Erdélyi Z. Ágnes
A magyar filmkritikusok
a legjobb vágó díjával tüntették ki idén Szalai Károlyt, aki a 2017-es termés
két díjnyertes filmjének vágója is volt.
Sajátos határterület a vágóé, mert bár nagyon fontos a szerepe egy
filmben, mégsem említik olyan reverenciával, mint a forgatókönyvírót vagy
operatőrt. A sors igazságtalansága?
Nagyon találó mondatban
foglalta össze a lényeget Sellő Hajnal, aki a főiskolán volt osztályfőnököm: „A
vágó a második sorban az első.” Szerencsére a rendezők és a színészek értik és megbecsülik
ezt a sokszor láthatatlan, alig észrevehető munkát, ami mégis nagyon izgalmas
és kreatív. Mesterség vagy művészet? Mindkettő, és sokat lendíthet egy filmen. Egy
nem sikerült vágás során rejtve maradhatnak értékek, de sokszor megéltem azt
is, amikor sikerült életet lehelni egy reménytelennek tűnő jelenetbe. Eisenstein
mondata örökérvényű: 1+1 a filmben 3. Aki látott filmet rough cut, vagyis nyersen megvágott állapotban, majd végül készen,
az talán meglepetten úgy vélheti, másik film került elé. Hangsúlyok eshetnek
egészen máshová. Vagy egy dokumentumfilm végső változatában más lesz a
főszereplője a történetnek. Több száz órányi anyagból keletkezik 1-2 óra, közben
kiderülhet, hogy van egy rejtett szál, egy titkos átjáró, ami csak a vágáskor
kerül elő. Akár Antonioni Nagyításában,
ahol a fotós egyszer csak meglát valamit a képen, amit addig nem vett észre. Sokszor
új értelmet kapnak jelenetek, vagy akár az egész film. Úgyhogy a kérdésre
visszatérve, igen, a vágók helyzete sokszor méltatlan. Például nem jár nekik a
jelenlegi jogszabályok szerint semmilyen jogdíj. Most, hogy én vagyok a HSE – a
Magyar Film- és Videóvágók Egyesületének elnöke és a Magyar Filmakadémia vágó
szekciójának az egyik vezetője, tovább küzdünk azért, amiért amúgy évek óta,
hogy elismerjék a vágók szerzői jogi alkotói tevékenységét.
A magyar filmkritikusok szerencsére elismerték a munkáját, mert a
legjobb vágó díjával tüntették ki. Két film szerepelt az indoklásban: az egyik
a Testről és lélekről, a másik a júniusban mozikba kerülő Granny
Project, amelyet Révész Bálint rendezett.
Az egyik játékfilm, a másik dokumentumfilm. Korábban főleg dokumentumfilmeknek
volt a vágója. Történt valami, amitől egyre több a játékfilm a pályáján?
A Testről és lélekről a 19. játékfilmem volt. Az elmúlt 15 évben a
munkaidőm felében dokumentumfilmeket, a másik felében játékfilmeket vágtam.
Sokan specializálódnak, de én mind a két műfajt nagyon szeretem.
Van különbség? Nyilván van, de kérem, avasson be.
Egy dokumentumfilm
vágásakor egy terjedelmes anyagban szélesebb spektrumban lehet megtalálni azt a
játékteret, aminek alapján a vágó és a rendező segítségével az anyag elkezdi
összerendezni magát. Egy játékfilmnél is sokszor 100-150 órányi anyagokat
forgatnak le, de ott van egy forgatókönyv. El lehet ugyan térni tőle, és gyakran
el is térnek. A Testről és lélekről
első vágott verziója három és fél óra volt. Az eredeti forgatókönyv alapján a
film egy kicsit másképp kezdődött volna, picit összekuszáltunk szálakat, és volt
egy szál, amit majdnem teljesen kivágtunk. Jeleneteket emeltünk át a film egy
másik pontjára, ahol tökéletesen működtek, és új mélységeket kaptak. Van tehát a
játékfilmeknél is mozgástér, de sokkal kisebb. Viszont patikamérlegen kell
kimérni az elemeket, melyeknek a komplex összhatása jelentős érzelmi
változásokat eredményezhet, és ezeken múlik, hogy egy jelenetben megjelenik-e a
feszültség, vagy unalmassá válik, megjelenik-e a humor, vagy lapos marad.
Az egyetemen úgy szoktam
mondani a diákoknak, hogy a forgatókönyv a kotta, az operatőr a rendezővel
együtt kitalálja a különböző plánokat, szögeket, ezt felveszik, és a vágó ezt a
kottát hangszereli. Nem mindegy, hogy a dallamot vadászkürt kezdi el játszani,
vagy hárfa. Az sem mindegy, milyen lesz az érzelmi íve egy jelenetnek. Sokat
segít, ha a film hangban is fel van már öltöztetve a vágóasztalon. A Testről és lélekről vágásakor több mint
30 hangsáv segített árnyalni a képeket: zúgások, csapódások, súrlódások,
csattanások, reccsenések például a vágóhídon. A hangok néha olyan tartalmakat
is behozhatnak, amelyek nyomán akár újra is kell vágni a jelenetet.
Az ember azt gondolná, hogy egy ilyen tökéletes film kockáról
kockára megvolt már Enyedi Ildikó fejében, és mindenki más csak aládolgozott.
Pontos elképzelései
voltak. Tökéletesen tudta, hová tartunk. De hogy melyik úton lehet odaérni, az
folyamatosan változik. Enyedi Ildikó azért is zseniális rendező, mert már az
elején tudta, mit akar, de a film készítése közben tudott jó kompromisszumokat
kötni. Azt is tudta, mi az, amiben nem lehet kompromisszum. Ildikó sosem
veszíti el a fókuszt, és ha változik egy körülmény, ami egy forgatáskor
gyakori, helyben tud improvizálni. Ha megjelenik egy megoldás, ami jobban szolgálja
a végső célt, akkor akár egy pillanat alatt tud változtatni. De a film
lelkületét sohasem veszti szem elől.
Aztán jött egy Révész Bálint nevű fiatalember, a Granny Project rendezője…
Öröm és izgalmas kihívás
számomra, hogy gyakran fiatal rendezők keresnek meg, és bízzák rám első filmjük
vágását. Most például épp Bagota Béla Valan
című első játékfilmjén dolgozom, de Zomborácz Virág is az első filmjéhez, az Utóélethez hívott.
A Granny Project nem hagyományos, beszélő fejes
dokumentumfilm. Kissé talán a műfaj határait feszegeti.
Ezzel nincs egyedül.
Csak az elmúlt egy évben több erős dokumentumfilm is készült: Tuza-Ritter
Bernadett-től az Egy nő fogságban,
Zurbó Dorottyától A monostor gyermekei
és a Granny Project azt mutatják,
hogy a magyar dokumentumfilm megújul, és felveszi a versenyt a külföldiekkel. Mindig
vidéki mostohagyerek volt a magyar filmes közegben, de most talán sikerül a
neki járó megbecsülést kiharcolnia.
A Granny Project Bálint saját történetével kezdődött…
A filmben szereplő három
fiú, egy angol, egy német és a magyar együtt járt egy filmes iskolába Angliába.
Összebarátkoztak, elkezdtek beszélgetni, és kiderült, hogy mind a hármuknak
nagyon intenzív és mély a kapcsolata a nagymamájával, és mind a három nagymama
elég unikális: a német nagyi őseinek voltak náci kötődései, az angol nagyi
kódfejtő és kém volt, a magyar pedig holokauszt túlélő, aki a felszabadulás
után kommunista lett. Ettől a film számos extra jelentést kapott. Az ősverzió
Bálint főiskolás vizsgafilmje volt, de aztán hét éven keresztül tovább forgatott.
Miután kiderült a történelmi háttér, és az, hogy a nagymama-unoka kapcsolat
mögött milyen izgalmas emberi tartalmak és morális kérdések állnak, kezdtek
újabb rétegek megjelenni. Ráadásul a hét év alatt ez a három fiú lényegében
felnőtt férfivá érett, a hozzáállásuk a nagymamájukhoz és a történelemhez és a
történetekhez is mélyült, és ezzel együtt mélyült a film is. És ez nagyon jót
tett neki.
Egy interjúban arról mesélt, hogy kamasz korában punk volt…
… és a szívemben még kicsit
mindig az vagyok. Nem állítható, hogy szabálykövető lennék, sem a munkámban,
sem az élet más területein. A szabályok és a törvények addig indokoltak, amíg
védenek bennünket és a környezetünket, de amikor a merevségük blokkol, akkor
már nem tudom őket komolyan venni. Időnként érdemes felülvizsgálni őket.
Végül is hogyan alakult a pályája?
Ha belegondolok, még
általános iskolás koromban kezdtem el filmezéssel foglalkozni. Szentendrén, ahol
születtem, volt egy amatőr filmes videó szakkör, ott már 11-12 évesen VHS
kamerákkal meg szuper 8-asokkal csináltunk filmeket. 18 éves koromban aztán a
Magyar Televízióban kezdtem, mint kulcsos portás. Egy idő után bementem a vágók
főnökének, Palotai Évának, a nagyszerű vágónak a szobájába, hogy szeretném megtanulni
a mesterséget, mondja meg, merre lehet elindulni. A tévében nem volt
mozgásterem, szabadúszóként kezdtem dolgozni és végeztem el közben két
főiskolát meg egy egyetemet. Tévés magazinokat, kisebb dokumentumfilmeket, etűdöket
vágtam, utána jöttek a játékfilmek, mára több tucat dokumentumfilm van
mögöttem, a 20. játékfilmemen dolgozom, és pár héttel ezelőtt Los Angelesben az
Oscar-díj átadón volt szerencsém részt venni. Sokan segítettek eljutni idáig. Rigó
Máriának több filmben lehettem az asszisztense, ami felért egy főiskolával.
Grunwalsky Ferenc már a pályám elején bízott bennem, komoly munkákkal bízott
meg, és sok tanáccsal segített. Nagyszerű emberekkel dolgozhattam együtt, akiktől
sokat tanultam, és nem csak a szakmáról. Most pedig a Pannónia Filmstúdióban,
ami a filmszakma egyik központja lett Magyarországon, és ami egy igazi alkótói
műhely is egyben, a Post Office utómunkastúdió egyik társtulajdonosaként, és
vezetőjeként támogató, baráti légkörben igazán jelentőségteljes, és nagyszerű
alkotások létrejöttében tudok résztvenni.
Milyen az Oscar-gála a helyszínen?
Messziről nézve ez egy csodálatos,
elérhetetlen, csillogó isteni világ. De közelről látva megjelenik az emberi arca
is. A legnagyobb sztárok a sokezer dolláros cipőiket két óra múlva ugyanúgy
leveszik, mint a hétköznapi emberek, viszik a kezükben, és ha a kamera nem
látja, mezítláb sétálnak a vörös szőnyegen. Ha a csillagpor szétröppen,
megjelenik az ember, és ez a legizgalmasabb és legfelszabadítóbb benne.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2018/06 26-28. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13691 |