Benke Attila
Keep Watching – amerikai, 2017. Rendezte: Sean Carter. Szereplők: Bella Thorne, Chandler Riggs, Natalie Martinez. Forgalmazó: Sony. 89 perc.
Manapság mindenütt
megfigyelhetnek minket a digitális technika eszközein keresztül. Ez a
tapasztalat szorongást kelt a XXI. század emberében, akinek félelmei sok
kortárs horrorban (Kocka-filmek, a Fűrész-sorozat, A gyilkos szoba, Death Tube-filmek)
válnak valóra borzalmas kínzások és gyilkosságok formájában. A tavaly
Halloweenre időzített Gyilkolj vagy
meghalsz is korunk technoparanoiájára alapoz, és a csapdahorrort próbálja
elegyíteni a home invasion-thrillerrel.
Az
elsőfilmes Sean Carter horrorjának főszereplői egy idillinek nem nevezhető
család tagjai. Jamie lázadó tinédzseréveit éli, szexuális kibontakozása miatt
retteg a terhességtől, és édesapja, Adam új barátnőjével, Oliviával sem jön ki.
A széthúzó családot azonban kényszerűen összekovácsolja a Terror nevű gyilkos,
aki az otthonukat megfigyelő Alkotó parancsára tör rá Jamie-ékre, és hacsak meg
nem ölik, a Terror fog végezni mindenkivel.
A Gyilkolj vagy meghalsz szolgaian
reprodukálja a tipikus slasherek fordulatait, és arcátlan módon lemásolja a Fűrész-filmek motívumait (a technika
révén mindenható antagonista, kegyetlen feladatok, egymás ellen fordított
áldozatok), ami miatt kiszámítható a cselekmény. Sean Carter művének
különlegességét önreflexiója adja, melyet amúgy már a Cannibal Holocaust elsütött kicsit más formában. Ugyanis az Alkotó
és csapata azzal foglalkozik, hogy rejtett kamerákkal szerelik fel a házakat,
majd a Terror segítségével beindítják az „élő filmet”, melyet olyan izgalmasan
vágnak össze online nézőik számára, hogy azok tényleg fikciónak hiszik az
egészet. Ezzel a film készítői kiválóan megragadják digitális korunk másik nagy
problémáját: annyi rémhírt, álhírt és fiktív borzalmat látunk ömlesztve az
internetes videómegosztókon, hogy könnyen közömbössé válhatunk embertársaink
szenvedéseit látva. Kár, hogy Carter és társai bátortalanok voltak, és a film
felütésének áldokumentarizmusát nem merték következetesen végig vinni. Így mi,
a Gyilkolj vagy meghalsz nézői nagyon
is tudatában vagyunk annak, hogy Sean Carter műve olcsó fikció, sablonos
slasher.
Extrák:
Semmi.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2018/05 63-63. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13664 |