Pazár Sarolta
Kilencven
éve született Zolnay Pál.
Zolnay
Pálról nyomban a Fotográfia jut
eszünkbe. Lenyűgöző darab, a legfontosabb magyar filmek között tartjuk számon.
De vajon hol van az életmű és annak helye a magyar filmtörténetben? Zolnay nem
a korstílust követi, hanem azt, ami belül motoszkál, a vágyat, hogy műfaji
megkötések nélkül, szabadon szóljon az emberek kincseiről, legyen az egy vers,
egy esküvői fotó, egy olvasó szemüveg, a munkánk, az egészségünk, a
szabadságunk.
Mindössze
nyolc játékfilmet rendezett, azonban riport- és dokumentumfilmben rendkívül termékeny
volt, Zolnay munkáit nem az egységességük, játékfilmjeinek stílusbravúrjai,
hanem a filmjeit átitató érzékenység, az emberek iránti konok kíváncsiság, az
arcok barázdáinak fürkészése teszi naggyá. Zolnay kívül reked a nagy filmes
nemzedékeken és főbb irányzatokon, munkássága minduntalan eltér az aktuális
magyar filmtörténeti folyamatoktól. Ám az egyediséggel, ahogyan ötvözi a
líraiságot a szikár dokumentummal, ahogy a hétköznapok poétájává válva
érzékenyen, de határozott improvizálási készséggel tud fontosat teremteni,
azzal a hazai filmkészítés zsigereibe hatol. Pályájának görbületei nem
szabdalhatók fel a fikció és dokumentum, a líra és a realizmus halmazaira,
filmjei sem a magyar új hullámhoz, sem a modernizmushoz nem illeszthetők be. Zolnay
életműve nem egy egyenletes pályaívet, mint inkább egy folyamatosan táguló spirált
ír le. Hatása gondolati és dramaturgiai szempontból különösen jelentős, még
akkor is, ha stílusa nem egységes és filmnyelvi újítóként sem tartjuk számon. A
retusálatlan dokumentum elsöprő erejében hisz, nem pedig a dokumentum nélküli
fikcióban. Egyszerre lakozik benne a konok dokumentumfilmes és a poétikus alkatú
játékfilmes. Egyedülálló az a közvetlensége, amellyel bárki mellé leülve megtalálja
a szóra bírás módját, ahogyan a szemüvegét szorongató télikabátos néninek odaszól:
„Tessék föltenni az orrára!”. Az idősek felé áradó mély empátiája, a parasztok
és a munkások iránti szolidaritása, az értelmiségiekkel való rokonszenve minduntalan
tükröződik dokumentum- és játékfilmjeiben. Azokat a mélyen rejlő motívumokat, momentumokat,
a poétikus pillanatokat keresi meg, amelyek képesek líraivá tenni a fikciót és
a dokumentumot egyaránt. A dokumentálás az élet természetes költészete és
misztikuma, az a kunszt, ahogyan a tapasztalat a képzelettel összetapasztható,
ahogy való világ költészetté emelkedik. Nem egyszerű egy ilyen életműről írni,
felszabdalni műfajokra és stílusokra nem lehet. Maradnak hát a mozgatók, a
Zolnayt folyamatos lendületben tartó témák: a vidéki élet szépségei, az
öregasszonyok iránti tisztelet, a dokumentum és fikció ötvözetei és a
költészet, mint imádság.
Ráncok az arcon
Zolnay
frissen diplomázott rendezőként inaséveit a televíziónál és a Hunnia
Filmstúdióban tölti, többek között olyan remekművekben működik közre, mint a Liliomfi, a Körhinta és a Vasvirág. Közben
az 1955-ben forgatott Katajev-adaptációjában (Karikák) már tudatosan előtérbe helyezi a falusi arcokat, a vidéki
élet egyszerűségét. A munkásemberek szikár portréi már Zolnay legelső filmjének
markáns jegyei. Televíziós munkái pályakezdő társainál tapasztaltabbá teszik, 1956
októberében Makk Károllyal közösen a forradalmat dokumentáló anyagokat
készítenek, ez azonban igencsak megnehezíti rendezői indulását, így első elismeréseit
meglehetősen későn, 1959-ben a Balázs Béla Stúdióban készülő rövidfilmjével, az
Eljegyzéssel szerezi, ennek ellenére
1961-ig nem készülhet el első játékfilmje. Az Áprilisi riadó megkésett felszabadulásfilm, de az sem az ötvenes
évek sematizmusába, sem az új hullám első darabjai közé nem illeszkedik. Az útkereső,
óvatos ideológiájú filmet a kritikai érdektelenségből Tóth János operatőr alföldi
tájat és parasztokat ábrázoló virtuóz képei emelik ki. A karakteres,
gondterhelt arcú, nehéz tekintetű emberek jelenetei a második világháborús
sorscsapások utáni első békeévek reménységgel és félelemmel átitatott légkörét nyomatékosítják,
de a kor elvárásaitól eltérően filmje sem, mint a felszabadulás grandiózus
alkotása, sem, mint groteszk, vígeposzi tabló nem sikerül.
Az
1964-ben bemutatott Négy lány egy
udvarban sem próbálkozik új hullámos jegyekkel, legalábbis formailag biztosan
nem. Ebbe a filmbe sem sikerül dokumentarista vagy improvizatív elemeket szőni,
hiába próbálja a rendező többször is becsempészni a spontaneitást, a történet
nem bírta el a véletlenszerűséget. Zolnay azonban ezúttal is lelkesen szemléli a
vidéki környezetet, fürkészi a beszédes arcokat, a zavarba ejtően közeli képek
azonban elmaradnak. Tóth János költői képei helyett, Hegyi Barnabás markánsabb,
érettebb kompozícióiba foglalja az arcokat, tekinteteket, de ez a fotografálási
forma, mint ahogyan maga a történet és elbeszélésmódja sem bírja el a
tekintetek súlyát és közelségét. Talán csak a banálisan kisszerű kaland és a
hozzá tematikájában méltó, egyszerű elmesélés hordoz némi jellegzetességet a
hatvanas évek új szemléletű filmjeiből. Nem sorsfordító drámák esnek meg a
vidéki tanítónővel, éppen csak a hétköznapi valóság gyűri le: az elcsépelt
hazugságok, azok kötelességszerű elfogadása, elfojtott leleplezése. A hallgatag,
csendes főszereplő története a szerelem ígéretéről és annak csúfos kudarcáról
halovány és kissé avítt, de erőtlenségében mégis felsejlik a vidéki élet szépsége
és szűkössége, és e kettő egymáshoz feszülésének ereje. Nem a főszereplő
tanítónő sorsa drámai, hanem egy-egy csalfa gesztus, valótlanságot szemlesütve
elnéző tekintet. Jelentéktelen szavak és tettek emelkednek jelentőssé, a hazug
pillanatokba való beletörődés és bús, halk kihátrálás lesz az igazi tragédia. A
rendező már a Négy lány forgatása
közben is érzi a forgatókönyv béklyóinak elviselhetetlenségét, ennek ellenére a
filmben finom, precíz vonásokkal sikerül az atmoszférát érzékeltetni és a kedélyállapotban
végbemenő váltásokat megrajzolni. Érződik azonban az a görcs és ellenerő,
amivel Zolnay a film készítésekor küzd: vágya, a tanyasi-falusi életforma a
korábbiaknál precízebb, pontosabb bemutatására, ugyanakkor megtalálja az alapvető
érzelmi motívumot, amely később még többször visszaköszön filmjeiben: a magánytól,
a hazugságtól és kiszolgáltatottságtól szenvedő hőst, aki passzív küzdelmét
csak ideig-óráig bírja erővel.
A
dokumentumfilmes stílus és a hagyományos realizmus keveredésének szerencsés
összhangjára a …Hogy szaladnak a fák!-ban
talál rá Zolnay. A korábbi munkáiból már ismerős falusi miliő ezúttal nem
csupán díszlet, a film élő szövetévé válnak az üresen álló falusi házak, a
téeszben dolgozó apró asszonyok arca, a csatkai búcsú misztikus hangulata és
falusias zsizsegése. A harmincezer ember áhítatában forgatott búcsú
jeleneteinek kiszámíthatatlan és megismételhetetlen pillanatai egy életre rabul
ejtik a rendezőt és elkötelezi magát az improvizációs filmkészítés módszerének.
Ez a film nemcsak a csatkai búcsú cinéma vérité
jeleneteivel teremt újfajta hitelességet és könnyedséget, hanem végre a rendező
számára is meghozza a sikert. Az eredetileg forgatókönyv nélkül, puszta
improvizálással tervezett filmben a fiatal főhőst (Iglódi István) követte volna
észrevétlenül a kamera, amint hazaérkezik falujába, meglátogatva anyját (Kiss
Manyi) és az idős rokonokat, szomszédokat. A rögtönzésnek ezt a módszerét akkor
még nem sikerül elfogadtatnia a filmgyárral (csak később a Fotográfia forgatásakor járt eredménnyel e próbálkozása). A …Hogy szaladnak a fák! csatkai jelenete
rímpárja Herskó János Szevasz, Verájának
lakodalom-jelenete, ahol szintén dokumentumfilmes és riportelemek épülnek be a
film szüzséjébe. Mészáros Márta Eltávozott
napja hasonlóképpen szociológiai
keretek közé ágyazza hősnőjének realisztikus lélektani ábrázolását. Mindhárom
film a felnőtté válás sajátos, a városinál nehezebb útját mutatja be az elmaradottabb,
szűkösebb vidéki, falusi környezetben. A három rendező epizodikus szerkezetű pikareszkjével
gondosan ábrázolt állapotrajzot rögzít a hatvanas évek végi, vidéki
Magyarországáról. A kívülálló objektív rálátása adja a tárgyilagos ábrázolás
lehetőségét és a szociografikus, realisztikus értelmezhetőséget.
Portrék a falon
Zolnay
viszolygása a fikciótól, a forgatókönyvben rögzített, kész dramaturgiától a
fikciót és dokumentumot sikeresen ötvöző …Hogy
szaladnak a fák! után sem csökkent. Hiába forgatja le a Próféta voltál szívemet és az Arcot, az igazi kihívást az improvizatív forgatásra a Fotográfia elkészítésében látja,
amelynek végső formáját a véletleneknek köszönheti. 1969-ben egy rádiós
hallgatói-levél nyomán készíti el riportfilmjét, az Özvegy Farkasnét; a címszereplő néni élete és sorsfordulásai új
intenciókat adtak Zolnaynak. A falusi, tanyasi parasztélet szépségeire újra
rácsodálkozó rendező ezúttal formai újításokkal, egyedi felvételi módszerrel
próbálkozik. Sikerrel. Az a módszer, ahogy az idős nénit saját környezetében
ábrázolja, a filmes portré felszabadulása a „beszélő fejes dokumentumfilm”
röghöz kötöttségéből, hatalmas elismerést hoz Zolnaynak. Új formai
koncepciókkal gazdagodva viszi filmre az addigi legnagyobb Tisza-völgyi árvíz
pusztításának nyomait, az újjáépítési munkálatokat és az egyre sokasodó anyagi
problémákat az Árvíz után című, a televíziónak
készülő dokumentumfilmjében. A film forgatása közben bukkan rá egy fiatalasszonyra,
aki legértékesebb tárgyait menti ki romos otthonából: fiának a ballagási és
saját esküvői képeit. Így talál a Fotográfia
ötletére. Zolnayt megindítja ez a jelenet és még 1970-ben elkészíti a Riport-
és Dokumentumfilm Stúdióban kisfilmjét, Fotográfia
címmel, melyben végigkíséri egy igazi retusőr és egy vándorfotós egyszeri
látogatását, megbízását és a fotók elkészítését. A vállalkozás elsősorban arra
irányul, hogy a régi, töredezett, megkopott és elszakadt képekből újat
varázsoljanak. Erre a legnagyobb a kereslet a tanyavilágban, de egy-egy háznál komolyabb
megrendelés is akad, és a vándorfényképész elkészíthet néhány képet a házastársakról,
a nagyításokkal később visszatérnek, s amennyiben a megbízók tetszését elnyerik
a kész fotók, úgy el is tudják adni a felvételeket. Csakhogy a családoknak
jobbára nem felel meg a natúr elkészített kép, olyasmire vágynak „amit ki lehet
tenni a falra”, azaz a giccsre, a manírra; az igazi, megfáradt, ráncos és az
életbe belesajdult arcok helyére a simát, a derűset és távolságtartót várják; „bajtársi
emlék” feliratot, mosolygós gyermeki arcot, fiatalított, színezett fotográfiát.
A rövidfilm zárómondata a családanya szájából hangzik el, amikor gyermekének
megmutatja a felismerhetetlenségig retusált, fiatalított és színezett arcképet:
„Nézd meg, ki van rajta! Megismered?” Zolnay szatirikus hangvételű befejező
képsorai ekkor még élesen bírálják a vidéki, falusi közízlést, de 1972-ben a játékfilm-változatban,
a Fotográfiában már erejét veszti ez
a groteszk, fricskázó felhang.
Zolnay
nem titkolt szándéka, a film kísérleti jellegű forgatása, az improvizáló
színészekre hagyatkozás és a szabad történések, váratlan új irányok mentén
elindulás lehetősége. Az alapszituációban a fényképész és a retusőr
szembenállása éleződik ki. A harmadik szereplő, a gitáros az adott atmoszférát
ellenpontozandó jelenik meg. Az ő feladata a kiemelés vagy éppen a kontraszt
megfogalmazása, az érzelmi sokrétűség tágítása a megénekelt versekkel. Zolnay
arra vállalkozik, hogy az eszményített arcok különbségét jól láthatóvá tegye a
filmvásznon, s ehhez megfontolt színészválasztás és mélyen átgondolt
filmkészítési hipotézisre van szüksége. Az alapkoncepció a forgatás kezdetekor
még annak bemutatására irányul, hogy a néző a film folyamán felismerje, hogy a
retusőr kényszerűségből vállalja munkáját, hiszen csak a megrendelt és átvett
fotókból tud pénzt keresni, ehhez viszont az kell, hogy beteljesítse a megrendelők
igényeit. Ha nem retusál, elveszti ügyfeleit, ha retusál, akkor viszont
társával, a fotóssal kerül szembe. A retusőr a megélhetést választva a
társadalmi igényekhez alkalmazkodva végzi munkáját, míg a fotográfus
szembeszegülne a megrendelői igényekkel, csakhogy minél művészibb képet készít
a fotós, annál több dolga lesz a retusőrnek. Zolnay ebben a párhuzamban felfedezi
saját filmkészítési formájának is állandó kudarcát. A fotográfus küzdelme
Zolnay Pál küzdelme is a valóságért, a retusálatlan, kendőzetlen igazságért. A
filmben megrendelt és megvásárolt képek mind retusáltak és szépelgők, tehát
győzedelmeskedik a retusőr, ám a Fotográfiában
a leplezett, de fel-feltörő igazság nyer végül. A film forgatása közben Ragályi
Elemér és Székely Orsolya véletlen felfedezésének hála, új irányt vesz a film:
rátalálnak egy idős asszonyra, aki elmeséli életét, férje sorsát, férje első
feleségének történetét, aki megölte gyermekeit. A film forgatása ettől a
ponttól kezdve teljesen új irányt vesz, az addigi logikai ív véglegesen
megtörik és markánsan elkülönül a tézisekre épülő első cinéma vérité technikájával
felvett szakasz a másodiktól, amiben a három fiktív figura szerepe eltörpül,
helyüket átveszi az idős házaspár balladai története, majd a gyilkos asszonnyal
való találkozás.
A
film második fele már teljes egészében riport-dokumentumfilmmé lép elő. Ez a
film ad bizonyosságot Zolnaynak egyedi filmkészítési stílusa
kivitelezhetőségéről, eszközeinek termékenységéről, és arról, hogy nem
lehetetlen próbálkozás a dokumentum és a fikció egyensúlyban tartása a játékfilmes
kereteken belül. A Fotográfia testesíti meg az improvizálás
és a merészség hathatósságát, mindamellett, hogy dokumentumfilmes
előtanulmányokkal és egy pontosan kidolgozott prekoncepcióval indul, aminek egy
részét képes megtartani. 1973-ban a Fotográfia
a Magyar Játékfilmszemle fődíját nyeri el, majd a film cannes-i sikere után
versenyprogramban második díjat nyer a Moszkvai Filmfesztiválon.
A Fotográfiával Zolnay felteszi a kérdést,
hogy hogyan őrizzük meg az időseket, a nagyszüleinket. A rendező nem hagyja,
hogy csak retusált fotókká, képekké simuljanak a falon. Ő viszi filmre azt,
amit a retusőr elkendőzne, kijavítana: a ráncokat, a hétköznapok búját-baját, a
meghajlott derekakat. Zolnay Pál nem javít, nem töröl bele a ráncokba, hanem
költészetté emeli a sorscsapások barázdálta arcokat. Hagyja, hogy akár a
történet vezetését is kivegye a kezéből egy idős néni, aki borzasztó történetet
mesél el a kerítése mögül. Nem csak dokumentumfilmek készítése közben tud az
ember lelkének mélyére hatolni, játékfilmjeiben is éppoly nagy lendülettel,
ugyanakkor precíz ecsetvonásokkal festi fel az asszonyokat, az özvegyeket, akik
mellé le lehet ülni és akikkel el lehet meséltetni az életüket. Nem csak
dokumentum- és riportfilmek szereplői ezek az emberek, a …Hogy szaladnak a fák! Lina nénije és Vass Marija mind a
dokumentumfilmek, ismerősök, barátok asszonyokról őrzött emlékmorzsáiból születnek.
Épp oly élők és valóságosak, mint maga Özvegy Farkasné vagy a Fotográfia forgatásakor megismert, sokat
tapasztalt idős emberek.
(Folytatjuk)
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2018/09 24-28. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13757 |