Varró Attila
Ocean’s Eight –
amerikai, 2018. Rendezte: Gary Ross. Írta: Olivia Milch és Gary Ross. Kép:
Eigil Bryld. Zene: Daniel Pemberton. Szereplők: Sandra Bullock (Debbie), Cate
Blanchett (Lou), Anne Hathaway (Daphne), Rihanna (Nine Ball), Helena Bonham
Carter (Rose), Richard Armitage (Becker). Gyártó: Warner Bros / Village
Roadshow. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált.
110 perc.
A gender-zsánerfordító
2010-es évek nem csupán női szemszögből revízionált, újragondolt műfajfilmek
kiváló darabjait hozta magával, de a korszellemet kizsákmányoló, ostoba femploitation-filmek áradatát is
elindította, élen hajdan sikeres férfi-franchise-ok
felesleges és fantáziátlan kasztrálásaival a Mercenaries feláldozható fúriáitól a szingli-Szellemirtókig. Utóbbi trendbe csatlakozik be az Ocean’s 8 szupersztáros stúdiófilmje,
amely a Soderbergh-széria spin-offjaként
Danny húgát, Debbie-t (!) követi nyomon, ahogy hét belevaló társnőjével
meglovasítja a Metropolitan Múzeum felbecsülhetetlen értékű ékszerkollekcióját.
A női westernekkel,
akciófilmekkel vagy buddy komédiákkal
ellentétben igen kisszámú női heist-filmek
egy kivétellel napfényes vígjátékok, középpontban pár kétségbeesett háziasszony
(How to Beat the High Cost of Living),
takarítónő (Mad Money), pompomlány (Sugar&Spice) szerencsés kimenetelű
és erőszakmentes amatőr-stiklijével: Gary Ross átirata ezek habkönnyű példáját
követi a tiszta gengszterfilm-hagyományt sikerrel feminizáló Nagy dobás kőkemény vádirata helyett – bár
egyikkel sem veszi fel a versenyt sem humor, sem rafináltság terén (meglepőnek
szánt fordulatainál csak kínos in-joke-jai
értelmetlenebbek). Ennél nagyobb bűne azonban, hogy meséjében a „női változat”
tisztes törekvése kimerül az alapfilm Szex
és New York-komformizálásával: mert hát mi
mást is rabolhatna hét vérprofi gengsztercsaj, rács mögött ráncfelvarrt
szélhámosnőtől Rihanna rasztalány-hackerén át a Kötelező Indiai Töltelékmacáig,
mint a lányok legjobb barátját, a gyémántokat; hol máshol, mint a Vogue által szervezett Met Gála csillámfényes
sztárparádéjában; és hogyan másként,
mint akció közben lazán lábkörmöt lakkozgatva, csini nagyestélyikben pompázva
és nem mellesleg az áruló pasin bosszút állva. Az Ocean’s 8 szomorú bizonyítéka annak, hogy nincs az a műfaji
motívum, amit ne lehetne bukszanyitogató Kiskegyed-klisékre fordítani, egyúttal
sötét előfutára Barbie Bond-nak, az unikornisokon lovagló Butch
Cassidy-Sundance Kitty párosnak és Bridget Jonesnak a Végzet Templomában.
Varró Attila
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2018/07 61-61. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13743 |