Varró Attila
Skate Kitchen –
amerikai, 2018. Rendezte és írta: Crystal Moselle. Kép: Shabier Kircher. Zene:
ASKA. Szereplők: Rachelle Vinberg (Camille), Jaden Smith (Devon), Elizabeth
Rodriguez (Anya), Dede Lovelace (Janay), Nina Moran (Kurt). Gyártó: Bow and
arrow Entertainment / Pulse Film. Forgalmazó: Mozinet Kft. Feliratos. 100 perc.
Akárcsak az amerikai tinik
gördeszkás szubkultúrája, úgy a róluk szóló filmek alkotóköre is igen szűk,
homogén és férfi-domináns: a jelentős alkotások többsége a New Queer Cinemából
indult indie-rendezősztárokhoz kötődik (Larry Clark, Gus Van Sant, Bruce La
Bruce) – így aztán a Skate Kitchen
duplán is jelentős gender-vállalkozásnak számít. A New York-i deszkások körében
rangot kiharcoló lánycsapat történetét Crystal Moselle rendezőnő vitte filmre,
érezhető önreflektív párhuzamokkal: kamaszhősnője, Camille számára a Skate
Kitchen-gárda nem csupán rég vágyott baráti kört és girl power harcostársakat jelent, de köztük végre megmutathatja
tehetségét és szabadjára engedheti kreativitását a menő manhattani skaterek férfipályáján.
Hasonlóan az első művét
jelentő The Wolfpack
dokumentumfilmjéhez, Moselle ismét a New York-i utcákon talált rá egy izgalmas
mikroközösségre, amelynek életét előbb egy 12 perces kisfilmben örökítette meg,
majd egészestés játékfilmet kanyarított tagjai köré. A Skate Kitchen mintha csak ennek a műfajváltásnak a küzdelmes
krónikája lenne, egyfelől a magukat alakító lányok hétköznapokból (fel)vett
gördeszkás életképeivel, másfelől a fikciós konfliktust jelentő fotós-fiú
szálával (akit az egyetlen profi színész, Will Smith fia alakít), amely
egyfajta laza narratívát teremt Camille történetében. Míg Moselle filmje az
előbbi terén kiválóan teljesít, gyönyörűen fényképezett, álomszerű deszkázásai
és önfeledt csaj-utópiájának eksztatikus jelenetei Andrea Arnold vagy Sofia
Coppola legszebb pillanatait idézik, addig a fokozatosan kibontakozó és
viszályt szító love story mintha csak
egyfajta félszívvel végzett kötelező gyakorlat lenne a játékfilmes zsűri
kedvéért. A The Wolfpackben Moselle
még arról mesélt, hogyan tör ki szüleik csapdájából egy fivércsapat a közös
mániát jelentő filmrajongás segítségével, ám a Skate Kitchen esetében a gördeszkázás már inkább célnak, mint
eszköznek tűnik, a cselekmény minden fordulata, motivációja szorosan hozzá
kötődik anyai szigortól rivalizáláson át a szerelmi csalódásig. Talán a törekvő
rendezőnő többet visszaadott volna hősnői világából, ha egyszerűen szabadjára
engedi benne őket, hogy kiszabott pálya nélkül brillírozhassanak világot
jelentő deszkáikon.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2018/08 56-56. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13771 |