Benke Attila
Roman J. Israel, Esq. –
amerikai, 2017. Írta és rendezte: Dan Gilroy. Szereplők: Denzel Washington,
Colin Farrell, Carmen Ejogo. Forgalmazó: Sony. 122 perc.
Ügyvédekről és jogi
procedúrákról filmet készíteni nem feltétlenül hálás feladat, hiszen a
tárgyalás sem mindig látványos, de a pert megelőző anyaggyűjtés végképp nem
fotogén folyamat. Hogy mozgóképen is szinte tapintható legyen a drámai
feszültség, ahhoz érdekes karakterek vagy izgalmas ügyek kellenek, mint az
aktuális, mindenkit érdeklő társadalmi problémákra reflektáló 12 dühös ember, a Ne bántsátok a feketerigót!, a Legbelső
félelem, a hazai dokumentumfilm, az Ítélet
Magyarországon vagy a tavalyelőtti HBO-minisorozat, az Aznap éjjel esetében. A remek neonoir, az Éjjeli féreg aljas riporterhőse után Dan Gilroy is egy különc
ügyvédfigurával foglalkozott a Golden Globe-ra és Oscarra jelölt A jogdoktorban, mely színvonalában ugyan
kissé elmarad az előző filmtől, de számos okból – mindenekelőtt a főszereplője
miatt – ez is izgalmas alkotás.
A jogdoktor hőse az idősödő
idealista ügyvéd, egykori polgárjogi aktivista, Roman J. Israel, aki Los
Angelesben dolgozik egy kis cégnél partnerével, Williammel. Miután a
gyakorlatias William meghal, a teoretikus beállítottságú Roman képtelen tovább
vinni a vállalkozást, új munkát kell találnia. A karrierista George ajánlatot
is tesz neki, azonban ahhoz, hogy helyt álljon nagyobb és népszerűbb
munkahelyén, Romannek le kell számolnia romantikus eszméivel. A betagozódáshoz
vezető út azonban fájdalmas az elvhű férfi számára, ezért több súlyos hibát is
elkövet, melyek megpecsételik sorsát.
Dan Gilroy új filmje a
Denzel Washington által remekül eljátszott főhős izgalmas belső konfliktusai
miatt érdemel figyelmet. A jogdoktor nemcsak
a tudomány és a gyakorlat közti feszültséget mutatja be hitelesen, hanem a
társadalmi–politikai rendszer reformjának problémáira is ráirányítja a
figyelmet a címszereplő és Maya, az önkéntes polgárjogi aktivista kapcsolatán
keresztül. Roman tökéletes ellentéte az Éjjeli
féreg gumigerincű antihősének, minthogy makacsul kitart elvei mellett,
melyek szerint a világ jobbá tehető a jogtudomány elitista dogmáival. Azonban a
férfi ezzel a rögeszmés konzervativizmusával egyfelől elijeszti magától a
lázadó fiatalokat, másfelől bajba sodorja vele ügyfeleit is. Jóllehet,
amennyiben Roman feladja nézeteit, elveszíti egyéniségét, nem tud többé tükörbe
nézni. Ezt a dilemmát remekül ábrázolja Dan Gilroy, így sajnálatos, hogy a film
utolsó harmadában nem tud mit kezdeni a karakter addig megtett útjával, a
lezárás hirtelen és hiteltelen. Ettől persze még A jogdoktor többet érdemel, mint az elmarasztaló külföldi
kritikákból kitetszik, mivel hibái ellenére a kortárs drámának álcázott
propagandafilmekhez képest komplex mű, nem egyszerűsíti le tárgyalt problémáit
a manapság egyre kínosabb politikai korrektség jegyében.
Extrák: Kisfilm Denzel
Washington és Colin Farrell karakteréről, kimaradt jelenetek, werkfilm.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2018/07 61-61. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13724 |