Hirsch Tibor
A szocialista
Magyarország túl szűk hely volt ahhoz, hogy a krimibe illő nagyformátumú bűn elférjen
benne.
Az 1949-ben államosított
magyar filmgyártás korántsem vonzódott a bűnügyi filmek zsáneréhez, majd húsz
évbe tellett, míg az első szocialista krimi filmvászonra került.
Kezdetben volt a szabotázs
„Nem ez a módja, Holub
elvtárs! Előbb majd… szembenézünk Vargával.”
Pedig Holub elvtárs már
ütésre emelné az öklét.
A bölcs intelem, mint
annyiszor, most is párttitkári szájból szól, magyar filmben halljuk, Herskó Város alattjában, mely az ötvenhármas
évtől számított köztes időben készült: Sztálin már halott, de a Kádár kor még
odébb van.
A mondat jelentése: ne
üsse meg a leleplezett szabotőrt az öntudatra ébredt metróépítő keszonmunkás spontán
felindulásból, azt majd odabent intézik a kék parolis elvtársak. Amúgy az első
pofont, legalábbis ezekben a filmekben, lehet „szembenézésnek” nevezni. Majdnem
szó szerint. Szinte nem is eufemizmus. Mert mi történik? A szabotőrt mindig a
rászegeződő első éles tekintet és az első ökölbeszoruló kéz látványa bírja
szóra. Ettől van az, hogy bár a szabotázsfilm az ötvenes évek olyan önálló filmzsánere,
melynek középpontjában bűnügy áll, és formálisan nyomozás is tartozik hozzá – de
soha nem krimi. A szabotőrt ugyanis mindig a „szembenézés” leplezi le. És nem
azért, mert a kor hazai forgatókönyvírói ne tudtak volna kigondolni egy intellektuálisan
penge, és verekedni (nem csak verni) képes ÁVH-s őrnagyot, amit azután eljátszhatott
volna, mondjuk az ifjú Gábor Miklós. Csakhogy egy ilyen film hibásan közvetítette
volna a műfaj lényegéből következő „eszmei üzenetet”. Hogy tudni illik, az új
rend ellensége nem azért lepleződik le, mert ott és akkor egy nála okosabb,
vagy nála keményebb öklű bűnüldözőbe botlik. Ha így volna, az azt jelentené,
hogy a kommunizmus győzelme csak a jókor jó helyen felbukkanó egyén képességein
múlik. Vagyis olyasmin, amiért krimit nézünk, olvasunk.
A szabotőr lebukásának „szükségszerűnek”
kell lennie. Például munkások kicsiny csoportja vádló tekintetét a fúrótornyot megrongáló
gyilkosra szegezi (Gyarmat a föld alatt,
1951), és a gyilkos összeomlik. Máskor elég egyetlen „szembenéző” tekintet, ha
az a Pártot képviseli: „Tudjuk, ki vagy!” Ezt a Teljes gőzzel katartikus fináléjában, ha nem is pontosan ezekkel a
szavakkal, tényleg ÁVH-s őrnagy mondja a gyanús múltú vasúti mérnöknek. (Máriássy
Félix, 1951). Jelentése: „azt nem tudjuk, hogyan akarod kisiklatni a vonatot
most, de azt igen, mit tettél-tehettél valamikor régen.” Ennyi tudás pedig ebben
a rövid életű műfajtorzóban éppen elég. Elég a szabotőrnek is: ott rögtön összeomlik.
Vagyis, ahogy az a bizonyos Varga, nem állja a „szembenézést”, ahogy majd a
pofonokat sem az Andrássy úti pincében.
Bond-klón a Moszkvicsban
Ez tehát még nem krimi. Krimi
– krimiszerű magyar film – onnantól van megint, amikortól a bűnügyi történet
végén a leleplező „szembenézés” nézői és alkotói ízlés szerint kevésnek
minősül. Ez nem jön rögtön, a sikerbe forduló konszolidáció kínálja rá az első
példákat, a hatvanas évek derekától. Közben azonban akad még egy kínos
intermezzo: ötvenkilenc és hatvan között három film is megkísérli „populáris
mozira hangszerelni a hatalom szájíze szerint az 1956 őszén történteket: ebből
kettő Keleti Márton rendezésében inkább háborús akciófilmre hajaz (Tegnap, 1959, Virrad, 1960), a Fejér Tamás rendezte Arc nélküli város (1960) viszont nagyjából teljes értékű bűnügyi
filmnek tekinthető. Pedig a történet még mindig az akkor már lejárt
szavatosságú szabotázsfilm-elemekből építkezik: van benne bánya, ahol
akadályozzák a munkát, van gyilkosság, politikai indítékkal, és persze, rögtön
a forradalom után, elkeseredett, könnyen egymásnak ugrasztható bányászok.
Viszont már nincs rosszarcú ellenség, akiről rögtön lehet tudni, kiféle,
miféle, helyette van a mindenkit megtévesztő fasiszta mérnök, akiről néző és
nyomozó ezredes egyaránt jót gondolna, ha egyszer a tiszta tekintetű Ladányi Ferenc
játssza, aki az előző évtized megannyi párttitkárának volt megformálója. Van
véletlen, van detektívnek való agymunka, és van a történet végén meglepetés:
mintha bizony Agatha Christie tenne rövid látogatást a vasfüggönyön túlra, hogy
a játék kedvéért földobja a munkástanácsok emlékének lejáratását szolgáló,
amúgy ordítóan hamis propagandatörténetet, és mellékesen itt nálunk is útjára
bocsássa a bűnfilm szívének kedves műfaját.
Ezután két év szünet
következik, majd rögtön egy igazi kémfilm: a Várkonyi Zoltán rendezte Foto Háber (1963). Várkonyinak már volt kvázi-kémfilmes
tapasztalata, az 1951-es Nyugati övezet,
mégpedig igazi ügynök-egzotikummal, autós üldözéssel Berlin sokat látott
megszállási zónáiban – csak hát az a film még a sematizmus műfajgyilkos
ideológiai szabályait – lásd fentebb: nincs rejtély és meglepetés, van helyette
„szükségszerűség.” Mindez a Foto Háberre
már nem érvényes. Egy bizonyos Csiki nevű elhárító tiszt éppen úgy menti ki az
ellenség hálójából az eredetileg bizonytalan elkötelezettségű szíve hölgyét,
ahogy 007-es teszi az ugyancsak átállított Tatjána Romanovával ugyanebben a
hatvanhármas esztendőben. Csak lassabban, csak oda nem illő lelkizéssel, csak
fekete-fehérben. Az Oroszországból
szeretettel és a Foto Háber ezen felül
még abban is hasonlít, hogy a főgonosz mindkét filmben idősödő hölgy, aki
igazán csak a cselekmény végén mutatja meg a maga sátáni természetét.
Szerencsére a Latinovits és Connery formálta ügynökök szíve-esze itt is, ott is
a helyén van, sármos kisugárzásban egymás méltó párjai, amit a hazai nézők
ellenőrizhetnének, ha nem volnának eltiltva az eredeti James Bond filmektől.
A következő idekívánkozó
darab a Fény a redőny mögött (Nádasdy
László, 1965), melyről már világosan érezni: írója, rendezője odafigyel a világtendenciákra.
Mert nincs kémfilm „gadget” nélkül – vagyis kellenek a technikai apróságok, ügyes
lehallgató-eszközök, látványos beállításban kellenek a képernyők előtt
kombináló felsőbb kapcsolatok, kell a „bázis”, a rejtekajtós kihallgató-szobák,
különleges fegyverek, kint a szabadban pedig minimum-látványelem a helikopter. A
nő a hős oldalán pedig már nem csupán megmentendő nebáncsvirág lehet, de
kolléga is, akár 007-est megelőzve, aki csak két évvel később fog maga mellé
csinos professzionális segítőt kapni a Csak
kétszer élsz meséjében – ott éppenséggel a japán titkosszolgálattól.
A Bond-párhuzam persze
nem csupán a lassú tempó, és a fapados kiállítás miatt erőltetett. A
szuperkém-sorozat rögtön az elejétől játszik az önparódia lehetőségével, derűs
és fantasztikus, majd epizódról-epizódra egyre derűsebb, egyre fantasztikusabb
közeghangulattal. A magyar szórakoztatófilmben utazó rendezők viszont csak a
fenti két, szó szerint is sötét tónusú film után döntenek úgy, hogy a kémfilmuniverzumot
azért nálunk sem kellene halálosan komolyan venni. Az arány az évtizedre
vetítve ötven-ötven százalék: a két „komoly” kémfilm után rögtön jön két
sikeresebb mozi-darab, paródiafoglalatban: A
múmia közbeszól (Oláh Gábor, 1967) és Az
oroszlán ugrani készül (Révész György, 1969). A kettő közül az első csak
viccsorozat, a magyar valóságra célozgató szatirikus kiszólásokkal, ugyanakkor
mégiscsak kémek és ellenkémek (sőt, rivális hálózatok) kergetőzésének néhány
látványos pillanatával. A rendező itt még láthatóan nem igazi műfajkeverékben
gondolkodik, vagyis tévesen ragaszkodik hozzá, hogy vicc és akció között
választani kell, és ha a paródia nem akciófilmes izgalomról, hanem a nevetésről
szól, akkor ő inkább az utóbbit választja. A későbbi film, Révész György
gazdagabb kiállítású rendezése viszont már nem ijed meg az új recepttől: az
önmagát idézőjelező kémfilm néha lehet vicces, néha lehet komoly. Ami fontos – és
ez a külföldi trendi világsikerekből könnyen megtanulható, az a szórakoztató
elemek halmozása. Másképpen: az ilyen vegyes műfajú filmeket egyszerűen nem
lehet „túlfűszerezni”. Hiszen csak egzotikus tájakkal, tengerparti anziksz-látvánnyal,
ruhátlan bombázókkal, ágyjelenetekkel, luxus enteriőrökkel, sok zenével és
persze rafinált technikai érdekességekkel lehet eltűntetni egy-egy mese
közhelyes cselekményvázát. Ez a film az első és utolsó a Kádár-kor palettán,
mely apróságokban is Bond-receptet követ: a rosszoldalon démonok és bohócok
együtt fordulnak elő, a diszkrét angol humor megfér a szado-mazo jelenetekkel, a
vízen lebegő főhadiszállás pedig mintha kiléptetné a gonoszt az egyes országok
kisszerű földrajzi teréből, jelezve hogy nálunk is, ahogy a nagy példaképnél,
minimum az emberiség megmentése a tét.
Az akcentus varázsa
Föl kell, hogy tűnjön: a
bűn-témájú zsánerek sajátos Kádár-kori evolúciójában mintha a magyar film
rögtön kettőt lépett volna előre. Hiszen úgy képzeltük volna, ha az ötvenes
évek sokszorosan korlátozott és korlátolt szabotázsfilmje volna a kiindulópont,
a szánalmas minimum, akkor a nyugati mintákat hasznosító csillogó kémfilm a
témaszabadság szűk honi köreinek tágításában a maximum. Vagyis, hogy itt,
éppen, ezzel a műfajjal feszegetnék az érintett filmcsinálók legjobban a puha
diktatúra bűnfilmekre vonatkozó cenzurális határait. A köztörvényes bűnözők és
az ő üldözőik egyszerű krimi-világa pedig – gondolnánk – valahová a két
végpont, a szabotázsfilm és kémfilm közé esik, úgyis, mint fejlődési lépcső, a
zsánerevolúcióban.
A filmtörténet évszámai másról tanúskodnak.
Mire az első „köztörvényes ügy” – egy értékes bélyeg eltulajdonításának ügye –
egyszerű magyar krimiként a moziba kerül, addigra a fentebb emlegetett négy
hírszerző-elhárító opuszból három már a megszületett: konkrétan a két komolynak
szánt, és az első paródia. Hiszen Bácskai Lauró István Hamis Izabellája 1968-ból való.
Vagyis végre-valahára, abban
az esztendőben, amikorra a Kádár-kor szerzői filmjei már évente söprik be a
fesztiváldíjakat, amikorra magyar rendező – Jancsó Miklós – már az európai
modernitás egyik ikonja – megszületik nemhogy a puhadiktatúra, de talán az
1949-től számított, komplett államosított filmgyártás első magyar krimije! Aztán
rögtön egy évvel rá a második is, Szemes Mihály rendezésében: Az alvilág professzora (1969). Bélyegért
gyilkolnak az egyikben, ékszerekért, örökségért a másikban, vagyis engedélyezve
van végre a bűnügyi történetekben az egyszerű bírvágy, mint a legszimplább
műfaj-specifikus indíték. Ezen felül mindkét mesében végre rendes rendőrnyomozó
göngyölíti fel a szálakat – egyszerű, félévszázados műfaji sztereotípiák szerint
megrajzolt karakter. Továbbá bélyeg és ékszerügy felgöngyölítése közben is előkerül
a hamis nyom, fölbukkan a csinos privát segítő, akad szerelmi mellékszál –
minden, ahogy illik.
Mégis éppen ezek a
filmek jelzik, hogy a létező szocializmus bűn-tematikájával súlyosabb a gond
annál, hogy csupán nem kapott volna zöld utat eddig a politikai hatalomtól. Erős
a gyanú: itt bizony maguk az alkotók döntöttek úgy, hogy a gulyáskommunizmus
langymelegében bizonyos dramaturgiai mankók nélkül egyszerűen nem lehet hiteles
krimit csinálni. És ehhez a cenzúrának semmi köze. Merthogy nem a cenzorok
igényeit kielégítendő kísért a szabotázsfilm sztálinista öröksége még olyan,
igazán késői darabokban is, mint a „Csöpi-filmek”, azaz a Pogány Madonna (Mészáros Gyula, 1980), a Csak semmi pánik (Szőnyi G. Sándor 1982). Hogy milyen alapon lehet
hírbe hozni ezeket a derűs és sikeres Piedone-hommage krimi-vígjátékokat olyan megrendelésre
politizáló csúfságokkal, mint mondjuk, a korábban emlegetett Gyarmat a föld alatt? Azért, mert ez is,
az is betartja a honi kísérletekre évtizedekig érvényes „bűnfilm-főszabályt”.
A főszabály pedig az,
hogy a Gonosz a határon túlról érkezik. E tekintetben nincs fejlődés, hacsak az
nem, hogy a Dalton nevű kancsal amerikai ügynökhöz képest, aki a nagykövetségről
whiskyt vedelve menekül, a külföldre szakadt hazánk lányára azért minden
elvetemültsége ellenére jó ránézni (játssza a fiatal-középkorú Medveczky
Ilona), ráadásul ő csupán a Balaton fenekén rejtőző kincset próbálja
megkaparintani (vagyis „leendő köztörvényes”), és sohasem óhajtaná tönkretenni
az ország olajkútjait. De ettől még – miként eredetileg is akcentusos diverzáns
állt mindig az első helyen a szabotőrök szamárlétráján –, úgy bélyeglopás,
műkincslopás, ékszerlopás sem lehet meg nagyautós, fekete szemüveges külföldi
orgazda nélkül. És e tekintetben nincs különbség a Foto Háber típusú klasszikus kémfilm, azután a kémfilm-alapú
kalandfilm, majd ezek paródiája, vagy a Hamis
Izabella hagyományos nyomozásnarratívája,
végül ennek Pogány Madonna féle
krimi-vígjáték változata között.
Kém, avagy tolvaj,
komor, avagy vicces: a kortárs Magyarország szűk helynek találtatik, hogy a Bűn
elférjen benne. Arról a bűnről pedig, ami mégiscsak elférne benne, nem érdemes
krimit csinálni. Hazai bűnöző túl kicsit álmodik.
És tényleg, mit
nyerhetne a létező szocializmusban a tolvaj, mégoly nagy zsákmánnyal is, ha
egyszer a pénzen csak meghatározott számban és méretben vehet ingatlant? Ha fél
tucat szerény autómárka közül válogathat? Szórni akarná a pénzt? Két kezén
megszámolhatja az ország kopottas éjszakai mulatóhelyeit. Ha magyar krimi ezt a
bűnözői perspektívátlanságot másképpen ábrázolná, az nem volna hiteles. Ha
hitelesen ábrázolná, az nem volna krimi. Hanem csak sült-realista alámerülés a
magyar alvilágba. Annak meg csak az utolsó felvonásban, a nyolcvanas évek
derekán jön el az ideje.
Vagyis mi akkor a
megoldás? Természetesen a „külföldi szál”. És így már az is érthető, miért
látunk a Kádár-kori moziban előbb kémet és kémelhárítót, mint egyszerű
rablógyilkost és még egyszerűbb rendőrnyomozót. Azért, mert a nyugati diverzáns
a hatvanas évek közepén egy szerény fokozattal mégiscsak valószerűbb az
idetévedt nyugati maffiózónál, aki itt raboltatna ékszert, bélyeget, kincset –
netán „pogány madonna” szobrot. Aztán szerencsére változtak az idők, és a hazamerészkedő
disszidensek végre ellepik a frissen épített szállodákat, továbbá más, egzotikus
turisták érkeznek, tömött pénztárcával, akik tényleg értéket vásárolnak budapesti
műkereskedőknél. Márpedig, ha vásárolnak, akár lophatnának is. Vagyis a
hatvanas évek végére azért szép fokozatosan készre formálódott Magyarországon az
egyszerű krimihez is passzoló társadalmi valóság, föltéve, hogy azért továbbra
is idegeneket kever a dologba a forgatókönyvíró.
Hogy az ilyen idegen
rosszban jár, ez pedig legtöbbször sötét múltjából következik. Ez is
szabotázsfilm-hagyomány: a főszabotőr nem csak egyszerűen nyugatról jön,
fasiszta múltja is van. Ez a kémekre, tolvajoknál egyaránt érvényes. A háború
emléke kísérthet a vígjátékokban is: ott a náci professzor idegmérge az Oroszlán ugrani készül tengermelléki
meséjében, ott a Wermacht-pilóta elsüllyedt kincse a Csak semmi pánik balatoni történetében. Az etalon e tekintetben egy
televíziós koprodukció, mely éppen azért nem illeszkedik pontosan az itt
vizsgált filmcsoportba, mert több mint kétharmada múltban játszódik, azaz voltaképpen,
műfaja szerint, történelmi kalandfilm. No de éppen ezért képes megmutatni a „külföldi
szálat” teljes gazdagságában, összes korabeli közhelyelvárásával együtt. A
Berkesi András sikerregényéből készült, két részes Sellő a pecsétgyűrűn (Mihályfi Imre, 1967) főgonoszát még véreskezű
SS-tisztként ismerjük meg, hogy húsz évvel később már az angol titkosszolgálat
bérgyilkosaként nyerje el méltó büntetését – bizonyítva, hogy „összenő, ami
összetartozik”, legalábbis a kor antiimperialista propagandájában.
A végleges és teljes sorrend
tehát: az 1944-es gyilkosból lesz az 51-es szabotőr, szabotőrből az 56-os disszidens,
és mert az úgymond nácibarát nyugaton könnyedén feledteti múltját, lesz belőle
szocialista titkokra vadászó nyugati ügynök 65-ben, hogy végül – kémfilmből
krimibe lépve át – alvilági üzletemberként egy egyszerű magyar zsaru
vasmarkában végezze, ha előbb nem, hát valamikor a nyolcvanas évek elején.
Magyar
vászonra magyar bűnöst!
A nyolcvanas évek
elejétől egyébként új idők jöttek. Persze úgy, hogy a régi idők sosem értek
véget. Egy Kojak Budapesten (Szalkay
Sándor, 1980) rendületlenül sulykolja az eredeti, kishitű üzenetet: legyen csak
a hazai bűn és bűnüldözés a globális fogyasztásra szánt hasonló tartalom paródiája!
Úgy, és csak úgy van értelme. Mert tényleg vicces, hogy Inke László tényleg
hasonlít Telly Savalashoz. Hát legyen akkor vicc az egész.
A változást amúgy egyetlen
mozi-pillanathoz, egy ikonikus légi felvételhez, alatta a jó filmzenéhez
köthetjük. A Dögkeselyű című film legelején
(András Ferenc, 1982) a helikopter egy olyan Budapestet mutat, ami nagystílű és
egyben fenyegető, ahol, a néző érzi, a filmre kívánkozó Bűn immár őshonosként
virágzik, terjed, fedez föl új mélységeket odalent a körutak és sugárutak
katlanjaiban. Vagyis nem kell hozzá többé akcentusos importőr, aki elsötétített
Mercédeszével a határon át szállítja a krimi-muníciót, hogy a cselekmény
úgy-ahogy hihető legyen. A Dögkeselyű
kétszeresen is mozis mérföldkő: hiszen magyar „bűnfilmben” bűnöző eleddig még nem
kölcsönözte tekintetét a nézőnek. Márpedig Simon taxisofőrből bűnöző lesz, és a
nézőnek az a dolga, hogy kövesse őt halálba vezető útján minden
együttérzésével, és közben ráadásul az ő szemével lássa részleteiben is azt a
Budapestet, amit madártávlatból már megcsodáltunk, és ahol bűnözni muszáj.
És még egy harmadik
újdonság is előkerül. Rendőrt, nyomozást, emberrablást, autós üldözést
mindeddig sterilen tiszta zsánerekben láttunk, illetve azok paródiáiban. Kémfilm
és érzelemmentes zsarufilm: ez volt a választék. Most viszont vadonatúj mozifajták
és közeghangulatok kavarják föl a magyar szórakoztatófilm műfaji állóvizét: évtizednyi
késéssel megérkezik tengerentúlról az újra értelmezett film noir – erre érez rá többe között András Ferenc.
De hirtelen más is van itt:
megérkezik a klasszikus thriller, amihez a magyar valóság eddig hiteltelen háttérnek
találtatott, és ahol, úgy képzeltük, a bérházak falai csupán a történelmi-politikai
rettegés emlékét őrzik, és senki sem gondolta volna, hogy ezen felül akár bűnbandáktól,
keresztapáktól, netán perverz gyilkosoktól való félelemről is mesélhetnek.
Dobray György két ilyen filmmel is próbálkozik, egy korai
thriller-zsarufilmmel, ahol azon kellene drukkolunk, a rendőrnek sikerül-e
megmenteni a hisztérikus és önfejű szőkeséget, a prédára leső sorozatgyilkostól
(Az áldozat, 1979), és egy bajtárs-thrillerrel,
melyben a vagány és a naiv katonaszökevény együtt lépnek a bűnözés útjára (Vérszerződés, 1983). Az ő utolsó esztelen
lövöldözős jelenetükben úgy néznek szembe a törvény és rend géppisztolycsöveivel,
hogy éreznünk kellene, egy kelet-európai botcsinálta gengszter öngyilkos
kitörésére ugyanazok a szabályok és hangulatok érvényesek, mint akármely
amerikai üldözés-menekülés történet véres fináléjára.
Nem biztos, hogy
éreztük. Lehet, hogy mégiscsak túl pitiáner volt akkor még – a nyolcvanas évek
elején – a magyar bűnvalóság, hogy egy valódi thriller köztörvényes poklaként
lehessen moziban mutogatni? Miközben persze politikai pokol ábrázolásához
ideálisnak bizonyult – hiszen mi mást is bizonyítanának akár a rendszerváltás
utolsó évtizedének fesztiváldíjai?
Akárhogy is volt – a
magyar krimi nem sietett sem tovább komorulni, a bűnügyi thrillert hazai műfajjá
tenni, sem új szubzsáner territóriumokat meghódítani. És mi tagadás, ha voltak
filmes specialistái, úgy átaludták a rendszerváltást. Pedig a kilencvenes évek
a bűnfilmek kincsesbányája lehetett volna! Micsoda pazarlás: olajszőkítéses
évek múltak el felettünk egyetlen sikeres maffiafilm nélkül!
Vagy egy másik minta:
ami tengeren túl körülbelül az 1932-es Sebhelyes
arcúval kezdődött, arra a magyar film nyolcvanhat évvel később rezonált.
Persze, jobb későn, mint soha, nekünk is van már végre „karrier-gengszter” szubzsánerünk,
egyetlen élő példával, ez volna A viszkis,
Antal Nimród rendezésében. Lehet erre mondani: a karrier-gengsztert Kádár cenzúrája
bizonyosan nem szívelte volna, ahogy persze a Sebhelyes arcúval szinkronban, Horthyé sem.
Egy bűnfilm szempontjából
szabad negyedszázadot akkor is elvesztegettünk.
Van remény: a bűnözők
felemelkedésének-bukásának filmre kívánkozó dinamikája most már töretlen marad.
A gengszter zsákmányt gyűjt, a rendező ihletet. A néző kivár.
Az írás a NKFI által támogatott, 116708-as számú, A magyar film
társadalomtörténete című kutatás része.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2018/07 12-16. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13708 |