a stiláris
elemek keverésére. Nem akar hétköznapi, „talált”emberi sorsokat és történéseket
dokumentálni, nem akarja megismételni a Fotográfiánál
alkalmazott metódust, újszerű filmkészítési módszerrel kísérletezik. A képi és
hangi ellenpontozássala filmnyelvet szeretnémegújítani. A valóság és a játék,
az álom és a költészet ötvözésével, szabad asszociációs technika alkalmazásával
próbálja láttatni az anyag és a tudat szétválaszthatatlanságának bizonyítékát. Azonban
ebben a stilizált és elvont, az élet mindennapi drámáitól elszakadó
filmkészítésben Zolnayvégül is nem találta meg önmagát; az elemelés, a formai virtuozitás
és a költészet teljes elszeparálása a testtől, az anyagtól, az embertől végül
is követhetetlenné teszi a filmet. Mindazonáltal a Sámán bátor kísérlet: „A SámánPali életének legizgalmasabb vállalkozása volt. Filmen
túli film, anyagtalan költészet. Kulcs a személyiségéhez. ... A saját lelkét
tette oda a vászonra.” – mondja egy interjúban Zolnay Zsuzsa színésznő, Zolnay Pál testvére.
A Sámán az első film, ami írott
forgatókönyv nélkül hivatalosan is leforoghatott,de több mint három évig készült.
Hiába a filmnyelvi újító kedv és lendület, láthatóan nem tartott ki a
lelkesedés éveken át. Ragályi Elemér bravúros képei ellenére nincs a filmnek kohéziós
ereje. Zolnay minden ambíciója ellenére sem sikerül olyan filmlírát teremteni,
amely vetekedhetne a filmköltészetben erős rokonságot mutató Huszárik Zoltán
filmjeivel, mindenekelőtt az Elégiával.
A Sámánt végül csak egyetlen kópiával
forgalmazzák, a szélsőséges kísérlet hatalmas bukást hoz a rendezőjének, így
egészen 1985-ig, azEmbriókig nincs
lehetősége újabb játékfilmet készíteni. A Sámán
a dokumentumnak, a költészetnek és a színháznak egészen egyedülálló kísérleti
vegyítése. A rendező experimentális vállalkozása miatt kortársai között ismét
társtalanná válik. A nemzedéki korhangulatot a nyelvi reflexió tárgyává tevő,
szabad asszociációkra és költői képekre épülő tudatfilm nem csak Zolnay
életművében, hanem a magyar filmtörténet egészében egyedülálló kísérlet marad,
némileg előre vetítve a nyolcvanas évek új érzékenységét.
Ráncok a testen
Az Embriók, Zolnay Pál utolsó
nagyjátékfilmje újabb tematikus és módszertani fordulópont után keletkezik,
habár a Sámán bemutatásától eltelt
években a rendező Magyar Televíziónak készülő filmjeinek központi témája a
halál, az elmúlás, később pedig a születés, az anyaság. A világra jövetel és az
e világról való távozás, az élet és halál fölötti rendelkezés összetartozó,
párhuzamos témájában Zolnay mélyre merül. Az 1969-es Kelj fel és járjkórházi elfekvőben készített dokumentumfilmje után
először az 1978-as Ötvenesek I-II-benfókuszál
újra a halál témájára. Ekkor kezd Zolnay kórteremről-korteremre járva betegeket
faggatni, sajátos kapcsolatokat és helyzeteket teremteni a páciensekkel.
1980-ban forgatja Öngyilkosok című
dokumentumfilmjét, Zolnay karizmatikus ereje és kitartása következtében sorra
megnyílnak neki az érintettek. Különleges együttérző képessége mellett vakmerő
és elszánt filmkészítőként faggatja az életüket eldobni próbálókat. 1982-ben
már az anyaság és a születés témája foglalkoztatja (Anyatej), nem sokkal később fogan meg egy húsz részes interjúfilm
gondolata. ASzexpatikátnem sikerül
elkészíteni, de az első epizód próbafelvételei alapanyaga lesz az 1988-as Üzenetek AIDS-nek és az 1989-es Védteleneknek, Zolnay utolsó,
végstádiumba került immunbetegekkel foglalkozó dokumentum-játékfilmjének.
Az Embriók készítési folyamatát tekintve
visszatér a Fotográfia munkamódszeréhez.
Alapos előtanulmányok és terepszemlék utáni improvizálásból születik a mű,
színészeket és amatőr szereplőket vegyesen alkalmazva, szociológiai kutatásokat
és valódi élethelyzeteket felhasználva. Az Embriókban
a profi és az amatőr szereplők játékának összeegyeztetése nem sikerül, a három
színész közös jeleneteinek ereje teljesen elnyomja az amatőrszereplős
epizódokat. A szülés és abortusz szembeállításának tematikájátZolnay
tételszerűen írja le. Pontosan elkülöníti a szociológiai, magánéleti,
társadalmi előnyöket, hátrányokat, így fűzve össze az amatőrszereplős
dokumentumokat a színészek által eljátszott drámai csúcspontokkal. A hűvös és
kimért, érzelmeit rideg racionalizmussal tisztázni vágyó nő vívódása nem elég
mély. Az egész filmen érződik a megszerkesztettség erőfeszítése, míg a
rögtönzés könnyedsége hiányzik a műből. Zolnay mintha megpróbálná rávenni a
sorsot, hogy újra megtörténjen velük a Fotográfia
közben meglelt csoda. Az Embriókban a
szülésznőkimértsége, merevsége csak a magnetofon felvételek visszahallgatása
közben olvad fel. Az élet, a természetesség beszüremkedése még akkor is könnyít
a film súlyán, amikor a szociológiai kutatásban megkérdezettek valós
hangfelvételeiről hallgatjuk vissza, hogy milyen súlyos magánéleti kríziseket
élnek át és hogy milyen körülmények miatt készülnek elvetetni magzatukat. Zolnayigyekszik
egyensúlyt találni az improvizálás és a fikció között, de ezúttal elbillen a
mérleg nyelve, mintha a rendező már nemcsak a fikció, hanem a dokumentum
erejében sem bízna eléggé, annak hitelességét is megkérdőjelezné. Az anyaság
példázata ráolvad az improvizációs elemekre, a dokumentum-részletekre, és elemi
erővel nyomja el azokat. Zolnay Pál 1995-ben bekövetkezett haláláig nem tud
több nagyjátékfilmet forgatni.
Kisimított spirál
Zolnay
Pál hősei a hetvenes évek nemzedéki közérzetfilmjeinek adottságaival bírnak már
az egy évtizeddel korábban készült műveiben is. Az értelmiségi, sorsukra
reflektálni tudó hősök általános jellemzője a passzivitás és sodródás, a
kiszolgáltatottság, miközben társadalmi közegük filmenként változik.
A Négy lány egy udvarban tanítónője
előképe az Embriók orvosnőjének, a
társadalom ugyan megváltozik körülöttük, dekiszolgáltatottságuk a férfiak felé változatlan.
A Próféta voltál, szívem főhősének
végtelen rezignációja, elviselhetetlen passzivitása is visszaköszön az Embriók Tamásának jellemében.Az Arc névtelen hőse egyenesen a védtelenségés
a magány mártírjává emelkedik. A Sámánban
pedig a társadalmi, történeti és történelmi környezet stilizálása formálódik át
a főszereplő poétikus álomképeivé. Zolnay minden esetben sorsokbatömöríti a
szociológiai helyzeteket és eseményeket, hiszen a személyes konfliktusokat nem
lehet leválasztani a társadalmitól. A paraszti élet sokkolóan gyors
átalakulását, azelnéptelenedő falvak drámáját nem fejthetjük le a Hogy szaladnak a fák!fiataljairól, Szabados
Gábor összeomló intellektusát a budapesti értelmiségi elit korabeli hatalmi
játszmáiról és szorongásairól, mint ahogyan az orvosnő gyermekvállalási
dilemmája sem független az elszegényedő, lepusztuló tanyasi környezet hatásáról.
Zolnay – ha éppen nem a cinémaverité módszerével emeli be a valóságot a filmjeibe,
akkor –a főhősei lelkébe ágyazza be a társadalom, a kor leírását; a környezet
dokumentálását a szereplők érzelmeinek pontos rekonstruálásával biztosítja.
Zolnay a forgatókönyvek első vázlataitól kezdve együtt éli át a társadalom
rákfenéit és buktatóit főhőseivel. A rendező érzékenysége az egyes emberi
sorsok iránt és a néha már-már kegyetlenségig fokozott igazságérzete a fikciós
filmek esetében is jól kitapintható.
Miközben
Zolnayt jogosan említjük a magyar modernizmus filmrendezői között, okkal emeljük
ki alkotói rokonságát Huszárik Zoltán és Tóth János filmköltészetével, okkal
tekintünk rá, mint a lírai dokumentarizmus felfedezőjére és a hetvenes évek
dokumentumfilmes iskoláinak ihletőjére, valahogy mégis mindig kibillen
kortársai közül, kimarad a fősodorból. A nagy kihagyásokkal elkészített nyolc
nagyjátékfilm egyike sem tartozik formanyelvileg vagy tartalmilag a hatvanas
évek új hullámához és a hetvenes évek dokumentarista irányzatához sem, noha
követendő például szolgált a nemzedéki közérzetfilmek rendezőinek és a
Budapesti Iskola tagjainak egyaránt. A hagyományos dokumentumfilm történetében
is fontos szerep jutott neki. Zolnay Pál életművét nem lehet dokumentum és
fikció, epika és líra ellentétpárjával leírni. Ahogyan a fikciós filmjeibe be
tudja emelni a dokumentarizmust, úgy tudja a dokumentumfilmekbe behozni a
költőiséget. Zolnay műfajok és műnemek közti lavírozásának hátterében azonban
komolyan vett és következetes koncepció állt, azt akarta bizonyítani, hogy a
műfajok keveréséből is születhet éppoly értékes alkotás, mint egy-egy tiszta
formájú műből.
Zolnay
Pál minden művében – legyen az dokumentum, költészet, színház vagy fikció, akár
ezek különös egyvelege – mindig az igaz és hazug pillanatokra, a világ matériái
és a lélek poézise között szikrázó emberi érzelmekrefigyel. Elég egy arc, egy
tárgy, egy véletlenül ellesett mozdulat ahhoz, hogy előhívja Zolnay sajátos költészetét.
A Zolnay-filmek egymásba szövődő műfajai, karakterei, stílusai, helyszínei és témái
az életmű hatalmas spirálformájában mind egy felé tartanak és megtalálják
helyüket.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2018/08 07-10. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13795 |