Bikácsy Gergely
Forman amerikai filmjei
is értékesek, de a Fekete Péter, a Szöszi és a Tűz van, babám! látásmódját csak részben tudta átmenteni az
emigrációba.
„Olyan forgatókönyvön
dolgozom, amely teljes egészében New York-ban játszódik” – nyilatkozza pár
hónappal a szovjet katonai megszállás előtt, 1968 júniusában Miloą Forman. Az interjút francia
lap közli, az értő filmnézők buzgón olvassák, Prágában és Párizsban egyaránt. Hiszen
a Tűz van, babám nagy nemzetközi
siker, Carlo Ponti akarja pénzelni, és Forman már ezen a tavaszon is tárgyal
nyugati producerekkel. Az 1968-as Cannes-i Fesztivál félbeszakadt, pedig ő volt
az Arany Pálma nagy esélyese. Ha nincs a megszállás, akkor is nagyvilágba, más,
tágasabb környezetbe lép. Talán kedvezőbb körülmények között egy cannes-i fődíjjal,
az még Amerikában is számít. Másképp alakult: emigránsként, hazájából
kitagadottként két és fél hosszú évig nem kíséri szerencse.
Ez idő alatt a New
York-i kultikus művész-szálló, a Chelsea
Hotel lakója: miként több más ismert és kevésbé ismert zenész, festő és író
ott hitelben lakhat, sikere idején majd megadja a lakbért. Odáig azonban még évek
telnek el... Forman egy 2009-es húsz perces dokumentumfilmben mesél a hotelbeli
életének epizódjairól. Fontos dokumentum. Végig közelképben az ablaknál,
mögötte fölülről a Central Park látványa – mint akkor a hotelszobájából.
Negyven éve él Amerikában, de cseh nyelven beszél, bár nemcsak azért olyan,
mintha egy cseh új hullámos film epizódjaival nevettetne. Groteszk eseményeket
idéz, komikumot sem nélkülöző szállodai tűzről, meg rendező-társa, Ivan Passer
hetekig üres szobájába végleg beköltöző hindu gururól. Mit nem adnék, ha prágai
új hullámos szellemben megrendezte volna a Chelsea Hotel filmjét.
*
Közhely, hogy a
csehszlovák film hatvanas évekbeli nagy megújulása Kafka nélkül
elképzelhetetlen, és Hrabal hatása nélkül még kevésbé. Miloą Forman pályakezdése azért
érdekes, mert egyetlen a cseh film megújítói közül, akire közvetlenül sem
Kafka, sem Hrabal nem hatott. Az ő választása volt, hogy pályakezdő társainak a
Gyöngyök a mélyben című Hrabal-epizódfilmjében (mondanám:
virágcsokrában) nem szerepel. Még leginkább „hrabalosnak érezhető” első
nagyjátékfilmje, a Fekete Péter rendezésekor
valószínűleg nem is olvasta az 1965-ig elhallgattatott írót. Nem ismerem igazán
jól a cseh irodalmat, de az induló Forman szemléletét és hangját egy magyar
íróval, Örkény Istvánéval érzem rokonnak. Az Egyperces novellák első kiadása alig valamivel később jelent meg,
mint Hrabal Prágában.
Hát a kortárs európai rendezők
hatása? Maga Forman a korai Truffaut mellett Ermano Olmit emeli ki, valóban
testvérszellemű Olminak igazi „újhullámos” kis remeklése, az Állás (Il posto). A fikcióba oldott dokumentum,
az ellesettség varázsos érzését keltő fél-dokumentum vonzotta. A cseh rendezők
közül őt magát és több filmfőiskolát ekkoriban végző társát hasonló „életszeletek”
vonzzák – az ellesett percek, a groteszk villanások, a meglepett és meglepetést
keltő minutumok, valósággal csábítják – egyelőre forgatókönyv nélküli – filmre
vitelre. A mindennapi, mégis gyakran váratlan emberi gesztusok, a furcsa, de
magyarázatra mégsem szoruló pillanatok, utcán, jellegtelen lakásokban, a hatalom
ellenőrzése alól kicsúszott kisebb-nagyobb összejövetelek, munkahelyi
táncestek, zenei rendezvények „életporos”, vidáman szomorkás, szórt világítású
helyzetek – és most nem a formai megoldásokra gondolok. Ha volt ebben a korai
korszakában művészi rokona, főleg Chytilová dokumentumai a testvérfilmek (az Egy zsák bolha éles humorát Forman is
vállalhatta volna, akárcsak később az Éva
és Vera kegyetlenebben szúró szemszögét). Hrabal sokkal inkább bújtatja,
ravaszul és bravúrosan rejti írásaiban a kegyetlenségét, amit aztán Menzel szívhez
szólóan, de sohasem hamiskodva még inkább szelídít. A Hrabal-életmű egyik
főmotívuma, az öngyilkosság nála inkább szelíd álom – és a Szigorúan ellenőrzött vonatok után már sehol sem „főmotivum”. Olmi
semmifajta gúnyt nem éreztet rokonszenves-ügyetlen hősei iránt. Az Állás és a Fekete Péter sok tekintetben rokon, de emiatt mégiscsak ellentétes
látású alkotókra vall – később azután már semmiféle rokonvonás nem fedezhető
fel a két rendező között.
*
Tanulságos beszélgetést
őrzött meg a filmszalag évekkel később, már amerikai sikerfilmet rendező Forman
és a Prágában maradt, évekig hallgatásra ítélt Chytilová között. Egy ideig
arról beszélgetnek, hogy Forman számára a filmben mindig a történet a
legfontosabb. Ízig-vérig amerikai filmcsináló, és mintha nem emlékezne korai
prágai filmjeire, melyeknek nincs is története. A Verseny/Vizsga például egy amatőr táncdal-énekesnői meghallgatás
robbanóan keserű humorú dokumentuma, (közeli rokona Gazdag Gyula induló
dokumentumfilmjeinek), de a Fekete Péter
eredetiségét szintén soha senki nem a történetben kereste és találta meg.
„A kritika néha a
szemedre vetette, hogy a humorod merő gúnyolódás” – vált élesbe egyszer csak
Chytilová, akinek némi joggal ugyanezt vetették a szemére pályakezdő filmjei
óta – és nemcsak korlátolt államhatalmi cenzorok. A cseh és az európai új
hullámok két könyörtelenül éles látású nemrégi fiatal rendezője beszélget itt
egymással (indulásuk után azért már hosszú évekkel – és külföldön). „Csak olyan
embereket tudok kinevetni, akiket igazán szeretek” – mondja Forman. Ez igaz
volt a Fekete Péter, és az Egy szöszi
szerelme minden szereplőjére, a bumburnyák tartalékos katonákra is a
munkáslányok kisvárosi szocreál táncestélyén. De nem igaz a Tűz van, babám! iszonyúan buta
tűzoltó-bálrendezőire és agyhalott parancsnokaira. Ők azért mintha ellenségei
volnának a szintén nagyon buta (vagy butaságra, buta viselkedésre
kényszerített) közembereinek, saját alattvalóiknak. Minden szereplő a velejéig
hazug rendszer terméke. A sebészkés villogóan éles humora – ezért is tiltották
be a ‘68-as Prágában. Akárcsak majdnem Chytilová Százszorszépek-jét, a Tűz
van, babám! ikerfilmjét. Mai szemmel, ötven év múltán is az európai
filmművészet nagy és mély szatírái, talán e műfajban meghaladhatatlanul a
legnagyobbak. S nem is a szatíra meghatározás a pontos: mindkét film az abszurd világláttatás mesterműve. Ha
Forman első filmjeiben Örkény Egyperces
novelláinak némely vonását véljük felismerni, a Tűz van, babám! fájdalmas röhögésű abszurdja a magyar néző
képzeletében joggal visszhangzik a Tóték
sötét-fekete humorára. Vagy, aki tágasabb távlatban, világirodalmi párhuzamra
vágyik: nem Kafka vagy Hrabal, hanem Gogol szelleme fűti lobogó lángokká a Tűz van, babám! képsorait.
*
A Čáslavban született, cseh
filmrendezőből kényszerűen amerikaivá lett Miloą Forman gazdag életmű alkotójaként hunyt el Connecticut-ban. Gazdag
Gyula egy régi írása került elém, még 1985-ből (azóta sok éve már ő is az
Egyesült Államokban él és tanít, de játékfilmet, ha jól tudom, nem rendezett.)
Ez az írása egy kedves-ámulatos
Menzel film (a Hóvirágünnep) kapcsán
hozza szóba, fájó párhuzamként Forman amerikai fordulatát: „Nem tudom, és nem
is akarom eldönteni, hogy Formannak vagy Menzelnek van igaza, ha egyáltalán ez
a kérdés életutakkal kapcsolatban feltehető, csak azt tudom, hogy – divat ide,
divat oda – a Hóvirágünnepet nagyon
szeretem, a Ragtime pedig hidegen
hagy.”
Ha hozzátehetek valamit:
engem Forman többi amerikai filmje is.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2018/06 04-06. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13685 |