„Soha ne aludjon a
szemed.”
A magyar filmtörténet
egyik legeredetibb gondolkodású formaújító operatőr-rendezője, a Kossuth-díjjal,
a Magyar Mozgókép Mestere címmel is kitüntetett Érdemes Művész Grunwalsky
Ferenc idén májusban ünnepelte 75. születésnapját.
Szereted idézni Antonioni egyik híres mondását, mely szerint az
ember forgatás közben is él. De hogyan él az a filmrendező, aki 2003 óta nem
készített játékfilmet?
Nehezen, főleg az utóbbi
időben. 2003-ban rendeztem a Táncalakot,
amit természetesen nem az utolsó munkámnak szántam. Főleg külföldön játszották.
Egy szó sincs benne, egyetlen táncosnőre, Ladányi Andreára és Kurtág György
zenéjére épül. Ladányi olyan egyedi, speciális mozgáskultúrával és
mozgástechnikával bír, amit rajta kívül Magyarországon senki se tud, de
Európában is csak nagyon kevesen. Kurtág György – akit a világ egyik legnagyobb
élő zeneszerzőjének tartok –, a legkomolyabb műveit engedte felhasználni a
filmhez. A Filmszemle legjobb rendezői
látvány díját kaptam meg érte. Radnóti Sándor volt a zsűri elnöke „tiszta
filmnek” nevezte a Táncalakot, mert
semmi történeti narratíva nincs benne – miközben van gondolati története –,
csak zene és tánc. Tehát semmi más csak film. 2003-ban megválasztottak az MMKA
elnökének. Akkor még egészen más szabályok voltak, mint most, az
összeférhetetlenségi törvény kizárta, hogy forgathassak is, operatőr sem
lehettem, de még befejeztem
Jancsóval A mohácsi vészt (2004). Az MMKA-nak talpra kellett
állítani a filmstruktúrát Magyarországon, mert az egész szét volt esve. Az
alapítvány nem egyszerűen filmeket gyártott, hanem mindent magára vállalt a
filmújságírástól kezdve a filmkönyvkiadáson át a különböző filmműhelyek,
dokumentumfilmek támogatásától a kutatásig. A filmszakma teljes egészét
felölelte, minden ágazatát. Azon persze lehet vitatkozni, hogy mennyi hibával,
s hogyan.
Miért téged választottak meg az MMKA élére?
Azt nem tudom
megmondani, valószínűleg úgy látták, hogy rám van szükség. Már a Főiskolán – és
a BBS-ben is – voltunk egy páran (például Szomjas György, Janisch Attila,
Kamondi Zoltán és Dárday István), akiket komolyan érdekelt, hogy ne csak saját
filmet csináljunk, hanem elősegítsük azt, hogy az egész szakma átfogó és élénk
súlyú tényező legyen, szellemileg is egy komoly műhely. Egy nagy közösséggé
akartuk formálni a szakmát. Ez rendkívül sok munkát követelt, de alkatilag
alkalmas voltam arra, hogy egy közösséget koordináljak. Előtte öt év alatt
forgattam nyolc filmet, a sajátjaimon kívül Jancsóval és Szomjassal,
egyfolytában dolgoztam. Nem gondoltam, hogy nyolc évig leszek elnök, s azt végképp
nem, hogy mellette nem is forgathatok.
Édesapád evangélikus lelkész volt, lehet azt mondani, hogy a
közösség iránti elkötelezettséget otthonról hozod?
Igen, a családomban
ennek hagyománya volt, de a generációmra is jellemző volt, hogy az egész
világban gondolkodott, nem csak a saját karrierjében. Abban nőttem fel, hogy az
eszmei áramlatok jöhetnek-mehetnek, de a gyülekezetet egyben kell tartani, fel
kell építeni, s mindig vannak nehézségek, amit meg kell próbálni az egész
közösséggel együtt megoldani. Nyolc évig voltam kántor. Apám mellett tanultam
meg, hogy mi a napi gyakorlat. Minden hívőt végiglátogatott.
Megbántad, hogy elvállaltad az MMKA vezetését?
Egyáltalán nem bántam
meg. Akkor nagy szükség volt rá. Újra beindult a szakma, megszületett a
filmtörvény, a filmesek öntudatosabbak lettek. Az volt a tervem, hogy az elnökség
után újra forgatni fogok, de ez sok minden miatt nem sikerült. Most úgy néz ki,
mintha az utolsó filmem lett volna a Táncalak,
mintha azóta eltűntem volna. Az emberek gyorsan felejtenek. Az elnökség egész
embert kívánó folyamatos munka volt, hiszen egy addig nem létező, az egész
szakmát demokratikusan átfogó nagy szervezetet kellett létrehozni. Az elnökség
mellett tanítottam is, két évfolyamot neveltem fel Kende Jánossal a Színház- és
Filmművészeti Főiskolán. Ma már tekintélyes, több díjat nyert gyakorló rendezőket,
operatőröket, akik folyamatosan dolgoznak. Maga a tanítás az elnökség mellett
kemény munka volt. Kilenc évig csináltam, amikor Simó Sándor 2001-ben meghalt
átvettem az osztályát, s utána jöttek a többiek. Rég vártam arra, hogy kipróbáljam
a tanítást, azt hogy mit lehet átadni a praktikából és a „kötelező” szellemi
ismeretekből. A tanítványaimat ma is szeretem és féltem is.
Mitől félted őket?
Az egyedülléttől, a
kiszolgáltatottságtól, a hamis tanácsadóktól, a bizalmatlanságtól, a
sablonoktól. Folytathatnám… Ma kétféle „edzésterv” létezik: valaki vagy
nemzetközi sablonokra, zsánerekre gyúr, a vörös szőnyegre, vagy kutat valami
formai, tartalmi sajátságot, ebben az egyébként gyilkos és hazug világban.
Szerettél irányítani és vezető pozícióban lenni?
Soha nem óhajtottam személyes
hatalmat építeni, „celeb” lenni. Aki legalább egyszer találkozott velem, tudja,
nem az én stílusom. A hatalom sohasem érdekelt, a világ legunalmasabb, és legerkölcstelenebb
dolga. Nem várt és meglepő fordulat volt, hogy amikor 2010-ben abbahagytam az
elnöki munkát – pont egy választási ciklus végén –, mennyire megváltoztak a
körülmények, s az egész struktúra. Megszűnt az összeférhetetlenség, főleg a
televíziókban. Ha ma lennék az MMKA elnöke nyugodtan forgathatnék. Magamban úgy
számoltam, hogy befejezem az elméleti-közéleti hétköznapi munkát, s utána nekiállok
filmet csinálni. 2010 óta kilenc forgatókönyvet írtam. Az elnökség alatt nagyon
hiányzott, főleg az operatőri munka. 2010-ben azt gondoltam, hogy először
kisfilmet csinálok, vagy tévéjátékot, mert annyira megváltozott a technika – más
a technikai feldolgozása az anyagnak –, hogy bele kell tanulni. A sebésznek sem
remeghet a keze, ha teljesen újfajta szikét használ. De arra nem számítottam,
hogy ennyire zűrös lesz a helyzet. A televízióba háromszor adtam be – s
háromszor utasították vissza úgy, mintha el sem olvasták volna – Móricz
Zsigmondnak az egyik legnagyobb novellájából, a Bajtársakból írt szinopszisomat. Mikor először beadtam, az I.
világháború 100 éves évfordulója volt, s Móricz a megemlékezés évében kiemelt
szerző volt. Tehát nem hiszem, hogy vele volt a probléma, vagy a novella
színvonalával, az én nevemmel lehetett a baj. Kemény és szinte pár szóból álló
novella, két katona hazajön a frontról, s találkoznak egy nővel. Olyan kopár,
mint Hemingway korai novellái, szinte kopog, nincsenek benne irodalmi
szépelgések, leírások, ma már viccessé vált párbeszédek, amiket nehezen lehet
elmondani. Nagyon ütős anyag. Egy mezőn le lehetne forgatni egy hét alatt.
Tavaly is pályáztam vele, akkor is ugyanezzel az eredménnyel. De az ember nem
lankad, mindig csinálok valamit.
Az Instagramra rendszeresen töltesz fel kommentár nélküli
fotómontázsokat.
Negyven éve a Ki kicsoda kiadványban volt egy olyan
kérdés, hogy mi a hobbim, s én beírtam, hogy a kép. Azt hitték, hogy
hányavetiség, pedig ma is úgy érzem, hogy amíg képekkel tudok foglalkozni, nem
tesz a világ süketté. Olyan érzés kamera nélkül lenni, mint a festőnek vászon
nélkül. Tehát ezek a fotómontázsok olyanok, mint a vázlatok, amiket a festők
készítenek két nagyobb festmény között. Számomra ez nem holtidő, fájdalmas,
hogy nem kamerával csinálom, de rengeteg izgalmat ad nekem. Ha lenne pénzem,
minden nap csinálnék ilyet, megvágnám, hangosítanám. Mindig történik valami őrület
a világban, amit nemcsak filmben lehet úgy mutatni, hogy kirázzon a hideg,
hanem montázsban is. Azt, hogy ugyanabban az időben, mikor strandolnak az
emberek, máshol éppen lefejezik egymást, vagy egy csecsemőt átszúrnak
szuronnyal. Ezeken keresztül meg lehet nézni, hogyan mosódik egybe az idő.
Ezeken a képeken csak jelen van. Vajon mikor jönnek rá kortársaink, hogy a filmben
ma újra csak jelen van? A film
(digitális) technikái láthatóvá, élménnyé tehetik, amit nem akarunk látni
(például az egész „rendszerváltás” az időben nem több, mint a bécsi kongresszus
1814-1815-ben, a béke illúziója, s utána jött csak Waterloo, a Szent Szövetség
stb.). A fotótechnika-filmtechnika, az észlelés megújítása felfrissíti az
embert.
Tehát ma is kísérletezel.
Igen, a szememmel.
Godard azt írja: „azt hiszem öregszem, néha alszik a szemem.” Minden nap
csinálok egy 17-18 képből álló összeállítást, montázst. A képnek a tere és a
gondolati sűrűsége – ha megvan – kapcsolódik
a következő és az előző képhez. Minden képnek van lelki, technikai és metafizikai
„mélysége”, ha kiássuk belőle
közelebb juthatunk saját működésünkhöz, ugyanúgy ahogy új utakon kezdett járni
az atomfizika. A fotomontázsok között vannak saját fényképeim, kinagyítások,
amikbe belenyúltam, szóval meg vannak munkálva. De nem jelöltem, hogy melyik az
én fotóm, mert nem az számít, hogy ki készítette a fényképeket. A francia új
hullám alkotói kezdték ezt – Godard, Chris Marker és Agnès Varda –, hogy
fényképekből készítettek játékfilmet. Ha egy csöndes barlang, vagy szinte
misztikus romok mellé háborús képet raksz, akkor ezek összekötik egymást, van a
képi rögzítésen kívül az egésznek egyfajta dokumentációja arról, hogy egyrészt
hogyan hullámzik az idő, másrészt a történelem és a környezet, ami körülvesz.
Ez olyan, mintha költészet lenne. Úgy képzelem el, hogy az egész életedet
átfogja, olyan, mint a zene. Van egy lassú, könnyebben emészthető, vagy lírai
rész, s utána jön egy keményebb, például végignézed a kambodzsai kivégzések
képeit. Bárhová mész időben, előre vagy hátra, vagy egyik helyről a földgolyó
másik oldalára, mindig ugyanaz a hullám indul el, tehát a kínzástól az ölésen
át a szépségig, a nyugalomtól a háborúig. A történelem azért van ilyen mértékig
benne ezekben a képekben, mert nekem ez a mániám.
Az Utrius (1994) című filmedben is alkalmazod ezt a
technikát, amikor 1914-et párhuzamba állítod a délszláv háborúval.
Az Utriusban a fotók nem a múltat jelentik, hanem ugyanazt a
filmjelenben látszó hangulatot segítik, sőt viszik tovább. Ott is egymásba nőtt
a múlt a jelennel, s ezek nem illusztrációk. Olyanok, mint az álomképek, amik
az elbeszélés részei. A Táncalakban
is szerepelnek világháborús képek.
Levelek L&M-nek
(2002) című könyvedben azt írod, „ha az
ember forgat, a kamerától egy kicsit megszédül, megbolondul.”
Igen, ez a jó benne, a
kamera új világot teremt. A világításon kívül rendkívül sokat számít a kamera
léte, mozgása. Mert a kamera csinálja a filmet. A kamerától lesz a jelenet, ahogyan
valamit kiemel, s aztán elhagy, nem emeli ki többé. A kamera teszi hangsúlyossá
a jelenetet, mint egy emléket. A kamera mozgása, testközelsége, vagy a távolsága
döntő. Ha a színész megmozdul, mozdulok-e vele, vagy hagyom kimenni, vagy
kinyúlok a kamera alól, fogom és majd vele indulok. A színész nem tudja, hogy
közben mit művel a kamera, ezért a kezemen érzi, hogy menjen-e vagy
együttmozgásba folytatjuk, ami egy új dimenziót, fogalmazást ad a jelenetnek.
Tehát nem a dialógus ritmusa, értelmezése szabja meg a „valóságteremtést”,
hanem a kamera, a színész összehangolt játéka, ami változó, mint a zene és
egyáltalában nem realista. Jancsó szabad kezet adott, pontosan megértette, hogy
azok a jelenetek „fordítva” születnek: a kamerában kell összehozni őket, és a
valóságban nem léteznek. Ezért a monitorra rendezte, és nem érdekelte, hogy
kamerán kívül hitelesek-e, milyenek az udvaron.
Petrovics Emil önéletrajzi könyvében a következőt írja rólad: „folyamatosan
ellenálló, ellenzékieskedő, a kirúgás cérnaszálán függeszkedő.” Mire utal?
Emil a temperamentumomra
utalt. Ő volt a zenetanárom a Főiskolán, s nagyon jóban voltunk. Akkoriban a
filmeseknek még voltak zenei ismereteik, most a háromnegyed része totálisan
műveletlen és érzéketlen a zenéhez. Emil nagyon jó tanár volt, s közel tudta
hozni azokhoz is a zenét, akiknek botfüle volt. Zenebolond voltam, orgonáltam
nyolc évig, rengeteg művet ismertem, de a zenében sem bírtam a határokat,
mindenféle műfajból volt, ami izgatott. Ordítozásig menő vitákba is belementem.
Akkoriban nagyon pezsgett a szellemi élet. Óriási és szenvedélyes viták folytak
a művészetről, az építészetről, a filozófiai irányzatokról és természetesen a
filmről. Komoly viták folytak arról – különösen a szakmában –, hogy Antonioni a
jobb, vagy Fellini. Két táborra szakadt azonnal a társaság, iszonyatos
veszekedések voltak. A Fellinit pártoló osztályfőnököm, Herskó János meg is
sértődött, magára vette. Ma már érzem, hogy Fellini mennyire színes nagy
mester, de akkor Antonioni nyűgözött le. Ő csinálta meg először azt, hogy
szöveg nélkül megy a szereplő és kóborol. Ezt korábban üres hülyeségnek
tartották. Akkor tört be az új építészet Itáliába, Antonioni megmutatja az
óriási házfalakat, a napot, ahogy kettévág egy utcát és a főszereplő nő
mozgását ebben. Lényeggé tette a környezetet, amit a film dramaturgiája szerint
mindenki kivágott volna, ő tette először a passzázst, ezeket a kóborlásokat,
hátteret ugyanolyan részévé az elbeszélésnek. Engem lenyűgözött, ahogy feltárta
a várost, s a világot, nem csak arra szorítkozott, hogy mi a szöveg. Az éjszaka (1961) című művével
rendkívüli hatást keltett. A szemléletmódja, a realizmus hiánya, ahogy két
ember között a párbeszédet leírja, nem pedig eljátssza a szereplők között. Antonioni
kezdte először ábrázolni minden meghatódás nélkül az elidegenedést. Még egy furcsaság:
ezeknél a filmeknél nagyon fontos volt az „aktív türelem”. Nem fordulatokra és hirtelen meglepetésekre építette a
dramaturgiát, hanem a dolgok, emberek, történetek pontos megfigyelésére.
Ugyanilyen megrendítő volt megismerni a francia új hullámot. Ma már az emberek
számára az utazás, a mozgás természetes, ezért észre sem veszik a másféle
világot, annyira megszokták. Mindenki készít fotókat, aztán otthon megnézi, mit
is látott. Bikácsy Gergely zseniálisan írja le, hogy akkoriban beültél a
moziba, s ott volt a világ. A film, aminek megvoltak a hagyományos eszközei,
teljesen új világot teremtett. Annyira rászoktak az emberek az álrealista
megfogalmazásokra, hogy teljesen meglepődtek az új hullám pimaszságán, mintha
kamaszok filmjét látnád. Ez mámoros érzést keltett bennünk, hogy vannak más
világok is, mint amiben élünk.
Orbán Ottó A szemüveges fiú című írásában megörökíti Jancsó Miklóssal
való első találkozásodat az Oldás és kötés (1963) közönségtalálkozóján. „Gyerekképű szemüveges fiatalember”-nek ír
le, aki „a hamis alternatívák világában a szakmáról próbál becsülettel
beszélni.” Akkoriban Jancsót Antonioni utánzásával vádolták, ezért is vonzódtál
a munkáihoz?
A megismerkedésünk
véletlenül történt, mint minden komoly dolog az életben. És természetesen egy
filmvitán. Kezdték bevezetni azt, hogy az újabb filmeket az egyetemen levetítik
és vitára bocsátják egy hónappal a bemutatója előtt. Akkoriban nagy érdeklődés
volt az Egyetemi Színpad és különösen az új filmek iránt. Nemeskürty István
volt ott Jancsóval. Az Oldás és kötés
új formanyelvűnek számított, teljesen más volt, mint a megszokott filmek, s
akkori szemmel nézve egészen újszerű operatőri munkával készült. Jancsónak meg
kellett volna magyaráznia a filmet. Érthetetlennek találták a stílust, mert nem
közönségbarát, nem izgalmas a története. Voltak politikai kifogások, filozófiai
vita is (például egzisztencialista, strukturalista). Szóval elég sok támadás
érte Jancsót. Egy árva szó nélkül hallgatta végig, Nemeskürty próbálta védeni,
s válaszolni a kérdésekre. Érződött az ingerültség az újszerűség ellen. Ez ma
is így van, amit nem szoktak meg, nem ivódott be a közmegegyezésbe azt
ingerülten számon kérik, miért ilyen. Az absztrakt festőkre is így reagáltak az
egyszerű polgárok. Háromnegyed óra után felszaladt bennem a pumpa. Fölálltam, s
egy tíz perces beszédben, minden izgalom nélkül, tömören összefoglaltam, hogy
ez mellébeszélés, miért támadnak egy olyan dolgot, aminek más törvényszerűségei
vannak, mint amit megszoktak, s hogy ez az ingerültség nem indokolt, s hogy a
filmművészetben van más megfogalmazási mód, mint amit mi ismerünk. Kicsit
oldódott a légkört, s a legvégén Nemeskürty mondta, hogy Miklós legalább
búcsúzóul mondjál el egy-két gondolatot. Akkoriban kifejezetten dühítette az
embereket, ha megtámadtak egy alkotót, s az nem válaszolt. Jancsó biztos feszült
volt belül, de szótlanul ült egy egyszerű pulóverben. Azt mondta, nem tud
többet mondani, mint amit a felszólaló fiatalember élesen megfogalmazott. A
vita után megkerestetett valakivel, s utána ötven évig elválaszthatatlan barátok
lettünk. Majdnem minden nap találkoztunk. Ma már nem szoktak az emberek
gondolati vitákat folytatni, csak nagyon kevesen, szűk körben divat ez. Akkor
jelentek meg Magyarországon az idegennyelvű képzőművészeti könyvek. Miklóssal
napokig néztük a Jackson Pollock-albumot. Mindkettőnket nagyon megragadott a
stílusa, mintha utaznál a világűrbe, hihetetlen eredeti és különös volt.
Az egyik kritikus filmnyelvi kísérleteid miatt magyar Godard-nak
nevezett. Hallottam olyan véleményt is, ami szerint túl sokat áldoztál a
tehetségedből Jancsó Miklósra, ahelyett, hogy a saját filmterveidre
összpontosítottál volna. Szerinted van ebben igazság?
Nincs, ezt még nem
hallottam, de hülyeségnek tartom. Sokan filmcsinálás alatt azt értik, hogy
rendeznek egy filmet, amit bemutatnak, aztán bevonulnak a vörös szőnyegen és
híresek lesznek. Ez a fajta belső karrierizmus nagyon veszélyes, az ilyen ember
túlságosan komolyan veszi magát, beszűkül a világképe. Emberi barátságom volt
Miklóssal, s máig közeli barátságban vagyok Szomjas Györggyel. A film műfajában
ritka a magányos zseni, csapatjátékra van szükség, egy film elkészítésében
elképesztő szerepe van az egész társaságnak. Miklóssal és Hernádi Gyulával
rengeteget csavarogtunk és beszélgettünk. Nem bölcsész komolykodásra kell
gondolni, de veséig ható kíméletlenséggel elemeztük ki, hogy valami mögött,
milyen lelki, társadalmi dolgot érzünk. Azért úsztam meg a hazug ármánykodást,
intrikákat a Filmgyárban, mert nem voltam semmilyen érdekcsoport tagja. Miki
miatt megúsztam. Állandóan dolgoztam, végigjártam a ranglétrát. Voltam szkriptes,
ügyelő, másodasszisztens, elsőasszisztens. A klasszikus régi iskolát jártam
végig. Egy filmben 20-30%-a jön át annak, ami a mániád, a többi az, amit a
többiek adnak hozzá, a színészek elsősorban. Mindenből árad feléd a segítség. Csak
egyszer emeltem fel a hangomat stáb előtt. Egy háború nemcsak abból áll, hogy
elordítod magadat, hogy hajrá, s akkor mindenki elindul, és óriási rohamot
intéz. Rugalmasság kell, nem roham, körbekerülöd a témát, uralod a valóságot,
azt fejted ki, amit akarsz. Tanítom is a diákjaimnak, hogy az első szabály,
hogy el kell fogadni, hogy a film soha nem lesz olyan, mint amilyennek
megálmodtad, annyi mindenen múlik, hogy sikerül. Mint a fotónál, amikor
fényképezel, valamiért megcsinálod a képet, érzel valamit. Aztán beülsz a
vetítő sötétjébe, s nem azt fogod látni, mint amit felvettél. Mást fog ott
jelenteni. Pierre Boulez francia zeneszerző mondta a kortárs zenéről 1951-ben,
hogy ha minden csörömpölhet, mi lehet jó és rossz. „Il faut organiser le délire.”
Tehát az alkotásban abban áll az igazi nagy tehetség, hogy delíriumban vagy, de
azt kézben tudod tartani és elrendezni magadban. Rendje van az univerzumnak és
a káosznak is. A mai fiataloknál észrevehető a Filmgyár hiánya. Nincsenek barátságok,
ez nagyon meglátszik a filmeken. Miklós húsz évvel volt idősebb nálam. Nagyon
olvasott volt, magas szinten szereztem tőle tudást, s kontroláltuk egymás
vízióit. A film őrült dolog. Különösen annak, aki tehetséges is. Ma egyedül
vannak a fiatalok. Nincs kivel megosztani ebben a sikerrel, árulásokkal,
önzéssel és őszintétlenséggel teli világban a problémákat. Megkérdeztem a
tanítványaimat, ha komolyan filmesek akarnak lenni, milyen B-tervük van a
megélhetésre, mert a rendezésből nem lehet megélni. Meghökkenéssel válaszolták,
hogy ezen még nem gondolkoztak. Pedig harminc-negyven éves kor körül a szakmában
kialakul mindenkiről egy vélemény, amitől nem tudsz szabadulni. Besorolnak
valaminek. Például, hogy remek kabarérendező vagy, remek vetélkedőrendező a
televíziónál, esetleg hogy csak dokumentumfilmesnek vagy jó. S akkor rájössz,
hogy messze vagy attól, amit szerettél volna. Nagyon fontos, hogy legyen olyan,
akivel ezt meg tudod beszélni.
Életművedben a játékfilmjeid mellett külön csoportot képeznek a rövidfilmek
(Vörös május, 1968; Seregszemle, 1969; Alattvalók
és királyok, 1969; Anyaság, 1972; Mire lehullanak a levelek, 1989), a portréfilmek (Fábri Zoltánról,
Gaál Istvánról, Kálnoky Lászlóról, Dobai Péterről, Orbán Ottóról és Nádler
Istvánról), valamint a Szenczi Molnár Albert zsoltárfordításainak inspirációs
erőterében született alkotások. A Gályarab prédikátorok című munkád kevésbé ismert.
Székely Orsolyának van
egy kis stúdiója, s bíztatott, hogy az egyházi tapasztalataimból készítsek
filmet. Először elzárkóztam, mert úgy éreztem, hogy bizonyos dolgokat lezártam
magamban, s nem akartam ajtókat kinyitni, de a véletlen mindig íveket húz az
ember életében. A bölcsészkaron, az első nagyobb vizsgám régi magyar
irodalomból volt, otthonról jól ismertem Bornemisza Péter, Szenczi Molnár
Albert és Károli Gáspár munkáit. Székely Orsolya kért meg, hogy a három
legismertebb protestáns prédikátorról készítsek filmet. Nagyon nehéz hitelesen
visszaadni azt a beszédmódot. Ennek Básti Lajos volt a mestere, de rájöttem,
hogy Csuja Imre is meg tudja csinálni. Unghváry Attila maszkmesterrel
szereztünk parókákat, s itt a szobában, gyertyával, hogy a környezet ne
látszódjon, leforgattam hét részt. Csuja protest hangnemben mondta a Miatyánkot, nem áhítatos, könyörgő
stílusban, hanem mint, aki perlekedik Istennel: A mi mindennapi kenyerünket add
meg nékünk ma! Hol van? A prédikátorok erős emberek voltak, nem ájult nyafogás,
sírás-rívás jellemezte őket, hanem hol perlekedtek, hol pedig párbeszédet
folytattak a Jóistennel. Képileg nagyon sok minden van a Prédikátorokban, a vérengzésektől kezdve a szentképekig. A
televízió nem volt hajlandó levetíteni, mondván: „most nem fér bele a profilba.”
Ha régen annyi filmfesztivál lett volna, mint most, akkor a kisfilmjeimmel
bejárhattam volna a világot. Óriási dolognak számított, mikor főiskolásként az Anyasággal díjat nyertem Oberhausenben.
Ma már bárkit, akinek jó kapcsolatai vannak, meghívnak fesztiválokra. A világ
most nagyon borulékony, minden megváltozott. Jó lenne újrakezdeni a sétákat
Miklóssal, s megbeszélni, merre tovább.
A fotómontázsok készítését már említetted, de mit csinálsz még a
hétköznapokban?
Nem mondtam le arról,
hogy Móricz novellájából elkészítsem a filmet, s arról sem, hogy a kilenc forgatókönyvem
közül valamelyiket megvalósítsam. Ezen kívül rengeteget olvasok.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2018/07 16-21. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13707 |