Kovács Patrik
Kidnap – amerikai, 2018. Rendezte: Luis Prieto. Szereplők: Halle
Berry, Sage Correa, Chris McGinn. Forgalmazó: ProVideo. 95 perc.
Korunk divatos álomgyári mozihősei a sámsoni erejű heroinák, a
tesztoszterontól duzzadó alfanőstények: ma már szinte alig készülhet nélkülük
női akciófilm. A Gyerekrablók azonban
– nem fősodorbeli produkció lévén – üdítően kilóg a sorból: hősnője, Karla
(Halle Berry), az egyszerű gyorséttermi felszolgáló azzal kénytelen
szembesülni, hogy kisfiát (Sage Correa) a szeme láttára rabolják el. Autóba
pattan, és kétségbeesett hajsza veszi kezdetét, melynek során lassan
felcserélődnek a szerepek: a megfélemlített anyuka belefog a szedett-vetett
emberkereskedők levadászásába.
Eddig hát a papírvékony történet, s a Knate Lee által jegyzett
szkript aligha lesz írói mesterkurzusok szemléltetőanyaga, a Gyerekrablók megvalósítása azonban két
tekintetben is rendhagyó. Egyrészt karakterizálásában: Karla – az uralkodó
trendeknek ellentmondva – törékeny és labilis nőalak, aki nem kimagasló
rátermettségének, hanem egy sor véletlenszerű történésnek, továbbá az
antagonisták baklövéseinek köszönheti, hogy képes talpon maradni, sőt
visszavágni. Mindettől kissé talajközeli lesz a film, nemkülönben attól, hogy –
a thriller bevett szabályait figyelmen kívül hagyva – a szüzsé idejekorán
teljes tudatosságra ébreszti a nézőt a gonosztevők kilétét és motivációit
illetően.
Az Elrabolva-trilógiából
és számtalan országúti thrillerből (Spielberg Párbajától kezdve A félelem
útján című B-kategóriás darabig) összegyúrt cselekményvilág valamennyi
elemét ismerjük már korábbról, s ugyan a Gyerekrablók
felvonultatja az alapszituációból fakadó összes – erősen limitált számú –
bonyodalmat, Luis Prieto rendező egyikbe sem csempész valódi feszültséget.
Emellett néhány logikai bakugrás is tarkítja a cselekménymenetet, és a szerény
kivitelű akciójelenetek sem képesek egyensúlyba hozni a mérleget, míg némely
vizuális truváj (függőleges svenk, hatásvadász lassítások) zavaróan modoros. És
bár a történet helyszínéül szolgáló, lidérces-mocsaras Louisiana temérdek
bűnügyi opusban (az Angyalszívtől a True Detective-szériáig) szimbolikus,
pokolbéli tájként funkcionál, a Gyerekrablók
esetében sajnos csupán érdektelen biodíszlet. Halle Berry ellenben korát
meghazudtolóan attraktív és szimpatikusan esendő: még azt is megbocsátjuk neki,
hogy a zárlatban megszeppent pincérnőből mégiscsak rendíthetetlen anyatigrissé
lép elő.
Extrák: Nincsenek.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2018/08 63-63. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13769 |