Hirsch Tibor
Puhadiktatúrás rémálmok a kemény diktatúráról.
„A kulák épp nem volt otthon,
mert börtönben volt. (A voltok száma megnyugtató...)”
Esterházy Péter
Kezdjük közhelyekkel: a Kádár-kor filmtörténeti
szempontból a szerzői filmes Paradicsom, és egyben a dinamikus – leginkább
folyamatosan enyhülő, ritkán vissza-szigorodó, továbbá örökös tabukat kerülgető
– cenzúra három évtizede. Tájékozott hazai nézőnek és külföldi
fesztiválkritikusnak magyar filmen két néznivalója volt: az érték és a
cenzúraprovokáló teljesítmény.
E teljesítmény mérésére persze ugyanúgy nem
volt soha műszer, ahogy az értékhez sem, viszont hamarosan előkerült legalább
egy jól kalibrált skála: ez volt az
ötvenes évek mozgóképes ábrázolása, ahol minden jól megfogalmazható
cselekményelem, képi motívum egy-egy pontos skálafoknak számít: csak föl kell
tenni a kérdést: megvan-e, hangsúlyos-e, hány van belőle?
Mindazoknak pedig, akik ezekben az években
kultúrpolitikát csináltak, éppenséggel meg is felelt ez a skála. A szerző itt
had idézze saját magát: „Fontos volt a hatalomnak, hogy a puha diktatúrát
látványosan megkülönböztessék a keménytől. Merthogy a kemény az, ami a
filmvásznon látható, puha az, ami (bezzeg!) megengedi ezt láttatni.”
Az „ötvenes évek filmek” tehát a rendszer
kulturálisan elviselhetővé, majd élhetővé válásának újra és újra fölmutatott
bizonyítékai. Egy ideig majdnem státuszszimbólumok: nekünk van ilyenünk,
szomszédjaink nincs, vagy csak lesz, nagy sokára. Nálunk bezzeg, Sztálin
halálát, Rákosi hatalmának megingását követően, Nagy Imre első
miniszterelnökségétől számítva, vagyis 1953-tól rögtön jöhet a visszatekintő
elhatárolódás, ha csak egymondatos célzások formájában is.
Vagyis az első „ötvenes évek filmek” az ötvenes évekből valók.
Befejezett jelen: mintha túl lennénk rajta
Fábri Zoltán klasszikusában, a Körhintában (1955) sok szépet, fontosat kínál
a mai néző számára is, így nyilván nem könnyű kihallani a gondterhelt, mégis
reménykedő falusiak lakodalmi beszélgetéséből azokat a finom
korszak-megkülönböztető utalásokat, ami csak akkor és csak ott volt aktuális,
és éppen az „ötvenes éveket” búcsúztatja – kissé idejekorán. Merthogy az egész
cselekmény a kilépésre, egyéni gazdálkodásra készülő középparasztok
lelkesedésével és szorongásával, és benne a szerelmi konfliktussal
értelmezhetetlen volna, ha nem volna ott az évszám, ami a kortárs nézőnek
nyilván nagyon sokat mondott. Hogy tudniillik, elmúltak a sötét idők! Vége
annak, amikor a téeszbe csak belépni lehetett! Rég volt már ötvenhárom! Ha
egyszer ötvenötöt írunk!
Aztán ott van a harminc évig dobozban
várakozó Várkonyi-film, a Keserű igazság, 1956 nyaráról. Jellegzetes
Kádár-kori „ötvenes évek filmnek”
kellene tekintenünk, ha nem született volna meg néhány hónappal még azelőtt a
baljós november előtt, hogy Kádár-korról beszélhetnénk. A történet szerint az
ártatlanul elítélt mérnök szabadul ugyan, de miután – mi mást is tehetne? –
újra a tervszámok bűvöletében élő ipar szolgálatába lép, egy szükségszerűen
bekövetkező baleset felelősének kiáltják ki. Miközben az igazi bűnös megússza,
őrá megint a börtön vár. Koncepciós eljárás a múltban, és egy keserű, megtört
értelmiségi hős: ez tényleg a puha diktatúra visszanéző mozijának dramaturgiai
receptje volna, először tesztelve a hatvanas évek derekán, többször
továbbcsiszolva a hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján. Másfelől viszont egészen
kivételes filmről van szó: a címadó „keserű igazság” ugyanis a történet szerint
éppen az, hogy tart még az „ötvenes évek”, miközben mindenki azt hitte, már
véget ért. Egy váltakozó szerencsével folyó pártbéli belháború egyik csatájának
kellős közepében vagyunk, valamikor 1955-ben, a csatát a főtitkár és a
kinevezett majd leváltott miniszterelnök, Rákosi és Nagy Imre vívják, és most
megint Rákosi áll nyerésre. Ezért billeg minden, ezt a billegést foglalja
allegorizáló történetbe a film, azzal a dramaturgiai fordulattal, hogy a mérnök
kijön, aztán újra bemegy a börtönbe, mégpedig a legközelebbi jövőre vonatkozó
sejtés szerint. Ilyen mozidarab csak ez az egy született a magyar politikai
film történetében. Friss tudósítás a sztálinista praxis kellős-közepéről – egy
nagyon rövid szünetet kihasználva, amikor ilyesmiről éppen tudósítani lehetett.
Visszatekintés: börtön, előretekintés:
börtön. Pontos közelmúlt-értelmezés, pontos jövőkép.
Megjegyzendő: erről a különös forradalom
előtti két esztendőről, ennek az egyetlen filmnek jóvoltából, „csak” kortársi
tudósításunk van, külön történelmi témaként nem tartotta senki érdekesnek sem
rendszerváltás előtt, sem rendszerváltás után.
Vissza a Kádár-kor „ötvenes évek filmjeihez”: a forradalom után néhány esztendeig csupán apró, epizódszintű jelzéseket mellékel egy-egy politizáló darab a jelen és a Rákosi-évek kapcsolatának értelmezéséhez, mégpedig ezeket is aszerint, hogy az aktuálisan ülésező pártfórumok hogyan is állnak a „kétfrontos harc” részleteinek kimunkálásában. Egy jellemző példa: Dobozy Imre ötvenhat-értelmező Szélvihar című színdarabjában a szektás elnököt, a virtigli Rákosi-kádert még bújtatja, eszmeileg is újra fölvértezi az elszánt és mégis józan pozitív hős, bizonyos Csendes Imre, brigádvezető és mintagazda. A Tegnap című filmben, melyet e darab alapján Keleti Márton 1959-ben rendezett, efféle katartikus visszafogadásnak viszont már nyoma sincs, az elnök, mint a múlt kísértete, sértetten és gyáván lovagol el az őszi ködbe. A színház és a film karakterábrázolása közti különbség magyarázata valószínűleg egyszerűbb, mint gondolnánk. Időközben felsőbb helyen döntés született: Gerő Ernő vagy Révai József nem térhetnek vissza a hatalomba soha többé, maga Rákosi Mátyás Magyarországra sem.
A városnak dereng, a falu emlékszik
Az ötvenes évek innentől kezdve múltként
kezelendő. Magyar filmben így kell – így lehet – célozni rá: valami, ami
lezárult, amin túl vagyunk. A hatvanas évek első fele éppen ezért a szép, de
csak mérsékelten cenzúraprovokáló filmepizódokban idézi csupán föl a megelőző
évtizedet. Ritkán tör tabukat, de elegánsan gyakorta érinti őket.
Egyetemről,
kollégiumból tehetséges fiatalokat rúgnak ki: „tabuérintő” epizód Gaál István Zöldárjából. (1965). A hajdani
grófné takarítani jár, a gyerekgróf szívesen lenne úttörő, de nem lehet: „tabuérintő” mellékfigurák
Szabó István klasszikusából, az Apából (1966). Kulturális ankét, ahol
tehetséges írónak éppen nyakát törnék, sematikus színdarab, melyben a téeszt
választja az ingadozó középparaszt – „tabuérintő” korhangulat-festés Keleti
Márton vígjátékából, a Butaságom történetéből (1965).
Jellegzetes epizódok, jellegzetes figurák,
jellegzetes közeghangulat: így, ezek által, egy olyan évtizedben, melyben amúgy
a jelenkultusz fiatalos dinamizmusa tombolt, sikerült ébren tartani a fiatalabb
közönség emlékezetében is a kortárs politikai kurzus kínosan közeli
előzményeit. Aztán az évtized közepétől csak megjelennek azok a filmek is, ahol
már nem csupán figura és epizód van, hanem teljes történet, életutak, melyek
ugyan indulhatnak korábban, végződhetnek később, de mindig ott a fátum
tombolásának epicentruma, ami megtöri, összekuszálja, ellentétébe fordít
mindenféle emberi sorsot – az pedig mégiscsak az a néhány nagyon sötét
esztendő, 1949 és 1953 között.
Először a komplett vidéki múltidézés kap
politikai zöld utat. Ráadásul rögtön a történelmi hitelesség teljes (majdnem
teljes) kelléktárával, padlássöpréssel és kuláklistával, erőszakos
téesz-agitátorokkal, mindig embertelen, néha véreskezű helyi hatóságokkal.
Csak Fábri Zoltán Húsz órájáig (1965), Kósa Ferenc Tízezer
napjáig (1967) kellett
várni, hogy a Rákosi- korszak faluja, minden belső drámájával együtt a
közel-történelmi múltidézés első helyszínévé válhasson. Hogy miért előzhette
meg a falu a várost, csak találgatni lehet.
Mindenekelőtt a szálak innen nem vezettek
egyenesen a nagypolitikához, vagy az eszmét csiszoló, abba belerokkanó,
besározódó értelmiségi elithez, mint ahogy vezettek mondjuk a Rákosi-kor
ezekkel egyenértékű nagyvárosi történeteiből. A másik fontos, cenzorok szívét
lágyító ok, hogy éppen az emlegetett „falusi” filmek szép, több évtizedes ívet
rajzoló sikertörténetek is. Háború előtti nyomorúságból indítják a hősöket, és
éppen csak átvezetik őket az ötvenes évek tragikus próbatételein, hogy aztán
megérkezzenek velük a Konszolidáció „egyrészt-másrészt” békeidejébe. Ez a
békeidő pedig, ha még nem is a mennyország maga, ahol a Tízezer nap filmkeretező hidroglóbusza szövetkezeti tagoknak
fényeskedik, de azért napról-napra finomodó purgatórium, melyben Kádár-alteregó
téeszelnökök felejteni segítenek a sztálinista idők megbántottjainak és
megszomorítottjainak. Így, ebben a szerepben lesz a Húsz óra „Elnök
Jóskája” a formálódó gulyáskommunizmus múltból tanuló, de gyakorlatiasan előre
tekintő embléma-figurája.
Lehet persze éppen ezt a vidéki mesét már
ezekben az években is másképpen mesélni. Például úgy, hogy az emlékező történet
megszakadjon, hogy ne legyen feloldás a jelenben, mely jelzi, hogy csupa olyat
láttunk, amin már túl vagyunk. Ilyen Sára Sándor 1968-as filmje, a Feldobott kő, mely persze már csakis
abban a különleges, rövid ideig tartó relatív szabadságban születhetett, mely
már a hatvanas-hetvenes évtizedfordulót jellemezte, és amelybe belefért, hogy a
történet a cigányok erőszakos fertőtlenítésnek kegyetlen képsoraival záródjon,
mindenféle múlt-elszigetelő dramaturgiai fogás nélkül, vagyis megengedve, hogy
a filmet a néző folytassa – akár a jelenben is.
Ehhez hasonló, az évtizedek játékos, de cenzúra-kijátszó összemosásának legismertebb példája, Makk Károly mesterműve a Szerelem (1970), úgyis, mint Déry Tibor novella-adaptáció. Déryt ötvenhat után tartóztatják le, tehát a film alapját képező novellában egy valóságosan Kádár-börtönből szabadult író Rákosi-börtönből küldi haza a maga alteregóját, bár a szöveg maga igyekszik elkerülni az efféle pontosításokat. A film pedig ugyanígy, szándékosan kétértelmű a cselekményidő azonosíthatósága dolgában: az ötvenes évekbe csak azért is beékelődik a hatvanas évek: ha másképpen nem, legalább apró látványkódokkal. Tárgyak, helyszínek, újság, ruhaviselet alapján a jelenben vagyunk – de legalábbis lehetünk.
Amikor „a voltok száma megnyugtató”
Ezzel megérkeztünk a kis és nagyvárosokba,
majd a fővárosba. Csakhogy éppen ezekben a földrajzi régiókban a látványosan
konszolidálódó és dicséretesen liberalizálódó hatvanas évek egyetlen – csak
ott, csak akkor játszódó – fekete autós, lódenkabát-valóságos „ötvenes évek
filmet” sem kínál.
Mármint olyat, melynek története tényleg
elejétől végégig visszaröpítene a múlt szóban forgó színterére. Tudjuk, született
ugyan egyetlen ilyen, ez volna Bacsó Péter Tanúja
(1969) de nyilvános bemutatójára még tíz évet kellett várni. Ezért azután a
Rákosi-kor mozgóképes megidézései közül ez az örök darab (mostanra érett minden
„ötvenes évek film” etalonjává) már nem a hatvanas évek cenzurális
engedékenységére példa, legfeljebb az elbizonytalanodó kultúrpolitika
évtizedvégi kapkodására, és még inkább a Kádár-kor utolsó felvonására – az
induló nyolcvanas évekre.
Amit persze a hatvanas évek is tud, sőt, jól
tud (és amit persze cenzorai nagyvonalúan megengedtek) az a hiteles visszanézés
a jelenből.
Kortárs középkorú kádereket látunk – és a
kortárs nézőnek értenie kell, mitől is ráncos az ő homlokuk, mitől megfáradt a
tekintetük. Attól, amin keresztülmentek. Akár egy furcsa félmondat is elég,
hogy megsejtsük mostani életük előzményeként azokat a bizonyos lefüggönyözött
fekete autókat, de legalábbis az embertelen tervutasításos gazdálkodás kísértő
árnyát, mondjuk, a Megszállottakban
(Makk Károly, 1961), ahol a csalódott vízmérnök csalódásának pontos
okát nem ismerjük, de illik azt az ötvenes évek drámai pillanataiba
beleképzelnünk. A későbbi opuszok deresedő halántékú férfihősei pedig minderről
már beszélnek is, hosszan, finoman célozva az elborzasztó részletekre, ahogy
teszi például a Nyár a hegyen (Bacsó
Péter, 1967) internálótábort járt kommunistája a rá figyelő fiataloknak. És
persze megelevenedő emlékképek is akadnak, mint a Herskó János Párbeszédében (1963), amely már-már
majdnem „ötvenes évek film”, hiszen pusztán perchosszat számítva, tényleg több
benne a múlt, mint a jelen, és a múltban ott a feleségét és szabadságát
egyszerre elveszítő letartóztatott káder. Csakhogy!
Csakhogy ezt egyelőre még muszáj a jelenből
látnunk. A jelen pedig megint csak békesziget vagy meghódított magaslat, ennél
konkrétabban is a forradalom utána amnesztia 1963-as esztendeje, vagyis a
számvetés és kontempláció kellemes és alkalmatos helye és ideje.
Rákosi, a csapból is
Egyelőre nincs rá biztos filmtörténeti
magyarázat: az „ötvenes évek filmek” sora, mely a tabuérintésektől, a vidék
megidézésén, a komor káderemlékeken keresztül éppen csak eljutott volna oda,
hogy igazi hazai témacsokorként, már-már filmműfajként, most már tényleg
megszülessen – miért szakad meg rögtön e nehéz szülés után, vagyis a hetvenes
évek elején? Tényleg ide összpontosult volna ezekben az években a kulturális
hatalom minden szigora, gyanakvása? Vagy az alkotóknak lett elege az
engedélyezett féligazságokból, vagy a „jelenből számvetés” kötelező
keretjátékaiból? Vagy csak ezekben az években már izgalmasabbnak tűnt mindaz,
amit a dokumentarista játékfilm vagy a bátortalanul formálódó hazai posztmodern
nyelvén a jelenről (és nem a félmúltról) mondani lehetett?
Akárhogy is, hetvenegy és hetvennyolc között
mintha senki sem akarna emlékezni. Aztán 1978-ban Kovács András filmjével, A ménesgazdával megtörik a jég. Bizarr filmtörténeti
(motívumtörténeti?) pillanat: Rákosi Mátyás hatalmas kopasz koponyája, hátulról
fényképezve betölti a filmvásznat. Mintha jelt adna: a közelmúlt történelme,
benne az ötvenes évek, fontos, és filmre kívánkozik. Néhány hónappal később
pedig A tanú 10 évig késleltetett
bemutatója az akkor még létező Tinódi moziban mintha egyenesen a gátszakadást
jelezné. Egy olyan fél évtized következik, melynek minden esztendeje kínál
legalább két-három most már valódi „ötvenes
évek filmet.”
Hogy mi számít valódinak? Leegyszerűsítve:
minden, ami többet kínál, mint amiről eddig beszéltünk. Teljes történetet, nem
apró emlékszilánkokat. Olyan mesét, ahol nincs többé biztonságos magaslat a
jelenben, ahová az amúgy fájdalmas visszanézés céljából fölkapaszkodhatunk.
(Megjegyzendő: még a korszaknyitó Tanú
is egy ilyen „magaslattal” – a jelenbéli villamos alulnézeti képével fejeződik
be, melyen immár politikai biztonságban, legfeljebb köznapi életveszélyben
lógtak a történelmet szerencsésen túlélő utasok.)
A valódi „ötvenes évek film” a múltban
kezdődik, és a múltban is végződik.
Azaz mégsem. Ugyanis a korabeli finnyás
közönség nagyon hamar megszokta, hogy immár láthat padlássöprésen és fekete
autón kívül akár ÁVH-s pofonokat is, akár véres arc fölé magasodó tányérsapkát
vörös csillaggal (Fábri Zoltán: Requiem,
1982), láthat kínhalállal végződő tragédiát és keserű operett-csavarral végződő
komédiát, úgy, hogy mindkettőt ugyanaz a rendező, szinte egy időben rendezte.
(Bacsó Péter: Tegnapelőtt, 1982; Te rongyos élet, 1983).
Vagyis mintha mindez már nem lett volna elég, és a film „bátorságát” a néző
immár nem tárgy- és figura-kellékek szerint ítélte meg, hanem újra látni
kívánta a múlt kapcsolatát a jelennel.
Csak éppen fordítva, mint a régi szép
hatvanas években. Nem a számvetésre alkalmas magaslatot kívánta látni
jelenként, ahonnan a barázdált homlokú káder kissé fájdalmas, de mégis
elégedett mosollyal visszanéz. Helyette egy olyan múltat kívánt látni, melyről
a végén kiderül, hogy gyanúsan kényelmes út köti össze a jelen ama biztonságos
magaslatával, ahonnan az emlegetett káder visszatekint. És ahol nem illene
biztonságban éreznie magát, ha egyszer a kezét sokszorosan bemocskolta. Persze
a hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján még csupán finom célzások lehettek ezek,
melyeket azonban az értő néző nagyon megbecsült. Az értő néző pontosan tudta,
hogy az Angi Vera (Gábor Pál, 1979)
utolsó jelenetében, amikor az erkölcsileg immár besározódott hősnő szó szerint
maga mögött hagyja egyenes és jólelkű patrónusát, bizonyos Muskát Máriát, a
sárban előző gépkocsi, ahogy a kerékpár is, a jelenig gurul. Az azonban nem
mindegy, ki melyikkel közlekedik: aki 1949-ben autóval indult, az az 1979-es
esztendőbe (a film születésének jelenébe) is autóval fog megérkezni. Aki pedig,
biciklivel, annak harminc évvel később is a bicikli marad.
Utalás a rendszer évtizedeken átívelő
folyamatosságára, vagy a Rákosi-kor és a Kádár-kor egymásra épülését kimondó
kódolt üzenet: efféle bátorságbizonyítékoknak örültünk annak idején. Bárminek,
ami cáfolni próbálta azt, amivel kezdtük, vagyis a minden engedékenység mögött
húzódó trükkös kultúrpolitikai stratégiát: a puha diktatúra nem lehet
egylényegű a keménnyel, hiszen megengedi, hogy a mozi sötét színekkel fesse le
az utóbbit.
Mert mégis egylényegű: ezt csakis a múltbéli
történetekbe épített jövőre vonatkozó célzások tudták érzékeltetni. Esetleg
célzás az ötvenes évek múltjára. Mert ilyen is volt. Mészáros Márta első két Napló-filmjének (Napló gyermekeimnek, 1984,
Napló szerelmeimnek, 1987) akkori legfontosabb bátorságbizonyítéka, hogy a
rendezőnő saját élettörténetét úgy mutatja meg, hogy benne mind a rosszaknak,
ahogy persze a jóknak is, megvannak a maguk személyes gyökerei a régi illegális
munkásmozgalom hivatalosan csakis tisztelni engedélyezett mikrovilágában. A
filmek úgy ábrázolják a hősnő vakon rendszerhű nevelőanyját, hogy világos
legyen: minden akkori rossznak valahol az ideológia ősfészkében kell keresni az
okát. Ott az eszme forrásánál esett meg az eredendő bűn, és maga az eszme
nyomorította meg lelkileg azokat embereket, akik nyilván éltek a lódenkabátos
idők előtt is, és élhetnek még sokáig utána is.
*
A rendszerváltás esztendejére már nem csak az
„ötvenes évek filmek” mentek ki a divatból, hanem visszalapozva a korabeli
filmes újságokat, talán még a korabeli kritikák érvkészlete is, ahogy
fanyalognak az újabb és újabb, magukat ismétlő Rákosi-kort festő darabokon,
diadalmasan leleplezve, hogy azon a sötét történelmi tájon nincs is már mit
leleplezni.
Egy ideig a leleplezés még biztatással
folyatódott: ha most már nem is az ötvenes éveket, azért továbbra is keresni
kell a filmes történelemfestés archimédeszi pontját az ország múltjában,
keresni hosszabb-rövidebb időt vagy csak pillanatot, melyben a jövő – a mai
jelen – csapdái és kelepcéi már egyszer fölbukkantak. Azt a múltat kell
felidézni, belőle a csapdákat megjegyezni, elegánsan elkerülni.
Kilencvenes évek, kétezres évek: a magyar
filmnek más dolga akadt.
Azóta eltelt negyedszázad. Az ötvenes évek –
magyar filmen – nem jött újra divatba. Szerencsére. A történelem arkhimédészi
pontját viszont hazai filmesek mintha megint keresni kezdenék.
Ennyi a jó hír.
Az írás a NKFI által
támogatott, 116708-as számú, A magyar film társadalomtörténete című
kutatás része.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2018/05 16-19. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13641 |