Benke Attila
Az
italowesternek nyers brutalitásuk mellett radikális politikai üzenetükkel frissítették
fel a vadnyugat mítoszát.
„Ne
kenyeret vegyél abból a pénzből, hombre! Vegyél inkább dinamitot! Dinamitot!” –
ordítja Chuncho, a Ki tudja? (1967)
forradalmár-bandita főszereplője a film végén. Chuncho története egy nihilista,
őrült és naiv útonálló öntudatra ébredésének története, aki megundorodik a pénztől,
és rájön, hogy az elnyomottakon nem segíthet alamizsnával, csak fegyverrel. Damiano
Damiani művében a kenyér és a dinamit úgy állnak szemben egymással mint a
hatvanas évek Olaszországában a békés reformerek a radikális változásokat és
erőszakos ellenállást hirdető forradalmárokkal. A „hosszú olasz ‘68”-at ez az
alapkonfliktus határozta meg, mely mélyen gyökerezett a fasizmus évtizedeiben
és a második világháború alatti partizánmozgalomban. És ahogy a fasizmus elleni
küzdelemben, úgy az 1968-as eseményekben is szerepet vállaltak a
hatvanas-hetvenes évek olasz westernjeinek alkotói. Sergio Sollima (Számadás, 1966), Giulio Questi (Django, ölj!,1967), Giulio Petroni (Tepepa, a hős bitang, 1969) vagy Franco
Solinas író (Számadás, A zsoldos, 1968, Tepepa) is partizánként tevékenykedtek, míg Gian Maria Volonté (Pár dollárral többért, 1965, Ki tudja?) és Lou Castel (Ki tudja?, Nyugodjanak békében!,1967) színészek elkötelezett baloldali
aktivisták voltak.
Az
italowestern műfajciklusa (filone) nem
véletlenül a hatvanas évek közepén született meg. Mikor a Ki tudja? ment a mozikban, az olasz diákok már javában tüntettek, és
egyetemeket foglaltak Rómában, Torinóban, Trentóban és Milánóban. Az Il Manifesto című lap köré szerveződtek
az újbaloldali mozgalmak úgy mint a Lotta
Continua, Potere Operatio és a Avanguardia Operaia. Az olasz ‘68
lázadói persze sokban hasonlítottak amerikai, francia vagy japán társaikra,
hiszen a vietnami háború, a konzervatív értékrend, a fogyasztói társadalom és a
régi baloldal ellen léptek fel. Azonban akár a japánoknál és a németeknél, úgy
az olaszoknál is jellegzetes közelmúltbeli traumák és a sajátos politikai klíma
határozta meg a hatvanas évek mozgalmát. Mint azt Luciana Castellina, egykori
aktivista is hangsúlyozza, az olasz diákok, baloldali értelmiségiek és munkások
a franciákkal és az amerikaiakkal ellentétben – ha rövid időre is –, egységbe
tudtak tömörülni, ezért szélesebb népréteg mozdult meg. Az itáliai ‘68 így
nemcsak egyetemfoglalásokról, hanem gyárfoglalásokról is szólt („autunno caldo” – 1969 „forró ősze”), és
az oktatási reform valamint az újfajta munkás önkormányzatiság kialakítása
mellett a harmadik világ (Vietnam, Algéria, Kuba, Bolívia, Uruguay gerillái és
felkelői) iránti szolidaritás és a neofasizmus elleni küzdelem is fontos
törekvésévé vált a mozgalomnak.
Ahogy
Amerikában a Fekete Párducok, úgy az olasz hatvannyolcasok egyes csoportjai is
radikalizálódtak. A ‘68-as „Valle Giulia-i csatá”-ban, a római tüntetés során a
baloldali és jobboldali militáns fiatalok még együtt csaptak össze a
rendőrséggel, később azonban a mozgalmon belül a militáns csoportok egymással
is szembe kerültek. Szélsőjobboldali, neofasiszta sejtek alakultak a hatvanas-hetvenes
években (Ordine Nuovo, Ordine Nero, Fronte Nazionale, Avanguardia Nazionale),
majd az 1970-ben létrejött szélsőbaloldali szervezet, a Vörös Brigádok (Brigate
Rosse), élen Renato Curcióval pedig már nemcsak a parlamenten kívüli
neofasiszták, hanem a kereszténydemokrata kormány ellen is új partizánmozgalmat
hirdetett. A szélsőséges csoportok a hetvenes évek elejétől terrortámadásokat szerveztek
és hajtottak végre (az egyik első ilyen az 1969-es milánói bombamerénylet),
melyek a ‘68-as mozgalom felbomlását jelezték.
„Az
uralkodó rendszer képes volt arra, hogy egy rendkívüli passzív ellenforradalmat
folytasson, és, mint ahogy ez már a történelem folyamán máskor is előfordult,
átvegyen sok olyan újítást, amelyet az a mozgalom reprodukált, amely az
ellenfele volt. Beolvasztani azt, ami a hatvannyolcas libertáriánus
forradalomnak a leggyengébb, legkevésbé újító arca volt, csak azokat, amik az
egyénnek jelentettek több szabadságot, és a szemétdombra vetni mindazt, ami az
igazi alternatívát képviselhette volna” – fogalmazta meg Luciana Castellina az
olasz ‘68 másik nagy tragédiáját. A lázadástól az illúzióvesztésig vezető úton
pedig az italowestern műfajciklusa is végighaladt, mintegy lekövette a
hatvannyolcas mozgalom történetét.
A két úr szolgája fellázad
Christopher
Frayling, az olasz western egyik teoretikusa a filonét három történettípusra bontja, melyek időben is követik
egymást. Az első a „két úr szolgája”, mely a legkorábbi filmeket foglalja
magában, és nagyjából 1966-ig uralkodó. Ebben jellemzően a Sergio Leone-féle Egy maréknyi dollárért (1964) motívumai
tűnnek fel: egy ravasz és cinikus fegyverforgató kihasználja a kisvárost uraló
bandákat, hogy megszedje magát. Ide sorolható még Sergio Corbuccitól a Minnesota Clay (1964) vagy Duccio
Tessaritól a Pisztolyt Ringónak (1965).
A második történettípust „átmeneti témá”-nak nevezi Frayling, mely a két úr
szolgája variációja, és ebben az egyik fél már a mexikói forradalmárokat
képviseli, mint Corbucci később sokszor lemásolt Djangójában (1966) vagy Sergio Sollima Számadásában. A harmadik csoportba pedig az 1968-tól elszaporodó úgynevezett
„Zapata-western”-ek tartoznak, melyekben a cselekmény jellemzően az 1910-1920
közötti mexikói forradalom alatt játszódik, és centrumában a gringo (európai
vagy amerikai bérgyilkos, fegyverkereskedő) és a helyi forradalmár-bandita
közti kapcsolat áll (Ki tudja?, A zsoldos, Tepepa, Egy kincskereső Mexikóban,
1970, Egy marék dinamit, 1971, Kötél és arany,1971).
Megfigyelhető,
hogy 1968 felé és a Zapata-westernek felé közeledve, az olasz westernek
népszerűvé válásával a műfajciklus egyre inkább radikalizálódik, feltöltődik
politikai tartalommal. „A politikai filmeknek egyfelől akkor van értelmük, ha a
valóság pontos elemzését nyújtják, másfelől pedig akkor, ha ez az elemzés a
nézők lehető legnagyobb köréhez jut el” – ragadta meg ennek okát Franco Solinas.
Mivel a baloldali érzületű alkotók (élen Corbuccival, Sollimával, Solinasszal,
Damianival és Sergio Donatival, a Volt
egyszer egy vadnyugat [1968] és az Egy
marék dinamit írójával) észrevették, hogy a vadnyugati filmek a ‘68-as
mozgalom legnagyobb bázisát jelentő munkásosztály körében hatalmas sikereket
aratnak, ezért a western műfaját fokozatosan forradalmi zsánerré alakították át.
Politikai paraboláik pedig igen népszerűvé váltak a harmadik világban is,
Madagaszkáron például a ZWAM (Zatovo Harcosok Madagaszkári Szövetsége) nevű hetvenes
évekbeli diákmozgalom egyenesen Clint Eastwood antihősének Dollár-trilógiából
ismerős poncsóját választotta jelképévé.
Természetesen
már a legelső, mintaadó westernekben is tetten érhetők az olasz baloldali
eszmék: az antifasizmus, az antikapitalizmus, az antiimperializmus, az
Amerika-ellenesség, az elnyomottak, szegények és munkások iránti szolidaritás. Az
Egy maréknyi dollárért Joe-ja (Clint
Eastwood) ruhaviseletét tekintve is éles kontrasztban áll a határmenti
kisvárosért háborúzó két banda tagjaival, hiszen poncsót visel, amerikai
mesterlövész helyett inkább egy mexikói parasztra hasonlít. És nem mellesleg az
amúgy kapzsi antihős segít egy elesett családon is. Duccio Tessari
Odüsszeia-parafrázisában, a Ringo
visszatérben (1965) a címszereplő (Giuliano Gemma) direkt öltözik mexikói
parasztnak, hogy a szerelmét kiszabadítsa a kapzsi földbirtokos fogságából. Vagyis
Ringo „forradalma” csak úgy győzhet, ha egy szintre kerül az elnyomottakkal, és
az ő dühükből táplálkozva száll szembe a Fuentes-fivérekkel, Pacóval és
Estebannal.
A
korai italowesternek közül azonban a Leonénál és Tessarinál sokkal radikálisabb
Sergio Corbucci Djangója csatlakozik
legdirektebben a ‘68-as politikai mozgalomhoz. Djangónak nem egyszerűen
banditákkal vagy gátlástalan tőkésekkel kell megküzdenie, hanem Jackson őrnagy
a Ku-Klux-Klant és a fasisztákat egyaránt idéző vöröskendőseivel, illetve a baloldali
forradalmárokra emlékeztető mexikói Hugo tábornok csapatával. Jóllehet,
Corbucci antihőse (akit az a Franco Nero formál meg, aki később a
Zapata-westernek köpönyegforgató gringóit is eljátszotta) még a Dollár-trilógia
cinikus antihősére hasonlít, mivel nem annyira a Jackson által kedvtelésből
agyonlőtt latin parasztok érdeklik, hanem az arany és a személyes bosszú. Ám a
két banda ideológiájának és tetteinek feszültsége már felvázolja a problémát,
ami miatt az olasz ‘68 is erőszakba fúlt. Jackson elvileg azért feszíti
keresztre a film elején a mexikóiak által is meggyötört Mariát, mert az
ellenség tisztátalanná tette őt. Azonban ahogy Hugo tábornokról kiderül, hogy
nem forradalmár, csak közönséges bandita, úgy Jacksonról is lehull a lepel, és
a mexikói parasztok lemészárlásakor nyilvánvalóvá válik, hogy az ideológiával
csupán szadizmusát akarja legitimálni. A kései italowesternekben ez már nemcsak
az antagonistákra, de a hősre is jellemző lesz.
Elnyomó államapparátus
Az
újbaloldali mozgalom egyik szélsőséges állítása az volt, hogy a hatalmon levő
kereszténydemokrata kormány is fasisztoid elnyomó hatalom, amely ráadásul
korrupt és álszent is. Erre a problémára pedig nemcsak a korabeli bűnügyi
filmek (Damiani: Mint a bagoly nappal,
1968, Elio Petri: Vizsgálat egy minden
gyanú felett álló polgár ügyében,1970), de indirekt módon a westernek is
reagáltak. Austin Fisher külön filmcsoportot különített el az italowesternen
belül, mely a korrupt és elnyomó establishmenttel foglalkozó westerneket
tömöríti. Fisher ezeket a filmeket RSA-westerneknek nevezi Louis Althusser
ideológiai államapparátus fogalma után (az RSA az ‘elnyomó államapparátus’
angol rövidítése). Ebből pedig automatikusan következik a zsáner felforgatása,
dekonstrukciója, hiszen a klasszikus western alapértékei (fejlődés,
civilizáció, törvény, kisközösség, család, maszkulinitás stb.) korrumpálódnak a
korrupt vezetők és kegyetlen zsarnokok által uralt olasz vadnyugaton. Sollima a
Számadásban és a Szemtől szemben (1967) című filmben, Corbucci A halál csöndjében (1968) és A
szakértőben (1969), Tonino Valerii A
harag napjaiban (1967) és A hatalom
árában (1969), Carlo Lizzani a Nyugodjanak
békében! (1967) esetében, Giulio Questi a Django, ölj!-ben vagy Sergio Garrone Django, a fattyújában (1969) a törvény képviselőit ravasz
köpönyegforgatónak, sőt szadistának, míg a kisvárosok lakosságát
ellenszenvesnek, őrültnek vagy vérszomjasnak mutatják be. A halál csöndje, a Nyugodjanak
békében!, a Django, ölj! és a Django, a fattyú antagonistái nemcsak
kegyetlen hatalmi figurák, hanem élvezik is a kínzást, az erőszakot, a
tömeggyilkosságot.
Persze
sokszor a hősök sem jobbak a korrupt politikusoknál, a brutális seriffeknél és
a bigott városlakóknál. A Számadásban
a fejvadász Corbett (Lee Van Cleef) eleinte elvtelen módon kiszolgálja
Brockstont, a texasi vasúti vállalkozót politikai karrierje felépítése
érdekében, és csak a film végén érti meg, hogy egész végig ártatlan embert
üldözött. Corbucci filmjeiben, a Navajo
Joe-ban (1966), A halál csöndjében
és A szakértőben a főhősöket bár
jogos bosszú hajtja, de ahogy már Django sem volt tiszta lelkű igazságosztó,
úgy az említett három film címszereplői is sokszor túl messzire mennek, A halál csöndje és A szakértő bosszúállói szinte azokhoz válnak hasonlóvá a cselekmény
során, akik ellen harcoltak.
Az
RSA-westernek két végletét képviselik a Django,
ölj! és a Szemtől szemben: Giulio
Questi filmje még a „két úr szolgája” cselekménytípust variálja, míg Sergio
Sollima művében már feltűnnek a Zapata-westernek ismerős motívumai. A Django ölj!-ben az Idegen, a főhős (Tomas
Milián alakítja, aki jellemzően mexikói bandita-forradalmárokat játszott el) passzív
karakter, aki egykori bandáján szeretne bosszút állni, amiért sorsára hagyták
őt, de a közeli kisváros kegyetlen társadalma előbb elvégzi helyette a piszkos
munkát. A települést egyfelől Templer, a szalon kapzsi tulajdonosa és Alderman,
a banditák lincselését levezénylő lelkész, másfelől Sorrow, a homoszexuális
földbirtokos és feketeingesei, „a fiúk” („muchachos”) uralják. Az Idegennek
nincs is kit megmentenie, mivel Templer csökkent értelmi képességű fiát közvetetten
a feketeingesek ölik meg, Alderman félőrült feleségét, Elizabeth-et pedig férje
és kapzsisága kergetik a halálba. Tehát a Django,
ölj!-ben a „két úr szolgája”-változatból ismerős szemben álló bandákon
keresztül jelenik meg a ‘68-as mozgalom két fő ellensége: a korrupt tőkés
(Templer, Alderman) és a neofasiszta csoport (Sorrow).
A Szemtől szemben cselekményében is
megjelennek a törvényt saját képükre formáló, zsarnoki hatalmasságok, azonban
ebben a filmben már nemcsak az elnyomó államapparátus kritikája, hanem a
forradalmi erőszak szükségességének kérdése is felmerül, ami a Zapata-westernek
fő témája. Jóllehet, Beauregard (Tomas Milián), a bandita és az általa vezetett
kommuna még nem mexikói forradalmárok csoportja, sokkal inkább a hatvanas évek
ellenkultúrájának anakronisztikus képviselői. A történet másik főszereplője,
Brad Fletcher a legérdekesebb figura, akit nem véletlenül a radikális politikai
aktivista, Gian Maria Volonté formál meg. Fletcher a cselekmény elején
liberális és pacifista nézeteket valló, de betegeskedő történészprofesszor. A
tanár betegségét és ideológiáját összekapcsolja Sergio Sollima a filmben, így
mikor Fletcher a vadnyugati határvidékre utazik gyógyulni és pihenni, a
liberalizmus csődje bontakozik ki. Hiszen a tanárember valahányszor békésen
próbálja megoldani a konfliktusokat, kudarcot vall. Ugyanakkor Sollima
ellentmondásos módon mutatja be a forradalmi erőszakot is, mivel egyfelől a
Beauregard közösségének élére álló Fletcher csak fegyverrel és kegyetlenséggel
képes megvédeni népét, másfelől tűzkeresztségét, banditává, sőt klasszikus
értelemben vett férfivá válását az egyik vele szemtelenkedő nővel szemben
elkövetett testi erőszak szimbolizálja. Austin Fisher emiatt, illetve
Beauregard végső árulása miatt a Szemtől
szembent következetlennek nevezi, azonban Sergio Sollima westernje éppen azért
ábrázolja hitelesen az olasz ‘68-as mozgalom alapvető problémáját, mert
bemutatja, hogy a pacifizmus és a fegyveres ellenállás ugyanúgy nem célravezetők.
Viva Zapata!
„A Ki tudja? nem western, hanem egy film a
mexikói forradalomról, akárcsak A bandita
(1953) Lima Barettotól, mely a brazil banditákról szól. A Nyugat a Rio
Grande-től Északra van, míg Délen Emiliano Zapata és Pancho Villa történetei formálódnak.
A hatvanas évek olasz filmjét ezek a hősök érdekelték, mert a harmadik világ
szimbólumai voltak. A hatvanas években széles körben napirenden volt a
proletariátus és az elnyomottak forradalma, és ennek semmi köze az angolszász
puritán gyökerekkel bíró westernhez.”
– nyilatkozta Damiano Damiani rendező. Damianinak abban mindenképp igazat kell
adnunk, hogy a Zapata-westernek trendjét elindító Ki tudja? és az ebbe a csoportba tartozó többi film (A zsoldos, Egy kincskereső Mexikóban, Tepepa,
A bandita, Egy marék dinamit) a lehető legtávolabb kerültek a tradicionális
amerikai westernektől, melyekben a latin-amerikai paraszt vagy bandita
legfeljebb antagonista, de legtöbbször komikus mellékkarakter lehetett. A
Zapata-westernek a legdirektebb módon állnak ki a kapitalizmus és az amerikai
imperializmus ellen, illetve a harmadik világ forradalmai mellett. Damiani,
Corbucci, Petroni, Solinas és Sergio Donati Mexikót az anti-kolonializmus
szimbólumává avatták, és az 1910-es években zajló mexikói forradalmat ‘68 és a
hatvanas évek felszabadító mozgalmainak allegóriájaként értelmezték újra.
Persze
akár a Szemtől szemben, úgy a
Zapata-westernek is ambivalensen viszonyulnak a forradalmi erőszakhoz. Ez
logikusan következik abból, hogy a XX. század eleji mexikói forradalom sem volt
teljesen tiszta ügy. Hiába döntöttek le a felkelők egy zsarnokot, jött helyette
másik, majd a tízes évek végén részint az amerikai indirekt beavatkozásoknak (például
Madero elnök meggyilkolása), részint az ellenállást vezető három karizmatikus vezér
(Venustiano Carranza, Pancho Villa, Emiliano Zapata) harcainak folyományaként
eluralkodott a káosz. Ráadásul nemcsak az egymást gyorsan váltó hatalmasságok,
hanem maguk a felkelők, Villa és Zapata sem válogattak az eszközökben, jóllehet
a szegények és a földosztás mellett végig mindketten kiálltak („Tierra y
Libertad!”, avagy „Földet és szabadságot!” volt a jelmondatuk). Így az olasz
westernek a mexikói forradalmon keresztül világítottak rá egyfelől a békés,
passzív ellenállás hiábavalóságára (Egy
kincskereső Mexikóban), másfelől a fegyveres harcok és a brutalitás
túlburjánzására, a szélsőségessé válás veszélyeire (Egy marék dinamit).
A
Zapata-westernek általában vagy a külföldről érkező gringo (A zsoldos, Egy kincskereső Mexikóban, Tepepa),
vagy a mexikói paraszt-bandita (Ki tudja?,
Egy marék dinamit) öntudatra
ébredését mutatják be. Ugyanakkor a forradalmat jellemzően a kapzsiság, az
önzőség, az árulás és a túlzott erőszak teszi tönkre. A zsoldos és az Egy
kincskereső Mexikóban főszereplőinek ügye is azért bukik el, mert
kölcsönösen kijátsszák egymást, így a végkifejletben már inkább az egyéni
túlélésért, semmint a forradalmi ügyért harcolnak. A Tepepa címszereplő lázadója (Tomas Milián alakítja) pedig súlyos
árat fizet azért, amiért egy jómódú angolszász nő ellen elkövetett nemi
erőszakot forradalmi tettként értelmez, mivel áldozata a másik oldalon álló
bosszúszomjas Dr. Price menyasszonya volt. A Zapata-westernekben a mexikói
zsarnokok és az amerikaiak közé egyenlőségjel kerül (Corbucci két említett
művén kívül a Ki tudja? beszél erről
a legdirektebben), hiszen a mexikói forradalom idején az Egyesült Államok akár
zsarnokokat (például Huertát) is támogatott, hogy saját gazdasági-politikai
érdekei ne sérüljenek. Ez a cinikus külpolitikai gyakorlat a hatvanas években
is jellemző volt az USA és a harmadik világ viszonyában, az olasz ‘68-at ezért
is hatotta át az Amerika-ellenesség.
A Zapata-westernek
között a Ki tudja? és Sergio Leone és
Donati műve, az Egy marék dinamit
képviselik a két végletet, egyúttal az alfát és az omegát is. Damiano Damiani
filmje mintegy elindította az irányzatot és főszereplőjét is a forradalmárrá
válás útján. Damiani, illetve a forgatókönyvet jegyző Franco Solinas mintegy Leone
Dollár-trilógiájának cselekményét értelmezik át: míg az Egy maréknyi dollárért ravasz Joe-ja alapvetően pozitív figura,
addig a Ki tudja? amerikai zsoldosa a
tulajdonképpeni antagonista, akinek aljassága felébreszti a forradalmárt a
Dollár-filmek mexikói banditáit képviselő főhősben. Chuncho (Gian Maria
Volonté) a cselekmény elején olyannak tűnik, mint az amerikai westernek
sztereotip módon bemutatott mexikói banditája: iszik, folyton otrombán röhög,
és bár a forradalom tábornokát, Eliast szolgálja, az eszmék helyett inkább a
haszonszerzés érdekli, akár Ramónt és Indiót, az Egy maréknyi dollárért és a Pár
dollárral többért negatív hőseit (mindkettőt Volonté formálta meg). Tate (Lou
Castel), az önmagát körözött bűnözőnek álcázó amerikai bérgyilkos gátlástalansága
ébreszti rá arra Chunchót, hogy vakon élt. Igaz, a férfi már korábban is
tanítaná a mexikói parasztokat lőni, de ekkor még elvicceli a dolgot. Azonban
elköveti azt a hibát, hogy elkezd bízni az amerikaiban, és barátságba kerül
Tate-tel. Amerika azonban a Ki tudja?
cselekményében egyértelműen negatív erő: Tate lenézi a mexikóiakat, egy
kisgyereknek be is vallja, hogy nem szereti, csak kihasználja az országot, és
végső soron Chunchóval is ezt teszi. Tate célja Elias likvidálása. Azé az
Eliasé, aki a parasztok felszabadítását szorgalmazza. Amerika tehát Damianinál
nem a szabadságért, hanem éppen az ellen tevékenykedik. Erre akkor jön rá
igazán Chuncho, mikor a film végén vonattal az Egyesült Államokba utazna
Tate-tel, aki a mexikói férfit gazdaggá teszi, és elegáns ruhába öltözteti. Az
állomáson azonban Chuncho megtapasztalja, hogy a bérgyilkos nem tekinti
embernek a mexikóiakat, és később kideríti, hogy Tate csak átverte és
kihasználta. Ezért Chuncho a bevezetőben idézett végső, őrült kiáltása: a fegyveres
ellenállást direkten összekapcsolja a szabadság eszméjével.
Sergio
Leone azonban már régóta nem hitt ezekben az eszmékben. „Bele kell
fecskendeznünk a jelen politikai problémáit a látványos szórakoztató filmekbe.
Mert a politika többé nem jelent semmit Olaszországban! Ezért csinálok olyan
filmeket, amilyeneket. Hittünk az emberiségben, és az emberiség cserben hagyott
minket. Persze, a helyzet a többi országban is hasonló, de valahogy mi vagyunk
a legszerencsétlenebbek. A mi álszentségünk, és a ‘kompromisszumok politikája’
vitt minket a válságba.” – ecsetelte a rendező utalva arra, hogy az Olasz
Kommunista Párt cserben hagyva a baloldalt az Olasz Kereszténydemokrata Párt
felé közeledett (majd később valóban megkötötték a „történelmi kompromisszum”-ot).
Éppen ezért Leone, mint egy másik interjúban megerősítette, elutasította a „sombrero
romantikájá”-t, vagyis a forradalmi eszméket, és inkább anarchistának vallotta
magát. Giulio Petroni a Tepepa erőszakkritikája
ellenére még hisz a forradalom magasabb rendű eszméjében, hiszen a címszereplő
népe annak halála után is folytatja, amit az antihős elkezdett. Az Egy marék dinamitban azonban a
forradalom nem több kegyetlen erőszakláncolatnál. Az elkötelezett baloldali
Sergio Donati és a kiábrándult Sergio Leone között a film készítése során végig
konfliktus izzott (ezt meg is sínylette a mű, mivel az Egy marék dinamit lett Leone legkevésbé sikeres westernje), és az
elemzők szerint Sean, a fanatikus ír felkelő (James Coburn) modellje Donati, társa,
a vele állandóan vitázó, cinikus és kiábrándult mexikói bandita, Juan (Rod
Steiger) pedig Leone alteregója. A korábbi Zapata-westernekhez képest ebben a
filmben fordított a felállás: a gringo az idealista forradalmár, míg a pusztán
megélhetési bűnöző mexikói már túl van a lázadó korszakán, és undorodik minden
ideológiától. Juan így vélekedik az egész felkelésről: „Tudom, miről beszélek,
mikor forradalomról beszélek. Akik könyveket olvasnak elmennek azokhoz, akik
nem és azt mondják: ‘Változtatnunk kell.’ A szegények pedig változtatnak. Azután,
akik olvasnak körbe ülnek egy nagy asztalt és beszélnek, és beszélnek, és
beszélnek, és esznek, és esznek, és esznek. De mi történik a szegényekkel?
Meghalnak! Ez a te forradalmad”. Ráadásul, amint az a visszatekintésekből
kiderül, egyszer már Sean is csalódott, mikor az írek függetlenségéért harcolt,
és saját áruló bajtársát kellett lelőnie.
‘68 alkonya
Tehát
Sergio Leone az Egy marék dinamit
egyenetlen cselekményvezetése ellenére a néző képébe vágja, hogy miért nem
szabad hinni az ideológiákban, és hogy miért bomlott fel az 1968-as mozgalom. A
kompromisszumkötés, a konszolidáció, a mérsékeltek és a radikálisok szakadása
együtt vezettek a hetvenes évek kiábrándultságához és a terrorizmushoz. Így az
olasz westernek is lassan elveszítették politikai funkciójukat. Már az olyan
komikus hangvételű Zapata-westernekben is csak díszlet a forradalom mint az Ötfős hadsereg (1969) vagy a Kötél és arany. A hetvenes éveket
viszont a vígjátékok (Az ördög jobb és
bal keze [1970], Egy maréknyi
hagymáért [1976]) és a hibrid, távol-keleti harcosokat felvonultató
westernek (Vörös nap, 1971, Shanghai Joe ökle, 1973) uralták, ezek a
jórészt konformista és politikai értelemben súlytalan filmek arattak sikert,
jelezve, hogy a társadalomnak is elege van a lázadásból.
Érdekes
azonban a szakirodalomban „poszt-western”-nek vagy „alkony westernek”-nek
nevezett irányzat, mely a vígjátékokkal párhuzamosan bontakozott ki, és a
hetvenes évek végére érett be. A társadalom és a rendszer megváltoztatásával
kapcsolatos illúziók az évtized második felére végleg szertefoszlottak az Olasz
Kommunista Párt „történelmi kompromisszuma” mellett a Vörös Brigádok merényleteinek,
többek között Aldo Moro kereszténydemokrata politikus 1978-as elrablása és
kivégzése eredményeként. A melankólia már az olyan korai, komikusabb hangvételű
westerneket is áthatja mint Tonino Valerii Nevem
senkije (1973) vagy Sergio Corbucci vadnyugati Bonny és Clyde-története, a Sonny és Jed (1972). A legdepresszívebb
filmeknek viszont a zenei anyaga is tükrözi a korhangulatot. Ennio Morricone és
Luis Bacalov heroizáló, katartikus dallamai helyett többek között Guido és
Maurizio de Angelis zeneszerzők, illetve Az
Apokalipszis négy lovasa (1975), a Keoma
(1976), a Mannaja (1977), a California (1977) vagy a China 9, Liberty 37 (1978) mélabús balladái
siratják el a sárba fulladt, rothadó épületekkel és reményvesztett,
megkeseredett emberekkel telített vadnyugatot.
Zsarnokok
persze továbbra is vannak, akikkel a belső démonaikkal küzdő fegyverforgatók
még szembe szállnak, azonban már nem akarnak, sőt pürrhoszi győzelmük nem is
eredményezhet nagy társadalmi változásokat. A félvér indián Keoma (Franco Nero)
utolsó képviselője népének, és személyes bosszúja után sem találja már helyét,
mivel apját féltestvérei megölték, akikkel a férfinek szintén végeznie kellett.
Ettől persze még Enzo G. Castellari művében megjelenik az újjászületés
motívuma, de a megváltás az antihős számára nem lehetséges. A szintén a
polgárháború után játszódó California
fő témája is a visszafordíthatatlan veszteség. A címszereplőt az a Giuliano
Gemma játssza, aki a Ringo visszatérben
mexikói parasztnak öltözve még Ringóként vissza tudta szerezni szerelmét. A California szinte poszt-apokaliptikus,
saras és véres világában azonban a Keomáéhoz
hasonlóan keserű a happy end, a veszteségek visszafordíthatatlanok: California
hiába győz, és szabadítja ki szerelmét, a nő a fogságban szinte megőrült. Az Apokalipszis négy lovasa ebből a
szempontból a legkegyetlenebb, hiszen az egyik hippiszerű bandita főszereplőt
az a Tomas Milián játssza, aki a Zapata-westernek forradalmár-banditáit is megformálta.
Lucio Fulci elégikus westernjében Chaco csak látszólag képviseli a lázadók
szabadságeszményét, valójából egy szadista erőszaktevő, aki ok nélkül kínoz meg
brutálisan egy seriffet, majd a film törvényen kívülre került főszereplőit is,
akik sorra halnak meg Chaco miatt. Az
Apokalipszis négy lovasában pedig a gyermek világra hozása még annyira sem
szimbolizál valamilyen reményt, mint a Keomában,
mivel a női főszereplő kisbabája egy részeges semmirekellőkből álló közösséghez
kerül miután a lány belehal a szülésbe.
A
forradalmár ugyanígy pervertálódik a Sonny
és Jedben, melyben szintén a kubai származású színész játssza el a
címszereplő Jedet, a szadista banditát. A Sonny
és Jed a Tepepával együtt képez
hidat a Számadás, a Fuss, ember, fuss! (Sergio Sollima,
1968) és Az Apokalipszis négy lovasa
között. Sollima két filmjének főhőse, Tomas Milián Cuchillója még ártatlan,
tiszta lelkű és önkéntelen lázadó. Tepepa viszont már valóban bűnös abban,
amivel Milián korábbi Cuchillóját alaptalanul vádolják: megerőszakolt egy nőt. A
Sonny és Jedben a banditába szerelmes
Sonnyt meglepő módon ugyanígy bolondítja magába Jed, aki elundorodva veszi
tudomásul, hogy a nő még szűz. Jed persze megpróbálja magát forradalmárnak
beállítani, hiszen vadnyugati Robin Hoodként lép fel, aki elveszi a gazdagoktól
a pénzt, és azt a szegényeknek adja. A bandita egy falut is védelmez a
parasztokat megsarcoló zsarnokoktól, azonban éles kontrasztban áll erőltetett romantikus
perszónájával a Sonnyval és más nőkkel szemben tanúsított erőszakos bánásmódja.
Tepepa, Jed és Chaco karrierjét egymás mellé állítva megfigyelhető, hogyan
redukálódik a hatvanas hetvenes évek során a forradalmi erőszak öncélú
brutalitássá, melynek nem vagy nemcsak a zsarnokok, hanem ártatlan emberek is
elszenvedői. Éppen úgy, ahogy a Vörös Brigádok vagy a Fekete Rend (Ordine Nero)
saját maguk által partizánakciókként értelmezett terroristamerényletei
esetében.
‘68
eszméivel tehát lassan az olasz western is sírba szállt. A nyolcvanas-kilencvenes
években még próbálkoztak a műfajciklus feltámasztásával (Django 2, 1987, A dakoták fia,
1994, Bunyó Karácsonyig,1994). Azonban
egyfelől a mozgalomból kivált terrorista csoportok tevékenysége miatt az
establishment ellen lázadó pisztolyhős-forradalmárok a társadalom szemében bűnözőkké
váltak, másfelől az új konformizmushoz és a neoliberális kapitalizmushoz nem
illenek a forradalmi hősök, csak a konszolidált szuperhősök. Talán egy új ‘68
ez utóbbiakat is radikalizálódásra késztetné, de erre a jelenlegi
társadalmi-politikai klímában igen kicsi az esély.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2018/06 28-34. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13690 |