Bokor Ágnes
„Én hazamehettem a forgatás után, de neki ott kellett maradni.„ Az Egy nő fogságban kapta az idei dokumentumfilmes Magyar Filmdíjat.
Kényelmetlen
kanapén alszik, minden ház körüli munkát ő végez, éjszakánként egy gyárban
dolgozik, cserébe pedig alig kap ételt, sőt, verbálisan és fizikailag is bántalmazzák. Maris
története a modernkori rabszolgaság, vagyis a csicskáztatás szimbólumává lett,
hiszen Tuza-Ritter Bernadett olyan érzékeny és felkavaró dokumentumfilmet készített
róla a Médiatanács támogatásával, ami mellett nem lehet elmenni. A film rendezőjét arról
kérdeztük, hogy milyen volt számára a forgatás időszaka, milyen érzés a
csicskaság elleni fellépés szószólójának lenni, és hogy mit gondol a
dokumentumfilmezés hazai helyzetéről.
Sokan írtak
mostanában a filmedről, mindenki Marisról és a csicskaság témájáról kérdezett, engem az
érdekel ezek után, hogy te mint rendező hogyan voltál benne érzelmileg a filmkészítés
folyamatában?
Nagyon nehéz volt
végigcsinálni és fel voltam rá készülve, hogy bármelyik pillanatban abbahagyom. Napokig
kellett magam győzködni már ahhoz is, hogy egyáltalán egy telefonhívást
elintézzek, hogy kimehessek forgatni. Volt bennem egy ösztönösen taszító érzés,
hogy nem akarok abban a közegben lenni, ahol ennyi hazugság és manipuláció van.
Az tartott ott, hogy tudtam, hogy nem szabad becsukni a szememet és nem lehet
elfelejteni, hogy ott van valaki, akinek segítség kell. Filmesként kezdtem el,
de hamar észrevettem, hogy emberileg vagyok ott elsődlegesen.
Szét tudtad
választani az embert és a dokumentumfilmest magadban?
Azt mindig
tudtam, hogy számomra etikailag mi a helyes. Tisztában vagyok azzal, hogy a
dokumentumfilmezésnek megvan az az íratlan szabálya, hogy nem szabad befolyásolni az
eseményeket, csak meg kell mutatnunk, ami van. De ez engem nem érdekelt, mert
azt gondoltam, én vagyok ott, én élem meg a helyzetet, én ismerem a
főszereplőmet, és tudom, hogy mire van szüksége. Nem érdekelt, hogy utólag meg
fogják-e kérdőjelezni ezt a módszert, nem akartam senkinek megfelelni. Az elején
megkértem Marist, hogy szóljon, amikor nem akarja, hogy forgassak. Az pedig
soha nem volt dilemma, hogy letegyem-e a kamerát, ha látom, hogy emberileg van
rám szüksége. Egy dolog volt fontos: hogy Maris jól érezze magát a jelenlétemben és érezze,
hogy számíthat rám.
Hosszabb ideig
producer sem állt mögötted.
Nem, mert a
producerek iránt is felelősséget éreztem. Hogyan győzködhetnék valakit, hogy jó
lesz a film, amikor azt sem tudom, holnap visszamehetek-e forgatni? Nyilván azt
gondoltam, amit forgatok, nagyon értékes anyag, de hogy ebbe mást is bevonjak
úgy, hogy magam sem lehetek biztos abban, hogy mi lesz a vége, azt nem akartam.
Azt nyilatkoztad,
arra vártál a producerkereséssel, hogy megszökik-e Maris. Ha nem
szökik meg, akkor a filmed sem készült volna el?
Lehet, hogy akkor
nem készül el, mert azzal már vannak etikai problémáim, hogy valakinek a
szenvedését öncélúan megmutassam. Ugyanakkor a döntésében nem akartam
befolyásolni. Végig úgy gondoltam, ez az ő döntése kell, hogy legyen, mert csak
akkor lesz elég erős ahhoz, hogy ne essen vissza ebbe a helyzetbe. Én nem
foghatom a kezét egész életében. Persze lehet, hogy ha ő nem szökik meg,
akkor én segítettem volna neki ebből kimászni, de akkor ez a film más
lett volna, vagy talán el sem készül. Azt viszont semmiképpen nem akartam, hogy a film
vége az legyen, hogy én őt otthagyom.
Nagyon kemény
emberi helyzet.
Közben meg nem,
mert annyira evidens, hogy nem hagyjuk ott.
Először Maris
fogvatartójával, Etával találkoztál. Hol?
Erről nem
szeretnék beszélni, mert a munka alapja az anonimitás volt, és ez a részlet nem fontos a
film szempontjából. A témára a Király utcában is rá lehet találni, ha nyitott
szemmel járunk. Pont azt próbálom elmesélni, hogy ez nem egy távoli eset, jelen
van mindenhol, a saját otthonunk mellett is.
Szerinted mi
jelenthetne áttörést, hogy az emberek nyitott szemmel járjanak és valóban észre is vegyék
azokat a jelenségeket, amik az orruk előtt vannak nap mint nap?
Az én
gondolkodásomat az formálta át, hogy megpróbáltam beleképzelni magam az áldozat
helyzetébe: én hazamehettem a forgatás után, de neki ott kellett maradnia.
Összességében persze nem egyéni, hanem társadalmi szinten kellene foglalkozni
ezzel, törvényeket és döntéseket hozni. A hétköznapi embernek tudnia kellene, hova
fordulhat, ha találkozik ilyen esettel. Amikor én telefonáltam szervezeteknek
Maris ügyében, azt a választ kaptam, hogy az áldozat telefonáljon, nekem nem
adhatnak információt. Hiába mondtam, hogy az áldozat nem tud telefonálni, pont ez a baj –
mégsem kaptam információt, hogyan lehetne segíteni. Ez így nincs rendjén. Más
európai országokban a szemtanúk is kérhetnek segítséget, mivel mindenki tudja, hogy az
áldozat nem tud.
Elmondtad, hogy
nem szeretnéd, ha Etának ebből bármi baja lenne, de a törvények és a
döntések nem pont a precedens alapján születnek?
Ez így van,
csakhogy itt a precedens nem az, hogy elkapom a bűnöst, hanem hogy kimentek egy
embert. Amikor segítséget
kértünk, akkor azt mondták nem tudnak ezzel mit kezdeni, mert nem tettenérhető. Akkor mégis tudnak cselekedni, ha nem segíteni kell,
hanem büntetni? Én nem azt akarom megmutatni, hogy odamegyek és megtorlok
valakit, hanem azt, hogy a figyelmemmel, a szeretetemmel, a törődésemmel hogyan tudok
kiemelni valakit és új életet adni neki. Arra szeretném felhívni a figyelmet,
hogy segítsünk annak, aki most is ebben a helyzetben van, ma Magyarországon ez közel 22 ezer ember.
Azon is jó lenne változtatni, hogy az áldozatok egyáltalán ráébredjenek arra, hogy ők
áldozatok.
Lehet, hogy maguk
a bántalmazók sem tudják, hogy mit csinálnak, vagyis az ő magatartásuk
megváltoztatása is lehetne cél.
Lehet, de
szerintem ez a kettő összefügg: ha az áldozatok segítségért tudnak fordulni egy
védett környezethez, akkor az elkövető is kevésbé mer bántalmazni, mert
figyelünk az áldozatokra. A prevencióval segítséget nyújtunk, és nem
büntetünk, ami nagy különbség. A fiatal generáció tájékoztatása is sokat
segíthetne a jövőre nézve.
Az is probléma,
hogy áldozatok számára sincs egy olyan telefonszám, amiről ők maguk tudnák, hogy oda
fordulhatnak segítségért. Számomra mai napig kérdéses, hogy szemtanúként milyen
szervezetet kéne egy ilyen esetben felhívnom. A védettházak például, ahol az
áldozatok elbújhatnak, annyira titkosak, hogy nem tudják megtalálni, és persze
teltház is van. Az is csupán a véletlenen múlott, hogy Maris pont be tudott
kerülni egy női szállóra.
Mit kell tudni
ezekről a menedékházakról?
Először is azt,
hogy egy nagy részét hajléktalanszállónak hívják. De nem úgy kell elképzelni
őket, mint egy hajléktalanszállót, inkább úgy, mint egy lepattant kollégiumot.
Marisnak a legnagyobb félelme az volt, hogy nehogy hajléktalan legyen,
erre abba a pszichés helyzetbe kerül, hogy neki egy
hajléktalanszállónak nevezett helyen kell meghúznia magát. Miközben ezek a
helyek egyáltalán nem ugyanolyanok, mintha valaki az utcán élne: Marisnak
lett egy lakcíme, ezzel tudott munkát vállalni, volt a szállón segítsége, volt
egy ágya. Szóval ugyanoda kanyarodunk vissza: ha az áldozat fejével
próbálnánk meg átgondolni ezeket a dolgokat, akkor máshogy állnánk az egészhez.
Mennyire
komfortos számodra, hogy a film óta gyakorlatilag a téma szószólója lettél?
Nem annyira, én
csak fel akartam hívni rá a figyelmet. Boldog lennék, ha jelentkezne egy szervezet,
aki ezt a szerepet átvenné tőlem. Nem akarok szószóló lenni, hiszen nekem ez
nem is szakterületem, azt viszont szeretném, hogy valami történjen. Csalódott
lennék, ha a film nem indítana be semmit.
Hol tervezitek
terjeszteni a filmet?
Gondolkodunk
moziforgalmazásban, ami dokumentumfilm esetében nagyon nehéz. Lesz majd a
tévében is, de oktatási céllal, beszélgetéssel egybekötve is szeretnénk
vetíteni. Külföldön egyébként normális, hogy dokumentumfilmeket
vetítenek moziban, és ezt mi is szeretnék itthon megvalósítani. Az emberek
nagy része itthon nem tudja, hogy létezik a kreatív dokumentumfilmes
műfaj is, ami moziélményt nyújt a nézőnek és nem egyenlő a televíziós,
ismeretterjesztő dokumentumfilmekkel vagy a dokureality műfajával. Ezzel a
filmmel kapcsolatban nagyon nagy a külföldi érdeklődés, több
külföldi mozi és tévé is fogja vetíteni, mivel a téma aktuális, és ez az első
olyan film, ami európai történetet mutat be a modern kori rabszolgaságról.
A film
elkészülését a Médiatanács is támogatta a Magyar Média Mecenatúra programban, mennyire
volt elég ez a támogatás?
Nagy segítség
volt a Médiatanács támogatása, de sok mindent nem tudtunk volna végigcsinálni, ha
nincsenek ko-producerek és támogatók, mert kevés lett volna a pénz. Így is
sokan dolgoztak a filmen ingyen, én is évekig csak raktam bele a pénzt. A
forgatás után csatlakoztak hozzám Ugrin Julianna és Kiss Viki Réka producerek.
Velük kezdtünk el pályázni, partnereket keresni. Így tudtuk befejezni a
filmet és nemzetközi piacra vinni.
Általános jelenség,
hogy kevés a támogatási összeg a filmre?
Én négy éve
kezdtem el készíteni ezt a filmet, és ugyanannyi meló volt benne, mint egy nagyjátékfilmben, de
a költségvetésem a töredéke. Lehet, hogy nem volt 40 fős stábom, de volt egy
csomó minden más, ami szintén pénzbe kerül. Itthon szerintem nagyon hiányzik a
koprodukcióra való nyitottság, pedig a külföldiek szívesen dolgoznának velünk
együtt, de nagyon körülményes ezt megvalósítani. Ráadásul a dokumentumfilmes
műfaj nem kap elég figyelmet, ezért mi nagyon szeretnénk népszerűsíteni.
Miben látod azt,
hogy a dokumentumfilmek nem kapnak elég figyelmet?
Például megkapta
a film a Magyar Filmdíjat és ezt nagyon kevés helyen hozzák le a hírekben,
mindenkit csak a játékfilmek érdekelnek. Ráadásul, ha megnézed, a Filmdíjak
között a játékfilmeknek és a tévéfilmeknek számos díjat kiosztanak, míg
a dokumentumfilmeknek csak egy díja van, pedig nagyon színes palettán mozognak:
van köztük természetfilm, ismeretterjesztő film, olyan műfajok, amiknek esélyük sincs
bejutni egy dramatikus dokumentumfilm mellé a versenybe, pedig nagyon szép
munkát végeznek az alkotók. Ez nem fair a kollégáinkkal szemben. De az is
furcsa, hogy például a legjobb zeneszerző díjra is csak a játékfilmes kategória nevezhet,
pedig az én filmemnek is gyönyörű zenéje van, amit Kalotás Csaba szerzett.
Azt érzem, hogy
Magyarországon a dokumentumfilmezés egy hobbi. És ez a finanszírozás hiánya
miatt van. A filmből nem tudjuk fenntartani magunkat, ezért nem is tudjuk olyan
színvonalon űzni, mint amin lehetne, pedig nagyon sok a tehetséges filmes.
Gondolom, a nézői érdeklődést kellene felkelteni, hogy ez megváltozzon. Mi erre
törekszünk, csak nehéz, mert hatalmas a játékfilmes orientáltság. Ez a film
idén első egészestés magyar filmként bekerült az amerikai Sundance Filmfesztivál
versenyprogramjába. A legnevesebb külföldi szakmai lapok írtak róla
elismerően, mint a Variety vagy a Hollywood Reporter. Ez a teljes magyar
filmszakma jó hírét viszi, igazán megérdeme a műfaj itthon is több figyelmet.
Most megjelent a
szemeim előtt egy mozi víziója, ahol csak dokumentumfilmeket vetítenek.
Külföldön van
ilyen. Spanyolországban 90 moziban fogják vetíteni az Egy nő fogságbant, és még számos egyéb országban is. Szerintem Budapesten is meg lehetne
csinálni, ha beletennénk egy kis energiát. Nagyon fontos lenne, hogy látszódjon ezeknek a
filmeknek az értéke, hogy fontos ügyek mellé lehet odaállni velük, hiszen
milliókhoz tudunk szólni rajtuk keresztül. Ez szerintem nincs kihasználva.
A jövőre nézve
ennek a megváltoztatása is a terveid között van?
Igen, de én
rendezni szeretnék, és mindenképpen koprodukcióban. A dokumentumfilm-fikció
átmenetével szeretnék foglalkozni, a két műfaj határait keresem, ezzel szeretnék
kísérletezni. Annak mentén gondolkodom, hogy hogyan lehet egy valódi történetet
játékfilmes eszközökkel megtámogatni, úgy bemutatni.
Az Egy nő fogságbanért megkaptad a
Magyar Filmdíjat. Mit jelent számodra ez a díj?
Nagyon sokat
jelent, mert mindig is szerettem volna rendezni, de csak az után vettek fel rendező szakra az
egyetemre, hogy a vágó szakot is elvégeztem. Rettenetesen sokat dolgoztam ezért.
Egyébként abból is látszik, hogy mennyire fontos nekem a magyar díj, hogy
ugyanebben az időpontban a Global Cinema Film Festival díjátadójára is meghívtak
Bostonba, ahol a film szintén elnyerte a kategória díját, de én itthon akartam
lenni, mert ez mégiscsak hazai díj, és nekem ez az otthonom.
Az alkotóról dióhéjban
Tuza-Ritter
Bernadett dokumentumfilm-rendező, vágó. A Színház- és Filmművészeti Egyetem vágó, majd
később dokumentumfilm-rendező szakán végzett. Vágóként több nagyjátékfilmet (Aglaja, Nejem, nőm, csajom, Dumapárbaj) és számos rövidfilmet
(Dialogue, Hamadnapon, Prágai hétvége) jegyez. Rendezőként az Egy nő fogságban az első egész estés dokumentumfilmje, amellyel számos
fesztiválsikert ért el (Magyar Filmdíj, Sundance Filmfesztivál
versenyprogram, GCFF legjobb dokumentumfilm).
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2018/05 22-24. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13658 |