Kránicz Bence
A kimondhatatlan című képregény
A tavalyi Filmvilág-stripeket jegyző Dudás Győzőnek jutott ideje egy hosszabb
munkára is: a nehezen megjegyezhető címet kapott Perisztaltikhoszeia az antik görög eposzok paródiáját kínálja.
Szórakoztató, vérbő, fordulatos történet a mitikus ókorból, amelyet elsősorban
hősábrázolása tesz „szerzőivé” és egy cseppet nehezebben befogadhatóvá. A magát
filozófusnak hazudó, egyébként hivatásos ingyenélőként lébecoló
Perisztaltikhosz igazi antihős, aki mindig a könnyebb ellenállás felé megy,
gátlástalanul kihasználja a környezetében élők hiszékenységét, és sportot űz
abból, hogy elcsábítsa az összes falubeli szépasszonyt. Mikor Athéné és Árész
olümposzi fogadása miatt Perisztaltikhosznak hősies hadvezérré kellene
változnia, ő pontosan ugyanolyan marad, mint addig. Rengeteget utazik, megismer
számos mitikus hőst, de jellemfejlődésre ne számítsunk. Így aztán az epizodikus
szerkesztésű történet tulajdonképpen egy rémesen ellenszenves fickó köré épül. Mindez
felfogható műfaji idézetként is: az ókori mondák hősei ennél cifrább dolgokat
is csináltak, gondoljunk csak az erőszaktevő Zeuszra vagy a családirtó
Héraklészre.
Ezzel Dudás újabb szempontot
vet föl, igaz, a képregény nem erről szól, ennél könnyedebb darab. Mégis azon
kezdtem gondolkodni, hogy az antik mesekincset hogyan olvassuk újra a #metoo és
hasonló folyamatok után, a tisztességes szexuális viselkedésről szóló aktív
párbeszéd éveiben? Milyen hősökről tanultunk gyerekként az iskolában?
Elmagyarázta bárki, mi történt Zeusz és Európé, Thészeusz és Ariadné között? Ma
olvasva ezek a kérdések tűntek a legfontosabbnak a Perisztaltikhoszeiában, és kicsit sem zavar, hogy Dudás Győző remek
kis kötetében mindez csak mellékzönge.
Dudás Győző:
Perisztaltikhoszeia. Fekete-fehér, puhafedeles, 120 oldal. Kiadó:
Szépirodalmi Figyelő Alapítvány.
Mesék az ágy alól
Lakatos István tíz éve számít
az egyik legtehetségesebb magyar képregényalkotónak. Szokás mondani róla, hogy
túl ritkán rajzol képregényt, rövidebb munkáit tartalmazó gyűjteményes kötete
alapján viszont életműve nem is olyan soványka. A könyv első felében olvasható,
2008 és 2013 között készült képnovellák mindegyike nagyon erős, közülük nem egy
(a Miserere homine, a Lencsilány és a Kisgömböc) kis remekmű.
Lakatos stílusa egyedülálló, és itt nem is sokat emlegetett és gyakran másolt, „gótikus”
rajzaira gondolok, hanem a lelki fájdalom, a rossz közérzet, a belső
elveszettség alapélményeinek megmutatására. Az alkotó komolysága nem
egyszólamú: hol iróniával, hol részvéttel és megértéssel párosul, és a
kiútkeresés igénye mozgatja. Terápiás képregényeket olvasunk, könnyű
megoldások, falvédőbölcsességek nélkül.
Az egyetlen fájdalmam, hogy a
legutóbbi évek Lakatos-képregényei a régebbi munkákhoz képest tét nélküli
bohóckodásnak tűnnek. Nem rosszak ezek sem, de bízom benne, hogy a szerzőnek
lesz még ideje és energiája elmélyülni valamiben. A Mesék az ágy alól egy fontos alkotó eddigi műveit gyűjti össze,
karcsú és szép, de fajsúlyos kötet.
Lakatos István: Mesék az ágy
alól. Színes, keményfedeles, 96 oldal. Kiadó: Kaméleon Komix.
Jodorowsky főműve
Alejandro Jodorowskyt 1973-ban
kérték fel, hogy rendezzen moziadaptációt a Dűnéből,
ám az elátkozott filmterv soha nem valósult meg, Jodorowsky és
látványtervezője, Moebius viszont a koncepció számos elemét átmentették
nagyszabású sci-fi képregénysorozatukba. Ez volt a nyolcvanas évektől megjelenő
Incal, Jodorowsky összefüggő
fantasztikus-ezoterikus univerzumának alapköve, amelynek első kötete most
jelent meg magyarul.
Az Incal nem fog mindenkinek tetszeni, mert a pszichedelikus lüktetés
és a kegyetlen irónia jellegzetesen poszt-68-as egyvelege máshogy tabusértő és
máshogy humoros, mint amire 2018-ban igazán fogékonyak vagyunk. Aki nem vak,
annak mégis egyértelmű, hogy különleges és eredeti művel van dolgunk. A főhős,
John Difool csillagközi vesszőfutása nem is olyan érdekes, sokkal izgalmasabbak
Moebius groteszk figurái és futurisztikus tárgyi világa, az Yves Chaland által
kidolgozott bámulatos színhatások, és persze az író technomágikus
popfilozófiája.
Alejandro Jodorowsky – Moebius: A sötét Incal. Színes, keményfedeles, 48 oldal. Kiadó: Pesti Könyv.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2018/04 64-64. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13668 |